Sijoitusvirheet

Isoin sijoitusvirheeni oli että kajosin joskus suomiosakkeisiin. Laskua laskun perään, viikosta toiseen.

22 tykkäystä

Mun isoin virhe oli se kun tässä hiljattain Microsoftia sai hintaan 223,75 $ ja mulla oli rahaa ostaa vain 10 kpl. Ei edes - jostain syystä - käynyt mielessä lainata, varastaa, myydä omaisuutta pikkuhousuja myöden. :face_with_head_bandage: :brick:

9 tykkäystä

Täällä taas - sijoitusvirheistä ehkä opittuna.

2020 -2022 alku oli kovaa kyytiä. Hypeä, kasvua, pikkufirmoja. Tiesin, että ollaan kuplassa, joten päätin, että kun nousu tasoittuu, salkku tyhjäksi. Jäin joulukuussa 21 odottelemaan tammirallia. Sitä ei tullut, mutta ei ollut pokkaa myydä salkkua. Sen koommin sinne ei ole tullut katseltuakaan, kun mentiin 19000€ → 7000€.

Nyt on aika lähteä uudestaan harrastukseen kiinni. Pitäisi karsia vanhat surkimukset pois ja ottaa jotain kestävää tilalle.

19 tykkäystä

Nesteen ja muiden “varmojen” sijoitusten muistuttaessa slinkyä portaissa, sapetti tämä juuri foorumiviestiin tarvittavalla ankaruudella. Don’t buy what you don’t understand, kuten moni muukin viisaalta kuulostava sananparsi, pitää näköjään sisäistää joskus molemman kantapään kautta.

Tuli otettua hieman reippaammin näkemystä Nvidiaan Bull-sertifikaattien avulla ennen splittiä ATH-lukemista, koska: “Stonks only go up, right?” (eikä ollut muskeleita OST:n käteispuolella ostaa useampia osakkeita). No, menin sitten perjantaina myymään hintaan, jolla kuittasin itselleni vajaat pari sataa verohyötyä, kun taas viikkoa myöhemmin olisi joutunut tukemaan verottajan pikkujoulubudjettia tappioihin verrattuna kaksinkertaisilla voitoilla. Ei tällä nappikaupalla vielä r/wallstreetbetsiin päästä, mutta itselle katkerinta kalkkia tähän viisivuotiseen sijoitusuraan, vaikka matkan varrelta löytyy harkitsematonta pääoman allokointia kryptojohdannaisista ja Kanadan kannabisfirmoista lähtien.

Pika-analyysi, mikä meni vikaan: liian isolla summalla sisään ATH-lukemista + ekstrapelote viputuotteen luonteen takia + lisämausteena AOT-saldo pakkasen puolella eli velkavipu + kurjuuden maksimointi myynnin jälkeisellä raketoivan pörssikurssin seuraamisella + sietämätön FOMO (sekä ennen ostoa että myynnin jälkeen)

Miten tästä eteenpäin: kustannustehokasta ja pitkäjänteistä indeksisijoittamista à la Martin Paasi todennäköisesti siihen asti, kunnes joku Voxturin tai Tecnotreen kaltainen tulevaisuuden tenbäggeri kutsuu jälleen. Harkinnassa myös padelin aloittaminen.

Huh, heti helpotti. Ja vaikkei tätä kukaan luekaan, niin kiitos, että on olemassa palsta, jonne tätä turhautumista saa purkaa/jakaa. Jatkoa varmasti vielä tulee, mutta onhan tämä sijoittaminen ajoittain niin lystiä, että siitä voi välillä vähän maksaakin - esimerkiksi kuukauden nistipataa syömällä.

42 tykkäystä

Olen sijoittanut vuoden verran. Ekat puoli vuotta sujui hyvin, mutta jälkimmäinen puolisko on ollut kalliiden oppirahojen maksua.

Viimeiset 6 kk olen ostellut lähinnä vain kahta firmaa:
Neste (-27,6 %) ja TietoEVRY (-8,3 %)

Tunnistan ainakin seuraavat mokat:

  • Aivan liian isoja positioita
  • Ideoihin rakastumista
  • Omituisia päätelmiä (olin esim. jostain syystä luulossa, että Neste ei voisi mennä alle 20 euron)
  • Keskihinnan tiputtamista
  • Analyytikkojen +50 % ennustuksiin luottaminen

En silti aio (vielä) luopua osakepoiminnasta. Tappioista huolimatta tämä on sentään mielenkiintoista puuhaa.

Olen miettinyt sijoitusstrategiaani viime päivinä paljon ja valintakriteerini ovat jatkossa hieman erilaiset. Ainakin sen voin sanoa, että positiot tulevat olemaan pienempiä ja keskihintaa ei alennella loputtomasta.

Mokia tulen vielä tekemään paljon ja ehkä puhdas indeksisijoittaminen on minunkin ultimaattinen kohtaloni. Mutta en ole vielä siihen valmis.

25 tykkäystä

Omat virheet ovat varmastikin siinä, että en tunnistanut kuplaa, koska saavuin sijoituskeneen kun se oli jo päällä. En ikään kuin nähnyt sitä sisältäpäin laajemman perspektiivin puuttuessa. Kallista ja hyödyllistä oppia.

Usein kuulee sanottavan virheeksi, että ei luottanut itseensä ja omaan intuitioonsa. Tavallaan kritisoin tätä ja olen myös samaa mieltä. Minusta aloittelevan sijoittajan on suorastaan narsistista väittää, että hän tekisi pitkällä aikavälillä tuottavia peliliikkeitä veivaamalla salkkuaan jonkun improvisoivan intuitionsa varassa, varsinkin jos oikeat analyysitalot sanovat ihan muuta (eivätkä nekään tahdo voittaa edes indeksiä). Oma itse ja sen kullanarvoisen intuition myytti, joka tosin arvotetaan sellaiseksi jälkikäteen. Kai se on niin, että jotta tässä sijoittamisessa ja osakepoiminnassa ylipäätään olisi mitään järkeä, tuollainen intuitio on pakko olla olemassa, oli sitä olemassa tai ei.

Olen kuitenkin myös samaa mieltä, koska itse kun olen luontaisesti vahvasti empaattinen ja elekieltä opiskellut ihminen, niin olen aina pystynyt tunnistamaan paskapuheen, kun näen sellaista. Olen myös tietoinen retoriikan ja diskurssianalyysin perusteista. Tämä on ihan hyödyllinen taito katsoessa toimareiden haastatteluja. Se mitä on mahdollista nähdä, niin a)mihin yhtiössä uskotaan b)minkä suhteen ollaan epävarmoja c)milloin puhutaan pehmoisia.

Tämä analyysi ei osu aina oikein, osuessaan se ei aina käänny tuotoksi, mutta uskon nykyään siihen, että pitkällä aikavälillä on saavutettavissa marginaalista etua, joka tulee lähinnä miinojen vältäämisen kautta. Virheeni alussa oli, että annoin nolla arvon mielipiteelleni toimarin haastatteluista.

11 tykkäystä

Voin samaistua. Saavuin markkinoille myös kun homma oli kuumimmillaan. Oppirahoja on tullut makseltua.

Virheinä voi pitää rahan polttelua taskussa. Eli on aina pitänyt löytää jotain ostettavaa. Sen olen oppinut, että harvoin on kiire tehdä päätöksiä. Parhaat kohteet ovat olleet pidemmän aikavälin seurailun ja tutkimisen seurauksia.

Muiden ja kaiken maailman lehtien turhien uutisten seuraaminen, tästä seuraava fomottelu. En usko että arvon kanssasijoittajia ja analyytikkojakaan liikaa kuuntelemalla tekee hyviä päätöksiä. Tämä varsinkin totta karhumarkkinoilla.

Liika hajauttaminen. Salkun pitäminen tarpeeksi tiiviinä on osoittautunut itselleni parhaaksi tavaksi. Rahastoilla tulee harrastettua tuota hajauttamista, niin miksi tehdä sitä osakkeilla. Salkussa pari isoa sijoitusta isohkolla voitolla, useampi pieni positio pahasti tappiolla. Noista voisi hankkiutua eroon sopivassa kohtaa, kun usko loppunut.

Huipulla ostaminen. Yllätys yllätys hinta ratkaisee. Viimeiset vuodet ovat tarjonneet monia hyviä ostopaikkoja halvalla. Hankaluus halvalla ostamisessa on se että kaikkia pelottaa, mutta nämä ovat olleet parhaita hetkiä. Olisi pitänyt ostaa vielä enemmän.

Edit. Suurin virhe ehdottomasti on, etten aloittanut tätä jo reilu vuosikymmen sitten vaikka kiinnostusta oli.

Kaiken kaikkiaan olen noin 20% voitolla + osingot. Tätä voisin pitää ihmeenä ja muistutuksena ettei sitä (vielä) ole pöllöin sijoittaja.

18 tykkäystä

Ainoa virheeni on että en pysy suunnitelmassa. Esimerkiksi halusin ostaa nestettä ekan kerran kun hinta on 29€. Noh se lähti sitten kipuilemaan 35 hujakoille joten iski paniikki että jään kyydistä. (Pääsin sitten kyytiin mutta väärään suuntaan)

Sen jälkeen olenkin tehnyt lisäostoja kun kurssi mennyt alas (uskokaa tai älkää mutta nukun yöni täysin levollisesti eikä häiritse juurikaan)

Joten lyhykäisyydessään virheeni oli ostaa nestettä LIIAN aikaisin. Joten nyt pitää tyytyä siihen revenge buy keskihinnan laskuun mutta luottoa on firman tekemiseen siitä huolimatta.

Toinen virhe on myydä liian aikaisin ilman tarkkaa target hintaa vaan pelkästään (nyt ollaan aika korkialla) periaatteella menty.

4 tykkäystä