Sijoitusvirheet

Übung macht den Meister…
jos yhtään lohduttaa :slightly_smiling_face:
Sitä vaan, että sama käytännön kokemus auttaa myöhemmissä käänteissä
:four_leaf_clover:

3 tykkäystä

Tuossa muistin juuri yhden aika kalliin mokan. Jännitys tiivistyy…

Minun piti keventää erästä suurimmista sijoituksistani toista vuotta takaperin ihan vain hitusen, mutta epähuomiossa onnistuin sössimään homman totaalisesti ja myin kaikki. No annoin asian olla ja mietin, että laitetaan rahat nyt toisaalle

Nykykurssilla menetetty tuotto on tällä hetkellä jotain 7000 euron luokkaa. Melkein sitä toivoo kurssin menevän alas, jotta lukemat eivät näyttäisi noin pahalta :grin:

8 tykkäystä

Tuossa sun virheen kustannukset oli todellisuudessa kaupankäyntikulujen verran. Olisit voinut ostaa ne takasin, mutta et ostanut. Teit vähintääkin alitajusesti päätöksen, että parempi olla ostamatta. Mikäli et olisi huomannut tekemääsi myyntivirhettä, niin silloin virheen arvona vois pitää tuota 7000 euron menetettyä arvoa. Teit vaan jälkikäteen arvioiden huonon päätöksen.

En ymmärrä miks monille virheet on näitä menetettyjä tuottoja. Ihan vastaavasti voidaan sanoa, että työeläkeyhtiöt tekee massiivisia virheitä, kun ne ei tuota yhtä hyvin kuin osakkeet. Ne kuitenkin maksaa tuotoilla pienemmästä riskistä. Jokaisen piensijoittajan kohdallakin kyseessä on ihan sama asia. Et selvästikkään uskonut yhtiöön ja et siis tehnyt virhettä, kun et ostanut takasin. Virhe toki oli ehkä sun analyysissä yhtiöstä.

Nää saamatta jääneet tuotot on vähä sama asia kuin joku kertoo, että olisi lotonnut voitonnumerot, mutta unohti viedä lottolapun.

6 tykkäystä

Omat aatokset on myös sillä kannalla, että se ei ole varsinainen virhe, jos sijoittaa oman strategian tai perusteluiden mukaisesti mutta myöhemmin oma päättely osoittautuu vääräksi (sillä kertaa). Markkina ei myöskään aina ole täysin rationaalinen lyhyellä tähtäimellä, joten rationaalinen sijoituspäätös ei välttämättä näyttäydy heti “oikeana” vaikka perustelut ovat kestävät. Sijoittaja toimii myös sen tiedon varassa mitä on saatavilla ja joskus osoittautuu, että se on ollut osin harhaanjohtavaa (esim. case Nokia).

Pokerissakin kannattaa keskimäärin betsata isosti, jos käteen sattuu ässäpari, mutta ei sillä kädellä silti voita kierrosta läheskään varmasti. Vaikka häviäisi kierroksen, ei ole ollut virhe pelata ässäparia. Mielestäni voittava sijoittaminen on samanlaista, huonoja sijoituksia tulee väistämättä kaikille, mutta hyvien ja huonojen sijoitusten suhde on se ratkaiseva tekijä. Huonot sijoitukset on välttämättömiä tilastotappiota onnistuneiden sijoitusten lomassa.

Jos menetetty tuotto olisi virhe, niin hajautetun salkun omistajan pitäisi osata poimia ne 15 parhaiten tuottavaa osaketta etukäteen, ja vaihtaa ne aina oikeaan aikaan, saaden näin jatkuvasti pörssin maksimituoton. Kaikki muu olisi “virhettä”. :grin:

4 tykkäystä

No siis alitajunta/psykologia noihin tietysti vaikuttaa. Tarkoitus oli keventää ylipainoa hitusen, joka vaikutti varmasti miksi ei heti ostettu takaisin liikaa myytyjä

Enemmän kuitenkin vaikuttaa tuollainen spartalainen …tutus ja rankaisumentaliteetti, kun pkleen tollo menet kämmäilemään niin antaa olla :grin:

1 tykkäys

Niin, toiset ei halua myöntää, että treidaaminen olisi kannattavaa. Siitähän tässäkin olisi ollut kyse, ostaa takaisin halvemmalla.

3 tykkäystä

Miten ihmeessä sait yhdistettyä treidaamisen tuohon juttuuni :roll_eyes:

2 tykkäystä

Kun jotkut sillä elää tai jopa rikastuu niin onhan se selvästi kannattavaa, jos tietää mitä tekee. Silti ei ne kaikki treiditkään jää voitolle, joten ihan sama juttu siinä on

Olennaistahan on jäädä keskimäärin voitolle. @Gadus on muutenkin aika ulapalla siitä, mistä minä puhun, joten aika … Jokaisen mielipiteet on arvokkaita, vaikkei ne itse ymmärrä, mistä puhuu :face_vomiting:

3 tykkäystä

Kiitoksia tästä varsin kehittävästä kommentista :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

joku treidaamiseen liittyvä keskustelu, mikä mulla jäänyt välistä, jatkuu ilmeisesti tässä… :thinking: Vähän nega sävytteisesti kyllä

5 tykkäystä

Katsos se oli väärän väriselle G-kirjaimelle lähtökohtaisesti suunnattu.

Joillakin taitaa olla historia ja joku/jotkut ovat pahoittaneet mielensä historian aikana. En nyt tiedä tarviiko näistä ruveta muille tiuskimaan ihan väärissä topikeissa

1 tykkäys

Näköjään, joku välienselvittely eksyi tähän ketjuun, ei tässä pysy perässä…

3 tykkäystä

Mulla näyttää olevan systemaattinen virhe se, että en osaa antaa ns. voittojen juosta vaan myyn aivan liian aikaisin. Esimerkkeinä viime vuodelta esim. Nordean osto alle 6 € Wärtsilän osto alle 9€, jotka molemmat myin aivan liian hätäillen. Olisi pitänyt pysyä sijoitussuunnitelmassa. Taustalla lienee pelko pääoman menettämisestä kun kurssi on pitkään laskenut on luonnollista ajatella sen jatkavan laskuaan. Jostain syystä minun on vaikea ostaa nousevaan kurssiin.

2 tykkäystä

En tiedä minkäkokoinen salkkusi on, mutta itse aloittelevana sijoittajana olen huomannut, että kun pääoma on pieni, altistaa se herkemmin myynneille ja pääoman veivaamiselle osakkeesta toiseen suuremman voiton toivossa. No, ei olisi kannattanut :smiley: Suurin osa mitä olen itse myynyt joko voitolla tai tappiolla, olisi noussut reippaasti jos en olisi niihin koskenut. Nyt kun pääomaa alkaa pikkuhiljaa kertyä enempi, huomaan, että myyntinappula ei houkuta enää samalla tavalla kun pystyy ostamaan sitä mitä haluaa ilman, että jostain joutuu luopumaan.

3 tykkäystä

Elekää hyvät ihmiset hättäilkö. Myy sitten vaikka 10 vuoden päästä jos on pakko myydä.

4 tykkäystä

Salkku on pieni vielä euromääräisesti. Itselleni tämä osakepoiminta on enemmän harrastus, mutta pääoman menettäminen tuntuu aina pahalle. Aloitin sijoittamisen 2007 ja välillä kokonaan pois markkinoilta. Koen olevani edelleen aloittelija ja virheitä tulee tehtyä. Pitäisi vain pystyä olemaan toistamatta niitä.

1 tykkäys

Osakepoimintaa takana vasta reilu vuosi, lokakuussa 18 ensimmäiset ostot.

Tällä ajanjaksolla virheistä yksikään ei ole, että olen ostanut jotakin. Kertooko tämä nousukaudesta, kun käytännössä kaikki osakkeet tuottaa? :thinking:

  1. Sen sijaan hätäinen myyminen ollut virhe, muutamat todella hyvät osakepoiminnat tuli myytyä aivan liian ajoissa.

  2. Sentin lussuttaminen ostaessa: Itselleen perustellut tämän, että ostaessa haluaa voittaa edes kaupankäyntikulut, tms. “pienet kulut, isot tuotot” -ajatus taustalla. Menetin Revenion noin 12,5€:n paikkeilla, kun ostotoimeksianto ei mennyt läpi lussuttaessa toimaria, pidin Reveniota liian kalliina ja en suostunut maksamaan hintaa 12,55. Revenion kyytiin hypännyt myöhemmin reiluun 20€:n kurssiin. Menetin myös Huhtamäen 25€:n paikkeilla, kun hipistelin ostossa senttejä.

  3. Virheenä myös, kun löytyy oikeasti hyvä kohde ja matalalla arvostuksella, niin pitäisi mennä isommalla sijoituksella sisään.

20 tykkäystä

Kiitos tästä termistä, lähtee arkisanastoon :joy:

Itsekin syyllistynyt tähän samaan virheeseen luvattoman monta kertaa. Jospa sitä joskus vielä oppisi…

1 tykkäys

Piti tulla tänne antamaan raippaa kun en ole pysynyt sijoitus suunnitelmassa. Onko se minun, vai suunnitelman heikkoutta. :thinking:

3 tykkäystä