Sijoitusvirheet

Pieni erä AroCelliä on nyt -55% miinuksella. Tämä on vaikea paikka. Tarttuako putoavaan puukkoon ja ostaa lisää vai nöyrtyä ja niellä tappiot. Toisaalta tuon voisi ottaa lottolappuna…Hmm…

2 tykkäystä

Tiedätkö miksi sijoitit siihen? Tiedätkö mikä on firmassa muuttunut ja johtanut kurssilaskuun? Onko sijoitusteesisi edelleen pätevä? Jos näin, niin sittenhän mukana pysyminen on ihan hyvä valinta. Jos ei, yleensä on pitkässä juoksussa paljon pienempi virhe ottaa ne rahat ulos ja sijoittaa johonkin johon luottaa enemmän, kuin pysyä mukana vain toiveiden nojalla.

16 tykkäystä

Näyttäisi olevan ajoitus virheenä minun sijoitusurani alussa, varmaan tarvitsee siirtyä kokonaan indeksiin osakesijoittamisesta. Yhtään enempää heiluntaa kurssissa niin minä osaan ostaa kurssin huipulta kunnes alkaa laskemaan ja jos ostan dipannutta/laskenutta kurssia niin ei kyllä lähde millään nousuun. Osakkeet ovat hyvin suosittuja tälläkin foorumilla eikä yksikään ole “riskiosake”. Ajoitus on ihan v1tuillaan. OST kallistunut tappiolliseksi kun olen ostanut tunnettuja osakkeita ihan saakeli väärinä hetkinä.
Täytyy alkaa ostamaan vain yläviistoon menevää osaketta eli käytännössä rahastoja/indeksiä.

11 tykkäystä

Joo sääliks käy niitä, jotka yrittävät tällä hetkellä hyppää pörssi maailmaan sisään. Osakkeiden hinnat on laajalti todella korkealla ja kuppi on niin täynnä, että pienikin tärinä kaataa koko homman. Helposti joutuukin tappion puolelle, mutta tosiaan kannattaa muistaa että osakkeita kannattais hankita pidemmän aikavälin tähtäimellä ellei sit ole joku päivätreidaaja. Se, että osake on nyt miinuksella niin kannattaa ajatella miltä se näyttää vuoden päästä. Sit jos vuodenkin päässä sun omien laskelmien mukaan näyttää pahalta niin sitten se oli huono ostos. Tsemppiä kaikille uusille sijoittajille!

11 tykkäystä

Kyllä se on mielessä, että laitan sovelluksen kiinni ja katson vuoden välein miltä näyttää. Nykykurssit huomioiden ei ehkä hyvä idea. :slight_smile: Osakesijoittamisessa pitäisi kuitenkin hiukan katsoa missä aallon vaiheessa kulloinkin mennään.

2 tykkäystä

Myydä aina liian aikaisin pois, aina kun myyn jotain pois niin seuraavina päivinä lähtee raketin lailla nousuun :grinning:

10 tykkäystä

Ehkä tuo aaltojen seuraaminenkin kuuluu enemmän treidaukseen. Oletko tunnistanut tai pohtinut minkälainen sijoittaja haluat olla, minkälainen sijoitustyyli sopii juuri sinulle? Sijoittamisesta hiljattain kiinnostuneiden tuttavien kanssa keskustellessa olen esittänyt asian kysymällä, että mieti millä tavoin nukut yösi hyvin. Silloinkin kun sijoituksesi eivät tuotakaan vaan kääntyvät punaiseksi, mahdollisesti jopa kymmenien prosenttien verran.

Mieti miten suhtaudut, jos yössä juuri ostamasi firma onkin huomenna -5% - 10% ja miltä pohjalta teet sijoituspäätöksen. Minulla oli 2020 keväällä vielä melko bullero salkku. Ja käytännössä siitä lähtien olisi kannattanutkin olla aivan super bullero vetyjen, EV, krypto, you name it hype firmojen kanssa. Ainakin 2021 alkuvuoteen saakka. Mutta itse en nuku öitäni hyvin näiden kanssa. Vastaavasti taas jos Tokmanni hieman heiluu, tai vaikka vähän enemmänkin, niin ei juuri hetkauta. Tiedän mitä omistan ja miksi.

Pitkäjäntäinen sijoittaja myy silloin, kun tulkitsee sijoituskeissin muuttuneen oleellisesti. Esimerkiksi kasvu on alkanut sakkaamaan ja vaikuttaa siltä, että ongelma ei ole ohimenevä. Jokin muuttuu negatiiviseksi liiketoimintaympäristössä ja tulee vaikuttamaan yrityksen bisneksiin pitkällä tähtäimellä.

Yksi heikompi kvartaali menee monelle osakesijoittajalle olankohautuksella, jos keissi ei ole oleellisesti muuttunut.

Arvostukset on monin paikoin niin korkealla, että nyt ei ole ehkä niin herkullinen hetki olla bullero kuin vuosi sitten.

Bulls Make Money, Bears Make Money, Pigs Get Slaughtered

21 tykkäystä

Monella aloittevalla sijoittajalla tuntuu lisäksi olevan erityisen tärkeää pitää jatkuvasti huolta hajautuksesta ja ajaa korkealla osakepainolla. Näin ei välttämättä ole laajamittaisesti, tällaisen kuvan itse saan foorumia seuratessa.

Jos tunnistaa fundamenttipohjaisesti hyvän firman, jossa oman analyysin pohjalta löytyy vielä tarpeeksi turvamarginaaliakin hinnassa, niin hienoa! Mutta mikä pakko on tunkea kaikki rahat pörssiin heti ja nyt? Tuohonkin firmaan voi alkaa ajallisesti hajauttaen ostamaan tavoitepositiota useamman kvartaalin ajalta, kun näet miten sijoituskeissi kehittyy.

Seuraavan kunnollisen sijoituskeissin etsintään voi ihan hyvin käyttää aikaa useita kuukausia, puoli vuotta, jopa vuoden ajan. Omaisuuttaan on helppo tuhota hajauttamalla väkisin. Eräänlaista hajautusta se käteinenkin on.

23 tykkäystä

Melko varovainen ja hajauttava sijoitustyyli sopii minulle. Viimeisinä kuukausina on ollut niin huono tuuria ajoituksessa, että vaikka sitä tiedostaa että pitäisi vaan holdata niin syö hiukan uskoa sijoitusuran järkevyyteen kun joutuu lähtemään ATH lukemista JA noin 80% ostojen momentumeista menee päin videota. Miten käykin jatkuvasti, että osaa ostaa piikistä ja jos ostaa “pohjalta” niin luisua vaan jatkuu. :smiley: OK, meikä alkaa holdaamaan nyt.

1 tykkäys

Fear of missing out

Vähän niin ja näin,hajauttamistakin kun on monenlaista (ajallista,toimiala kohtaista,yhtiökohtaista jne.)
Tuosta käteisestä samaa mieltä,mutta kuinka järkevää on makuuttaa rahaa tilillä varautuen parempiin ostopaikkoihin,jos niitä ostopaikkoja ei tulekkaan ja sijoittaja tulee kärsimättömäksi.

Nämä on aina niitä “henkilökohtaisia” juttuja. Kuinka paljon sietää riskiä,mikä on tavoite ja oletettu sijoitushorisontti. Jos haluaa eläkkeelle alle 40vuotiaana niin joku bumtsibum lappu vivulla parempi kuin sampo tai fortum. Jos taas haluaa osinkoja ja stabiilia meininkiä niin sitten toisinpäin

8 tykkäystä

Taitaa pienet pääomat ja kaupankäyntikulut vahvasti ohjata kertamälleihin. 1% kulu on jo kuitenkin ihan oikeaa rahaa ja jos välittäjänä on puolestaan Nordnet niin käytännössä kauppojen on parasta olla kerralla tonneja tai välittäjä voittaa liikaa. Jos koko salkku on tonneja niin hankaloittaa tällöin sitä ajallista hajauttamista, mutta homma helpottuu kun pääsee kokonaissalkussa kuusinumeroisiin summiin ja on helpompi hajautella useamman tonnin kertasiivuja.

11 tykkäystä

Tätä dramatisoidaan kyllä liikaa. satasta kahta en ehkä laittaisi, mutta kyllä esim. 800€ summilla voi ihan hyvin sijoittaa. Aika on ystävä näissäkin. Tärkeämpää aloittaa, kun liikaa miettiä välityspalkkioita.

Tuon 1% häviää joka tapauksessa vaikka kauppareissulla johonkin “huonoon” valintaan. Jos koko elämä on tuota 1% sääntöä, niin pää alkaa oleen pipi.

Siitä olen samaa mieltä, että on suositeltavaa, mutta ei ehdoton asia.

33 tykkäystä

Samaa mieltä. Suosittelen itsekkin pienempiä osto/myynti-kuluja, mutta mullakin on ollut monta sijoitusta 400€-800€ erissä ostettuna, jotka ovat kulujen jälkeenkin olleet 40% ja jopa parhaimmillaan 190% voitolla myydessä ja tälläkin hetkellä niitä löytyy muutama holdissa. Aina ei ole hajautuksen tai muiden syiden vuoksi järkevää miettiä yksittäisen oston kuluja. Tietysti kokonaiskulut vuoden ajalta on hyvä pitää mahdollisimman pienenä ja kiinnittää ylipäätään huomiota kuluihin. Suurimmat virheeni olen tehnyt jättämällä ostamatta osakkeita joita olen halunnut.

6 tykkäystä

Vaimoni halusi myös aloittaa osakesäästämisen. Valitsi yhden indeksirahaston lisäksi 4 firmaa mitä haluaa omistaa ja ostaa niitä joka kuukausi noin 50e summalla kutakin. 1% kaupankäyntikulun ansiosta hän pystyi aloittamaan oman strategiansa mukaisen säästämisen, vaikka kuukausittainen panos on vain 250e. Hän ymmärtää että nyt hakataan ATH:ta, mutta hän luottaa ajalliseen hajautukseen ja “buy, never sell”-ajatusmalliin.

(hups, vastasin Axxess vaikka piti jatkaa ketjua yleisesti)

17 tykkäystä

Tää on hyvä ohje ja ajankohtainen näin muutaman kk jälkeen ost:lle small capiä ostettuna. No on siellä sampoa, nordeaa yms mutta noi small capit on hankalia. Ja aiheuttavat sydämen tykytystä :face_with_head_bandage: ±10 % heilahduksia yms. Ja tekee mieli myydä jopa tappiolla…

Et varmasti ole ainoa, joka tota pohtii ja kiristelee hampaita… :grimacing: Aika sama tilanne mulla. Olen ottanut myös niitä tasaisempia kuten sampo yms ja niitä on kiva katsella kun ovat vihreellä. Small capit ovat kovin hermoja raastavia…

1 tykkäys

Ei kiristä vanne päätä ja hampaat pysyy ehjänä, kun lopettaa seuraamasta holdaussalkkua päivittäin. Ei kai pankkitilin saldoa tai lompakon seteleitäkään tarvitse tarkistaa tunnin välein? Small Cappien heilunta on ominaisuus… mitä enemmän niitä salkussa on, niin sitä harvemmin kannattaa kurkkia. Kannattaa kurssikäyrien taivastelun sijasta touhuta jotain hyödyllistä. Hyvät yhtiöt pärjää ilman sinun valvontaa :upside_down_face:

31 tykkäystä

Kun mietin omia ja muiden sijoitusvirheitä, jatkuvasti puskee mieleen että minulle ja lähes kaikille meistä olisi parasta vain päättää sijoittaa ihan mekaanisen säännöllisesti maailman kattaviin indekseihin tai ETF:iin, tapahtui maailmassa mitä tahansa. Minimoimalla kulut, verot ja ennen muuta psykologiset ongelmat biittaisi valtaosan maailman aktiivisista sijoittajista, joista kukaan ”ei tyydy keskinkertaiseen indeksituottoon”.

Se että tällaisella mekaanisella, mitään taitoja vaatimattomalla tyylillä voittaa suurimman osan muista, on mun mielestä yksi sijoittamisen epäintuitiivisimmista piirteistä. Jos harrastaa urheiluvedonlyöntiä, pokeria, bridgeä, shakkia, mitä ikinä, on itsestäänselvää että menestyäkseen on pakko perehtyä ja harjoitella aktiivisesti kyseistä peliä tai lajia. Sijoittamisessa siirtyminen aktiivisen osakekaupan maailmaan on siirtymä armottomalle miinakentälle. Joillakin on loistava psykologinen profiili ja terävä, itsekriittinen oppimiskyky, ja he pärjäävät pitkällä aikavälillä indeksiä paremmin. Suurin osa ei pärjää, mutta onneksi turvamarginaalia on kuitenkin paljon siihen että häviäisi kuitenkaan pankkitiliholdailulle.

45 tykkäystä

Tässä on se perusero, että sijoittamisessa keskimääräinen tuotto-odotus on positiivinen eli pelataan plussummapeliä, koska ostetaan osuuksia yrityksistä, joiden liiketoiminnan tuotot tuo voitot (pitkällä aikavälillä). Nuo kaikki muut on nolla- tai miinussummapelejä, kun tuotot tulee muiden pelaajien lompakoista. Jos shakista, pokerista tai urheiluvedonlyönnistä tekisi indeksin, joka sijoittaa tasaisesti kaikkeen, se tekisi turskaa, koska sijoituksen kohde ei varsinaisesti tuottaisi mitään lisäarvoa, toisin kuin keskimääräinen liiketoiminta.

Sijoittamisessa voi olla keskiverto ja silti voittaa. Itse asiassa voi olla keskimääräistä huonompikin ja voittaa, eli saada tuottoja mutta indeksiä vähemmän. Noissa muissa lajeissa on pakko olla keskimääräistä parempi, että voittaa pitkässä juoksussa, koska yhden voitto on pois joltain toiselta.

Jos käy päiväkauppaa tai treidaa aktiivisesti osakemarkkinoilla, niin silloin ollaan toki taas nollasummapelissä (tai miinussumma, kun vähenetään välittäjän kulut). Silloin on pakko perehtyä ja harjoitella aktiivisesti kyseistä lajia, että voi olla parempi kuin muut samalla pelikentällä pelaajat.

Edit. Se sijoittamisen paradoksi taitaakin olla, että jos tyydyt keskimääräiseen tuottoon, on homma helppoa. Jos taas haluat tavoitella kovempia tuottoja, vedät itsesi todennäköisesti huonommalle tulokselle ennen kuin taitosi kehittyvät riittävän hyviksi, että olet siellä pienen vähemmistön joukossa, joka pystyy pieksemään markkinat.

24 tykkäystä

Kokonaisuudessaan erinomainen kommentti, kuitenkin lainaamassani osassa on pieni ajatusvirhe. Päiväkauppa tai treidaus olisi nolla/miinussummapeliä ainoastaan siinä tapauksessa, että kaikki muutkin markkinatoimijat toimisivat samanlaisella aikajänteellä, näinhän ei toki ole, vaan suurin osa osakkeista kuitenkin on vähintään hieman pitkäaikaisemmin parkeerattuna salkkuun. Periaatteessa (käytännössä tuskin) on mahdollista, että tietyn ajanjakson kuluessa kaikki päiväkauppiaat tai treidaajat tekevät vain voittoa tai tappiota osakkeiden kurssien liikkuessa ylös tai alas.

2 tykkäystä