Sijoitusvirheet

Varmaan vähintään 50 % piensijoittajista sijoittaa mutulla. Koska pörssien kokonaisarvo oletusarvoisesti kasvaa, niin onko se nyt sitten niin suuri virhe ostaa tällä perusajatuksella hajautettu salkku? Harva kuitenkaan ostaa täysin itsekseen tikkaa heittämällä. Onhan siellä joukossa viisauksiakin noissa netin tiedon murusissa.

Ylituoton tavoittelukin on vähän sellainen… meh. Kyllä miljonääriksi ehtii vaikka alituotollakin, jahka vaan kärsivällisyys ja aika riittävät ja se tuotto on kuitenkin positiivista ja lähentelee sitä keskimääräistä vaikkakin sitten alapuolelta. Asiasta ei pitäisi ottaa turhia paineita. Aika harmi, jos joku laittaa hanskat naulaan ja lakkaa sijoittamasta pelkästään siksi, että ei kyennyt peittoamaan mr. marketia ja joku väitti pystyneensä.

Oma sijoitusvirhe liittyy aloittamisen ajankohtaan. Nyt aloittaisin teini-ikäisenä, jos pääsisin ajassa takaisin nykyisin tiedoin.

40 tykkäystä

-Ostin aikoinan Caverionia puhtaasti vain ja ainoastan päästäkseni itseäni viisaampien sijoittajien kelkkaan mukaan. Numeroihin tai bisnekseen tai firmaan en kiinnittänyt sekunninkaan vertaa huomiota. Oliko sijoitus tehty täysin mutulla vaiko viisas harkittu sijoituspäätös?
(Caverion ostettiin pörssistä +50% preemiolla)

2 tykkäystä

Ostin joskus SRV:tä, koska se oli tippunut jo niin paljon ja siellä vaihtui toimitusjohtaja.

Siinä oli sen osakkeen kaikki ostoperusteet. :sunglasses:

Omista virheistä puhuttaessa, niin en näin jälkeenpäin tavallaan näe sitä niinkään virheenä, mitä ostin tai myin, vaan miksi olen jotain tehnyt. Yleensä perusteluni ovat lähes aina… tai no… aina ontuneet.

4 tykkäystä

Suomalaisiin ja turkulaisiin bioalan yrityksiin tutustuin mielestäni hyvinkin keskustelemalla parin alan asiantuntijan/tutkijan kanssa näiden yritysten tilanteista ja niiden spesialisoitumisesta omiin kapeisiin terveysteknologioihinsa. Kaikkein eniten seurasin kuitenkin niiden kilpailua ja hypetystä keskustelupalstoilla, joissa läpimurtojen nähtiin olevan aivan tuossa kohta ovella. Ainoaksi ongelmaksi nähtiin, että miksi maailmassa ei ymmärretä ottaa käyttöön näin hyviä droppeja tai menetelmiä. Toisessa sanottiin olevan ”nahkapään” ratkaisevassa roolissa koko menestykselle ja toisessa keksijänero-professorin. Kumpikin itse toimivat sijoittajiin nähden hyvin arrogantisti ja nostivat itse hyvät korvaukset firmoista. Toinen yritys ei päässyt koskaan valloittamaan maailmaa ja lopulta rippeet myytiin heikkoon hintaa USA:aan. Toisella on keskeinen kumppanuus kiinalaisessa omistuksessa ja tehdas aloitusvaiheessa siellä. Molemmissa olen hyväuskoisena ja keskusteluihin luottavana polttanut rahaa ja tappioita on tullut enemmän kuin olisi tarvittu.

6 tykkäystä

Omalla kohdallani virheet ovat olleet täysin väärät ajoitukset. Lukeudun niihin harvoihin jotka onnistuivat ostamaan koronadipistä setämies osakkeita ja silti häviämään reippaasti.

Meikä on duunari joka noin 10 vuotta sitten perusti yksinyrittäjänä yrityksen. Edelleen yksinyrittäjänä, mutta toiminta on ollut omasta mielestä todella kannattavaa, joten pesämunaa on kertynyt jonkinverran. Totuus on ollut kokoajan etteivät maagiset vuodet jatku ikuisuuksiin, joten pesämuna pitäisi saada sijoitettua järkevästi.

  1. Ostettu rahastoja. Parin kuukauden sisään myyty noin 70% omistuksista, koska menivätkin vähän alaspäin. Tappio noin 10k€.

2020 koronadippi. Jälkikäteen katsoen todella onnistunut hetki ostaa suoria osakkeita mm Nordea, Sampo, Neste ym vakaita yhtiöitä. Nykykurssista vähän vajaa puoleen hintaan. Ja sitten muutamaa viikkoa myöhemmin alkoi jenkeistä tulla tosi huolestuttavia korona lukuja joten pelästyin. Olin aivan varma että maailma vajoaa erittäin vakavaan lamaan tämän johdosta. Myyty kaikki pois jälkikäteen katsoen indeksien pahimmassa pohjassa. Tähän mennessä tappiota 28k€ sijoitusuralla.

2022 helmikuun alku. Sijoittaminen taas uudelleen mielessä… Ostettu Suomalaisia setämies osakkeita koska sotadippi. Olin täysin varma ettei edes Putin ole niin tyhmä että aloittaa sotaa… Useimmat osakkeet ostin suoranaisesti intuitiotio meiningillä, mutta vaatimuksena oli hyvät osinkotuotot. Tälläkertaa olen kieltäytynyt vanhasta pelästymisvirheestä ja loppukesästä osingot mukaanlukien olin suurinpiirtein omillani. Tietysti tuo 28k€ tappiota aiemmista jää laskematta mukaan ihan oman mielenterveyden vuoksi. Ostoissa erittäin suuria virheitä kuten Nokian renkaat, Fortum ja aivan liian kallis Wärtsilä. Isommilla positioilla kuitenkin Nordea ja Sampo jotka ovat selvinneet hyvin. Muitakin mukana toki mukana, kuten Outokumpua aika hyvistä ostokohdista. Kesäkuun alussa oli kyllä lähellä ettei sama pelästymisreaktio.

Vuoden mittaan on joitakin omistuksia myyty, joitakin ostettu ja useita lisätty ihan kohtuullisista kohdista reippaastikin. Virheiden määrä on pienentynyt perehtymisen ja tarkemman mietinnän myötä. Enää en usko että intuitio voi kantaa kuin tuurilla. Arpalippuihin kuten kasvuosakkeet, kryptot tai kiuas hypet olen onneksi aina onnistunut välttämään.

55 tykkäystä

Tuosta Hyzonista aloin miettiä alustavasti, verraten muihin virheisiin. Mikä niillä on yhteistä?

Jokaisella omista virheistä on/oli ihan oikea olemassa oleva tuote, joka on subjektiivisesti myös ns. hyvä. Lähtökohta toki kaikissa se, koska muuten en olisi edes sijoittanut niihin. Eli ongelma on sitten jossain muualla.

  • Hyzon - toimiva vetyvoimalinja, joka on ihan oikeassa elämässä käytössä ja toimii ongelmitta.
  • AroCell - hyvä testauskitti, joka pärjää testeissä ja tutkimuksissa todella hyvin
  • Genius Brands - olemassa oleva multiplatform “youtube lapsille” joka toimii
  • Nabriva - vuosikymmenien jälkeen ensimmäinen uusi antibioottilääke, aikaan jolloin bakteerit alkavat olla resistenttejä tai jopa immuuneja olemassa olevia antibiootteja vastaan.

Okei, no tuote on kunnossa. Seuraavaksi sormi sitten sojottaa myyntiin ja markkinointiin. Tästä löytyykin jo sitten selvempiä merkkejä.

  • Hyzon - myyntiä on ollut, mutta kovin pienimuotoisesti. Markkinointi on kiertänyt lähinnä “paikallisia yrityksiä”, eikä julkimaailmassa kovin näy mainoksia.
  • AroCell - markkinointia ei oikein ole, ainakaan julkisesti. Myynti on ollut hyvin vaisua, jopa kylkeen ostetulla olemassa olevalla firmalla (IDL Biotech).
  • Genius Brands - Erityisesti tällainen tuote kaipaisi aggressiivista markkinointia ja tykitystä joka tuutissa. En ole nähnyt yhtään missään mainosta, edes etsimällä. Myynti oli viimeisen raportin aikaan hyvin pientä, jopa tuotteen lanseerauksen jälkeen.
  • Nabriva - markkinointia ei myöskään ole näkynyt, tuotteen ainutlaatuisuuden huomioon ottaen. Myynti lähes nolla, joka menee lähelle käsittämätöntä, kun myyntilupakin on FDA:ta ja kaikkia myöten (vrt. Peptonic Medical, josta toki pääsin irti suht +/- 0 sattumalta)

Näissä näkyy jo selvä yhdistävä tekijä.

Mutta jos vielä pureutuu lisää, miten ylin johto on käyttäytynyt ja toiminut.

  • Hyzon - toimari ja CFO sai kenkää kesken parhaan nousun. Shorttirapsoihin tuli hyvin vaisu puolustautuminen. Salkussa ei taida olla kovinkaan osakkeita ja muutenkin esiintyminen ollut vähän erikoista. Yleensä kun kauppoja on syntynyt, ei siellä ole ollut yhtään ylempää johtoa paikalla kuvissa.
  • AroCell - toimari vaihtuu vähän joka toinen vuosi, eivätkä ole uusinta lukuunottamatta kovin suurella panoksella mukana osakkeissa. Uusinkin lähinnä kevyellä tatsilla, vaikka huomattavasti enemmän kuin aiemmat. Esiintymiset aika vaisuja ja vähän köpöisiä.
  • Genius Brands - muutamia tunnettuja brand ambassadoreita saaneet mukaan, varmaan lähinnä IPO-kassasta maksetuilla bonuksilla, mutta johto itsessään kovin vaisua eikä ns. rummuttavaa laatua, vaikka toimari on ex-Disney.
  • Nabriva - toimari saa ihan jatkuvasti lokaa niskaan, eikä tunnu olevan yhtään mukana firman toiminnassa. Jopa vähän kyseenalaisen oloista menoa (korruptio, tai piilosopimukset tulee mieleen). Ei tunnu olevan yhtään innoissaan, vaikka firmalla on tärkeä tuote lääketieteelle.

Tällaiset ensiajatukset tuli mieleen :slight_smile: Katotaan sitten miten lisäanalyysi paremmalla ajalla.

30 tykkäystä

Siis :butter::japanese_ogre: kuinka ärsyttää.

Miksi oon niin tyhmä, että en hajauta ajallisesti kun oon kerran päättänyt ostaa? Teen muutenkin jatkuvasti typeriä virheitä, vaikka tiedän että niin tai näin ei pitäisi tehdä.

Menin siis vaihtamaan Harviat Oatlyyn. Onnistuin tekemään hyvät rahat jo pienellä summalla pelirahaa kun treidasin ensin Orthexia ja vaihdoin ne sitten Harviaan. Olin varmaan näistä onnistumisista sokaistunut kun pistin kaikki merkit sisään kaurajäätelöön, vaikka oli sellainen kutina että pohjat ei ehkä olleet vielä tässä.

:japanese_ogre:

E: Niin ja tein saman aiemmin Intelin kanssa.

21 tykkäystä

Uudeksi ongelmaksi olen itsellä huomannut sen, että ajaudun tälläkin foorumilla suurimmaksi lukemaan samaa mieltä olevien ajatuksia sijoituskohteista. Vaikka omassa sijoitusraamatussa toisena ohjeena lukeekin, tunteet pitää poistaa, kun tekee sijoituspäätöksiä. Lisäksi päätökset pitää aina tehdä pelkästään niiden faktojen ja kylmien lukujen perusteella. Mutta hankalaa tämä on.

En kuitenkaan ala kunnioitettujen nimimerkkien renkaita liikaa pumppailemaan.

27 tykkäystä

Omalla kohdallani pörssiosakkeiden ongelmaksi muodostuu isohkon kertakaupan koko. Syynä tähän on kaupankäyntikulujen kohtuuttoman iso osuus. Pitäisi olla pelikassaa satoja tuhansia käteisenä, jotta voisi joka päivä, tai edes kerran viikossa, ostaa n. 6000 eur potin. Kerran kuussa tuntuu olevan liian harvoin. Rahastojen kautta kerran kuussa kyllä onnistuu helpommin.

Kryptopuolella sain jo kasaan automaatin, joka ostaa kerran tunnissa yhdellä eurolla. Siitä tulee ihan kohtalainen summa kuukaudessa mutta ei niin pienillä määrillä voi edetä osakkeilla tai edes rahastoilla.

1 tykkäys

Ei aukea? Avaat Nordeaan tilin, niin kaikista ostoista 1% kulut vaikka yhden kpl (5e) osakkeen ostosta.

4 tykkäystä

Tiedän kyllä mutta siellä ei voi vivuttaa. Nordnet on kaikilta muilta ominaisuuksiltaan loistava, tuttu ja raportointi, jota joudun yrityspuolella tekemään valmiiksi integroitu. Uusi prosessi ei sytytä.

Toisaalta kannattaako sellaista osaketta ostaa, jos 8 euron välityspalkkio on kohtuuton, itse pidän ostoerät vähintään +1000 euroa. Tietysti jos käy lyhyttä kauppaa pienillä kertaerillä, niin välityspalkkiolla on väliä.
Joskus laitoin tarkan rajan ostettaviin osakkeisiin, yleensä alaspäin sen hetkisestä kaupantekohinnasta ja monesti kävi niin, että “kuuman” osakkeen hinta karkasi, nykyisin jos olen tehnyt ostopäätöksen ostan osaketta laidasta, jos yksikköhinta on korkea, mutta jos osakkeen yksikköhinta on matala, laitan hintarajan.

2 tykkäystä

Itse pidän ostoerät yleensä n. 6000 eurossa, koska sillä maksan PB-hinnoittelun minimin. Tämä kuitenkin rajaa ostosten määrän per kk melko alhaiseksi, kun ei nyt ole miljoonien käteiskassaa.

Keskusteluhan lähti nimenomaan ajallisen hajautuksen tärkeydestä. Ajallinen ajautus taasen onnistuu hyvin vain, jos kertaostoksen koko on pieni suhteessa käteiskassaan(tai tuloihin, jos niistä säästetään). Tämä ei nyt suorilla osakkeilla kunnolla onnistu, koska kertaostot ovat siihen liian isoja.

Ratkaisuna on ehdotettu Nordeaa tai IBtä mutta en minä oikeasti ole mitään ongelmaa ratkaisemassa. Totesin vain vastauksena, että ajallinen hajautus osakkeilla suoraan ei välttämättä ole niin helppoa välityspalkkioiden ja sitä kautta tulevan kertaoston koon takia. Raportoinnnin ja muun sellaisen takia en ole vaihtamassa välittäjää, joten joudun toistaiseksi tyytymään tilanteeseen tai siihen, että välityspalkkioiden suhteellinen osuus nousee.

7 tykkäystä

Kun vuosi vaihtuu kohta, voin kertoa tarinan isoimmasta sijoitusvirheestäni ja tämän vuoden isoimmasta. En usko että teen enempää kuin yhden kaupan loppuvuonna ja se on myynti ( ks alla ).

Joskus vuonna 2001 olin tekno bumtsibum intoilija vaikka termiä ei oltu taidettu edes lanseerata silloin. Hajautus oli heikoille, ja rahaa oli tullut jostain iposta ihan kohtuullisesti ja sitten arvoin sijoituskohteita. Olikohan noin kolmannes salkusta Elcoteqissa kun se eräänä päivänä keväällä rykäisi -50% ja ei toipunut siitä enää ja ei muutkaan sijoitukset tainneet loistaa teknokuplan puhjettua. Vähän laski sijoitus- ja työ intoa silloin. Ainoa sijoitus jäljellä siltä ajalta on UPM ( onkohan nyt +150%, tosin maksanut lisäksi reilusti enemmän osinkoja tuona aikana ).

Tänä vuonna yritin olla trendikäs ja monen vuoden naureskelun jälkeen pohdin kryptospekulointia. Onneksi edellisestä oppineena en ahneudesta huolimatta laittanut salkusta kuin pienen osan niihin ( CRO ETH ja korkotuotteeksi USDC), ja toki ne tippuivat kuin kivi keväällä, mutta summana vain ehkä tämän vuoden osinkojen verran. Noh, olisi niillä silti auton voinut päivittää. Huumorin takia CRO positio edelleen jäljellä tosin harkitsen veromyyntiä sillekkin ( kortin pääasiallinen jäljellä oleva etu eli lounge kun säilyy kuitenkin 4v ).

Tarinan opetus? Hajautus kannattaa.

Noin muuten vuosi on ollut outo - jenkkivetoinen AOT on euromitalla -15% YTD, ja tylsät suomiosakkeet OST +20% ( valitettavasti paljon pienempi ), ja erään listaamattoman myyntivoiton takia kokonaisuus on tänä vuonna ± 0 kryptosekoilusta huolimatta.

12 tykkäystä

Saako kryptotappiot vähentää muista pääomatuloista? Jossain vaiheessa käsittääkseni kryptojen tappiot eivät olleet verovähennyskelpoisia.

Hyvä kysymys. Tulkitsen sen siten että voi ( Virtuaalivaluutat - vero.fi ) :

Hankkimani virtuaalivaluutan arvo on pudonnut alle ostohinnan ja vaihdoin ne tappiolla euroiksi . Saanko vähentää tappion verotuksessa?

Kyllä saat. Jos virtuaalivaluutan käytöstä koituu sinulle tappiota, Verohallinto vähentää sen ensisijaisesti luovutusvoitoista ja jos niitä ei ole, vähennys tehdään kaikista pääomatuloistasi. Jos sinulla ei ole lainkaan pääomatuloja tai niitä on vähemmän kuin vähennettäviä myyntitappioita, vähennys siirtyy seuraaville 5 vuodelle.

4 tykkäystä

Jos saat kortilla cash backkeja niin ei ole temppu eikä mikään yli 90% laskun jälkeen saada tarpeeksi CRO:ta jotta jo pelkästään niillä saa veromyynnit tehtyä.

1 tykkäys

Laitetaan nyt omat vuoden 2022 töhöilyt tämän otsikon alle. Virheiden seassa oli myös onnistumisia, mutta loppuvuoden persmäki laittoi koko vuoden oikeastaan sijoitusvirhe -kategoriaan.

Vuosi sitten joulukuussa vetylaput alkoi tulemaan tonttin. Mietin että mitähän nyt ja aloin perkaamaan tilannetta. Huomasin että nassea piti pystyssä vain muutama iso yritys, mutta kaikki muut oli jonkinlaisessa luisussa. Päättelin, että pakko sen indeksinkin jossain vaiheessa lähteä laskemaan. Tein oman päätöksen ja myin osakkeet ja lähdin yhden miehen shortti hyökkäykseen sekä nassea että teslaa vastaan. Tämän tein 10.1 2022.

Se oli onnistuminen jota seurasi kiiman aiheuttama virheily. Tavallaan tavoittelin aina vähän liian isoja tuottoja jolloin tuotot jäi vaisummaksi kuin mihin olisi taitavampi treidaaja olisi päässyt. Tuollaisessa laskussa mitä keväällä tehtiin, on bull runit hyvinkin väkivaltaisia vaikkakin lyhyitä. Ne polttaa kuitenkin shortsit. Silti oli ihan OK suoriutumista keväällä. Ajan puute iski loppukeväällä, joten sidoin rahani takaisin osakkeisiin. Kesä menikin hyvin, oma salkku oli luokkaa 38% plussalla.

Siitä taas seurasi syksyllä alkanut lasku, joka on ollut jyrkkä mutta synkkä. Tämä olisi ehdottomasti vaatinut aktiivisempaa salkunhoitoa. Toisaalta en ole pyrkinyt ajoittamaan markkinoita, vaan olen haalinut salkkuuni sellaisia yrityksiä joihin on kova luotto. Ja sijoitushorisontti on kuitenkin aidosti pitkä. Joten en tiedä vielä miten oikein olisi pitänyt toimia. Pitää pohtia.

Jatkoin syksyllä treidausta melko onnistuneesti. Opin keväältä aika paljon ja nyt sentimentti tukee shorttausta - joten oli melko paljon helpompaa shortata teslaa ihan hyvillä tuotoilla. Tuotot olen laittanut kiinni osakkeisiin. Jotka ovat totta kai laskeneet.

Joka tapauksessa positiivisin mielin tästä eteenpäin, sijoitussalkussa on nyt merkittävästi enemmän lappuja sellaisissa yrityksissä, joilla uskon olevan kirkas tulevaisuus ja se on se tavoitetila.

Varsinainen sijoitusvirhe oli Hyzon. Eipä sitä voinut kuvitella kuinka kädetön johto yrityksellä oli. Nyt on ryssitty huolella kaikki. Pitää pohtia mitä tästä oppii. Kasvusijoittaja kun olen, niin riskit kuuluu hommaan. Tyytyväinen olen siihen, että otin irti heti kun sille tuntui enkä jäänyt itkemään nurkkaan, jolloin tappiot olisi ollut vieläkin isommat.

Semmosta. Vittu mikä vuosi.

34 tykkäystä

Voisin kirjoittaa pitkästi sijoitusvirheistäni v 2022, mutta se ei toisi lisäarvoa kovin monelle.

Lähdin mukaan kaikkiin hypejuttuihin taas pääosassa Hyzon, Plug, Harvia, ja Tecnotree, kaikki joilla on mennyt vuosi oikein hyvin. Eniten pyydän anteeksi Hyzon huumaa. Hävettää. En voinut oppia edellisestä vuodesta, silloin YTD kuitenkin plussalla.

Multa pitäisi ottaa kaikki ylimääräinen raha pois tai antaa lapsilleni, mutta ne sijoittais ne kryptoihin, joten parempi pitää itellä. Osa rahoista on Nesteessä ja Fortumissa ja muutamassa muussa. Uskon kuitenkin, että vetyjen aika tulee lähivuosina ja kurssit taas toipuu. En pidä edellä mainittuja huonoina edelleenkään, joten suuria liikkeitä en varmaan tee. Nyt olen maksanut 5 vuoden verot etukäteen, joten toiseen suuntaan pitäis nyt mennä. Onnea meille kaikille vuodelle 2023.

37 tykkäystä

Sijoitusvirhe, jota en halua toistaa, on: treidaaminen lapulla jonka nousuun uskon

Jos uskon siihen, miksi luovun tuotoista? Ei mitään järkeä. :man_facepalming:

7 tykkäystä