Sijoitusvirheet

Näköjään, joku välienselvittely eksyi tähän ketjuun, ei tässä pysy perässä…

3 tykkäystä

Mulla näyttää olevan systemaattinen virhe se, että en osaa antaa ns. voittojen juosta vaan myyn aivan liian aikaisin. Esimerkkeinä viime vuodelta esim. Nordean osto alle 6 € Wärtsilän osto alle 9€, jotka molemmat myin aivan liian hätäillen. Olisi pitänyt pysyä sijoitussuunnitelmassa. Taustalla lienee pelko pääoman menettämisestä kun kurssi on pitkään laskenut on luonnollista ajatella sen jatkavan laskuaan. Jostain syystä minun on vaikea ostaa nousevaan kurssiin.

2 tykkäystä

En tiedä minkäkokoinen salkkusi on, mutta itse aloittelevana sijoittajana olen huomannut, että kun pääoma on pieni, altistaa se herkemmin myynneille ja pääoman veivaamiselle osakkeesta toiseen suuremman voiton toivossa. No, ei olisi kannattanut :smiley: Suurin osa mitä olen itse myynyt joko voitolla tai tappiolla, olisi noussut reippaasti jos en olisi niihin koskenut. Nyt kun pääomaa alkaa pikkuhiljaa kertyä enempi, huomaan, että myyntinappula ei houkuta enää samalla tavalla kun pystyy ostamaan sitä mitä haluaa ilman, että jostain joutuu luopumaan.

3 tykkäystä

Elekää hyvät ihmiset hättäilkö. Myy sitten vaikka 10 vuoden päästä jos on pakko myydä.

4 tykkäystä

Salkku on pieni vielä euromääräisesti. Itselleni tämä osakepoiminta on enemmän harrastus, mutta pääoman menettäminen tuntuu aina pahalle. Aloitin sijoittamisen 2007 ja välillä kokonaan pois markkinoilta. Koen olevani edelleen aloittelija ja virheitä tulee tehtyä. Pitäisi vain pystyä olemaan toistamatta niitä.

1 tykkäys

Osakepoimintaa takana vasta reilu vuosi, lokakuussa 18 ensimmäiset ostot.

Tällä ajanjaksolla virheistä yksikään ei ole, että olen ostanut jotakin. Kertooko tämä nousukaudesta, kun käytännössä kaikki osakkeet tuottaa? :thinking:

  1. Sen sijaan hätäinen myyminen ollut virhe, muutamat todella hyvät osakepoiminnat tuli myytyä aivan liian ajoissa.

  2. Sentin lussuttaminen ostaessa: Itselleen perustellut tämän, että ostaessa haluaa voittaa edes kaupankäyntikulut, tms. “pienet kulut, isot tuotot” -ajatus taustalla. Menetin Revenion noin 12,5€:n paikkeilla, kun ostotoimeksianto ei mennyt läpi lussuttaessa toimaria, pidin Reveniota liian kalliina ja en suostunut maksamaan hintaa 12,55. Revenion kyytiin hypännyt myöhemmin reiluun 20€:n kurssiin. Menetin myös Huhtamäen 25€:n paikkeilla, kun hipistelin ostossa senttejä.

  3. Virheenä myös, kun löytyy oikeasti hyvä kohde ja matalalla arvostuksella, niin pitäisi mennä isommalla sijoituksella sisään.

20 tykkäystä

Kiitos tästä termistä, lähtee arkisanastoon :joy:

Itsekin syyllistynyt tähän samaan virheeseen luvattoman monta kertaa. Jospa sitä joskus vielä oppisi…

1 tykkäys

Piti tulla tänne antamaan raippaa kun en ole pysynyt sijoitus suunnitelmassa. Onko se minun, vai suunnitelman heikkoutta. :thinking:

3 tykkäystä

Totta, hyvä sanonta tuo lussuttaminen. :rofl:

Viimeksi tämä kostautui kamuxin kanssa ja myöhemmin sitä ostettu 7.5e hinnasta.

Talvivaarahan on klassinen sijoitusmoka.

Pahin virhe toistaiseksi oli Pihlajalinnan osto aikoja sitten 16€ päältä ja myynti 11€ n. kk ennen ostotarjousta. Onneksi pieni positio ja oppirahat kuitenkin tulee maksettavaksi jossain kohtaa.

Toinen virhe oli Kamuxin osto 5€ ja myynti parin viikon päästä samaan hintaan kun ei tuntunut liikkuvan mihinkään. Tosin menee kyllä vähän jossittelun puolelle mutta kirpaisee vieläkin kattella tämänhetkistä kurssia :smile:

3 tykkäystä

Kaikki kohdat voi kyl allekirjoittaa… itsellä vajaa puolisen vuotta nyt osakekauppoja takana ja kamuxia ja nordeaa tuli ostettua ihan pohjilta ja sitten hätäiset myynnit kun kurssi hieman dippasi. Nyt löytyy salkusta taas molempia merkittävästi kalliimmalla hankittuna (toki hyvää nousua tullut nytkin). Alkuperäisillä ostohinnoilla positiot olisivat keskimäärin varmaan luokkaa +50%, mutta turhapa tässä on jossitella… :sweat_smile:

Nyt nouseviin kursseihin on kyllä kieltämättä tullut sorruttua kauppoihin aika kevyin perustein ja ennemmin tai myöhemmin pitää alkaa osakevalintoja tekemään analyyttisemmin. Aika puuhasteluahan tämä vielä on, tosin salkkukin vielä hyvin vaatimaton. Munkilla salkku tähän asti noussut n. 25%, mutta kyllä realiteetit on että ei tämä ihan kestävällä pohjalla vielä itsellä ole.

Sentin “lussuttamisesta” olen onneksi nopeasti oppinut pois, varsinkin jos puhutaa marginaalisista summista toimeksiantoon nähden. :slight_smile:

2 tykkäystä

Ollut viime aikoina vähän klassista vauhtisokeutta. Eli 20 % taidolla ja 80 % tuurilla (tuurin osuus voinut olla suurempikin) tuli osuttua viime vuoden aikana moneen hyvään lappuun aika hyvällä hetkellä. Tämä oli omiaan ruokkimaan harhaluuloa omasta osaamisesta, johon tuli vielä hieman FOMOa ja seurauksena nippu hätiköityjä päätöksiä. Eli ihan naurettavan/itkettävän vähällä perehtymisellä tullut ostettua ties mitä. Pari negaria tarvittiin ravistelemaan hereille, joten jospa tämä oli tällä kertaa tässä.

Kokonaisuutena vieläkin hyvä tilanne ja toki osa noista tikkatauluvalinnoista on mennyt hyvinkin. Silti havahduin tutkimaan salkkua, että: “Millähän perusteella tämäkin on ostettu?”. Pitäisi ehkä vaihtaa Nordnetin käyttäjätunnukseksi tai salasanaksi: Muista_sijoitussuunnitelma

6 tykkäystä

Aloittaessani sijoittamisen ostin lappuja, jotka olivat laskeneet eniten, koska ne olivat “halpoja”. Summat olivat erittäin pieniä ja Nordnetissä kun välityspalkkiot taitavat päivittyä hankintahintaan vasta seuraavana päivänä, niin tuli sitten myytyä pois heti seuraavana päivänä, kun huomasin osakkeen olevan salkussa reippaasti miinuksella :smiley: tämä toiminta ei onneksi hirveän kauaa kestänyt, mutta saatiinhan siinä heti kättelyssä salkku noin 30% pakkaselle. Sieltä olen sitten lähtenyt kuromaan indeksiä kiinni ja enää ei olla kuin pari pinnaa perässä. Toki matkalle on osunut myös huteja, esim martela, mutta niistä ehkä joskus myöhemmin lisää ettei viestistä tule mahdottoman pitkä.

5 tykkäystä

Huteja tulee varmaan kaikille.

Noihin huteihinhan tuo homma tiivistyy. Tai siis huteja tulee ihan kaikille siinä määrin, ettei sitä oikein virheeksi voi välttämättä edes sanoa

Oleellisinta on oppia virheistä ja vääristä toimintatavoista ja tehdä tarvittavat johtopäätökset, jotta välttää nämä virheet jatkossa

1 tykkäys

Sijoitusvirheenä en pidä niitä muutamaa tappiota, joissa olin etukäteen pähkäillyt pistäväni rahoja kuplaan, ajatuksella ehtiväni pois ennen kuplan puhkeamista. Tuollaiset ovat harkittua riskinottoa, jossa riski toteutuu.

Varsinaisena virheenä pidän niitä paria tapausta, jossa olen tehnyt saatavilla olevista tiedoista väärät johtopäätökset yritystoiminnan kehittymisestä. Virhepäätelmä ja siis sijoitusvirhe on siis yritystoiminnan ja kannattavuuden kehittyminen päätelmieni vastaisesti, ei osakekurssin kehittyminen.

2 tykkäystä

Salkun hoittamatta jättäminen.
Lapset oli pieniä ja harrastuksissa, niin jäi koko markkina seuraamatta n. 10 vuoden ajan. But I’m back.

5 tykkäystä

Isoin virhe ettei tajunnut aloittaa ajoissa. Mokia verotussyistä mukamas myydä osake pois ja unohtaa ostaa takaisin kun olisi kk päästä 40% hinta korkeammalla

2 tykkäystä

Aikasijoitus lapsiin on pitkäaikainen sijoitus, saat sen korkojen kera takaisin nopeammin kuin uskot. Kokemuksesta viisastuuneena hoidat hommasi isovanhempana sitten paremmin ja muistutat omia lapsiasi sijoittamaan vaikka on pienet lapset. Tai hoidat heidän salkut lasten ollessa pieniä. Mun mielestä elämän parhaat sijoitukset eivät ole pankkitilillä vaan sydämessä :heart:

16 tykkäystä

Viime vuoden puolella ostin itselle ja lapsille siivut Nestettä pikimiten osakkeiden jakautumisen jälkeen. Silloisen markkinaturbulenssin vuoksi luovuin omista Nesteistäni lähellä hankintahintaa ±0, koska ajattelin osakkeen olevan siihen aikaan todellakin täyteen hinnoiteltu ja vähän ylikin, ja tuottopotentiaalin näin ollen nojaavan pelkkään osinkoon. Lapsien osalta luonnollisesti osakkeet jäivät salkkuun. Eilisen jälkeen on omalta kohdalta ohuesti harmittanut, mutta lasten puolesta tietysti voi olla tyytyväinen.

Lisäys: Miksi se Verneri ja kumppanit aina muistuttavat siitä pitkäjänteisyydestä…

7 tykkäystä