Sijoitusvirheet

Varmasti sen tiedätkin, kun näitä harrastat, mutta osarien kanssa uhkapeli noilla viputuotteilla tulee kalliiksi, jos arvaa väärin.

9 tykkäystä

Jos kaverisi meni ja aikomisen lisäksi myös sen osti, niin luulis että sulle on joku kiva kiittiviesti tai jopa joululahja tulollaan. Tai jos ei ala sellaista kuulumaan, niin vinkkaa sille vaikka että “ajattelin ostaa 10x Bull Nokiaa ihan lähiaikoina” :slight_smile:

1 tykkäys

Mulla tämänhetkinen moka kun olen aloittanut ja ostanut privanetiltä osakeita ilman arvo osuus tiliä, mihin ostamani osakkeet sitten päätyy?

Eiköhän ne ole Privanetin käsissä toistaiseksi. Kyselevät sitä arvo-osuustiliä jotta tietävät minne pistää ne.

Ehkä myös kannattaisi vähän ottaa selvää listaamattomien osakkeiden sudenkuopista - ei välttämättä se paras tapa aloittaa, näpit voi polttaa helposti…

1 tykkäys

Joo, sanotaan että pörssissä olevat firmat yleensä ovat jo jossain asemassa ja vaiheessa liiketoiminnassa ja niistä saa säännöllistä informaatiota. Mutta voihan sitä toki tulla hyviä ideoita ulkopuoleltakin ja on mullakin 3 eri ulkopuolista, mutta niiden paino koko salkussa n. 1,5%.

Pitkä odottelu on helposti edessä listaamattomissa, tai tietysti riippuu minkälaisia.

Joo, se että salkun kulmalla on muutamalla prosentilla jotain listaamatonta firmaa hieman “lottolappuna” on täysin ymmärrettävää varsinkin jos omaa itse näkemystä ko. firman bisnekseen, mutta jos ylläoleva postaaja huomaa tässä vaiheessa ettei edes ole arvo-osuustilistä hajua, se viittaa siihen että tässä ollaan menossa 100% painolla listaamattomilla. Toivottavasti on ymmärrystä ko. lappujen likviditeetin, kulujen ja riskien suhteen…

Joo vähän typerästi aloin ottaa sijoittamisesta enemmän selvää vasta sen jälkeen kun olin jo sijoittanut…Esim mistään listaamattomista oskkeistakaan ei ollut erikseen mitään hajua. Nordnetissä ymmärtääkseni joku 2,5€/kk listaamattomille maksu niin mietin olisikohan järkevintä ehkä sinne ottaa nämä osakkeet ja kaupata heti pois niin ei ehkä jäisi niin pahasti tappiollekkaan? Sitten vaan näin aloittelijana ja pienenä sijoittajana pysyä jatkossa erossa näistä listaamattomista.

Me ollaan kaikki täällä tehty omat aloittelijan virheemme, joten saat vain sympatiaa. Tuskin olet kuitenkaan mitään jätti-isoa sijoitusta tehnyt. Mieti, miksi päätit ostaa, lue vähän sijoituksistasi ja päätä sitten, mitä teet.

Listaamattomat ovat vähän epälikvidejä, eli et saa nopeasti yleensä rahojasi pois. Siinä mielessä päälista sekä First North ovat parempia. Ulkomaisissa avautuu sitten koko maailma.

Onnea sijoituksillesi ja tervetuloa foorumille jakamaan kokemuksia! Tämä on hauskaa puuhaa :smiley:

5 tykkäystä

Luulin että ostamani osakkeet olivat ihan näitä perus päälistan osakkeita koska en vielä mistään listaamattomista tiennyt/ymmärtänytkään. Huolettaa vaan mitä näiden kanssa teen koska osakemäärä on kohtuu pieni että 2,5€/kk maksukin niiden salkussa pitämisestä niin jäisin jo tappiolle… Mikähän on ns. pitkä myynti aika näiden suhteen? Tavallaan en halua nyt muutakun eroon näistä :smiley: Tai toinen vaihtoehto voi olla se että rohkeasti pidän nämä ostamani ja kun olen arvo osuus tilin saanut niin teen uuden toimeksiannon ja ostan vaan enemmän näitä.

Mielestäni jos et nyt jaksa päätäsi vaivata niillä, etkä perehtyä niihin sijoituksiin enemmälti ja haluat minimoida riskin isommista menetyksistä niin eikun lihoiksi vaan. Eiköhän me kaikki jollakin tavalla oppirahat maksella, tämä voi olla sinun eka case :slightly_smiling_face:

Itsekkin olen täysi noviisi vielä sijoitus asioissa mutta antaisin mielelläni sellaisen vinkin, että perehdy oikeasti yrityksiin mihin sijoitat. Mielellään itseäsi kiinnostaviin firmoihin niin myös jaksat seurata niiden kehitystä ja tekemistä. Inderesin aamurapsa antaa hyvän kuvan päivän tapahtumista, sekä antaa aina mukavasti tietoa yrityksien ajankohtaisista tapahtumista. Kaikki taustatieto mitä saat irti yrityksistä, tukee päätöksiä mitä teet ja täten pienentää riskiä että tulee hölmöiltyä. :slightly_smiling_face:

Toki onhan meitä erilaisia, itse yritän olla aika analyyttinen sijoituksieni kanssa, sekä perustelen itselleni aika vahvasti miksi sijoitan mihin ja milloinkin. Muuten saattaisin lähteä vaikka minkälaisiin hömpötyksiin ja huomata muutaman vuoden päästä, että en kestäkkään enää salkkuni riskin määrää, tai en enää itsekkään tietäisi miksi olen johonkin viskannut tukun rahaa :money_with_wings:

1 tykkäys

Olen kyllä ottanut firmasta selvää mihin olen sijoittamassa ja siihen olen aika luottavainen. Kai vaan siis laitan ranttaliksi ja ostan osakkeita sen verran mitä alunperin tarkoitus olikin vaikka nämä näitä listaamattomia ovatkin. Eipähän tarvi ainakaan tästä asiasta stressailla ja menettää yöunia.

2 tykkäystä

Juu, sit eikun menoksi vaan. :slightly_smiling_face: tervetuloa ja onnea ja menestystä!

Jäi viime talvelta mieleen, kun jonkin kotimaisen finanssitalon kaveri kertoi radiossa, että käymällä huolellisesti läpi n. 500 listaamatonta yhtiötä, voi realistisesti odottaa löytävänsä 3-4kpl sijoitukseksi kelpaavia. Tämä siis ammattilaisen näkökulma. Jokainen voi tehdä omat johtopäätökset :slightly_smiling_face:

Edit: Melko varmasti kyseessä oli tämä episodi

1 tykkäys

Microcap ETF:t ovat hävinneet jäljestään sepelle, ym jenkkien pääindekseille vuosien varrella. Olettaisin tuloksen olevan suurinpiirtein samaa tasoa muuallakin. Toki jotkut aktiivisesti hoidetut pikkufirmoihin sijoittaneet rahastot ovat tuottaneet kohtuudella yli vertailuindeksin

Eli jos ostat niin tiedä mitä ostat äläkä osta kaikkia niistä

3 tykkäystä

Eiköhän se ole aika myöntää pahimmat sijoitusmokat tämän vuoden osalta. Salkku paahtaa ATH-lukemissa, mutta muutama typerä virhe söi hieman tuottoja.

Maaliskuussa erehdyin ostamaan osinkopäissäni Nordeaa kurssin laskettua. Osingot tuli kerättyä, mutta myin osakkeet lopulta ~20% tappiolla (huomioimatta osinkoja) syyskuun nousun jälkeen.

Toinen paha virheeni oli myydä Harvian osakkeeni ennen Q3 raporttia. Annoin vähän liikaa painoarvoa omille laskelmilleni, joissa oli aliarvioitu Harvian kasvupotentiaali. Olin jo aiemmin veivaillut Harviaa useampaan otteeseen hyvällä menestyksellä ja toivoin saavani osakkeet takaisin halvemmalla. Toisin kävi.

Kolmas virheeni oli aloittaa Wärtsilän ostot liian aikaisin. Kenties kannattaisi välttää ostoja laskeviin kursseihin. Keskikurssini on 10,5e, joten aika näyttää miten tämän kanssa käy.

3 tykkäystä

Suurin sijoittajantaipaleeni virhe oli, kun ostin Marimekkoa vuonna 2016 6-8 euron hintaan ja myin osakkeet vuoden päästä noin 11 eurossa. Kuten kaikki tietävät, MMO lähti sen jälkeen rakettimaiseen lentoon. Toinen vähän samanlainen oli 2015-2016 ostetun Fortumin myyminen liian aikaisin.

4 tykkäystä

Kiitos rehellisyydestä. Me muut tonttulakit :santa: :santa: :santa: yleensä selitämme liian aikaisen myynnin “kylppäriremontilla” :slight_smile:

Masse-Pukki, FA, lahjasadetta kaikille :christmas_tree: :gift: :gift: :gift: :gift: :christmas_tree:

10 tykkäystä

Oon vähän tullut siihen päätelmään, että laadukkaat salkun ydinsijoitukset kaipaa harvoin myyntiä ja silloinkin vaan osalla positiota.yllätykset kun tuppaa olemaan yleisemmin positiiviseen päin, joskin pikku tiliä voi tehdä veroneutraalimmalla kakkosen salkulla isoimmissa ylireakoinneissa…

6 tykkäystä

Perskules menin vahingossa poistamaan viestin vaikka vaati vielä toisen varmistuksen :smiley:. Meni suunnilleen näin:

Virhe oli siis myydä Kamuxit kurssiin 7,00€ kun ajattelin, että Interan myynnit rajoittavat osakkeen menohaluja. Salkussa kuitenkin on jo valmiiksi liikaa sijoittamattomia euroja. Jos rahaa olisi tarvinnut toiseen sijoituskohteeseen olisi ollut perusteltu teko, mutta nyt kun tämä johtaa vain alipainoon osakkeissa on päätös odotusarvoisesti negatiivinen.

Kamuxilla kuitenkin funda kohdallaan ja Interankin myynti toimii alaspäin mentäessä tukitasona. Tuli katsottua asiaa liian lyhytnäköisesti.

2 tykkäystä

Aloittelevana arvailijana leijonanosan pelimerkeistä laitoin kiinni Nokiaan vuos sitten, koska tähtimerkit vaan näyttivät niin erinomaisilta ja sitten olikin iloista laskiaisriehaa sen jälkeen kokovuosi. Muiden onnistuneiden arvausten johdosta kolhittu salkku päätyi kuitenkin plusmiinus nolla tilanteeseen näin vuoden loppupuolen nousuhuumassa. Jos ei muuta jäänyt käteen niin ainakin karvasta käytännön kokemusta. Kirves ei ole lentänyt kuitenkaan kaivoon vaan opiksi on otettu ja nyt paremmalla hajautuksella kohden uutta vuotta !

11 tykkäystä