Sijoitusvirheet

Olen aloittanut Nokiaan sijoittamisen 2019. Vuosien saatossa Nokia possa on kasvanut ihan merkittävään kokoluokkaan (10% salkusta) ja olen onnistunut pitämään keskihinnan hieman päälle 3e. Ihan kohtuullinen onnistuminen.

Päätin tällä viikolla maanantaina, että nyt on aika hakea Nokian sijasta tuottoa muualta. Kevensin n. 50% positiosta. Olen käytännössä istunut 3-5 vuotta tuon possan kanssa ja pitkään ajattelin, että istun kunnes arvo on purkautunut. Nyt kuitenkin oli niin houkuttelevia vaihtoehtoja, että pitkällisen harkinnan jälkeen ajattelin pientä rotaatiota.

Ilmeeni tänään, kun Nokialla oli parhaimmillaan 7% nousussa MN yrityskauppahuhujen johdosta :flushed: Tämä jotenkin summaa täydellisesti Nokian sijoituskohteena. Sillä hetkellä kun en enää itse usko teesiin arvon purkautumisesta, niin Nokia näpäyttää takaisin :smiling_face_with_tear: Tulevaisuus näyttää oliko tämä lopulta sitten minkäkokoinen virhe.

51 tykkäystä

Komento takaisin! En tehnyt kaikkia virheitä. Onnistunut veto oli myydä Nesteet “halvalla” :slight_smile:

18 tykkäystä

Tuli taas Naavalta sähköpostia jossa halutaan omistajien kukkarolle. Semmoiset vaatimattomat puolitoista miljardia uutta osaketta, 0,00064 € / kpl, annin koko 1M€. Nämä Invesdor-caset ovat kyllä olleet semmoista apinan koijausta että huh huh…

13 tykkäystä

Kyllä se vaan niin on, että luottamus yhtiön johtoon täytyy olla hyvä, että lähden enää mihinkään yhtiöön sijoittamaan longina merkittävällä positiolla. Ihan sama mitä tunnusluvut sanoo jos yhtiön johto vetelee vuodesta toiseen vääristä naruista.

Kaikkein eniten on vituttanut tappiollisissa sijoituksissa oma sinisilmäisyys yhtiöiden johdon puheisiin.
Olen mielestäni aika skeptinen, mutta silti olen tehnyt pahoja väärinarvioita.
Pahin oli Solteqin Väätäisen höpötyksiin uskominen kesällä 2021, siitä otin hyvät turskat.

Tänään lähti Talenomit laitaan. Luottamusta johtoon ei enää ole.
Tuuliviiri johtamista, palkataan sukulaisia johtotehtäviin ja melkeimpä ylivelkaisena ”kasvuyhtiönä” jaetaan osinkoa pääomistajan iloksi. Kiitos tämä riittää.

Kuinka helvetissä suomalaisissa pörssiyhtiöissä voi olla näin paljon luokatonta johtamista OmaSp, Tecnotree tai Modulight ja olisi helppo luetella kymmenkunta lisää, mutta olkoon, eiköhän tämäkin avautuminen helpota jo hiukan henkilökohtaista suivaantumista :slightly_smiling_face:. Kiitos.

66 tykkäystä

Mullakin on mahtunut aika paljon virheitä tälle lyhyelle ajalle mitä olen sijoittanut.

Sijoittamiseni alkoi muistaakseni 200€ indeksipositiolla, joka on myös paras sijoitukseni tähän mennessä. Tässä strategiassa en kuitenkaan kauaa pitäytynyt, vaan aloin etsimään keinoja siihen, missä suurin osa epäonnistuu. Nimittäin indeksin voittamiseen. Huomasin jossain vaiheessa lukevani aika paljon sijoittamiseen liittyviä juttuja ja aina uuteen yhtiöön tutustuessa rahat poltti taskuissa. En tavallaan halunnut löytää syytä, miksi yhtiöön ei kannata sijoittaa. Tulisihan siitä fiilis tavallaan turhasta työstä, jos yhtiön tutkimiseen käyttää aikaa ja sit joutuu heittämään sen roskakoriin.

No kuitenkin otin isosti ekana kokonaisena vuonna (2022) takkiin, josta käteen jäi tuotoksi -40% ja risat. Strategiana oli siis löytää pieniä kasvuyhtiöitä, joiden arvostukset vielä silloin 2021 loppuvuonna ja 2022 alkuvuonna olivat ihan pilvissä. Salkkuun eksyi kaikenlaista Harviasta Solteqiin ja HelloFreshiin jne. Jokatapauksessa taisi kaikissa näissä jäädä myös omistukset tosi lyhytaikaisiksi. Melkein hävetti puhua kellekkään tästä uudesta harrastuksesta, kun kysymyksenä tulee kuitenkin: “Kuinka paljon oot sit täl tienannut?”.

Erityisesti ekana vuonna korostui se virhe, että oli ikään kuin tarve sijoittaa sellaiseen, mitä oli tutkinut ja ei halunnut nähdä markkinoiden yliarvostusta (Harvia) tai yhtiön omaa fundamentaalista ongelmaa (Solteq?). 2022 lopussa taisin kuitenkin laittaa isomman potin suomi indeksirahastoon, joka on sittemmin se toiseksi paras sijoitus tällä taipaleellani.

Nojoo, sitten seuraava vuosi (2023) koitti ja pisin aikaväli mihin halusin Nordnetissä koskea oli YTD, sillä halusin tavallaan aloittaa puhtaalta pöydältä uusiksi. Olihan se kauhea ajatella, että edellisen vuoden nollaamiseen tarvittaisiin lähes 70% tuotto.

Tässä vaiheessa tunsin jo aika hyvin suomen yhtiöitä ja Jenkitkin kiinnosti. Vaikka nyt jo tunsin yhtiöitä ja jopa katsoin inderesin analyysejä, ei mulla oikeasti ollut kunnon strategiaa. Osakemarkkinoista tuli enemmän mieleen ikään kuin peli ja siitä muodostui varmaan sen vuoden isoin virhe, sillä testasin vähän kaikkea. Tänä samana vuonna 2023 on kuitenkin ostettu ensimmäiset osakkeet, jotka on vieläkin salkussa ja loppuvuodesta ehkä vaan omalla tavalla passivoiduin.

Isoin virhe siltä vuodelta oli Witted, joka johtui edelleen siitä, että syyllistyin siihen “haluan uskoa, koska käytin aikaa” virheeseen. Toinen, joka sulatti vuoden tuotot lähes kokonaan, oli Tesla. Siitä lopulta muodostui semmoinen, muutaman viikon holdi, jolloin taulussa tälle sijoitukselle oli -30%, joka vei sen vuoden miinukselle kokonaisuudessaan.

Tänä vuonna en vieläkään ole tehnyt hirveästi mitään, mutta tällä hetkellä siitä on kehittymässä lähes indeksin tasoinen suoritus. Isoin virhe on ollut varmaankin vain olla vielä sijoittamatta, sillä nyt olisi taas käteistä kerättynä minun mittakaavassa paljon.

Vuotuinen kasvutahti on mulla -12%, eli oppina tästä ajasta voisi ottaa, että paras vaihtoehto mulle olisi vieläkin indeksirahastot, niinkuin suurimalle osalle. Ja käteen on jäänyt näistä vuosista enemmänkin oppia ja kanttia, kuin rahaa :smile:.

67 tykkäystä

Ei voi kun seisaallaan taputtaa edellisen kirjoittajan viisaille sanoille. Tässä sijoitusharrastuksessa on sellainen hassu puoli että oppii ajan saatossa itsestään aivan uusia asioita. Miten muuten saisit selville kuinka reagoit vaikkapa 5000€ turskaan? Tässä sijoittamisessa se kyllä selviää joskus hyvinkin pian😁. Mistä tietää kuinka kauan kantti kestää osakkeiden pulkkamäkeä jos pelissä on kuitenkin iso osa säästöistä ja se summa sulaa päivä päivältä enemmän? Tappiot on tappioita vasta myydessä kerrotaan. Henkisesti tuo tilanne on joskus hankala jos tilanne tulee aivan puskista. Pienillä summilla harjoittelu on viisasta alkutaipaleella mutta aina ei ole kärsivällisyyttä käyttää aikaa oppimiseen vaan all in vain. Lopputulos ei silloin ole hallinnassa. Minä olen kantapään kautta oppinut tuntemaan itseni niin hyvin että tiedän indeksisijoittamisen olevan minulle ainoa ja oikea sijoitusmuoto ainakin lähitulevaisuudessa. Ehkä joskus minulla on tarpeeksi aikaa ja kärsivällisyyttä ruveta pienillä summilla taas opettelemaan suoraa osakkeiden ostoa. Toisaalta olen sinut senkin asian kanssa että henkilökohtaiset ominaisuuteni ei tule koskaan sallimaan muuta kuin indeksisijoittamisen. Ei sekään väärin ole.

34 tykkäystä

Joskus voisi huvikseen laskea kuinka paljon virheitä sitä on tullutkaan tehtyä matkan varrella. Olen tehnyt aivan ensimmäisen rahastosijoitukseni v. 1993 ja kuukausisäästämisen aloitin v. 1998, mistä alkoi varsinainen sijoittamiseni. Virheitä on ollut vuosien varrella paljon, lukumääräisesti ehkä jopa enemmän kuin onnistumisia. Onnistumiset ovat olleet prosenteissa ja euroissa paljon isompia kuin virheet, joten kokonaistuotto on silti mukava.

Jos jotain pitäisi oppia on se, että virheitä tulee ja menee (tulee siis minulle varmasti tulevaisuudessakin) ja että pitää olla semmoinen hajautus, että pari virhettä ei katkaise sijoitusuraa kokonaan. Nollasta on vaikea ponnistaa uuteen nousuun. Sikäli indeksisijoittaminen on fiksua, että siinä hajautus on automaattisesti hyvä.

26 tykkäystä

Tässä hyvä esimerkki siitä, että vaikka stop-loss on hyvä työkalu niin pitäisi jaksaa seurata mitä sitten tapahtuu :flushed:

30 tykkäystä

Mulla on ollut (kieltämättä osittain arvolatautunut sijoitus) Lamoriin noin parisen vuotta. Onneksi suuruusluokka ei ollut kovin raju, eikä yhtiö ole toimillaan saanut minua myöskään vakuuttumaan lisäämään pelimerkkejä. Rehellisesti melkoista moskaa yhtiön tekeminen, vaikka väittää poistavansa sotkuja maasta ja mereltä. Tai siis tasaisen huonoa. Vaikka tekee hyviä asioita, pitää se tehdä sijoittajan kannalta järkevästi, muuten en välitä omistaa.

Tuossa jokunen päivä sitten jätin merkityksettömäksi pienentyneeseen positioon toimeksiannon sen enempää katsomatta laitoja sen hetkiseen kurssiin, kun ajattelin muutaman satasen arvoisen position lähtevän matkaan muutenkin. Mutta mitäpä vielä. Loppupäivä madeltiin alle oman toimeksiannon ja huutariin mennessä huomasin, että jokunen osake oli jossain välissä vaihtanut omistajaa. Huutarissa ei ollut oikein mitään tarjolla, mutta otin sen mitä sai. Nordnet sai palkkionsa ja minulla hupeni positio ennestään. Oisinko pari kymppiä kuitannut tuosta kulujen jälkeen. Tässä ehkä yksi syy, miksi olen vähitellen siirtämässä Suomi-salkkua OP:n puolelle. Käyn sen verran vähän kauppaa ja tykkäisin ostaa säälittävän pieniä eriä, joten heidän hinnoittelu sopii mulle paremmin.

Mutta siis tarinan opetukset itselleni:
-Noin pienellä vaihdolla toimivat yhtiöt pitää näköjään myydä isomman volan päivinä kuten q-julkistukset myös pienten positioiden osalta
-Hyväntekeväisyys tehdään lahjoituksilla, jos joku yhtiö on pörssissä, pitää toiminnan olla sijoittajan suuntaan järkevää, sijoittaminen ei ole hyväntekeväisyyttä
-Toimeksiannot seurataan loppuun

Edit:
Tässä vielä kurssikäyrää. Komeat oli tappioprosentit. Tänään lähti siis loputkin pois.

Ja kyllä, indeksipaino kasvaa edelleen. Mikä onkin järkevää näitä mun sekoiluja peratessa.

22 tykkäystä

Sattui se ikävä juttu omalle kohdallekin sitten…

Onko täällä kohtalotovereita jotka erehdyksissään sijoittivat aurinkoenergia yritykseen ISun? Sehän osoittautui huijjaukseksi enkä ehtinyt myymään niitä. Satuinpa vielä ostamaan ne ost-tilille. :confused:

Nyt ne perkeleet makaa kuolleena salkussa, eikä niistä pääse eroon edes kun myydä ei voi. Osaako kukaan sanoa kuinka pitäisi toimia tässä tilanteessa?? Jokin uutinen oli että jokin taho olisi ostanut Isun yhtiön mutta ei oikein muuta löytynyt tilanteesta.

5 tykkäystä

Sinun pitää vain odottaa, että konkurssi viedään virallisesti loppuun saakka. Valitettavasti se voi viedä pitkäänkin, jonka jälkeen laput häviävät salkustasi. Sitä ennen et voi valitettavasti myydä tai siirtää niitä, etkä edes tämän takia sulkea (ja edes ehkä siirtää) ostiasi.

3 tykkäystä

Tällanen viesti tulee tasasin väliajoin Nordnetilta.

2 tykkäystä

Oli/on tuo paskakasa itselläkin. Ostin ensin, aloin sitten vasta perehtyä yritykseen. Tämä tutkitusti suositeltava strategia johti siihen, että nopeasti alkoi tulla tunne, että nyt on ihan toivoton yritys salkussa. Minulla on kuitenkin korkea kynnys myydä arpasalkun yhtiöitä ja sinnehän se jäi.

Arpasalkussa en juuri yritä myydä ajoissa pois vaan periaate on enemmänkin, että saisin edes yhden yhtiön 10:stä osumaan ja ihan jokainen ei menisi nolliin. Tuntuu, että ainoastaan heikentäisin kokonaispaketin tuotto-odotusta hankkimalla kaupankäyntikuluja ja mitä luultavimmin joskus myisin voittavan arvan pois.

Toinenkin arpa minulla on juuri häviämässä, clear blue technologies. Tämän surkea menestys tuli puskista, siinä kun Isunin vastaava osasin ainakin pelätä.

Kaippa noita tulee jatkossakin haalittua. Saan laitettua sisäisen pelurini korkeintaan tauolle, mutta kohta tekee taas mieli koittaa jotain. Yritän kuitenkin pitää salkun selkärangan jotenkin tukevana laadukkaammilla yhtiöillä.

Indekseistä en itse tykkää. Tämä sijoitustoiminta on mielenkiintoinen, kehittävä, hauska ja jännittävä harrastus kuitenkin myös eikä mikään helvetin säästötalletustili.

5 tykkäystä

Kiitoksia vastauksesta, noin vähän itsekin uumoilin. Jospa tuosta pääsee eroon joskus vielä, ajattelin vain kun
uutinen sattui silmään että yritys olisi ostettu ja täten laput katoaisi salkusta mutta eipä ole kadonnut… eli lienee konkurssipesän käsittely vielä kesken tai jotain muuta sellaista.

https://vermontbiz.com/news/2024/september/05/original-clean-energy-acquires-isun-including-suncommon

Joo sama itselläni.

1 tykkäys

Voiskohan noi vaan ostaa itse pois? Pakkoko siinä olla joku toinen osapuoli? Ostaa ne itseltään eurolla toiselle arvo-osuustilille? Itselläni on ostilla ja aotilla delistatut firmat kummittelemassa ja noista olisi kiva päästä eroon.

Niin, en tiedä. Luulisi että sitä olisivat ehdottaneet.

Oliskohan ollut ettei itselleen voi myydä (lukikohan nordnetissäj. Mietin vain jos vaikka puoliso tekisi aot-tilin ja myis sinne?

Helsingin lasku on tarjoillut paljon pettymyksiä laskiessaan kolmatta vuotta. Kun moni painiskelee isojen laskuprosenttien pettymysten kanssa, voin antaa siihen swingtreidaajien käyttämän neuvon…elikkä käytä mekaanista stopparia. Älä koskaan spekuloi tappioilla vaan aseta oston jälkeen heti esim -5-8% stoppari ostohinnan alapuolelle. Varsinkin jos harrastat laskevien pohjaongintaa (mitä kenenkään ei pitäisi tehdä).

Halpuusansa on mielestäni pahin kuoppa astua sijoittajana. Osake laskee, ostat ja laskee lisää. Tässä kohtaa alkaa loputon sisäinen puolustuspuhe lisäostoille ja oman näkemyksen puolustaminen. Isosti laskeneissa taas hukutaan tappiomielialaan ja millään ei ole väliä vaan päätyyn asti kävi miten kävi.

Voitoilla voi aina spekuloida, myynkö osissa, mennäänkö loppuun asti vaikka näyttää kalliilta, ostanko lisää koska trendaa hyvin.

Tappiolla ei pidä spekuloida ja treidaamiseen kuuluu esimerkiski ehdoton sääntö, että keskihintaa ei koskaan alenneta, jos osake menee reilusti väärään suuntaan, olet ollut väärässä. Keskihinnan ylennys on hyvinkin suotavaa ja moni menestynyt tekee sitä jatkuvasti.

Älä osta laskevia osakkeita…HALPUUSANSA!. Osta nousevia ja entryä kannattaa sihdata nousevan osakkeen trendin aikana syntyvään kuoppaan tai sitten kun kuoppa alkaa korjata ylös ja pidempi trendi jatkaa kulkuaan. Ei liian kaukana kuopasta koska silloin voit olla joutumassa seuraavaan kuoppaan, jolloin stoppari heittää ulos.

Anna muiden omistaa laskevat laput alamäessä ja hyppää itse mukaan nousun varmistuttua. Unohda laskevien pohjaonginta ja ekat nousut…näin säästyt paljolta vahingolta. Mukaan kyllä kerkiää ja monesti yhtiöiden nousutrendi kyllä kestää, joten mukaan kerkiää vaikka ekan nousun missaa.

Harjoitusmielessä voi ottaa Konecranesin ja Nesteen kurssit rinnakkain ja käydä kaikki niihen liittyvä uutisointi läpi vuoden ajalta ja pohtia kumpi tarjoili hyvää ja kumpaa olisi kannattanut ostaa lisää kuopista.

Lisään vielä, jos olet hiljattain hankkinut jonkin paperin salkkuun ja kurssi kääntyykin selvältä voitolta laskuun, on ehdottoman tärkeää puolustaa omaa kassaa ja stoppari brekeveniin. Jos lennät ulos nollilla, voit rauhassa seurata lappua sivusta, mitä siinä tapahtuu. Kun et ole rahallisesti sitoutunut et myöskään joudu psykologisiin ansoihin, jolloin et ehkä osaa toimia ja päätöksenteon rationaalisuus heikkenee. Sivusta on helppo seurata laskevia.

29 tykkäystä

Keväällä 2023 meinasin ostaa SMCI:n osakkeita, mutta kun luin wikipediasta yhtiön historiasta, aloin epäillä yhtiössä olevan jotain hämärää. Olisi saanut hyvät paperituotot, jos olisi silloin hypännyt mukaan ennen nousua ja nyt sitten todennäköisesti myynyt pois viimeistään.

1 tykkäys

Sijoitusvirheiden poisoppimisesta tappioiden osalta on olemassa hyvin arvokas ohje. Mene ja käy läpi tappiokaupat ja yritä muistaa millä perusteella menit sisään ja mitä tapahtui kun osake alkoikin näyttämään selvää miinusta…tuliko osari ja vei väärään suuntaa, tuliko markkinakorjaus vai mikä, ehkä oli jo alkanut laskutrendi mitä et huomannut??? Jos löydät jotain toistuvaa kaavaa, putsaa se heti pois tekemisestäsi.

Kun itse tein aikoinaan tämän tappioinventaarion oli tulos täysin yksiselitteinen…olin tehnyt suurimmat ja nopeimmat miinukset tarttumalla pohjaonkeen ja yrittänyt olla trendiä viisaampi…arvaatte varmaan miten kävi?..jotkut jopa onnistui, mutta harvoin. MUTTA KU SE NÄYTTI NIIN HALVALTA! EIHÄN SE VOI ENÄÄ LASKEA!..no mutta kappas, laskipas vaan. Tuo oli itselle niin jäätävän silmiä avaavaa, että siihen loppui itsellä laskevien ostaminen. Saa käyttää…ja pitääkin.

24 tykkäystä