Sijoitusvirheet

Itselleni olen todennut näissä “putoavat puukot” caseissa hyväksi lähestymistavaksi sen (uhkapeluri kun luonnostaan olen ja se ei ole hyväksi pitkäjänteiseen sijoittamiseen), että ostan vasta kun kurssi oikeasti lähtee nousuun tai saan varmistuksen yhtiön käänteestä tai saan muuten vahvistuksen omalle mutulle yhtiön tuloksista tms. Mutta en osta sen takia että kurssi kyykkää lisää ja saa aina vain halvemmalla vaikkakin se olisi minun kohdallani luonnollista, sama kuin en osta ennen osaria josta odotan todisteita käänteestä, vaikkakin tämä olisi taas luonnollista “koska voisin saada 10% kurssinousun osarista”. Tämä on toiminut omalla kohdallani hyvin siinä mielessä, että olen saanut sijoutuksistani merkittävästi turvallisempia ja harkitumpia, toki joitain kymmeniäkin tuotto prosentteja on jäänyt saamatta, mutta samalla on jäänyt joitain kymmeniä tappioprosenttejakin saamatta😎

5 tykkäystä

Katselin tuossa aikani miten myymäni capmanit lähtivät jyrkkään nousuun oikeastaan muutama tunti kauppojen jälkeen ja jäin miettimään että ei helveten, taas yksi moka lisää!

Laskeskelin lisäksi, että jos olisin sijoittanut eniten turskaa tuottaneeseen yhtiöön menneet rahat siihen joka salkussa eniten tuottanut (ostin kumpaakin samaan aikaan), olisi koko salkkuni tuottanut nyt peräti 50% enemmän. Siis aivan jäätävä luku! Ja tietysti turskayhtiö oli yksi isoimmista salkussa ja eniten tuottanut se kaikista pienin, suorastaan mitätön. En tiedä onko järkevää laskea tappio niin, että huomioi siinä menetetyn potentiaalisen tuoton, mutta pahan mielen siitä ainakin aikaan saa… :poop:

Ja mitätönhän tuo salkun koko vielä on, jos totta puhutaan. Mietin vain, miten mahtaa psyyke kestää vastaavia iskuja sitten joskus kun se koko on isompi, etenkin jos taantuma iskee ja höylää nopeasti salkusta semmoset parikytä rosenttia pois.
Tällä hetkellä kun voitollisistakin osakkeista nauttiminen on kiven alla, koska päällimmäinen tunne on vain ”miksi en ostanut tuota lisää silloin kun halvalla sai” ja ajattelen sitäkin sijoitusvirheenä enkä onnistumisena :face_with_monocle:

Aloittelevan sijoittajan kasvukipuja? Vaiko vain aivovaurio?

4 tykkäystä

Ehkä ei kannata miettiä doomsday skenaarioita niin paljon :smiley: Kannattaa yrittää oppia omista virheistään. Enää et voi asialle mitään tehdä, joten turha sitä on murehtia

“Aloittelevan sijoittajan kasvukipuja? Vaiko vain aivovaurio?”
-toivottavasti ja luultavasti se ensimmäinen xD

Toi sun pohdinta on täynnä inhimillistä ajattelua mutta ulkopuolisen näkökulmasta todellakin myös virheajattelua. Siksi voi olla hyvä joskus kirjoitella tuntemuksiaan ja huomata ne virheelliset ajattelut.

Juu, tuo pännii. Mieti syitä miksi möit? Jos ajattelet pitkällä tähtäimellä asioita mitä väliä miten kurssi heiluu päivän aikana? Ja toisekseen tuskin kukaan pystyi sitä yhtä nousua ennustamaan. Älä ota tätä virheenä!

Tottakai salkun tuotto on parempi jos lappaat rahaa vain niihin kohteisiin mitkä tuottaa parhaiten. Pitkässä aikavälissä todennäköisyydet ovat puolellasi, joten jos teet joka kerta mahdollisimman hyviä sijoituspäätöksiä rahalla mitä ei tarvi realisoida pakon edestä, niin ei pitäisi olla hätää, lyhyen tähtäimen varianssi tasoittuu ajan myötä. Joskus sitä panostaa väärää hevosta. Ehkä seuraavalla kerralla osaat panostaa sitä voittavaa semmoista. Joskus satunnaisuudella on roolinsa pelissä. Analysoi tekemisiäsi, miksi panostit vain vähän hyvään yhtiöön? Mikä meni pieleen, kun ylipainotit turskayhtiötä?

Mieti: eikös ole just hyvä että sekoilet nyt täysillä jos salkkusi koko on kerta “mitätön” vielä? Ei kukaan osaa tätä hommaa heti kättelyssä. :wink:

Ehkäpä olet oppinut asioita ja psyykkeen kestävyyttä kun se salkku on suurempi. Ei se tulevaisuus välttämättä (taantumankaan) osalta ole niin kammottavaa mitä sitä aluksi ajattelee. Ikävä se voi olla muttei kammottavaa. Ja jos salkkusi tuottaa vaikka 10.000e–>50.000e sijoittamisen ansiosta ja pahan rommailun alla se laskee 40.000 euroon niin onko se nyt niin maailmanloppu? On se 40K silti enemmän kuin 10K. Tuommoinen nopea heitto vain.

Ihmismielen harhakuvitelmia. Et kuitenkaan muista niitä keissejä joihin olet harkinnut hypätä muttet kuitenkaan hypännyt ja ne ovat vain laskeneet. Muutenkin: joka syksy pilaantuu metsään kamalasti mustikoita eikä kukaan käy niitä poimimassa. Eli: et voi päästä jokaiseen nousuun tai lyhyen tähtäimen treidiin kiinni. Niitä on tarjolla aivan jatkuvasti pörssissä. Parempi keskittää voimat ja resurssit sinne missä on itse vahvoilla. Mielestäni kannattaa olla iloinen myös niistä pienistä voitosta, on se aika kotio päin. Älä ole ankara itsellesi.

Mielestäni ei. Muista tuo opetus mustikoista metsässä. Kyllä minäkin myin Nesteet 30 euron pinnassa pois (ennen splittausta) mutta ei harmittanut yhtään vaikka osake oli 70e. Se on joskus semmoista, tulevaisuutta on hankalaa ennustaa. Kokonaisuus ratkaisee ja pitkä aikahorisontti antaa monta mahdollisuutta päästä käsiksi tuleviin sweet spotteihin.

Ylipäätänsä: älä ruoski itseäsi liikaa. Älä ajattele liikaa “entä jos” koska se on todella epäolennaista. Tehtyä ei saa tekemättömäksi ja et kuitenkaan voi tietää mitä olisi tapahtunut jos olisit ostanut sitä osaketta mitä joskus harkitsit (koska kaikki niistä osakkeista eivät kuitenkaan ole nousseet)


Lappasin kans hyvää rahaa huonon perään eli ostin joskus vuosia sitten Cityconia aina kun sitä sai halvemmalla. Se oli just ensimmäisiä sijoituksia. Korkea osinko houkutteli yhdistettynä kehityshankkeiden tuomasta liikevaihdon kasvun mahdollisuudesta. No pohjaa ei tuntunut tulevan koskaan vastaan, osari toisen perään oli pettymys, siltikin ostin aina lisää mutta lopulta möin aikamoisen turskan joka oli varmaan 30% painolla salkussa. Edes osingot eivät lämmittäneet sillä joka kerta markkina-arvoa tuntui sulavan aina osingon (tai pääomapalautuksen) verran. Siinä vasta ajattelematonta sekoilua kerrakseen. Mutta siltikään en poikki mennyt. Kaikesta selviää. Onneksi oli sen verran pienillä pähkinöillä pelailua etten ihan top100 omistajalistalle yltänyt. En tosin vieläkään ole minkään yhtiön top100 suurimpien omistajien listalla :frowning_face:


Tiedän että osaan kirjoittaa elämänkertoja mutta tämä oli varmaan pisin viestini koskaan.

8 tykkäystä

Toisinaan kyllä tekee vieläkin mieli olla vihainen Cityconille. Mutta hölmöähän se on olla vihainen yritykselle, ei se yritys kuitenkaan ole pahoillaan sinulle mistään.

2 tykkäystä

Taisit Mimmoli olla ensiksi huolimaton sen Capmaniin osingon määrän kanssa, Sampo ei silti saata olla huono sijoitus, vaikka capmanilla näyttää vahvalta. Sammon vakuutus osuus on rautaa.

Ehkäpä ensi kerralla olet huolellisempi ja miksi et omistaisi capmania ja sampoa. Mulla on molempia yhtä paljon, tai no capmania en enemmän, kun se nousee ja Sampo hiukan tappiolla tässä viimeisessä erässä.

1 tykkäys

Olisihan voinut vaikka myydä puolet capmanista ja ostaa sillä puolikkaalla sampoa.

Kyllä tässä on kyse aivan normaalista pelosta ja ahneudesta, jotka hallitsevat myös markkinoita. Tekemällä oppii ja uskoakseni myös karaistuu kestämään isojakin myllerryksiä, toki jos osakepoiminta liikaa alkaa viemään yöunia niin ainahan on mahdollista indeksisijoittaminen esim. Nordnet superrahastojen kautta. Menetetyille potentiaalisille tuotoille ei kannata uhrata ajatustakaan, aina tulee uusia tilaisuuksia. Osinko-osakkeet ovat siinä mielessä oiva valinta, että jos kunnolla alkaa kurssit romahtelemaan niin aina voi ajatella ensi kevättä, jolloin osinkoja kilahtaa tilille :slight_smile:

3 tykkäystä

Osinko-osakkeet kannattaa muuten ostaa nyt loka-marraskuun aikana, koska nousevat yleensä marras-huhtikuun välillä osingon metsästäjien takia.

8 tykkäystä

Kiitos @Astrix @viljo @NukkeNukuttaja @Elina_A , rohkaisevat viestinne lämmittivät niin itseä kuin muitakin mahdollisia epävarmoja aloittelijoita joita täällä varmasti liikuskelee…Kiitos! Niitä ajatuksella olen lukenut ja pohtinut.

Nyt kun salkun voitoista on sulanut puolet pois kahdessa päivässä ja Sampokin laskenut laskemistaan, olen paitsi kohdannut ensimmäisen ”mini-taantuman” salkussani sekä yrittänyt tehdä itseni kanssa sovun. Jos jotain opin tästä kaikesta seon se, että aina, aina pitäisi säästää vähän käteistä jota käyttää sopivassa paikassa - nyt olisi ostopaikkoja kohta useammallekin osakkeelle mutta latin latia ei ole laittaa salkkuun lisää. Liian malttamattomana pistin kaiken aiemmin kiinni. :sweat_smile: Never again, käteiskassan rakennus here I come!

Ja sillä aikaa voi vaikka opiskella sijoittamisen teoriaa ja verotusta…

5 tykkäystä

Näin se on, katso vaikka inderes in mallisalkkua, on sielläkin käteistä odottamassa.

Mulla on vielä käteistä jäljellä ja hyvät tulot, mutta käteisen määrä on kyllä ollut vähenemään päin. En oo kyllä tarpeen vaatiessa välttänyt pikkuista panikointia ja osan myyntiä, jos on alkanut huolestuttaa.

1 tykkäys

Kiva kuulla, jos näistä on hyötyä ja iloa :smiling_face_with_three_hearts:

Tätä sattuu kokeneemmallekin sijoittajalle. En ole itse päässyt malttamattomuudestani kaiken sen kokemuksen jälkeenkään. Mutta sen verran volatiilia menoa on, että jos lohduttaa yhtään, luulen että sinulla on vielä aikaa keräillä kassaa ja odotella niitä hyviä ostohetkiä, kun hyvät osakkeet ovat alessa.

Ns. ‘täydellistä sijoittajaa’ ei olekaan. Meissä on kaikissa pieniä valuvikoja :smiley:

4 tykkäystä

Tuo varakassa ja sen puute on tosiaan asia, joka yleensä pitää itse kokea ennen kuin sisäistää sen tärkeyden. Mutta vaikka ei heti pääsisi ostamaan haluamaansa osaketta niin siinä ei välttämättä menetä mitään, koska osake voi olla vielä halvempi myöhemmin. Itse asiassa on vain hyvä, että aluksi tulee virheitä ja kommelluksia, koska ne ovat jatkossa hyvin tärkeää henkistä pääomaa. Vaikka markkinan lasku tuntuukin ikävältä, niin kannattaa onnitella itseään siitä, että nyt osakkeita saa huomattavasti halvemmalla kuin vuosi-pari sitten, jolloin todennäköisesti nähtiin tämänkertaisen syklin huiput.

Aivan liian usein olen itsekin markkinoilla “all in”-periaatteella, nytkään en ole voinut mitenkään vastustaa Sammon seireenien kutsua🙂

1 tykkäys

Mulla käteiskassan korvaa superluotto.

Laskumarkkinassa superluotto on varsin kaksiteräinen miekka, itse en koske ennen kuin Helsingin yleisindeksi on 6000-7000 pisteessä.

6 tykkäystä

Oon ehkä pari joskus tehnyt. Jos indeksi on about 12% alle ath ja oma salkku “vaan” sellaset 10 pinnaa pakkasella, niin voiko tässä väittää itellensä voittaneensa indeksin? :thinking:

Jos eritelemään ryhtyy, niin 2018 aloitettu sijoitusharrastelu on mahdollistanut putoileviin puukkoihin tutustumisen, noin oikein urakalla. Nokian ja Nordean kanssa on monesti päässyt vedättämään itseään khh alentamisella. Ja heti perään voikin jo aloittaa sen, “nää on pitkään salkkuun” -mantran.

Linnut oli loistosijoitus, sain pohjalta ja päädyin keventämään aika hyvin huipun tasolta. Voiton riemu toki laimensi hiukan se, että ostin matalammalta lisää. Ja kun sanon matalammalta, niin tarkoitan sieltä 6 e yläpuolelta. No tappiollahan ei myydä, koska keissi vielä kiinnnostaa. Katsotaan nyt, että osaisko sitä kovemmalla tappiolla sitten myydä.

Renkaita ja Sampoa ostellessa laskeviin, löydän itseni usein pohtimasta, että olisiko aika ottaa opiksi. Noh, toinen on ainakin osinkoaristokraatti. Vielä. Korkean osinkotuoton metsästyksestä tulee väistämättä mieleen Nordea. Jollain tasolla virheenä tämäkin lienee oppikirjaesimerkki. Oliko terminä peräti osinkoansa?

Orionin myynnin jälkeen (josta olen toistaiseksi kohtalaisen hyvillä mielin) salkkuun listattujen ohella jäikin sitten Stora ja Oriola. Oriolan ostot aloitin ehkä turhan korkealta, mutta pidän sitä mielenkiintoisena pitkällä tähtäimellä. Stora varmaan opettaa jotain syklisista toimialoista nousun loppupuolella, mutta paino vähäinen, joten bring it.

Summa summarum, mikäs tässä hodlaillessa ja oppiessa. Ruokarahat ei oo kiinni, joten kurssien heittely korreloi verenpaineen kanssa vain maltillisesti. :wink:

7 tykkäystä

Ai jai. En oo mikää guru, enkä ehkä mikään hyväkään sijoittaja, mutta niissä laskevissa on kyllä riskinsä. Itselläkin sampoa ja nok tyresia mm.

Toisaalta mulla aina vaan nousevia talenom, qt, revenio yms. Aika kalliilta vaan näyttää, pitää olla tarkkana kuin porkkana…
Kannattaa ainakin miettiä sellainen osto-ohjelma niille putoaville puukoille ja jotain Funda tukea vois olla hyvä olla.
Kerralla jos koko potin lataa putoavan puukkoon, niin kannattaa olla oikeassa!

Otan koko homman harjoittelun ja huvin kannalta. Varsinaiseen “kassaan” en ole vielä koskenut, sijoitukset teen toistaiseksi palkkatuloista säästäen. Ajallinen hajautus tapahtuu näin automaattisesti, eikä tule mentyä all-in. Jos homma tuntuu jossain kohtaa luonnistuvan, niin tuon varsinaiset pelimerkit pöytään. Track recordia katsellessa tähän voi vielä mennä aikaa.

5 tykkäystä

Noniin, hieman itseruoskintaa ja pahimmat virheet viime vuosilta:

Ensin kaksi vakio turskaa suomalaisista sijoitusblogeista/nettikeskusteluista:

  • Protector Forsikring (virheet: kova kasvun perässä mentiin, liian iso prosentti mututuntumaa, ei oikeasti hajua mihin sijoittamassa, liian myöhäinen myynti ongelmien ilmetessä)

  • Fingerprint cards (sama kuin yllä, eli ei tuntemusta firmasta, oli lisäksi isosti shortattu, jonka pitäisi soittaa hieman kelloja. En nyt muista tarkkaan miten ongemat eteni, mutta vahva tuntuma jäi, että joku sisäpiirissä teki shorttaamalla isosti rahaa. En tiedä onko tätä tutkittu viranomaisten taholta sen enempää.)

  • IBM: Buffetin vanavedessä, aikalailla ±0 osinkojen jälkeen, mutta isossa bull-markkinassa surkea sijoitus.

  • Innofactor: Pitäisi irrottaa tällaisista ensimmäisten ongelmien tullessa, en tiedä olisiko ollut väistettävissä paremmalla analyysillä, kasvu oli ok ja iso pääomistaja jolla omat eurot pelissä. Toki it-ala ei ole itselle se tutuin.

  • Lehto: Liian aikaisin sisään, raksapuolen syklisyys tuli opittua kerralla, ongelmien ilmetessä pitäisi odottaa, että homma oikenee, vaikka siinä jäisikin joku sijoitusmahdollisuus väliin.

  • H&M: Ei kovin isot miinukset, mutta surkea sijoitus. En muista miksi menin, varmaan keskustelupalstojen perusteella. Joka tapauksessa tässäkin olisi pitänyt odottaa oikenemista ennen sijoitusta.

  • Tesco: Vähän vanhempi tapaus(2012-2013), mutta vielä muistin. Pidin Keskoa ylihintaisena joten päädyin Tescoon (eipä siitä sen enempää :frowning: ) .

Ostamatta jättämisiä (nämä ovat hieman kieliposkessa, ei oikeasti pysty murehtimaan kaikkia menetettyjä tilaisuuksia):

  • Revenio (Jätin tutustumatta koko firmaan todennäköisesti Kauppalehden keskustelupalstan otsikon takia.) Toki voi olla, että olisi silti näyttänyt liian kalliilta.
  • Talenom (oma valmis mielikuva esti tutustumasta tarkemmin, onneksi tutkin firmaa viime vuonna sain eka satsin 18€:n pintaan.)

Nykyään yritän hieman enemmän avoimemmin mielin tutustua firmoihin, joistakin voi olla mielikuva mikä ei oikeastaan edes perustu mihinkään faktaan.

Kaikki virheet tulee siis tehtyä kantapäänkautta. Paljolti Inderesin ja tämän keskustelupalstan avulla onneksi myös omat päätökset ja tulokset ovat parantuneet tässä parin vuoden aikana. Lisäksi videot/haastattelut tuovat paljon lisäarvoa ja ainakin uskon saavani henkilöistä pokeritermein “riidejä”. Mielestäni olen yhden tai kaksi heikompaa sijoitusta väistänytkin pelkästään videoiden kautta muodostuneen epäilyksen avulla.

13 tykkäystä

Tätä nyt en sinänsä sanoisi sijoitus virheeksi mutta… Tuli eilen sanottua tuttavalle, että ajattelin ostaa Nokia 10x Bear ja sehän peesasi ja osti myös… Mutta sitten kuitenkaan en ostanut, vaikka piti… sillä lopulta kuitenkin totesin etten usko et se Q3 voi niin huono olla ja päätin luottaa Nokiaan…

3 tykkäystä