Sijoitusvirheet

No niinpä tietysti, onneksi kysyin. Nyt itse asiassa muistan hämärästi iloiselta 90-luvulta tuttavan, joka osti osakkeita jopa lainalla yrittäessään juuri tätä. Ei mennyt hyvin…

No, täytyy sitten katsoa jos vaihtaisin johonkin hyvään osinkofirmaan pitemmälläkin aikavälillä. Ei voi muuta sanoa kuin että onneksi on Inderes :slight_smile: !

4 tykkäystä

Usein tekemäni virhe on, että olen myynyt liian aikaisin ja on jäänyt se paras tuotto saamatta. Toisaalta muutama osake on tehnyt siten, että sitten, kun olen istunut käsieni päällä ja malttanut olla myymättä, niin arvo onkin tippunut tasaisesti. Vaikeinta on osata ajoittaa myynti “oikeaan aikaan”.

5 tykkäystä

Jenkkiosakkeisiin sijoittaminen tänä vuonna ollut suurin virhe. Olen tietoisesti ostanut osakkeita, joiden valuaatio on mielestäni korkea. Jenkeissä vaan nuo valuaatiot voivat olla todella järjettömiä, joten hieman yritin kokeilla kepillä jäätä…tämä ei ole kyllä onnistunut ollenkaan.

Nyt taistellaan jo indeksiä vastaan! YTD painuu varmaankin n.~10% tuntumaan jenkkipörssin avauksessa :see_no_evil:. Paljon ollut turhia veivailuja ja myyntejä liian aikaiseen…omilla poiminnoilla olisi pitänyt päästä jo YTD +50%, mutta turhat liikkeet estäneet ylituoton tekemisen…ei voi olla kyllä omaan tekemiseen tyytyväinen, vaikka en isoja tappioita usko ottavani :man_shrugging:

27 tykkäystä

Harvia keissin sivuuttaminen. Koska tylsä sauna firma. :stuck_out_tongue_winking_eye::joy:
Onnea omistajille! :blush::sunglasses:

41 tykkäystä

ostin YIT:tä 2003. kurssi moninkertaistui. ja ei en myynyt huipulla 2007 vaan myin 2009 syksyllä. kaikki osakkeet ei ole buy & hold.

11 tykkäystä

Harvia on ollut hyvä case, mutta Peter Lynchia lainaten “You Can’t Lose Money On The Stocks You Don’t Buy”.

En pitäisi tätä virheenä, enemmänkin opetuksena et sitä tuottoa voi olla saatavilla myös sieltä, josta sitä odottaa kaikkein vähiten saavansa.

20 tykkäystä

Laitoin Twitteriin. Täyttä timanttia tuo sinun kommenttisi. Pitkään aikaan yksi ikimuistettavimpia juttuja. Tuottoa tosiaan voi löytää sieltä, mistä vähiten odottaa saavansa. Tämä pätee siihen ajatteluuni, että kannattaa satsata tarkoin valittuihin kohteisiin. Monesti pienimmät positiot tuottavat eniten. Voisiko pohdinnan alunperin tehdä niin, että ottaa näkemystä heti niihin mahdollisiin nousijoihin eikä arastele tai jätä välistä. Huom. Taustatyön merkitys.

Nimimerkillä: Kamux se vasta tylsä onkin. Saunassa sentään hikoilee​:blush::blush:

Itse aiheeseen. Minä olen vielä keväällä jatkanut virheiden tekoa. Ne piti lopettaa viime vuoteen. Pari uutta positiota eikä vanhojen lisäystä. No, josko loppuvuoden aikana saisi salkun valmiiseen kuosiin. Ja kyllä, virheitä tulee tehtyä vielä myöhemminkin. Ei ihmisyys minusta poistu.

13 tykkäystä

Jeps, ainut mikä tämän kanssa pystyy viellä edes vähän sijoitusvarallisuutta pelastamaan on koko lafkan “paremmille tahoille” pois myyminen…

Tietysti, Afarak kun kyseessä on niin sekin tehdään näköjään ns. “mahdollisimman sijoittajaepäystävällisesti” eli härskisti paloina lihoiksi laittaen…?

  • Kauppahinta maksetaan kolmessa erässä. Ensimmäinen erä maksetaan 30 päivän kuluttua allekirjoituksesta, toinen erä 12 kuukauden kuluttua ja kolmas erä maksetaan kuukausittain seuraavan noin viiden vuoden ajan alkaen kesäkuusta 2021.

…Maksuajankohdat ovat Afarakin mukaan osin riippuvaisia muun muassa kaivoslisenssien siirtymisen ajankohdasta…

1 tykkäys

Minulla kävi hieman sama juttu, tosin aloitin ostot marraskuussa. Lopulta päädyin siihen että myin kaikki OSTin osakkeet, ostin uudelleen AOT:n puolelle ja suljin OSTin. Tämä toimi omalla kohdallani hyvin koska tosiaan OSTilla oli kasvuosakkeita jotka tunnetusti ovat tulleet mukavasti alas, eli olin sillä puolella pitkällä miinuksella ja nyt saan edes verotuksessa noista hyvitystä.

Tarkoitus oli avata OST myöhemmin uudestaan, mutta nyt olen ollut niin tyytyväinen AOT:hen (loppui turha veivaus) etten taida avata OSTia ennen kuin olen varma siitä, että ollaan selkeässä härkämarkkinassa, ja tuottojen verohyötyä pääsee oikeasti käyttämään. Eri asia toki jos sinulla on OSTilla myös hyvin tuottaneita osakkeita, silloin ei ole niin paljon hyötyä tilin sulkemisesta vaikka osa olisikin pitkällä miinuksella, jos keskimääräisesti mennyt ok).

8 tykkäystä

Tässä yksi viimeaikaisia “oivalluksia”:

Vaikka ostaisit firmaa pidempään holdiin, niin oston hajauttaminen ja teknisen analyysin hyödyntäminen voi olla fiksua. Esim. muutamien “tärkeimpien” -indikaattorin tsekkaaminen tai jonkun TA:sta tietävän konsultoiminen ennen ostoa. Monesti hyvän keissin löydettyä on tullut ostettua vaan huolettomasti vaikka suoraan laidasta.

12 tykkäystä

Tuo on hyvä pointti. Erityisesti kokemattomat saattavat innostua vähän liikaa ja kurssinousu ajaa lisäostoja, vaikka tiettyjä asioita (kuten TA, syyt myynteihin) tarkastelemalla voisi ajoittaa ostot paremmin ja lisätä tuottoja. Lisäksi kärsivällinen voi oppia, ettei markkina katoa alta, vaikka vähän odottelee.

4 tykkäystä

Onko yritys ajoittaa markkinoita sijoitusvirhe vai ei? Aiemmin olen elänyt sellaisessa käsityksessä että markkinoita ei kannata yrittää ajoittaa. Kuitenkin täälläkin paljon viitattu menestynyt sijoittaja neuvoo poistumaan markkiniolta, kun lasku alkaa. Samoin viitataan että on todennäköistä että osakkeet nousevat tietyn ajan vuodesta.

Pitäisikö siis ajallista hajautusta yrittää kohdistaa nousukaudelle ja muutoin poistua markkinoilta? Sama kysymys liittyen vuoden ajan mittaan Sell in May ilmiiöstä, eli tulisiko sijoitukset painottaa tiettyyn ajanjaksoon vai onko tämä sijoitusvirhe?

T. Seuraavaa sijoitusvirhettä suunnitteleva

3 tykkäystä

Itse en laskuista niin välitä, ellei jotain ole oleellisesti muuttunut yrityksessä. Muutenkin yritän ostaa enemmän yritystä kuin osakekurssia. Sitten kun on ostohousut jalassa niin katson lyhyellä aikavälillä, että onko tässä mahdollisesti hypehuippu vai dippi meneillään ja missäpäin käyrä on käynyt. Siis hyvin kevyt tekninen analyysi hahmottamalla jotain viivaa silmämääräisesti.

Laskevia kursseja en viime aikoina ole itse ostanut lainkaan. Odottelen, että kurssi kääntyy dipistä jo hieman takaisin. Siinä menettää hieman, mutta ei tule tartuttua pahimpiin puukkoihin. Kuitenkin sitten kun olen päättänyt ostaa, niin en enää katsele senttejä, vaan otan päivän kurssilla.

Pidempiä ajanjaksoja en oikeastaan mieti. Todennäköisesti ostan vähemmän nyt kesällä, mutta se johtuu enemmän muista menoista kuin osakekursseista.

6 tykkäystä

Kääntäisin tämän niin päin, että sijoitusvirhe on yrittää tehdä jotakin ajoitustemppuja ilman että tietää, mitä on tekemässä. Itse en riittävästi TA:sta ja muusta ymmärrä, niin olen päättänyt ajoittaa sijoitukseni tasan siihen hetkeen, kun joku firma näyttää fundamenttien perusteella hyvältä sijoitukselta suhteessa sen hetkiseen hintaan. Viime kesänä ajattelin, että ostan isommin vasta syksyllä koska ”sell in may”. Elokuussa nielin tappioni ja totesin virheeni.

Omalla kohdalla siis markkinoiden ajoittaminen todennäköisesti johtaa virheisiin, mutta jonkun asiasta tietävän kohdalla virhe varmaan olisi jättää hyödyntämättä osaamistaan ja ostaa suoraan laidasta.

7 tykkäystä

Vähän kaksipiippuinen juttu noin muuten. Ensinnäkin et osu pohjiin, toisekseen et osu huippuihin. Jos puhutaan yksittäisestä firmasta jonka tarinaan uskot niin jollet lue teknistä analyysia tai osaa ennakoida yleistä romahdusta niin saatat katsella pitkää nousua ennenkuin uskallat avata position ja se korjaus saattaakin alkaa juuri silloin. Foorumilla lienee muutama harmissaan Harviaa ja Qt grouppia sivusta seuranneita kun niitä alennusmyyntejä ei tullutkaan. Lähtökohtaisesti varmaan ajallista hajautusta kannattaa käyttää ellei sitten firmalta tule jotain sellaista uutista mikä muuttaa jatkoa olennaisesti eikä kurssi ehtinyt liikaa karata.

6 tykkäystä

Kannattaa hajauttaa ajallisesti, mutta omaa järkeäkin saa käyttää. Muistan kyllä teknokuplan ja eihän niissä ollut mitään järkeä

Ihan samaa luokkaa kuin nämä meemijutut ja kryptobuumit. Silloin vain kahisevat tuulipuvut jonottivat kadunkulmassa ostamaan JOTTia ja muuta trendiköstä. Aika on eri, mutta lopputulos on sama

3 tykkäystä

Jos ajoittaminen ei toimi yksittäisen osakkeen kohdalla tai on vaikeaa, toimisiko tämä indeksissä tai muussa laajasti hajautetussa rahastossa?

1 tykkäys

Periaatteessahan ajoittaminen on todella helppoa pitkällä tähtäimellä kun katsoo peräpeiliin, mutta kyllähän se todellisuudessa on äärimmäisen haastavaa. :roll_eyes:
Droppaako pörssi heti nyt maanantaina, viikon päästä keskiviikkona vai 25.3.2029 sitähän ei sitten puolestaan kukaan tiedä ja se vaikeuttaa ajoittamista äärimmäisen oleellisesti.
Jos droppia jää odottamaan ja se tapahtuisikin esimerkiksi vasta vuonna 2032 niin tässä on pitkät 11 vuotta välissä jolloin ei saisi mitään tuottoja markkinoilta sinä aikana.

6 tykkäystä

Kehotan tutustumaan TA ketjuun.
Tietyssä mielessä indeksi on ”ennustettavampi” kuin yksittäinen osake.
(Et siis osta indeksiä vaan futuuria)

2 tykkäystä

Ajoittamisessa tulee helposti tehtyä virheitä, jotka jäävät mietityttämään.

Voisiko ajoitusta miettiä myös näin:

Kun indeksi on historiallisesti korkealla

  • lisää vielä kohtuullisen hintaisia osakkeita, joilla on hyvä näkyvyys tai merkittävä potentiaali.
  • vähennä todella kalliita osakkeita, ellei osakkeen näkymä tai potentiaali ole erityisen vahva.
  • Älä ylipainota osakkeita.

Näillä voisi varautua indeksin laskuun. Kun indeksi on kohtuullisen hintainen, sijoitusvalinnat voisi tehdä sitten pykälää agressiivisemmin.

3 tykkäystä