Sijoitusvirheet

Ajoittamisessa tulee helposti tehtyä virheitä, jotka jäävät mietityttämään.

Voisiko ajoitusta miettiä myös näin:

Kun indeksi on historiallisesti korkealla

  • lisää vielä kohtuullisen hintaisia osakkeita, joilla on hyvä näkyvyys tai merkittävä potentiaali.
  • vähennä todella kalliita osakkeita, ellei osakkeen näkymä tai potentiaali ole erityisen vahva.
  • Älä ylipainota osakkeita.

Näillä voisi varautua indeksin laskuun. Kun indeksi on kohtuullisen hintainen, sijoitusvalinnat voisi tehdä sitten pykälää agressiivisemmin.

3 tykkäystä

Hyvä idea teoriassa mutta miten määrittelet kohtuullisen hintaisen? Historiallinen P/E?

2 tykkäystä

Edit: Eli indeksin hinnoittelusta taisi olla kyse. Historiallinen pe varmasti on yksi hyvä mittari. Tähän löytyy varmasti useampi tarkastelukulma.

1 tykkäys

Oikea ajoitus on mielestäni arpapeliä. On hyvää tuuria jos onnistuu ostamaan pohjilta ja myymään huipulla. Aiemmin tuli seurailtua kurssikehitystä tarkkaan ja yritin osua oikeaan aikaan. Ei osunut :joy:

Nyt uskon ajallisen hajautukseen, ostan esim 4krt/v tasamäärän osakkeita, jolloin ostot osunevat pitkällä aikavälillä kurssikäyrän eri kohtiin :slight_smile: toki tätä pitkää jatkaa kauemmin kuin vuoden, muuten voi olla että ostot osuvat huippuvuotern, mutta jostakin pitää aloittaa…

9 tykkäystä

Vuosi 2021 on ollut yhtä sijoitusvirhettä. Olen ottanut pieniä lyhyitä positioita joista käärinyt nettona reilut 500 euron tappiot. Ei tämä 6-numeroisessa sijoitussalkussa missään tunnu mutta silti ottaa pattiin. Olen ollut 98% osakkeissa ennestään ennen vuoden vaihdetta mutta malttia ei ole siltikään ollut istua vain käsien päällä. Ainut mistä olen pitänyt kiinni ettei viime vuotisia halvalla ostettuja :gem:-yhtiöitä myydä. Tämä on se tärkein sääntö mistä pidän kiinni kynsin hampain ellei pidä vapauttaa salkusta rahaa suurempiin elämän hankintoihin. Hitto kun tappioilla olisi voinut ostaa sen uuden pleikka vitosen :joy:

10 tykkäystä

Aika kriittinen suhtautuminen tosiaan, jos salkku on > 100k ja tappiota tullut 500€.

35 tykkäystä

Vissiin tää on se harrastus mistä kuuluu välillä hieman maksaakin. Rahaa enemmän olen käyttänyt aikaa näiden hilujen pyörittelyyn. Ei tälle osaa enää muuta kuin nauraa :joy:

2 tykkäystä

Ehkä tässä pointtina eivät olleet suoraan ne tappiot, vaan myös samalla veivauksella menetetyt tuotot. Esim. SP500/EUNL on noin +14% YTD, indeksirahasto Suomi +19%, Suomi pienyhtiöt +25% jne.

Mutta oikeassa olet, eihän 500e ole tuossa luokassa mitään. Sama suhtautuminen tosin itselläkin, kyllä se tappio aina ketuttaa vaikka kyseessä olisi kuinka pieni summa.

5 tykkäystä

Nyt vois sinetöidä sijoitusvirheeksi BBS:n.

6 tykkäystä

Tähän sopii ehkä myös hivenen syvempi analyysi omista virheistä. Covidin kohdalla allekirjoittanut palasi taasen arvopaperipuolelle, kun olin siitä useampia vuosia ollut pois. Omana ongelmana, niinkuin varmasti monella muullakin, oli maltin puute. Tein näin jälkikäteen muutaman harha-askeleen jälkeen todella osuvia poimintoja: Precision drilling oli yksi suurimmista silloin kun osake maksoi noin 0,40 CAD nykyhintaan peilaten reverce splitin jälkeen se olisi siis 8 cad. ( kurssi nyt noin 50 cad). Poiminnan ajatuksena oli öljysektorin palaaminen jo silloin. Salkusta löytyi myös Tikkurilaa ajatuksena kotien remontointi sulkujen aikana ( tähän aikaan Inderesin suositus oli muistaakseni myy). Monia muitakin nyt jo raketoineita salkku oli väärällään. Kun mitään ei tapahtunut useampaan kuukauteen myin sijoitukset pois ja vaihdoin toisiin hevosiin. Melko hyviä vaihtoja toki, mutta paremmin olisin tienannut pitäytymällä ainakin noissa syvemmin itselleni perustelluissa lapuissa. Nyt jälkikäteen virheet tuntuvat todella typeriltä. Tämä ehkä esimerkkinä siitä , että harvemmin hyväkään poiminta osuu niin kohdalle, että se lähtee taianomaisesti heti keulimaan. Itse olen näistä virheistä tavallaan tyytyväinen: Virheiden analysointi on mielestäni todella tärkeää ja se , että poiminnat olivat todella fiksuja ja markkinoita huomattavasti edellä, antaa uskoa ja malttia jatkossa odotella rauhassa.

38 tykkäystä

Itsellä ihan vastaavia kokemuksia viime vuodelta, paljon tuli tehtyä hölmöjä liikkeitä. Mutta ihan hyvin on kuitenkin mennyt vaikka tuli huonojakin liikkeitä tehtyä, kokonaisuus pysyi kuitenkin ihan hyvin hanskassa, ja sitten jos alkaa jälkikäteen miettimään niitä virheitä niin eihän niille oikein mahda mitään, ei kenelläkään löydy sitä kristallipalloa, joten itseä ei kuitenkaan haittaa ne mokat koska osa oli ihan onnistuneitakin diilejä.

6 tykkäystä

Myin EQ jossain tässä vaiheessa pois 13euron pintaan mörnimisen takia.


Pidin ja pidän yhtiöstä mutta muutaman kuukauden vaaka mambo oli kokemattomille timanttikäsille aivan liikaa.

28 tykkäystä

Tämä ei ole niin paha menetys, etenkin, kun siirsin Einhellin rahat Tecnotreehen joka on tuottanut myös hyvin. Käyrä vaan niin samanlainen, että pakko jakaa. (Tuli Puuilo ketjun innoittamana kurkattua kurssinkehitys, kun yhtiön tuotteet päätyivät hintavertailuun mukaan.)


Ostin ja myin ketjussa vielä povasin, että tuo ottaa seuraavan pompun ylöspäin kuukausien mörninnän jälkeen, kun 50 liukuva keskiarvo saavuttaa kurssin ja siinähän kävi aikalailla niin.

1 tykkäys

Kyllähän opiskelija voi tienata vajaa 700 euroa/ kk niinä kuukausina kun saa tukia. Eikö siis kannattaisi edes hieman saada osinkotuloja jos se on mahdollista?

Edit: Tienata siis vajaa 700e/kk ensi vuonna, sillä jos tosiaan myit tänä vuonna salkun tyhjäksi ja tienasit vajaa 50.000 euroa, niin tukia et tältä vuodelta enää saa.

2 tykkäystä

Tulosten perusteella ei toi kyllä huonolta näytä. Maltti on tietysti se mikä pitäisi itse kunkin muistaa. En voi väittää, etteikö alla olevien kahden nallen fiilikset välillä hiivi omaankin puseroon.

7 tykkäystä

Sellaisen sijoitusvirheen voin tunnustaa, että aloitin sijoittamisen tuossa tammikuussa (sopivasti juuri kun kasvuosakkeet olivat korkeimmillaan btw) ja voin kyllä tunnustaa, että katsellessa näitä palstalaisten ytd tuloksia, itseäni vituttaa aika huolella, ettei tullut aloitettua sijoittamista vajaata vuotta aikaisemmin. Oon mäkin nyt jo sentään plussalla, mutta seuratessa näitä voivottteluja vaan 187% ytd tuotoista tulee kyllä olo, ettei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Humble brag on kyllä palstalla voimissaan.

19 tykkäystä

Kannattaa myös muistaa että interwebissä jokainen voi kusettaa ihan mielinmäärin, veikkaan että aika moni täälläkin

4 tykkäystä

Sijoitushorisontti realiteetteineen hyvä pitää mielessä. Monesti suurempiin tuottoihin ei pääse ilman suurempia riskejä. Ei sovi kaikille. Siksi tuo salkkujen tuotto% voi olla valheellinen, kun ei kerro sijoitustyylistä ja instrumenteista yhtään. Vuoden aikaisemmin aloittamisesta… ahneella on sanonnan mukaan se kuuluisa loppu :man_shrugging:

11 tykkäystä

Itsellä -52%/1v ja samaa täällä katselen.
Täytyy vaan yrittää uskoa siihen että ollaan oikealla polulla, tullaan vaan muita perässä.
Itse voisin kirjoittaa tänne omista epäonnistumisista, mutta en kirjoita ennenkuin olen nähnyt lopputuloksen (myynyt osakkeet)

14 tykkäystä

Olen oletuksessa että osinkotulo on yhtälailla pääomatuloa kuin myyntivoitotkin. Eliosinkoakin voisi periaatteessa tienata sen 700/kk. Täytyy ottaa selvää, voin myös olla väärässä.

1 tykkäys