Säästämisvinkit

Tänne voi jakaa säästämisvinkkejä. :slight_smile:

Puhuttiin Jasminin kanssa aiheesta Hamid&Pulkkisessa Miten säästää rahaa? Muutamia vinkkejä. Hamid&Pulkkinen Osa 9 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Tässä videolla olevia vinkkejä:
-Keskity tulojesi kehittämiseen
-Säästä heti palkka kun se kilahtaa tilille
-Hyvä kumppani auttaa säästämään
-Kotia ei tarvitse kilpavarustella kavereiden kanssa
-Älä nosta menojasi tulojen tai säästöjen nousun myötä Videon lopussa puhutaan myös empatiasta eri elämäntilanteessa olevia ihmisiä kohtaan: kaikilla ei ole mahdollisuus säästää.

7 tykkäystä

-Sen sijaan että menet osinkorahoilla näsinneulan ravintolaan voit säästää ja uudelleensijoittaa nekin rahat

-vältä korkeasti verotettuja tuotteita esim. Autoilu, tupakka, alkoholi…

Jos autosta pääsisin kokonaan eroon se olis aika jeba…

Ps tupakka-aski taitaa maksaa jo Suomessa 7e :open_mouth: onneksi ei kuulu harrastuksiini se homma.

2 tykkäystä

itse kun muutin kotoa pois ja en omistanut televisiota, odotin kärsivällisesti 3kk ja sain laadukkaan 1400€ tv:n 650€.( E: alennuksesta ) oli wörtti. kelpaa katsoo vuoooosien ajan. varmasti tarttu mukaan tulevaisuuden omaan kämppäänkin eikä vain ole yhden vuoden ’ sijoitus ’

2 tykkäystä

Hyvä siirto Nyyb.

Tuntuu että nykypäivänä ihmiset eivät kauheesti odottele vaan ne kävelevät kauppaan ja ostavat sen telkkarin tai kännykän mitä mieli tekee, riippumatta siitä paljonko lompakossa oli rahaa. Moni tuttavani tekee juuri näin.

Kaverini on köyhä kun kirkon rotta ja hänellä on verkkokaupasta hankittu vaivainen 600e iphone taskussa, mistä hän lopulta maksaa sanotaan että melkein tonnin. Minä vedän viimeiseen asti 50e maksavalla Samsung Jllä jonka sain vielä faijalta ilmaseks.

Ennen (oletettavasti) ostettiin tavarat käteisellä. Jos sitä ei ollut sitten se summa säästettiin tai jätettiin kodinkoneet kaupan hyllyyn. Itse pyrin edelleen kuulumaan näihin ihmisiin :slight_smile:

Opetus: kannattaa ehkä olla verkkokaupan, applen, visan ynm osakkeenomistaja mielummin kuin osamaksusopimuksiin lankeava henkilö.

Eli älä lankea osareihin!

6 tykkäystä

Mitä mieltä olette että hankkii omistusasunnnon ennen kun täyttää 30v? Itse olen kohta 30 ja kaikki väittää mulle että kannattaa olla siihen mennessä asuntolaina mitä maksaa pikkuhiljaa pois. pitääkö tää paikkansa? Itse olen miettinyt että kannattaisi vaan sijoittaa osakkeisiin rahat ja ostaa sitten asunto käteisellä kun rahat on tienattu säästämällä palkasta ja osakkeilla. Sen aikana asuisi sitten halvalla vuokralla. Kumpi on teidän mielestä järkevämpi tapa?

5 tykkäystä

Pari pikaista käytännön vinkkiä koskien juoksevia kustannuksia:

  • älä hanki erillistä nettiliittymää, käytä puhelinta wifi-tukiasemana… tätä paikallinen telia-kauppiaasi ei halua sinun hoksaavan
  • hommaa kotiparturikone ja anna rouvan tms. leikata, meillä näin on tehty yli 10 vuotta (laskuesimerkki: 9krt/vuosi*10v *20€/leikkaus = 90 leikkausta * 20€ = 1800€)
  • selvitä OSKL-jäsenedut (mm. inderes mukana)
9 tykkäystä

Late, ketkä semmoista oikein väittävät ja millä perusteella?

Omasta mielestä oikea vastaus kysymykseesi on: se vähän riippuu.

Lähtökohtaisestihan asuntolainan lyhennys on “varmaa” säästämistä, jota olen joillekkin kavereilleni varovasti suositellut harkitsemaan, elämäntilanteesta riippuen.

Asunnon ostamiseen velalla liittyy käsittääkseni kaksi riskiä; velan maksukyvyttömyys ja vakuusriski (asunnon hinnan lasku)*. Näistä on Inderesillä keskusteltu ja varmaankin edelleen keskustellaan omissa aihealueillaan.

Tuntuu että moni ei mieti näitä riskejä aivan loppuun asti kun asunto-ostoksille lähtevät. Nuorena (3 vuotta sitten, nyt olen 25) en itsekkään rehellisesti sanottuna kaikkia skenaarioita ajatellut kun sukulaiseni kerrostalokämpän ostin. Jos ostat asunnon, mitä jos siihen tulee suuri remontti? Mitä jos joku viisaampi löytää kellarista hometta ja koko talo täytyy vetää sileeks? Mitä jos läheinen tehdas suljetaan? Entä jos isännöitsijä on korruptoitunut ja taloyhtiön hallitus ei tiedä mistään mitään? Mitä jos kiinteistöverot nousevat? Tai ne korot? Vuokralaisena monista asioista ei tarvitse juurikaan murehtia.

Mutta sinä olet vasta harkitsemassa asunnon ostoa ja mietit miten se kannattaisi tehdä, hyvä. On monia vakavaraisiakin henkilöitä Suomessa jotka asuvat vuokralla loppuun asti. He ovat ymmärtäneet asunnon ostamisen riskit eivätkä halua ottaa niitä riskejä itselleen. On totta, että vuokra menee “seinille” joka kuukausi, eivätkä ne vuokrat kauhean halpoja ole kasvukeskuksissa. Mutta jossain ihmisen on asuttava.

Jos ymmärrät asunnon omistamisen riskit, olet valmis “juurtumaan”’ ja olet kyvykäs huolehtimaan lainasta niin mikäs siinä. Ei kannata hätiköidä ja ostaa asuntoa siksi että kolmenkympin ikä lähestyy. Ostaa sitä ihmiset paljon vanhempanakin asuntoja velalla.

Eikä sitä säästämistä ole pakko unohtaa vaikka on asuntolaina. Kuten sanottua, vuokrakin yleensä maksaa. Toivottavasti tämä vähän auttoi kysymyksiisi !

*Tekstiä korjattu; maksukyvyttömyysriskin ja vakuusriskin lainasin täältä Asuntovelan riskit | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus.

3 tykkäystä

Kaupankäyntikulut minimiin.

1 tykkäys

Jos et ole niin ‘uskonnollinen’ ihminen, eroa kirkosta, helpot 500€/v extra ‘tienestiä’ ( riippuen tietenkin tuloistasi ). Toinen on että nostaa vero % vähän korkeemmalle niin tulee taas piilosäästöjä. Tietenkin voi kyseenalaistaa, että olisiko parempi pitää vero% tiukoilla ja sijoittaa nekin rahat jolloin voisi olla mahdollista saada vielä enemmän.

4 tykkäystä

Hyvä itsetuntemus, itseluotto ja käsitys siitä, mitä materiaa/palvelua oikeasti tarvitsee, ja mikä on turhaa. Välttää monta turhaa herätysostosta.

9 tykkäystä

Säästäminen kannattaa aloittaa siitä että listaa kaikki omat tulonsa ja menonsa muutaman kuukauden ajalta. Jos näin ei tehdä, päädytään useasti optimoimaan jotain sellaista kohtaa joka ei todellisuudessa ole ongelma. Monelta kuukaudelta kertyvä lasku (kuten vakuutus) kannattaa jakaa kuukausittaiseksi summaksi ja vastaavasti viikoittain toistuva kulu ynnätä yhteen kuukausittaiseksi summaksi. Näin erilaisten menojen vertailukelpoisuus säilyy.

Kirjanpidosta opin sellaisen asian kuin poistot. Jokainen omistamasi tarava happanee ajan kuluessa ja sen hankintahinta tulee jakaa tavaran käyttöiällä. Näin tiedät paljonko sinun tulisi säästää ylläpitääksesi nykyisen elämäntyylisi. Kaikella tavaralla on myös säilytyskustannukset: jos sinulla on paljon tavaraa, saatat joutua valitsemaan esimerkiksi asuntosi sen mukaan mistä löytyy riittävät säilytystilat. Tämä kaventaa mahdollisuuksia.

Köyhyyden tunteeseen vaikuttaa pienet tulot ja suuret kiinteät kustannukset. Kiinteitä kustannuksia on sellaiset kustannukset, joihin et pysty itse vaikuttamaan: esimerkiksi pitkäaikaiset tilaussopimukset, osamaksujärjestelyt ja lainat ovat kiinteitä kustannuksia. Monet kuluttamiseen liittyvät elämäntavat voivat muodostua myös sellaisiksi, että niitä on vaikea muuttaa. Kiinteistä kustannuksista säästäminen on kestävämpi tapa kuin omien halujensa kieltäminen.

Säästäminen ymmärretään usein rahavarojen kertymisenä, mutta se voi olla myös olemassaolevien varojen parempaa käyttöä. Alennustavaran ostaminen tarjouksesta ei ole säästämistä, koska heikkolaatuisesta tavarasta saatava hyöty on pienempi. Kaiken talouden tavoite on ihmisten kokeman hyödyn (tai onnellisuuden) maksimointi ja siksi kannattaa miettiä, minkälaisia asioita elämässä arvostaa.

8 tykkäystä

Jep. Biologisista syistä tulee varmasti osingonsaamisen jälkeen pieni hyvänolontunne, jonka vallassa yleensä välitön uudelleensijoittamisen eteen tehtävä työ ei ole ensimmäisenä mielessä, jollei selvää suunnitelmaa ole. Monille osinko voi olla “ylimääräistä” tuloa, vaikka oikeastihan se on puhdasta pääomatuloa, jonka määrä vaikuttaa yrityksen talouteen ja täten sijoittajan osakkeiden tuleviin varsinaisiin myyntituloihin.

5 tykkäystä

Nostetaan tätä säästöpuoltakin taas keskusteluun… Itselle ajankohtainen projekti on ollut asuntolainan (ASP) kilpailuttaminen kun lainalla on nyt pari vuotta ikää, taloutemme taloustilanne on oleellisesti parantunut ja samalla kilpailu lainamarkkinoilla on edelleen kiristynyt.

Lopputulos: 0,8 marginaali muuttuu pian 0,4 marginaaliksi. Samalla pankkikin vaihtuu. Euroina: 4-numeroinen säästö 15-20v aikajanalle.

Edit: Seuraavia marginaaleja oli tarjolla:
A) ~0,8 (ensimmäinen heitto pankin puolelta, keskustelu loppui osaltani heti)
B) 0,64 (“kiitostarjous” pankilta, jossa ollaan oltu varmaan 20vuotta. Täältä oli myös olemassa oleva 0,8 laina.)
C) 0,5 (järjestelypalkkio pudotettiin 620€->300€)
D) 0,4 (ei j.p:ta)

Edit: Helen on nostamassa sähkön markkinahintaa lokakuun alussa. Täytyypä taas pörssisähkö kilpailuttaa, www.sahkonhinta.fi

7 tykkäystä

Mietin uuden ketjun perustamista säästämisjuttuja varten, mutta hain hauilla lopulta sopivimman ketjun, joten uutta ketjua ei tarvinne perustaa. :slightly_smiling_face: Jos mietin kavereita, tuttujani ja ystäviä, jotka haluaisivat sijoittaa tai isomman salkun, niin toki parempiin tuloksiin pääsee sijoittamalla paremmin jne. :wink: Uskon kuitenkin monilla ratkaiseva syy olevan se ettei välttämättä osata tai pystytä säästämään, enkä sano tätä kritisoiden vaan ymmärtäen. Toki jokaisen ihmisen halut ja tilanteet ovat erilaisia, joten kaikkia kattavia ohjeita täällä ei kukaan pystyne pahemmin antamaan, mutta olisi musta hyvä, jos olisi yksi vähän isompi säästämisaiheinen ketju, vaikka vähän rönsyisempikin sellainen.

Haluaisin vaan enemmän keskustelua siitä, että miten voisimme käyttää rahaa fiksummin ja säästää kärsimättä, eli taloudenhallintaa. Toki tämä sijoitusfoorumi, niin tiedämme, minne säästämämme rahat usein sitten virtaavat. :upside_down_face: En pahastuisi, jos keskustelu kävisi tässä ketjussa entistä voimakkaammin ja ehkä muiden vinkeistä jokainen meistä pystyy tekemään elämänlaadullisesti ja taloudellisesti parempia valintoja pitkällä tähtäimellä.

Aloituspostin Vernerin ja Jasminin höpöttelyt kannattaa katsoa sekä edeltäviä viestejä, niissä on vinkkejä, joiden avulla pystyy säästämään “runsaasti” rahaa ja jopa suhteellisen helposti. Jos Vernerillä olisi joskus aikaa taas tehdä säästämisaiheisia videoita tai muuta matskua liittyen säästämiseen, niin se olisi todella kiva. :slightly_smiling_face:

“-Säästä heti palkka kun se kilahtaa tilille” Tämä aloitusviestissä ollut vinkki on toiminut monille ystävilleni, joilla ei ole ennen jäänyt yhtään mitään säästöön, eli heiltä menee nykyään palkkapäivänä heti automaattisesti rahaa esim. pienikuluisiin/kuluttomiin rahastoihin, niin yksinkertaisen helppoa, mutta niin ne parhaimmat säästövinkit usein taitaa olla. :sunglasses:

6 tykkäystä

Aloitetaas muutamalla ajatuksella. Asumisessa säästää, mikäli on valmis asumaan syrjemmällä (toki työn saantikin/palkkaus voi kärsiä). Rajoilla asuvat voi käydä naapurimaista korkean veron tuotteet, polttoaine, tupakka ja alkoholi.

Opiskellessa voi opintolainasta saada pois osan valmistuessa määräajassa (itsellä oli 30%, nykyisin kait 40%). Toisaalta vähennys tehdään veroista useamman vuoden aikana. Opiskellessa voi hakea apurahoja säätiöiltä (itse sain kahdesta eri säätiöstä yht. n. 1000e).

Monia käyttämiäni säästövinkkejä tulikin edellä mm. kotiparturointi ja tuotteen elinkaariajattelu. Myös suhteilla voi saada paljon rahallista säästöä tai vaikkapa vaihtotalousmeiningillä jonka verottaja löi kivasti hengiltä vaikka raha ei siinä omistajaa vaihtanutkaan.

Itselläni välillä mennyt mopo käsistä kun kyttäilen ostoskärryihin jääneitä kolikoitakin kaupassa käydessä :laughing:

4 tykkäystä

Se tärkein varmaankin eli DIY! Työnantajamaksut ja yleinen kustannustaso saa aikaan sellaisen ihmeellisen vaikutuksen, että tunti ammattimiehen työtä kustantaa keskituloisen päivän palkan verran verojen jälkeen. Tämä tullut joskus ulkomailla puheeksi ja kukaan ei oikein tahdo uskoa. Eli opettele perustaitoja, kuten remppa- ja korjausjuttuja

Aina ei tarvitse myöskään olla se uusin ja kallein osamaksuauto. Uskokaa tai älkää niin esim. Uffilta saat muutamalla eurolla jopa käyttämättömiä vaatteita hintalapulla. Harrastustenkaan ei tarvitse välttämättä maksaa juuri mitään, mutta mieltymyksistähän tämä on kiinni

5 tykkäystä

Tuotteen elinkaariajattelua minäkin harrastan ja joskus mietin päässäni, että kuinka paljon oikeasti ja aidosti käytän jotain tuotetta. Joskus kalliilta aluksi tuntunut tuote onkin osoittautunut “halvaksi” esimerkiksi laadukas ja ajaton villakangastakki, joka oli käytössä kymmenisen vuotta mulla. :slightly_smiling_face: Loppujen lopuksi jokin halvalta tuntunut tuote on osoittautunut kalliiksi, kun tajuaa käyttäneensä sitä vain kerran pari, no näin harvemmin mulle ky.

4 tykkäystä

Maksoin ammattimiehille koko kämppäni rempasta melkoisesti, aika moni pätevä normijamppa olisi itse onnistunut tekemään aika ison osan ja säästöä olisi voinut tulla hyvinkin viisinumeroisen summan verran… :upside_down_face:

Kaverit ovat harrastaneet paljon kirpputoreja eikä se tyylissä huonolla tavalla näy, ovat maksaneet monista vaatteistaan vain joitakin euroja. Mä olen saanut kavereilta vanhoja vaatteita, mitkä ovat ihan hyviä, mutta eivät ole enää heitä miellyttäneet. :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Minulla on huono tapana juoda joka arkiaamu pieni 0,25l energiajuoma. Sen sijaan, että ostaisin 2e maksavia merkkijuomia, ostan yleensä noin euron maksavia 0,5 litran halpistölkkejä. Kaadan aamulla puolet tyhjään pulloon ja laitan sen jääkaappiin odottamaan huomista, sitten juon tölkissä olevan 2,5dl. Varaa olisi kyllä käyttää tuo 40e kuukaudessa mutta mieluummin käytän vain 10e.

Aiemmin vaimo leikkasi hiukset mutta hänellä tuli siitä mitta täyteen. Käytän turkkilaisia partureita, hinta vain 15e kun muualla pyydetään 25-30e.

Ostin usein ulkomaan reissuilla ison nipun vaatteita Primarkista. Suomesta tsekkaan New Yorkerit ym. En juurikaan maksa T-paidoista 3-5e enempää ja huppareita löytyy yleensä noin 10-20e hintaan. Housuista en maksa yli 20e. Hieman jos näkee vaivaa niin vaatehankinnoissa säästää jo vuositasolla paljon.

Renkaanvaihto 2 omaan autoon, säästö vuodessa noin 120e.

Televisioon kytketty vahvistin, kaiuttimet ja subbari on 20v vanhoja. Riittävät minulle joten en ole nähnyt tarpeelliseksi uusia.

Tässä jotain esimerkkejä omista säästämistavoistani. Usein pääsee pitkälle ajatuksella: onko tämä nice to have, good to have vai need to have. Ja löydänkö sen jostain edullisemmin.

7 tykkäystä

Ainakin mun palkkaluokassa tuo on oikeasti aika iso säästö ja viittaan nyt vain tuohon energiajuomaosuuteen, jos tuon kokoluokan säästökohteita löytää enemmänkin, niin siinä puhutaan jo keskituloisellekin merkittävästä säästöstä. Nuo muutkin sun esimerkit ovat kyllä hyviä ja niissä puhutaan jo ihan kohtalaisista summista myös.

Säästetyt summat ovat aina puhdasta nettoa, mutta tulot bruttoa. :thinking:

1 tykkäys