Mullakin on mahtunut aika paljon virheitä tälle lyhyelle ajalle mitä olen sijoittanut.
Sijoittamiseni alkoi muistaakseni 200€ indeksipositiolla, joka on myös paras sijoitukseni tähän mennessä. Tässä strategiassa en kuitenkaan kauaa pitäytynyt, vaan aloin etsimään keinoja siihen, missä suurin osa epäonnistuu. Nimittäin indeksin voittamiseen. Huomasin jossain vaiheessa lukevani aika paljon sijoittamiseen liittyviä juttuja ja aina uuteen yhtiöön tutustuessa rahat poltti taskuissa. En tavallaan halunnut löytää syytä, miksi yhtiöön ei kannata sijoittaa. Tulisihan siitä fiilis tavallaan turhasta työstä, jos yhtiön tutkimiseen käyttää aikaa ja sit joutuu heittämään sen roskakoriin.
No kuitenkin otin isosti ekana kokonaisena vuonna (2022) takkiin, josta käteen jäi tuotoksi -40% ja risat. Strategiana oli siis löytää pieniä kasvuyhtiöitä, joiden arvostukset vielä silloin 2021 loppuvuonna ja 2022 alkuvuonna olivat ihan pilvissä. Salkkuun eksyi kaikenlaista Harviasta Solteqiin ja HelloFreshiin jne. Jokatapauksessa taisi kaikissa näissä jäädä myös omistukset tosi lyhytaikaisiksi. Melkein hävetti puhua kellekkään tästä uudesta harrastuksesta, kun kysymyksenä tulee kuitenkin: “Kuinka paljon oot sit täl tienannut?”.
Erityisesti ekana vuonna korostui se virhe, että oli ikään kuin tarve sijoittaa sellaiseen, mitä oli tutkinut ja ei halunnut nähdä markkinoiden yliarvostusta (Harvia) tai yhtiön omaa fundamentaalista ongelmaa (Solteq?). 2022 lopussa taisin kuitenkin laittaa isomman potin suomi indeksirahastoon, joka on sittemmin se toiseksi paras sijoitus tällä taipaleellani.
Nojoo, sitten seuraava vuosi (2023) koitti ja pisin aikaväli mihin halusin Nordnetissä koskea oli YTD, sillä halusin tavallaan aloittaa puhtaalta pöydältä uusiksi. Olihan se kauhea ajatella, että edellisen vuoden nollaamiseen tarvittaisiin lähes 70% tuotto.
Tässä vaiheessa tunsin jo aika hyvin suomen yhtiöitä ja Jenkitkin kiinnosti. Vaikka nyt jo tunsin yhtiöitä ja jopa katsoin inderesin analyysejä, ei mulla oikeasti ollut kunnon strategiaa. Osakemarkkinoista tuli enemmän mieleen ikään kuin peli ja siitä muodostui varmaan sen vuoden isoin virhe, sillä testasin vähän kaikkea. Tänä samana vuonna 2023 on kuitenkin ostettu ensimmäiset osakkeet, jotka on vieläkin salkussa ja loppuvuodesta ehkä vaan omalla tavalla passivoiduin.
Isoin virhe siltä vuodelta oli Witted, joka johtui edelleen siitä, että syyllistyin siihen “haluan uskoa, koska käytin aikaa” virheeseen. Toinen, joka sulatti vuoden tuotot lähes kokonaan, oli Tesla. Siitä lopulta muodostui semmoinen, muutaman viikon holdi, jolloin taulussa tälle sijoitukselle oli -30%, joka vei sen vuoden miinukselle kokonaisuudessaan.
Tänä vuonna en vieläkään ole tehnyt hirveästi mitään, mutta tällä hetkellä siitä on kehittymässä lähes indeksin tasoinen suoritus. Isoin virhe on ollut varmaankin vain olla vielä sijoittamatta, sillä nyt olisi taas käteistä kerättynä minun mittakaavassa paljon.
Vuotuinen kasvutahti on mulla -12%, eli oppina tästä ajasta voisi ottaa, että paras vaihtoehto mulle olisi vieläkin indeksirahastot, niinkuin suurimalle osalle. Ja käteen on jäänyt näistä vuosista enemmänkin oppia ja kanttia, kuin rahaa .