Sijoitusvirheet

Eilen pidin hetken paussin töistä. Avasin Nordnetin ja huomasin että nyt se Nokia lähtee ja kovaa. Etsin sopivan viputuotteen ja ajattelin että otan nopean pikku treidin. Löysin pienellä spreadillä 5X Bullin ja päätin panostaa hyvin pienen summan, 300euroa eli noin 0.2% salkusta. Odotin sopivaa paikkaa ja päätin ostaa laidasta. Lätkäisin “panokset” sisään ja sormi oli osto napilla. Mietin hetken. Tuli tunne että joku ei nyt ole oikein. Tarkistin mitä olen tekemässä ja huomasin että oston hinta on 25000 euroa. Olin laittanut kappale määräksi vahingossa sen määrän mitä aioin euroina panostaa. Tässä ajatuksi sotki edellisen päivän sertifikaatit mitkä pyöri siellä euron korvilla. Nyt hinta oli noin 85€. Suljin sertifikaatit ja seurasin hetken Nokia kurssia. Vartissa olisi tullut 25% tuottoa jonka jälkeen olisi sukeltanut aina knockkiin asti. Tässä olisi tullut aika kallis keikka. Onneksi virhe jäi tekemättä mutta kyllä oli sen luokan moka että toivottavasti en tätä tule koskaan tekemään.

25 tykkäystä

Mulla kävi kerran silleen että olin ostamassa jotain viputuotetta 400 eurolla, vahingossa ostin 4000e, muutaman sydämen tykytyksen jälkeen pääsin niistä onnex eroon nopeasti ilman tappioita.

6 tykkäystä

Itse kannatan vanhanaikaista yhtiöön perehtymistä (= hieman enemmän kuin yhden analyytikkoraportin lukeminen).

Ehkä tämän työn tekemistä helpottaa kun ajattelee vielä vanhanaikaisemmin ostavansa osuuden yhtiöstä, eikä “lappuja” niinkuin jatkuvasti saa lukea. Ainakin itse olen kysyjille vastannut että jos ei jaksa eikä tuloslaskelmat ja taseet kiinnosta niin parempi vain sijoittaa indekseihin.

T:Boomeri

8 tykkäystä

Sanotaan vielä että isoimmat virheet (=tappiot) on tähän asti tullut tehtyä alkuaikoina pinnallisesti tutustumalla tehdyillä sijoituspäätöksillä.

2 tykkäystä

@Badwithmoney, miten käytännössä toimit katkaistaksesi tappiot nopeasti? Itse käytin stoplosseja mutta lopetin, kun myynnit ajoittuivat lyhyisiin piikkeihin ja halusin aina ostaa takaisin. Huipulla en ole tähän mennessä myöskään osannut myydä (tosin uskon että se taito tästä kasvaa kun kokemus osakesijoittajana karttuu) ja laskevaan kurssiinkin kun olen myynyt, niin yleensä liian myöhään. Nyt opettelen käsien päällä istumista seuraavaksi, mutta kiinnostaa millaisella kokonaiskuvalla tai strategialla itse pyrit tuohon?

Jännää miten pienet virheet tuntuu niin paljon pahemmalta kuin onnistumiset. Myin pienen tarkkailuposition pois QT:tä juuri ennen posaria, ja totta kai se jäi harmittamaan. Virhe nyt kuitenkaan ei ollut euroissa kuin muutaman satasen.

Sen sijaan ei henkisesti lämmitä vastaavassa mitassa kun luin tilannetta oikein ja siirsin varmuuden vuoksi Smarttiposition OST:ltä AOT:lle absoluuttisella huipulla. Minkä vuoksi pystyn nyt viimeisimmän laskun jälkeen hyödyntämään tätä ja kotiuttamaan verottomasti viime vuoden voittoja, mikä ei olisi onnistunut ost:n puolella. Ja tässä tulossa 1000-2000 euron säästöt veroissa.

Kumma kun edes 10x ero ei riitä kuromaan tuota fiilistä onnistumisen ja virheen välillä. :smile:

12 tykkäystä

Olin luopumassa korkean volatiliteetin yritysosakkeista ja näppäilin omistamani osakkeet valmiiksi myyntiä varten.
Päivittelin tarjoustasoja ja löin hetken päästä osakkeet mielestäni hyvällä hinnalla markkinoille n.2% sen hetkistä hintaa ylemmäksi. Osakkeet meni heti kaupaksi.
Olin tyytyväinen, mutta hivenen ihmeissäni ja harmissani noin nopeasta noususta ja että möinkö taas liian halvalla nousevaan käyrään. :thinking:
Hetken päästä kylmä hiki valahti koko kroppaan ja henki salpaantui, kun tajusinkin tehneeni vahingossa myynnin sijasta oston. Eli olinkin tuplannut osakkeeni 2% kalliimmalla sen hetkiseen kurssiin nähden!
En enää ihmetellyt miksi toimeksianto oli mennyt heti läpi.

23 tykkäystä

Ei ne mene sillä 2% kalliimmalla hinnalla läpi vaan sulle halvimmalla. Vähän niin kuin market toimeksianto.

5 tykkäystä

Näinhän se taitaa mennä :handshake:
Korkean volatiliteetin osakkeissa kuitenkin pelkkä hidas sormen laskeminen napille voi viedä osakkeen hinnan useita prosentteja suuntaan jos toiseen.
Onneksi säästyin lopulta virheestä lähes kuivin jaloin ja tulee nykyään katsottua aika paljon tarkemmin mitä on tekemässä.

1 tykkäys

Toinen on näppäilyvirhe määrissä. Ostin ja myin ketjuun muistelisin tulleen viestin että "jaahas, ostin XXXX:ää näppäilyvirheen vuoksi 50kpl sijaan 500kpl :cold_face: "

Itse suojaudun näiltä virheiltä sillä että AOT ottaa rahat käyttötililtäni, missä pidän yleensä vain joitain satasia, eikä säästötililtä missä on jonkin verran puskuria.

3 tykkäystä

Iso lainoitusarvo ja intraday limit niin voi vahingossa ostaa melkein salkullisen verran tavaraa vahinko painalluksella. Onneksi noissa vipu tuotteissa laidat loppuu kesken aikaisemmin.

1 tykkäys

Minäkin kevensin qt 57-61 välillä jonkin verran, koska Qt oli massiivisessa ylipainosta ja käteistä oli olemattoman vähän, kun tein exittiä uusiutuvista, niin oli käteistä sitten jo ihan mukavasti. Näin klo 12:13 qt posari töiden ohessa ja laitoin samantien mandatum appia auki, foorumia auki ja luin tiedotetta ja minulle oli selvää, että posari oli kova ja vielä tupla posari, sillä tuotelisenssit olivat kärsineet ja suoritus tuli siitä huolimatta.

Minulle oli välittömästi selvää, että kannattaa tankata, jos kurssi ei ole karannut. Ostin sitten 5 erää 2 eri tlillle ja 61-62 tasoilta, lähinnä jäi harmittamaan, että en laittanut suurinta osaa kassasta sisään, ja olisin voinut keventää sitten vaikka ensi viikon loppupuolella ylimääräisiä.

En laske kevennystä virheeksi vaikka vähän rahaa hävittiin sen seurauksena, se oli riskien hallintaa, lasken onnistumiseksi nopean ja määrätietoisen reagoinnin posariin. Virheeksi voi korkeintaan laskea sen, että palautin vain kevennyksen ja vähän päälle, mutta sekin nähdään ensi viikolla miten kurssi käyttäytyy… Joskin uskon, että 62 ei enää nähdä ihan hetkeen…

Mulle oli ainakin qt odotukset selvät mitä vaadittiin, ja oli helppo ostaa takasin.

Pointtini on että ei ne kevennykset aina ole virheitä, mutta kannattaa varmaan itse miettiä, että millä spekseillä kevennyksen hintataso olisi osta taso itselleen, jos uutisia tulee? Toki en itsekään huomannut tiedotetta välittömästi ja se tuli keskellä päivää ja työntekoa. Että aina ei ehdi heti mukaan.

26 tykkäystä

Tuli tuossa ihan tahalleen ostettua GME:tä viime viikolla jotta pääsisi kirjoittamaan siitä tänne sijoitusvirheisiin. Mutta ei tuosta nyt tullut edes sitä virhettä. :rocket:

Alkuperäinen osto oli luokkaa $315 ja sain myytyä osan $350 tasolla, eli jee voittoa. MUTTA, sitten tuli Nordea. Ysikään myyntitoimari ei mennyt enää läpi.

(Isoin)virhe ei ollut tuohon leikkiin lähteminen, vaan nopeahkon kaupan tekeminen ison pankin palvelulla.

Onneksi puhutaan taas kuitenkin satasista joten oppirahat pysyy edellen pieninä. :slight_smile:

2 tykkäystä

Tjaa-a, Jot Automation aikoinaan muistaakseni 12,48€ ostettuna oli aika katastrofi tais olla ath… se suli käytännössä kokonaan. Sitten Nokialla päiväkauppaviritykset osaripäivänä 7/2000 puhelinmodeemiyhteydellä ja isolla limiitillä. Kolme treidiä 15min aikana ja kokoajan väärään suuntaan(ja joka kerta tuplasin potin)… takkuili yhteys ja oli kurssit 2-3min viiveellä. Oli huumorintaju koetuksella. Takkiin tuli huolella. Meni kyllä tovi sulatellessa.

7 tykkäystä

Sotkamo Silverin osto melkein sieltä topeista. Kyllä syö miestä vaikka osto oli koko osakepinosta noin 5% ja tappiota nyt noin 20% siitä. Kohta tulosjulkkari ja jos sieltä nousisi edes omilleni niin olisin tyytyväinen. Äkkiä myyntii ja unohdus :smiley: Virheitä varmasti tulee vielä enemmän ja varmasti on tullut jo. Jos katselee myyntiajoitusta niin varmasti joissain ollut parannettavaa.

Itse olen vähän sellanen että etsin jonkun hyvän puolen asiasta niin eipähän tarvitse nyt maksaa veroja.

7 tykkäystä

Buy the rumour, sell the news. Perjantaina ennakoineet voitti. Itsekin koitin maanantaina Sotkamoa heti avauksesta mutta kun huomasin ettei hilaa ylemmäs, myin heti pois. 3% miinus kuluineen.

Mutta voi näistä oppia. Päätin ettei treidailu oo mun juttu (ja hidas ohjelma mullakin) mutta äsken meinasin koittaa vielä kerran GME:tä kun se lähti nousuun. Sitten mietin onko RH jengillä enää rahaa vaikka kappalemäärää ei enää rajoitettu niin paljomän. Jätin ostamatta, hinta olisi ollut kuluineen 156usd. 2min sisään 129 ja haltti. Olisi lentänyt luuri seinään…

7 tykkäystä

Nyt tein kunnon möhlin. Koko päivän katselin Sampoa ja laskin, että 5xbulli tekee mukavasti. Rupesin tässä funtsimaan, että ehtiikö hinta vähän pudota ennen osaria, vai pidänkö suoraan sinne asti. Se moka oli, etten ollut niitä ostanut. Rahastin ne viime viikolla, mutta en ostanut takaisin. Olin vahingossa ostanut Orionin bullia kahdesti ja Fortumin bullia ja Nordean longia normaalisti, mutta en tuota Sampoa. Kyllä nyt tympii, jos jäi tuo juna, kun se on ollut talven oikeastaan pääpositio.

5 tykkäystä

Eilen tuli tehtyä aika paha moka. Siis tämä tietyn osakkeen realisoiminen saadakseen massia muualle. Ei pitäisi ikinä kohdistaa yhteen paperiin myyntiä liikaa. Eilen illalla kauppasin nimittäin Embraceria pois (tuntunut menevän vaakatasossa niin ajattelin että kerkee ottaa kyllä takaisin). Kaikkiaan sitä keveni sitten 40keurolla.

Oli sitten tuossa aamulla jonninmoinen veetutus :joy: No tuli muutenkin onneksi top3 nousupäivä tänään salkuille, mutta tuon kanssa olisi oltu jo ykköspaikalla. Onneksi sain takaisin 217 hintaan kun vähän kyykkäsi aamulla, huh.

14 tykkäystä

7/2020: Qt on kallis
8/2020: Qt on kallis
9/2020: Qt on kallis
10/2020: Qt on kallis
11/2020: Qt on kallis
12/2020: Qt on kallis
1/2021: Qt on kallis
2/2021: Hmm…

81 tykkäystä

7/2020: Nokia on aliarvostettu
8/2020: Nokia on aliarvostettu, Pekka hoitaa!
9/2020: Nokia on aliarvostettu
10/2020: Nokia on aliarvostettu
11/2020: Nokia on aliarvostettu
12/2020: Nokia on aliarvostettu
1/2021: NOK to the moon :rocket:
2/2021: Hmm…

47 tykkäystä