Sijoitusvirheet

Palsta on täynnä porukkaa viimeisen vuoden aikana aloittaneita. Olet juuri aloittanut ja ostanut muutamalla tonnilla Harviaa tai jotain muuta rakettia ja siinä on komea tuottosi. Joku voi kutsua tuota tuuriksi, mutta onhan tuotto aina tuotto

Harvioita ei kuitenkaan ole koko aikaa tarjolla tai se ei ole järkevästi hinnoiteltu siten, että sitä kannattaisi ostaa jatkuvasti. Homma muuttuu haastavaksi siinä vaiheessa, kun lisäät pääomaa ja sille uudelle pääomalle pitäisi jatkuvasti keksiä uusia kohteita ja jo sijoitetun pääoman pitäisi mielellään tuottaa jotain. Ei enää niin helppoa vai onko?

Sijoittamisessa päästääkseen merkittäviin tuottoihin ne muutamat sadat prosentit eivät suurelle osaa palkansaajista merkitse vielä euromääräisesti kovinkaan paljoa. Homman idea on toistaa sama tuotto vuosia ja vuosia, todennäköisesti vuosikymmeniä ennen kuin päästään merkittäviin euromääriin.

28 tykkäystä

Parempihan se ajoitusmoka kuitenkin ehkä noin päin oli tehdä, että käteen jäi tuottoja ja 75 keur jolle et keksi käyttöä, kuin että ostaisit nyt lyhyen ajan sisällä 75 keurolla kovilla arvostuskertoimilla sinänsä oivallisia osakkeita mutta markkina päättäisikin vähän myöhemmin vihdoin tehdä sen ison korjauksen jota milloin kenenkin toimesta on maalailtu tapahtuvaksi “lähitulevaisuudessa”.

Itsekin tulee harmiteltua harva se kerta kun jotain ostaa olevinaan hyvään aikaan “dipistä” ja sit hinta dippaakin parin päivän päästä lisää oikein kunnolla (ja tietysti palautuu sen jälkeen ihan vähän omaa ostohintaa alemmas). Mutta yritän pitää mielessä että oikeasti oleellista on ne tuottoprosentit joita katsellaan 10 vuoden päästä.

Eikö tuossa kuvailemassasi tilanteessa - ja tämä ei todellakaan ole neuvo tai suositus - voisi ajatella voittavansa ainakin edes inflaation poimimalla ajallisesti hajauttaen salkkuun sellaisia yhtiöitä, joilla fundamentit on kohdallaan, arvostus on siinä määrin järkevä kuin se millään tällä hetkellä on, ja firman tulos ei ole kiinni mistään lähiaikoina loppuvasta buumista. Paitsi jos tulee se iso dippi. Mutta en ole ennustaja :man_shrugging: Mutta tosiaan toi osinkojen vaikutus tukiin kannattaa ehdottomasti selvittää kunnolla.

Onnittelut joka tapauksessa siitä että olet onnistunut istumaan käsien päällä jo noin pitkään, itse en ehkä olisi siinä onnistunut :slight_smile:

6 tykkäystä

Itse kuulun just tuohon joukkoon, enkä todellakaan pidä salkun tuottoprosenttia omana ansionani :laughing: Ennemminkin suorastaan hirvittää miten olisi saattanut mennyt jos oltaisiin siinä vanhassa normaalissa, jossa raketointi oli poikkeus, ei normi… En näe mitään syytä mainostaa omia tuottojani, ja yritän pysyä kaukana ketjuista joissa muut kertoo omia tuottojaan.
Niinkuin joskus oon maininnutkin, IT-kuplan jäljiltä olin parin rahastosijoituksen kanssa miinuksella aika monta vuotta (moka: pidin kiinni tappioista toivoen että vielä joskus pääsen omilleni), ja yritän pitää mielessä että sama tilanne voi edelleen uusiutua kun tulee se seuraava iso romahdus.

1 tykkäys

Uskon, tai ainakin haluan uskoa että palstalla ilmoitetut tuotot pääsääntöisesti ovat todenmukaisia. Suuri osa komeita voittoprosentteja tehneistä liittää mukaan jonkinlaisen välittäjältä kopioidun tuottokäyränkin. Toki senkin voi ihan paintilla korjata millaiseksi haluaa mutta uskon tällaisen olevan hyvin, hyvin harvinaista. Siten lausahdus: “aika moni täälläkin kusettaa” on mielestäni vähän hassu oletus.

Ei tietenkään sulje pois mahdollisuutta että joku saattaa kusettaa.

8 tykkäystä

Sama täällä. Aloitin vuosi sitten ja foorumin ansiosta onnistuin pääosin Harvian, Kamuxin, QT:n ostoilla ja pieni riskipeli Orocon kanssa kannatti. Edelleen voitot on vain paperilla, joten alaskin voidaan tulla.

Ymmärrän että mulla on edelleen täysin vääristynyt kuva sijoittamisen “helppoudesta” ja jatkossa olen erittäin tyytyväinen jos pysyn 10% kasvussa.

7 tykkäystä

Lähinnähän tuossa oli provosti sanottu että älä ole sinisilmäinen, jokainen voi kertoa foorumeilla mitä haluaa ellei ole omalla nimellään. Eli älä vertaa omia tekemisiä muihin.

Toki saathan sinä vapaasti uskoa ihan mihin haluat

1 tykkäys

Myyntivoitto ei vaikuta tukeen jos OST tilillä.

Juu ei. En tiennyt että kyse OST-tilistä.

Tämä oli pysäyttävä viesti, kiitos kun kerroit kokemuksesi. Lisääntynyt varallisuus voi tosiaan lisätä joskus huoliakin ja itsekin olen miettinyt, että nyt sijoittamisen aloittaminen tuntuisi hieman haastavammalta.

Kun olet pähkäillyt uudelleensijoittamista, oletko pyöritellyt sitä suurien kertasummien kautta vai oletko harkinnut pikkuhiljaa markkinoille palaamista? Täysin hypoteettisesti ajatellen komppaan @eesau ajatusmallia. Yksi tapa soveltaa ajallista hajautusta voisi olla etsiä esim 5-6 kohtalaisen vakaata yritystä, joihin sijoittaa esim 700e-1000e/kk/yritys. Maltillisessa etenemisessä voi seurata tilanteen kehittymistä ja tarvittaessa vetää pääomat takaisin mutta tuokaan malli ei suojaa äkilliseltä korjausliikkeeltä.

Ja minäkin korostan että tämäkin on vain aloittelijan omaa spekulointia tyyliin “mitä itse tekisin jos olisi tuollainen aloituspääoma” eikä sitä tule ottaa minkäänlaisena neuvona ja suosituksena.

8 tykkäystä

Enemmän tuntuu että omalla nimellä niitä tuottoja kaunistellaan eikä nimimerkkien takaa. Oma ego pönkittyy enemmän kun sen maineen ja kummisetä -statuksen saa itselleen eikä tyhjänpäiväiselle fooruminimimerkille.

Itse lähden siitä olettamasta että jokaisen esittämät tuotot ovat totta. Suomessa on yli 900 000 piensijoittajaa ja mikäli näiden tuotot jakautuvat suurinpiirtein normaalijakauman mukaan niin näitä satojen prosenttien 1v ja YTD tuottojen tekijöitä on tuhansia, tässä markkinassa varmaan kymmeniä tuhansia.

Oman strategian tuottoa on tietenkin hyvä verrata muihin mutta jos vertailukohtana käyttää liian lyhyttä aikaväliä niin siinä ei tule huomioitua eroja riskissä tai markkinaympäristössä.

Olen sijoittanut n. 10vuotta ja aina harmittaa kun joku tilaisuus on juuri mennyt ohi. @Kuulamies vaikka koronadipin missaaminen varmasti harmittaa niin niitä tilaisuuksia tulee jatkossakin, useammin kuin uskotkaan.

11 tykkäystä

Sitä en itsekkään tiedä. Mutta tähän käsitykseen jäin. Satunnaiset Myyntitulot eivät tosin AOT puolellakaan vaikuta tukiin. Kunhan ne ovat ”satunnaisia”.

Edit: ”kyselyjen” takia lisätty lähde:
https://www.kela.fi/tulot-jotka-eivat-vaikuta-asumistukeen

1 tykkäys

Kesko B myyty toukoskuussa pois 26€ tasalukemin. Perustelut oli: saada kotiutettua voittoja kun olin jo kuitenkin ihan kivasti plussalla ja saada vähän käteistä mahdollisiin ostoksiin jos markkinoilla tapahtuukin myllerrystä.

4 tykkäystä

Tulkitsenko oikein, että olet tähän saakka (ainakin omasta mielestäsi) pärjännyt “tuurilla”? Jos näin on, niin ymmärrän kyllä että salkussa lojuvien rahojen uudelleensijoittaminen hukkaamatta kertynyttä pääomaa saattaa alkaa hirvittämään. Jos taas tulkitsin väärin, pyydän anteeksi, ja voit jättää allaolevan huomiotta :slight_smile:

Luulenpa, että ainut tie ulos tuosta “ostotoimari-blokista” on perehtyä sijoittamiseen (kuuntele/lue jokunen aihetta käsittelevä kirja, kuuntele inderesPodia, seuraa tällä foorumilla kiinnostavalta vaikuttavien yritysten ketjuja jne). Siinä samalla sitten voi perehtyä myös tulkitsemaan yritysten tilinpäätöksiä jotta pystyt mielestäsi vähintäänkin erottamaan vakaalla pohjalla olevan firman arpalapusta ja saat enemmän irti analyyseistä, pohtia megatrendien vaikutusta eri liiketoiminta-aloihin, ja mitä näitä nyt on (luultavasti siitä sijoituskirjasta saat itsellesi listan asioita joita lähteä käymään läpi). Näiden pohjalta sitten raapustat itsellesi sijoitusstrategian.
Ei ehkä myöskään kannata nostaa rimaa heti siihen, että “koulujen jälkeen eläkkeelle”. Voihan se olla mahdollista, mutta luulen että se vaatii todella hyvää tuuria tai todella hyviä sijoituspäätöksiä, tai jopa molempia. Taloudellinen riippumattomuus on hyvä maali, mutta jos venytät aikahorisonttia vaikka 10-20 vuotta kauemmas (ja pidät kiinni ajallisesta hajauttamisesta), ei tarvitse ehkä niin välittää siitä tuleeko just ens viikolla kauhee markkinapaniikki. Nimittäin jos se paniikki tulee, saat ostettua lisää halvalla, ja jos ei tule, voit jatkaa suunnitelman toteuttamista. Jos taas koko markkinatalous kaatuu, sijoitusomaisuuden haihtuminen ilmaan taitaa olla aika merkityksetöntä siinä vaiheessa :wink:

Joka tapauksessa, suosittelen ottamaan aikaa, perehtymään aiheeseen ja laatimaan suunnitelman.

6 tykkäystä

Järkevämpää on makuuttaa rahoja tilillä kuin työntää niitä väkisin “jonnekin”, ja tehdä tappiota. Odota rauhassa kunnes saat uuden idean minne olisi järkevä niitä sijoittaa.

Esim. itse sijoitusurani ensimmäiset n. 10v. ostin yhtä-kahta hyvin tutkimaani firmaa kerrallaan ja kun osakkeet lopulta tuli myytyä, tuli myös tunne että pakko sijoittaa heti uudelleen. Yleensä siitä tuli tappiota kun epätoivoisesti etsi kohdetta. Lopulta rauhoituin, ja saatoin useasti makuuttaa rahoja tilillä puoli vuotta tai vuodenkin ennen kuin taas löysin firman jonka toiminnan ymmärsin ja uskoin tulevaisuuteen niin että uskalsi ns. ottaa näkemystä.

27 tykkäystä

Jos omasta mielestä on pärjännyt tuurilla, niin helposti kuvittelee osakkeiden omistamisen olevan rulettiin tai blackjackiin rinnastettavaa touhua. Kuitenkin sijoittaminen on aivan muuta. Itsekin kehotan tutustumaan keskusteluihin ja yrityksiin ja pohtimaan rauhassa päätöksiä.

Ymmärrän hyvin pyrkimyksen suojella saavutettuja pääomia, kannattaisi, ehkä pohtia muutamaan yritykseen sijoittamista muutaman tonnin satsauksilla sen jälkeen kun olet arvioinut itse kohteet. Ei ole lainkaan välttämätöntä olla all in, jos ei sitä itselleen pysty perustelemaan.

1 tykkäys

Yksi suurimmista sijoitusvirheistäni on ollut että en ole ostanut missään vaiheessa Harviaa, olen kyllä kärkkynyt sopivaa ostopaikkaa vuodesta 2018 lähtien… no olisikohan se nyt sitten lopultakin nyt.

5 tykkäystä

Viimeinen 1,5 vuotta on ollut markkinoilla aika helppo, koska ainoa taito jota on vaadittu on ollut se että osaa ostaa osakkeita ja että on osannut olla myymättä ne pois (95% osakkeista on noussut/raketoinut)

7 tykkäystä

^Kyllä, ja näinkin vahvassa nousussa, vaikka olisi panostanut passiivisesti, tuotto olisi melko huikeaa. Varsinkin jos panostaa euromääräisesti paljon.

1 tykkäys

@IVIysticals oletko pohtinut rahastoja? Esim. Nordnetistä löytyy hyviä rahastoja ja niihin voit laittaa kuukausittain pieniäkin summia, jos ei tee mieli kerralla rykäistä tuhansia. Näistä ei myöskään tule osinkojen takia kela-pohdintaa.

Onhan sinulla kuitenkin hyvää mielenhallintaa, kun maltat myös istua rahan päällä, sekä osasit irroittautua hypestä ajallaan pois. Jos katselet sharevilleä, niin siellä löytyy paljon kannabishypen holdaajia -70 - -95% miinus tuotoilla.

9 tykkäystä

Alkaa tämän ketjun sisältö olemaan jo lähellä nollaa.

6 tykkäystä