Sijoitusvirheet

Pakko oli tulla purkaa ahistusta😄 Virheenä oli jättää ostamatta Evoa. Siinä 700 kruunun kohdilla tuli luettuu firmasta kaikki mahdollinen ja kuullosti äärettömän hyvältä. Ainoa ongelma oli käteisen totaalinen puute. Mietin vakavasti et sijoituslainaa ottais, mut eipä sit tullu otettuu. Siinä 1000 kruunun kohdalla annoin olla kun osake tuntui jo karanneen ja se mahdollisuus meni lopullisesti. Tänään lopetin inderesin sivuilla evon seuraamisen, kun meinaa aina itku tulla kun näkee osakekurssin😅 mut joo tälläistä tää välillä on ja tiedän hyvin että jos nytkin ostaisin evoo, niin olis todnäk hyvä kauppa. Ei vaan luonto anna periks enää🤦‍♂️

34 tykkäystä

Keväällä 2020 aloin ostamaan osakkeita. Vääntelin ja kääntelin niitä kuukausia tietämättä mitään sijoittamisesta. Siinä sitten tajusin että niin että eihän yksikään näistä myydyistä ole ollut plussalla. En jaksa perehtyä mihinkään sijoituskirjoihin. Tykkään oppia käytännössä, lukea indeä sekä jutella livenä. Kirjat ei oo ikinä ollut se meikän homma. Podeista ja äänikirjoista en sano vielä kauheasti mitään.

Tammikuussa aloin sijoittamaan pieniä summia rahastoihin. Nyt rahastoja on kertynyt useampi kipale jo ja salkku on plussalla sen 7% eli olen onnistunut.

Kyllä siinä suomipojalla meinasi toivo lähteä kun salkku -50% 8-9kk aikana pelkästään tietämättömyyden takia. Nämä ovat keissejä, joista oppi tuli kantapään kautta seuraavalle 100-vuodelle.

E: Kuten huomaatte, olen todella impulsiivinen luonne. Hyppään hypeen mukaan ja vasta valtamereen tiputtua aletaan opetteleen uimaan.

11 tykkäystä

Jos lohduttaa, niin saman EVO-harmituksen johdosta päätin sitten, että Kindred- ja Kambi-junista en jää kyydistä.

Ei mennyt sekään sitten ihan putkeen, ja tuskin olen palstan ainoa joka sai tänään näpeilleen :smiley: Noh, eiköhän ne tuolta taas ponnista ja seuraavan osarin kohdalla toivottavasti jo hymyilyttää.

13 tykkäystä

On ollut heikko huhtikuu tai sitten olen aloittelijana mokaillut vähäiset tuottoni. Alkuun näytti, että tuottoa tulisi noin 2%/kk tai sitä luokkaa. Huhtikuussa olen myynyt pois tuottoa tehneitä yrityksiä ja koittanut päästä uusien nousujen kyytiin alennusmyynneistä (Kemira, MO, Elisa). Sinänsä muutamat tai jopa useimmat myynnit on osuneet oikeisin aikoihin. Rahaa on palanut treidaamiseen koska uusia on ostettu vanhoja myymällä, kannattavampaa olisi varmasti ollut ostaa käteisellä lisää uusia. Mutta tässä kurssien tilanteessa taidan olla vähän varovainen enkä ostaa ainakaan liikaa nouseviin kursseihin. Tuottoa on palanut myös siihen, että dropanneet osakkeet ovat vielä jatkaneet putoamistaan (Elisa, Metso Outotec, Kambi). Tuotto on laskenut jopa naurettavan alas kursseihin nähden. Ehkä 1%/2-3kk.No, täytyy toivoa että tämä on väliaikaista kun suuret possani eli Fortum ja Elisa ovat laskeneet eikä Fortum ja Sampo osinkoa ole vielä tullut. Ehkä kesällä näyttää erilaiselta, mutta nyt tuntuu synkältä kun ei aloittelija tätä näköjään hanskaa. Pelaa vaan rahansa, tai siis tuottonsa. No pääasia kun ei ole miinuksella.

10 tykkäystä

Monesti turhalla veivailulla vain häviää ja voitollisenkin osakkeen myyminen voi jälkikäteen harmittaa, kun nousu vain jatkuukin. Itse en omaa taitoja “treidaamiseen” oikein millään aikajänteellä, niin ostan osakkeita pitkään pitoon. Siis vähintään vuosiksi, mutta todennäköisesti vuosikymmeneksi. Pienistä arvonmuutoksista on turha välittää.

12 tykkäystä

Tottakai harmittaa jos nousut jatkuu hulluna, mutta omalla kohdalla osa kaupoista on ollut ihan onnistuneita. Voitto kahteen kertaan Harviasta ja mm. Keskosta. Nyt kun harvia on 44 niin ei oikein vakuuta “panostaa” lisää vaikka kaippa sillä potentiaali on 60 tasolle nousta jollain aikavälillä. Eli pitäisi panostaa lisää pääomaa ja ottaa uusia positioita joka hajauttaa lisää jos vanhoja ei sovi myydä voittaja kotiuttaen.
Käsittääkseni aika monet tekevät tätä, otetaan voitot jossain vaiheessa kotiin ja ostetaan dipeistä.

7 tykkäystä

Itsellänikin tuli tempastuu muutamaa lappuu huolella😎nyt -30 pahimmillaan, alunperin piti vaan kasvattaa jo olemassa olevia laskuissa, mut innostuin vähän revittelemään uusille vesille. No nyt vähän silotellut ostamalla lisää alhaalta. Palaan alkuperäiseen strategiaan. Tosin uskon että, vielä näistä saattaa ihan hyvät tuotot osasta vielä pamahtaa. Kokonaisuus kuitenkin voitolla kivasti. Kasvata hyviä osakkeita alhaalta. Nousevat kyllä tasoihin ja ohi pitkässä juoksussa. Kyllä se siitä! Ihan sudet sit jossain kohtaa kylmästi pihalle.tsemppiä ja malttia😁 ps ihan fiksuja osakkeitahan noi kokonaisuudessaan on.

2 tykkäystä

olen ymmärtänyt monen pelaavan tuota nopeampaa osta/myy peliä vain pienemmällä ja yleensä erillisellä salkulla. Pohjalla voi olla kuitenkin iso panos toisessa salkussa jopa samaan yhtiöön. Foorumin osta/myy ketjusta voi kyllä saada erilaisen kuvan.

Itse tein alussa virheitä sen suhteen, että myin niitä voitollisia. Nyt olen kääntänyt tämän toisaalta ihan päälaelleen ja myyn mielummin tappiolliset, mille en näe tulevaisuutta salkussa ja ostan paremmin menestyviä lisää.

Ostaminenkin ylempää on helpompaa, kun pohjalla on vaikka 100% voitolla oleva positio. Esim. itsellä koko Harvia positio on yli 100% voitolla ja seuraavasta palkasta saatan taas tankata. Ainut mikä pistää hanttiin sen suhteen on hajautus, kun se on jo salkun suurin ja uskon sen jatkavan samaa matkaa, joten pitänee tankata pienempiä menestyviä positioita. Ei siis tunnu niin pahalta tankata, kun ollaan turvallisesti voitolla ja pieni heilunta ei harmita sen myötä yhtään.

On matkalle osunut myös tuollainen, josta voitot suli reilusti pakkaselle, kun en myynyt ajoissa, mutta lappu olikin enemmän lottoamista ja menee kyllä omaan piikkiin. Tämä ehkä niitä kotiuta ajoissa virheitä.

Tekemällä oppii ja jokaisen varmasti pitää samat virheet tehdä itse, että ne oikeasti sisäistää.

Veivaaminen on myös ihan oma taitolajinsa. Hyvien tilanteiden näkeminen ja ns. ennustaminen vaatii taitoa. Itse en tätä oikein omaa, joten mielummin ostan, holdaan ja ehkä joskus myyn hyvin menestyviä yrityksiä. Yritys itse saa sitten hoitaa hyvällä tekemisellä tuotot, itse kun onnistuisin ne vain tuhoamaan siltä hyvältäkin yhtiöltä.

9 tykkäystä

Pörssissä ei kannata pelata, vaan sijoittaa suunnitelmallisesti. Sijoitat niin, että et häviä, vaan tiedät firmojen tuloksenteon tuottavan kurssiin nousua pitkässä juoksussa. Vuodessa tulee n. 4 ostopaikkaa keskimäärin ja jos hyödyntää vain ne, niin ei voi mennä kovin pahasti vikaan, jos tuntee omistuksensa ja tietää, miksi ne reagoi, miten reagoi. Toisaalta voi olla järkevää hajauttaa ja ostaa vähitellen, riippuen omasta suunnitelmasta. Itse tykkään ostella ensin enemmän, ja lähes koko position täyteen. Kun on tehnyt pohjatyön,niin ei ole tarvinnut katua. Täytyykin kirjoitella tästä lisää sijoitusstrategia-ketjuun. Tullee pitkä teksti, niin kirjoitan tietokoneella myöhemmin.

Ja anteeksi, minulla ei ole lähdettä tuohon 4 ostopaikkaan mutta muistelen, että Saario puhui siitä ja myös eri vuosina on erilaisia dippejä mitä erilaisimmista syistä tullut vuoden aikana muutaman kerran.

Ketjun aiheeseen, niin itse olen tehnyt virheitä vielä helmikuussa mutta huhtikuussa ei enää ostoja/myyntejä, joten nyt nautiskellaan ja odotellaan ostopaikkoja.

6 tykkäystä

Juurikki oli pelissä mukana 1990-luvulla ja jonkin vuoden sen jälkeenkin. 2008 dippi jäi noteeramatta. Oli muuta kiirettä. 0nneksi 2019 dippi jo herätti ja Juurikki tuli peliin mukaan ihan harrastusmielessä.

Enemmänhän tässä harrastuksessa tienaa kuin töitä tekemällä, mutta kyse onkin poikkeusajasta. Ei kannata ottaa lopputiliä, sillä vuodet vaihtelevat. Mikä nousee, tulee myös alas.

Pörssipeli on erityisen kivaa muutamana vuotena vuosikymmenessä. Vuoden sisäistä dippiostopaikkaa on tällaisena aikana turha kyttäillä. Myös Juurikki teki niin viime vuonna ennen kuin laittoi molemmat osakereppunsa unohda-nimiseen siilipuolustukseen, jossa ei niin haittaa, jos vaikka harrastus taas unohtuisi vuosikymmeneksi.

Nyt ainoastaan Inderesin keskustelupalstan vertaisterapia pitää yllä mielenkiintoa asiaan.

Ai niin, mikä oli se virhe? Välinpitämättömyys oli virhe. Toisaalta ei tarvinnut stressatakaan. Silti stressi on kokemuksellinen asia. Mitä kauemmin sijoittamista on harrastanut, sitä laimeammalta tuntuu kymppitonnin voitto tai tappio. Ei stressaa enää.

8 tykkäystä

https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-kahvihuone-osa-2/12665/5132?u=palse

Ja sitten NEL pihalle tappiolla kun lasku vaan jatkui, osa tavoitehinnoista oli hyvin epäilyttäviä.
Alkuperäinen dippi oli -9% ja myin lopulta -23% kohdalla eli tappiota taisi tulla 16-17%.
Pikkurahoja aloittelijalla, toivotaan että tämä oli halpa opetus sille että ei kannata ostaa satunnaisten ostajien peesissä. Toisekseen tässä taisin oppia, että aloittelijan paperikäsillä ei kannata kytätä kursseja kokoajan palvelussa jossa voi ostaa ja myydä. Herkästi lähtee laukalle, tuli myytyä ajatuksella että loppuu se häviäminen kun siirtää rahat johonkin joka alkaa nousta. :grin: Kovin helpon kuuloista.

Hienosti on saatu treidamalla poltettua alun pienet tuotot, nyt salkku kokonaisuudessaan pakkasella. Ei taida monella muulla täällä olla sijoitukset kokonaisuudessaan miinusmerkkisenä… :angry:

7 tykkäystä

Onneksi hävisit rahat nyt sijoitusurasi alussa. Enemmän sinua vituttaisi, jos olisit tuurilla yolottanut itsellesi 1000% tuotot vain nähdäksesi niiden sulavan.

Nyt on sijoitusurasi kannalta tärkeä hetki. Otatko virheistä opiksi ja jätät päiväkaupat muille? 95% meistä peruspulliaista häviää pitkässä juoksussa näissä päiväkikkailuissa. Ne kantsii jättää ihan kokonaa väliin, tai jos sitä uhkapelaamisen tunnetta on pakko saada elämään mukaan, niin käytä vain 5% sijoitusvarallisuudestasi tähän pelisalkkuun ja pidät loput 95% pitkäaikaisissa sijoituksissa.

27 tykkäystä

Päiväkaupustelun lopettaminen kuulostaa helpolta sen rinnalla, että pitkä-aikaisijoittamisen (osakkeet) ehdoton edellytys on lähtökohtaisesti valita nyt ne osakkeet oikein. Uskonko, että Wulff, Kamux ja Harvia ovat kovia lappuja 7 vuoden päästä, enpä tiedä. Sitten kun näiden pääoma on kasvanut, aiheuttaa treidaamnen toisiin isoja kuluja. No ehkä aikajänne yksittäisen yrityksen kohdalla voi olla vähän vähemmänkin kuin 7v, aiheuttaa vähemmän vaativia ajatuksia miten tästä jatketaan, mihin suuntaan ja millä lapuilla.

5 tykkäystä

Sehän on just osakepoiminnan suola tai hankaluus. Kukaan ei nimittäin voi varmuudella sanoa, mikä on kova lappu seuraavan 7-25v päästä.

Kehottaisin kuitenkin laajentamaan valintapoolia, eikä välttämättä kannata katsoa pelkästään viimeisen parin kuukauden kuumimpia lappuja.

Tee omaa tutkimusta, lue muiden fiksumpien tekemiä analyysejä ja raportteja osakkeista. Sitten kun olet kerännyt omasta mielestäsi riittävästi tietoa osakkeesta tee ostopäätös. Kantsii myös tehdä qina mentaalinen harjoitus eli olisitko valmis menemää all-in kyseiseen lappuun? Jos vastaus on ei, niin älä sijoita siihen ollenkaan, vaikka olisit oikeasti käyttämässä vain 1-5% osakepääomastasi kyseiseen lappuun. Kun kohtelet kaikkia osakevalintojasi tällä tavalla, niin ne arpalaput toivottavasti jää pakkaan.

13 tykkäystä

Harvempi päiväkauppaa tekevä taitaa myöskään laskea rehelllisesti tuntipalkkaa sille häsäämiselle ja stressille, kuinka paljon jää oikeasti käteen kulujen ja verojen jälkeen. Vaikka onnistuisikin saamaan ylituottoa sillä, voi silti olla tuottamatonta hommaa riippuen siitä kuinka kivaa numeroiden tuijottaminen itselle on.

Pidemmän salkun keräämisessä työläin ja vaikein vaihe on alussa oman tavan löytämisessä. Kun on pohjatietoa kiinnostavista kohteista ja omasta tavasta sijoittaa (melkein tärkeämpi), voi suhtautua rauhallisesti asiaan ja reagoida tarvittaessa asioihin.

2 tykkäystä

Tätä varten on keksitty indeksi-rahastot ja ETF:t. Jos tuottaa hankaluuksia päihittää niitä niin kannattaa laittaa osa rahoista varmemmalle tuotolle. (Tämä pätee myös omaan toimintaani ja olen aika samassa tilanteessa kanssasi. Alun mukava tuotto sulanut viimekuukausina).

4 tykkäystä

Kyllä onkin tarkoitus laittaa niihin lisää, nyt indeksirahastojen ja Evli suomi micro cap on 23% painolla. ETF.ia en ole vielä hankkina, mutta tarkoitus olisi. 50% paino rahastoille (sis ETF) olisi varmasti aivan hyvä minulla, jopa enemmän.

1 tykkäys

Uusimmassa Heikkilä&Vilenissä virheistä ja niiden käsittelystä puolen tunnin verran asiaa. Laitetaan tänne, niin pysyy muistissa.

Samaan syssyyn voi todeta, että itsellä pahimmat oppirahat (toistaiseksi) maksettu menetettyinä tuottoina, kun on a) pilkkinyt alempaa ostohintaa (esim. Neste koronadipissä) b) ankkuroitunut liiaksi avausposition kurssiin ja jättänyt sen vuoksi monet lisäykset tekemättä (esim. Harvia). Kumpikin helmasynti sittemmin onnistuttu vähintään osittain selättämään ja opittu. :raising_hand_man:

44 tykkäystä

Jos yhtään lohduttaa, niin varmaan monella muullakin tullut hittiä salkkuun, ainakin huhtikuun lopussa ja toukokuun alussa.Osareissa huipputuloksia osalla yhtiöistä ja silti kurssit dippaa. Kertoo ehkä jotain arvostustasoista🙂

6 tykkäystä

Hankin OSTn ja ostin koko kevään ajan sinne kaikella liikenevällä firmoja, joita ajattelin sitten kätevästi myyväni ja verottomasti voitoilla sitten uudelleen sijoittavani. Mutta en hankkinut ainuttakaan osinkofirmaa. Kevään osingot olisi ollut kiva uudelleensijoittaa mutta rahaa ei enää ollut ostaa niitä eikä hyvin tuottaneita firmoja halunnutkaan myydä eikä romahtaneita varsinkaan, kun odottelen niiden nousevan parin vuoden sisään kunnolla. Ei tainnut olla voittava strategia. OSTn edut menee täysin hukkaan.

Nyt pohdin vaihtaisinko vaikka kolmanneksen paikallaan junnaavista tai laskevista osakkeista seuraavan osinkokierroksen ajaksi johonkin huippuosinkoja jakelevaan firmaan ja sen jälkeen vaihtaisin osakkeet takaisin alkuperäisiin. Uusia ei ole varaa ostaa. En ole kuullut kyllä kenenkään tekevän näin joten taitaa olla virhe sekin…

1 tykkäys