Sijoitusvirheet

Mun käsittääkseni opintotukilaskennassakin huomioidaan tulona ainoastaan myyntivoitto eli kyllä siinä otetaan huomioon ostohinta ja oston/myynnin kulut. Luovutustappioita ei kuitenkaan huomioida eikä niitä vähennetä luovutustappioista. Sama sitten vuokratuloissa.

3 tykkäystä

@Allupalluvaan

Kelan sivuilta napattu:

"Kela huomioi tulot bruttotuloina. Bruttotuloista ei ole tehty mitään vähennyksiä, eli niistä ei vähennetä veroja, tulonhankkimiskuluja, menoja tai muitakaan vähennyksiä.

Seuraavissa tapauksissa Kela kuitenkin huomioi tietyt Verohallinnon tekemät vähennykset:

  • Jos olet myynyt osakkeita tai muuta omaisuutta, Verohallinto laskee veronalaisen luovutusvoiton vähentämällä myyntihinnasta hankintahinnan ja voiton hankkimisesta aiheutuneet menot (esimerkiksi kaupankäyntikulut) tai hankintameno-olettaman. Luovutustappioita ei vähennetä. Selvitä osakkeiden tai omaisuuden myynnistä aiheutuneet menot ja kulut Verohallinnolle, joka ilmoittaa veronalaisen luovutusvoiton määrän Kelalle. Muista myös, että yhteismäärältään pieni luovutusvoitto on verovapaata tuloa. …"

https://www.kela.fi/omat-tulot-mitka-tulot-huomioidaan

3 tykkäystä

Laitetaas tänne taas. Kirjoitan näemmä tähän ketjuun ja “Ostin/Myin juuri äsken” ketjuun vuorotellen, liekkö nämä jotenkin sidoksissa toisiinsa.

Mutta virhe taas: Tammikuun pörssilaskun alkaessa en malttanut odottaa tarpeeksi pitkään käteisen kanssa, jota kuitenkin oli se vajaa 10%. Käteinen poltti liikaa taskussa ja ostin “dipistä” käteisvarannot tyhjäksi aika nopeasti. Jatkossa pitää malttaa enemmän.

EDIT: Tosiaan kaikkia ostoja en Ostoketjuun raportoinut tuolloin, mutta esim. Harviaa kauhoin aika paljon salkkuun tammikuussa

14 tykkäystä

Jos se yhtään lohduttaa, niin kun maksat tukikuukaudet takaisin ajoissa, niin saat ne rahat kyllä myöhemmin käyttöösi vielä jos opinnot jatkuvat pidempään. Eihän se tässä ja nyt tietenkään tilillä näy, mutta joskus voi lämmittää mieltä.

Mutta joo, kyllähän opiskelijoiden edunvalvonnassa olisi pari parannuskohdetta. Ensimmäisen (onneksi pienen) tukien palautuksen jälkeen sai naulata sijoitustavoitteisiin sen lisäyksen, että pääsisi mahdollisimman äkkiä ja mahdollisimman pysyvästi Kelan rattaista eroon.

3 tykkäystä

En tiedä onko muilla ollut samoja fiiliksiä mutta pohdittuani muuttuvaa sijoitusympäristöä viikonlopun aikana koin jonkinlaisen heräämisen siitä että itseeni oli iskenut jonkintason vauhtisokeus osakkeiden arvostuskertoimien osalta. Itse olen sijoittanut vasta vähän vajaa kolme vuotta joten oma kokemukseni on toistaiseksi rajoittunut vain matalaan korko -ja inflaatioympäristöön. Psykologisesti sitä jotenkin myös tottuu asioiden vallitsevaan tilaan ja alkaa pitää sitä normaalina kun asioiden kehitys on samanlaista tarpeeksi pitkään. Näistä pyritään ottamaan opiksi :smiley:

@musa_2 on ansiokkaasti viesteissään varoitellut laskumarkkinan psykologiasta ja sen vaikutuksista varsinkin pidempiaikaisessa hitaassa luisussa alas. Vaikka nyt ei missään nimessä olla vielä finanssikriisin kuopassa tai vastaavassa useamman vuoden laskutrendissä niin alan kuitenkin tuntea miten jo näinkin lyhyt lasku alkaa vaikuttamaan itseeni, puhumattakaan siitä jos se jatkuisi vielä vaikkapa useamman vuoden. Varsinkin jos törsäisi käteisensä aivan liian aikaisin, toivo heräisi useamman kerran karhuralleissa kunnes markkina taas löisi odotukset alas ja haettaisiin uudet pohjat niin voisin kuvitella että siinä aika tavalla koeteltaisiin pääkoppaa eikä päätöksenteon pitäminen rationaalisella puolella olisi aina helppoa.

38 tykkäystä

Buffett oli 1980-luvun alussa – näin jälkiviisaasti sanottuna – ihan über bear sekä osake- että bondimarkkinoiden suhteen.

Helmikuussa 1983 kun osakkeet olivat rallatelleet elokuun 1982 pohjasta, Buffett valitteli että hänellä oli hieman epämiellyttävä fiilis siitä miten pörssi on noussut.

P/s-arvostus oli huikeat 0,6x ja CAPE 9x.

Epäilen että kun jossain varallisuusluokasssa karhumarkkina venyy ja venyy, kukaan ei ole ihan totaalisen immuuni karhumarkkinapsykologialle. Mestarisijoittajat kuitenkin osaavat minimoida sen psykologian aiheuttamat vahingot sijoitustoiminnan laadulle.

Osakesijoittaja mielentilaa ei tuossa 1968–82 helpottanut se että 1968 otetulla 30 vuoden kiinteäkorkoisella lainalla vivuttanut kiinteistösijoittaja sen sijaan eli ihan unelmaansa inflaation laukatessa.

S&P 500 nykydollareissa:

9 tykkäystä

En ole joka ketjua ehtinyt seurata joten kyssäriä:

Onko tällä foorumilla jonkin yhtiön ympärillä vielä voimakasta yhteisöllisyyttä?

5 tykkäystä

Eiköhän, rohkenisin väittää että esim. Afarak on aika monen mielestä täysin :poop: yhtiö.

10 tykkäystä

Onhan se yhteisöllisyys kieltämättä vähentynyt täällä foorumilla tietyissä yhtiöissä sattumoisin, kun näiden kurssit eivät sojotakaan enää ylöspäin. Mutta enpä laittaisi pelkästään rivifoorumilaisten aikaansaannokseksi tätä, onhan tuota vettä heittänyt lisää myllyyn myös yhtiötä seuraava analyytikko, jonka sanaa porukka lukee kuin raamattua. Joten ei ihme että on syntynyt semmoinen yhteisöllisyyshuuma, mitä kuvailit tuossa aiemmassa viestissäsi (etsitään vain hyviä asioita firmasta - niitä pienimpiäkin, vähätellään riskejä, luodaan ”tarina” osakkeesta jne…).

10 tykkäystä

Juu, kyllä tässä varmaan ihan ansaitusti ollaan suut supussa. Pahin virhe oli tietysti aloittaa koko sijoittaminen kuunnellen analyytikoiden suosituksia, varsinkin kun ajankohta oli viime syksyn loppu, kun korona huiput oli saavutettu. Kallis oppitunti mulle. Tää homma vaatii tuhansia tunteja opiskelua ja silti epäonnistuminen on hyvinkin mahdollista, joten ehkäpä nyt on oikea hetki miettiä että kannattaako meikän osake poimintaan lähteä ollenkaan :grin:

24 tykkäystä

@Puuhoyla2 Et ole yksin tässä kanootissa, kyllä itsekkin usein mietin että olisi noita löytynyt varmasti halvempiakin harrastuksia…

4 tykkäystä

On unohtunut vastata :frowning:

Tänään ollut aiheesta puhetta. Kyllä kai käytännössä oon aika lailla Howardin linjoilla.

3 tykkäystä

Jaa a, smartti tullut tässä 3kk oikein ryminällä alas. En ole käytännössä koko aikana juuri salkkuun vilkaissut tai kohteita seurannut kun ollut niin haipakkaa töissä ja elämässä. Taidan tehdä tästä kalliista virheestä johtopäätöksen, että ainakaan nämä dynaamisemmat kohteet eivät olet minulle kun ei ehdi tarpeeksi paljon seurata. Pitäisi käytännössä muutaman kerran viikossa seurata näitä ettei missaa tilanteita ja uutisia. Oppirahat.

5 tykkäystä

Jos katsot pörssiä noin niinkuin yleisesti, niin kaikki on tullut alas. Se, että kurssi on tullut alas ja on jättänyt myymättä ei välttämättä ole virhe ollenkaan, vaan paikka tankata

11 tykkäystä

Pahimmat sijoitusvirheet tänä vuonna: Ne muutamat kerrat kun olen joustanut stop-losseissa.

3 tykkäystä

Tästä vielä pikkuisen.

Ihmisen aivot eivät ole lahjakkaat käsittelemään sattumanvaraisuutta. Todennäköisyyslaskennan perusteet eivät kai juuri kenellekään juuri koskaan ole tulleet intuition kautta. Ensin täytyy jonkun edes hieman perehdyttää aiheeseen jotta fiksuista fiksuinkaan pääsee asiassa liikkeelle.

Se minkä varassa ihmislaji on välttänyt sukupuuton ja suorastaan menestynyt on tarinat. Tiedot, taidot, sosiaaliset normit ja uskomukset on välitetty sukupolvelta toiselle paljolti tarinamuodossa. Ihminen on aivan valtavan luova kehittämään narratiiveja. Sattumanvaraisten tiedonhippusten välittäminen on paljon tehottomampaa kuin se että laitetaan hyödyllisten kohtien väliin sidokseksi itsessään hyödyttömiä mutta tarinaa palvelevia osioita.

Ihmisaivoilla on taipumus – ilman että sitä itse tiedostamme – järjestää sattumanvaraisista tapahtumasarjoista koherentteja tarinoita.

Nämä tarinat muuttuvat vetovoimaisemmiksi ajan myötä. Tämän vuoksi pörssissä kuukauden kestävä korjausliike ei toimi valmennukseksi vuoden kestävää hivuttavaa laskua varten – vaikka prosentuaalinen lasku olisi samansuuruinen.

Vastaavasti vuoden tai kaksi vuotta kestäneen laskumarkkinan jälkeen laskumarkkinapsykologia ei haihdu kuukauden rajullakaan nousurykäyksellä. Sen sijaan jos se sama nousu tapahtuu vuoden periodilla, sentimentti on vankempi sen jälkeen.

Jos sijoittaja oppii ymmärtämään ja kunnioittamaan tulevaisuuden sattumanvaraisuutta, se on valtavan hieno etu hänelle. Erityisesti tämä koskee lyhyen aikavälin kurssiliikkeitä.

Acknowledging what you don’t know is the dawning of wisdom.
Knowing what you don’t know is more useful than being brilliant.
-Munger

20 tykkäystä

Eli jos Loimaan k-marketissa joku ruksittaa lotossa seitsemän oikein ja voiton julkistamisen jälkeen tuhannet ihmiset täyttelevät raivoisasti lottokuponkeja täsmälleen samassa kaupassa, syy ei ehkä ole sittenkään loimaalaisten hölmöläisyydessä vaan kyseisessä tilanteessa nykyisestä homo sapiensista paljastuu esiin vain omat alkukantaiset elementtinsä. :sweat_smile:

Mutta yhä_musa_soi puhuu vain asiaa. Tuosta satunnaisuudesta harvoin puhutaan sijoituskeskusteluissa, vaikka pörssien liikkeitähän ohjaa sattumanvaraisuus kaiken aikaa. Ihmisen on todellakin vaikea hyväksyä tämä tosiasia, että tulevaisuudesta (miten esim markkinat käyttäytyvät) emme voi yksinkertaisesti tietää mitään sattumanvaraisuuden vuoksi. Varsinkin keskiverto länsimaalaiselle tämä on käsittämätön asia. Jokaiselle sattumanvaraiselle tapahtumalle täytyy aina löytää jokin syy ja jokainen ennustamaton asia on todellisuudessa ennustettavissa, aivan kuin kaiken takana on jokin monimutkainen mutta ratkaistavissa oleva koneisto. Aloin yhtäkkiä tuntemaan sattumanvaraisuuden ymmärtämättömyydellä ja teknisen analyysin suosiolla yhteyden.

11 tykkäystä

Legendaarinen foorumihypen seuraaminen Hyzonin kelkkaan. Onneksi vain 4,7 kurssista eikä niin isosti, että unet menisi. Tässä tuli taas jotain opittua, ei ole kovin mielekästä sijoittaa spekulatiivisiin koska kurssin laskiessa kynnys lisätä on aika iso. Sijoittaminen ei kuitenkaan pitäisi olla uskon vaan mielummin tiedon asia. Paljon mielekkäämpää lisätä vaikka Valmetia, Tietoa ja Cityconia laskuista kuin sellaista jossa on riski painua jopa nolliin.

Edit: Kyse siis nimenomaan lisäämisestä eikä niinkään Hyzonista. Minulla ei ole mitään ongelmaa seurata laskeeko alkuperäinen positioni nolliin vai nouseeko esimerkiksi 10 vuoden päästä kaksinkertaiseksi. Mutta lisääminen tällaiseen on vastenmielistä kun taas arvo-osakkeiden lisääminen markkinahermoillussa on vain hieno asia.

21 tykkäystä

Bullerointia Unitiyn kanssa

  1. Kurssi 200$
    Minä: Ohhoh, onpas arvostuskertoimet venyneet pilviin, hmmm… Pitäisköhän myydä? Ei vielä sentään, katellaan hetki, tää on hyvä firma, taivas on raja → HOLD

  2. Kurssi 180$
    Minä: Voi vitsi kurssi on tipahtanu, hmm pitäisköhän myydä? Eeei, tää vielä ehkä nousee takas 200:aan → HOLD

  3. Kurssi 150
    Minä: Ai että, hmm pitäisköän myydä? Eeeei, missään tapauksessa tää on jo 50$ laskenut huipusta, → HOLD

  4. Kurssi 100$
    Minä: Helvettiläinen, pitäisköhän myydä, tässä saattaa käydä köpelösti? Eeeei, tän alemmas mennä → HOLD

  5. Kurssi 70$
    Minä: Saakeli, nyt on halpaa! → BUY

  6. Kurssi 100$
    Minä: Noniin, nyt lähdettiin oikeaan suuntaan! Hyvä ostos @ 70$ → HOLD

  7. Kurssi 70$
    Minä: Tsiisus, koko teknomarkkina sulaa ja se on taas menoa, ei tästä kannata enään luopua → HOLD

  8. Kurssi 30$
    Minä:
    tuijotus

Mitä opin:

  1. Jos arvostuskertoimet on pilvissä älä osta, vaan odota rauhassa osto paikkaa jos sellainen on tullakseen. Ei pitäisi koskaan olla kiire syytää rahaa pörssiin, tilaisuuksia aina avautuu ajan saatossa.
  2. Jos omistasi yhtiön arvostustaso venyy, myy ja palaa asiaan myöhemmin. (Tämä on todellakin helpommin sanottu kuin tehty)
136 tykkäystä

Kun arvostustaso venyy, mutta uskon nousun mahdollisesti jatkuvan ja liiketoiminnan olevan kunnossa, niin alan keventämään. Kun opin ja ymmärsin tuon, niin kokonaistuotto parani kivasti.

3 tykkäystä