Pieni harmitus tuli tuosta Broadcomin swing-yrityksestä. Nordnetin apissa näkyy vähän huonosti tuo osto ja myyntipallurat, kun on kynttilät päällä.
Enihuus, viime aikoina palvellut hyvin jos on ollut hyvä kvartaalirapsa ja isolla volyymilla noustu preessä. Palvellut hyvin Snowflaken, Teslan ja Applovin kanssa nyt Q3. Kaikki käyttäytyneet aika lailla samanlailla, että vielä avaukseen on kannattanut ostaa. Niin vaan epäilys hiipi puseroon, kun ei heti lähtenyt telkän lailla pöntöstä, ja myin ~0- tuotolla pois.
Jälkeenpäin katsottuna, sieltä oli se helppo 5% otettavissa pienellä maltilla. Turkanen sentään.
Olen opetellut viimeisen kuukauden aikana kätyttämään optioita ja se on avannut silmät aivan uudenlaisille sijoitusmahdollisuuksille. Pystyn .mm laittamaan 1 % salkusta johonkin jossa on binaarinen lopputulos, mutta oikeassa ollessani tuo pieni positio voi 10 X ja väärässä ollessani menetän vain pienen osuuden salkusta.
Näitä tehdessä kuitenkin tulee olla oikeassa katalystien, aikajänteen ja sen suhteen mitä markkina hinnoittelee eli summa summarum näitä tulee vastaan todella harvoin. Tässä siis pohjustus tarinalle.
Olin kuukautta ennen pressa vaaleja erittäin varma siitä, että Trump tulee voittamaan. Woke sonta alkaa riittämään perus amerikkalaiselle ja inflaatio on nakertanut kuluttajan kukkaroa. Mietin aktiivisesti tähän aikaan hyviä Trump treidejä, näitä olivat muun muassa GIFI, SOC, FNMA ja näkökentässäni taisi käydä myös The GEO Group, tämän tarinan yksi keskeisistä hahmoista. Kuitenkin koska luotat näissä jossain määrin binaariseen lopputulokseen osakkeeseen sijoittaminen tuntui aivan liian riskiseltä tuottoihin nähden. Harris voittaa ja heräät salkku alhaalla -5 % koska 10 prosenttiyksikön allokaatio puolittui vs heräät +10 % ylhäällä koska Trump voitti sekä otat siihen päälle vielä markkinariskinkin kun jatkat osakkeiden pitämistä. Surkea tuotto riski suhde. Kuitenkin optioilla riskituotto suhde muuttuu paljon houkuttelevammaksi. Ensimmäisen sarakkeen esimerkki. Niinpä jos olisin:
Olisin laittanut todennäköisesti sen tammikuu OTM optioihin 3 % ennen vaaleja, 3 % kun ääniä alkoi tulemaan sekä toisen 3 % kun tuli selväksi, että Trump voittaa.
No mitä noille optioille sitten tapahtui? En ole vielä löytänyt vanhaa optio dataa löytävää palvelua + GEO:n osakkeen noustua 140 % sitten vaalien volatiteetti on luonnollisesti korkea, mutta kuitenkin X 20 ( KAKSIKYMMENTÄ KERTAISTUMINEN ) on aika hyvä vastaus. Olisin siis saanut yli tuplattua salkun koon viikossa järkevään fundanäkemykseen perustuen jos olisin osannut käyttää oikeata työkalua silloin. Seurannaisvaikutuksena olisin voinut varmaan jäädä töistä pois ja tehdä tätä kokopäiväisesti ja ostaa jotain kivaa sivuun.
Riipaiseeko? Aika vähän. Enemmänkin tässä rakastaa peliä enemmän koska tälläiset ovat mahdollisia .
Pelkästään viime vuotta taaksepäin katsoen niin kaksi selkeää:
Neste osto putoavaan puukkoon, täysin strategian vastainen moovi. Onneksi korjasin virheen nopeaan ja lähti pienellä tappiolla.
Aloitusposition tekeminen kiinnostaviin yrityksiin herkemmin. Pari mahdollisuutta meni ohi kun emmin näiden kanssa ja sitten “karkasi” vaikka harvoin tilanne oikeasti on tämä, vaikka nousua olisikin satoja %. Pahin näistä Rocket Lab jota päädyin ostamaan joka tapauksessa myöhemmin.
Pitää löytää aika ja reagoida hieman nopeammin jos mahdollisuus näyttää hyvältä. Osittain laitan tämän myös kokemattomuuden/itseluottamuksen puutteen piikkiin joka voi myös olla hyvästä. Ehkä pientä arpea pari kertaa näpit poltettua (hello Tecnotree)
Käänneyhtiöissä ainoa oikea hetki ostaa osaketta on, kun olet hieman “myöhässä”…ei laskussa eikä pohjalla. On oltava varma, että jalkojen alla on maata. Monilla, myös minulla, on korvien välissä tarina/uskomus siitä kuinka NR tulee toipumaan ja saa hinnoitteluvoiman sekä kannattavuutensa takaisin…edes osittain, näinhän ei välttämättä käy. Kannattaako siis lyödä vetoa omilla rahoilla vai odottaa ensimerkkejä…jolloin kurssi toki varmasti on jo noussut, mutta kun tarkoitus ei olekaan ostaa halvalla vaan oikella hetkellä oikeaan hintaa…siis hieman myöhässä. Toipuiko Lehto, Talvivaara tai Nokian puhelimet? Sijoittaminen ei voi perustua omiin “uskomustarinoihin” vaan faktoihin…muutoin tulokset ovat hyvin keskinkeraiset tai heikot pitkässä juoksussa.
Jos muistan oikein Nesteen nousu oli parhaimmillaan noin 1700% vaimon salkussa, kun biopolttoaineet alkoi vetämään hyvin…olisiko haitannut vaikka et olisi pohjalla ostanutkaan vaan vasta nousun alettua? Meillä osto ei osunut pohjaan, josta olisi saanut jopa noin 2500%. Kun yhtiöt trendaa ongelmien kanssa vuosia alamäkeen, voin lohduttaa kaikkia, jotka kärsii hesulimasennuksesta, että yhtiöt trendaa myös onnistuessaan yleensä pitkään, joten kyllä mukaan kerkiää vaikka odottaisit siihen asti, että käänne on alkanut. Istukaa käsien päällä, seuratkaa sivusta, älkää tehkö pakotettuja kauppoja uskomuksiin perustuen.
Virhe on suuri käänneyhtiöissä yrittää olla markkinaa fiksumpi ja pohjaonkia varsinkin käänneyhtiöitä. Osta vasta kun osake on aloittanut nousun ja nousupäivinä hyvät volyymit, laskupäivät vähäisempiä pienemmällä volyymilla, rahastot tankkaa, toimialan uutiset hyvät jne.
Nokian Renkaat edustaa itselle jotain, mihin en ole törmännyt omalla sijoittajauralla…eli mitä yhtiö edustaa arvoiltaan, kun lyö ovet kiinni Venäjän tehtaalla vaikka kyseessä oli firman todellinen syömähammas. Moni selkärangaton länkkäriyhtiö ei ole samaa suoraselkäisyyttä osoittanut. Tästäkin syystä toivon todella kaikkea hyvää ja onnistumisia firmalle tulevaisuudessa.
ps:pitäisi ehkä olla oma ketju sijoitusopeille ja sijoitusviisauksille, koska mielestäni viesti lokeroituu paremmin sellaiseksi.
On virhe nojata omissa sijoituspäätöksissään pankkien antamiin tavoitehintoihin tai osta-/myy- suosituksiin. Niillä on vain ja ainoastaan viihdearvoa…ei mitään muuta. Ainoa oikea ja absoluuttinen oikea hinta on se mitä pörssissä kullakin hetkellä maksetaan…hinta-arvailu on viihdettä. Lyhyellä aikavälillä osta- suositus liikuttaa kurssia, mutta isossa kuvassa merkityksetöntä. Rahastojen isot ostot ja vähäiset myynnit antaa paremman ennusteen kurssin suunnasta. Analyytikot on hyviä purkamaan yhtiön liiketoiminnan osiin ja avamaan tulorakennetta jne. niitä raportteja kannattaa ehdottomasti lukea jos kiinnostusta riittää. Teknokuplassa 90% laskeneet yhtiöt sai ostosuosituksia koko liukumäen ajan pankeilta kirkkain silmin, kun pankit itse samaan aikaan myivät osakkeita. Seuraa rahan liikettä ei puheita.
Maalaisjärjellä pääset pitkälle. Ymmärrä yhtiön, toimialan ja yleismarkkinan kokonaiskuva/iso kuva. Lääkärin ei tarvitse punnita huomattavan ylipainoista asiakasta ymmärtääkseen ison kuvan…ehkä painaa 135kg tai 145kg…nippelitietoa, iso kuva ei muutu.
Ne jotka tänään omistaa Wärtsilää, voi varmasti raportin jälkeen fiilistellä, että onpa mukava omistaa tällaista yhtiötä, nippelitiedoista viis…iso kuva kohdillaan.
Ne jotka omistaa Nokian Renkaita harmittelee…ja iso kuva on hyvin rikkinäinen. Nippelitietoihin sotkeutuminen voi saada aivot nyrjähtämään raiteiltaan ja antaa liian suuren painoarvon jollekkin rapsan osiolle ja tekee väärään johtopäätöksen, joka ei kuitenkaan muuta rikki mennyttä isoa kuvaa. Yritä ymmärtää iso kuva ja anna sille suuri painoarvo. Älä usko tarinoihin ja lupauksiin vaan vaadi näyttöjä.
Ja kaikki ne, jotka päästää suustaan: “kyllä loppuvuodesta odotetaan jo paranevaa kehitystä”, pitää viedä saunan taakse. Kun yhtiöllä menee hyvin, niin teot puhuu…heikot lupailee, toivoo, arvailee. Itse uskon näyttöihin…joko niitä on tai ei.
Katselin yhden vuoden myyntejä, puhdistin salkut ikuisista lupauksista ja muuten epäonnistuneista yrityksistä, näitä oli Vincit, Tecnotree, Qt, Dovre, eQ, Equinor, Evolutio, Oma SP, Neste, Marimekko ja CapMan.
Tilalle sijoitusrahastoja maailmalta ja Suomesta Seligson OMX 25. Yksittäisiä osakkeita Kesko, Fortum, Wärtsilä, Consti, Atria, Metso ja Terveystalo.
Nuo ensiksi mainitut ovat jollakin tapaa olleet enempi, tai vähemmän epäonnistuneita sijoituksia.
Pitkässä juoksussa tietysti on tullut myös onnistumisia, eikä tässä tappiolla kynnetä, mutta sijoittaminen on opettanut, kuinka tärkeää hajauttaminen on, sen todistaa pidempi ajanjakso, vaikka lyhyellä tähtäimellä voi saada muhkeat voitot yhteen hevoseen sijoittamalla, mutta tuuri loppuu aikanaan…
Nokian renkaat paha virhe täälläkin. Omistus perustui siihen että tykkäsin brändistä ja toivoin käännettä liian aikaisin. Vajaa kolme vuotta myöhemmin ei vaan näy valoa tunnelin päässä. Parempi katkaista homma tässä vaiheessa. Katsellaan sitten uudestaan jos käänne oikeesti etenee.
Juuri näin. Osto- ja myyntisuositukset perustuvat DCF-laskelmiin jotka usein on täyttä astrologiaa. Analyytikon laskelmat DCF:n taustalla perustuu usein enemmän tai vähemmän yhtiön omiin ennusteisiin ja kaikkihan povaavat itselle vähintään 2-5%:n tasaista kasvua lähivuosille… Tämän seurauksena saadaan luotua yksi skenaario, joka lätkäistään otsikkoon, suositukseen ja tavoitehintaan🤦🏻 Todella harvoin tämä skenaario sitten lopulta toteutuu.
Kannattaa lukea raportteja, mutta myös peilata jokaista lukua omaan kriittiseen näkemykseen markkinasta ja yhtiöstä. Omat isoimmat sijoitusvirheet ovat tulleet juuri tästä sokeasta luotosta tuleviin ohjeistuksiin ja analyytikkoon. Näissä caseissa olen jättänyt bisneksen ja kilpailuetujen arvioimisen liian vähälle. Esimerkiksi Talenom tai Tokmanni, näillä firmoillahan ei ole mitään hemmetin kovaa kilpailuetua, jolloin asiat voi aina mennä huomattavasti huonomminkin kuin on ennakoitu.
Parhaat sijoitukset ovat olleet yhtiöitä joissa olen omaa bisnesvainua käyttäen arvioinut että onko tämä hyvää bisnestä? Jos hinta on suunnilleen kohtuullinen ja olen arvioinut bisneksen hyväksi, niin sijoituskin on aina toiminut. Esimerkiksi LapWall ja Vaisala, näissä firmoissa olen itse pystynyt hahmottamaan että kilpailuetua on olemassa. Omassa salkussa on nyt niin helvetin hyviä rahantekokoneita, että on iso kynnys nostaa sinne joukkoon “aliarvostettua” roskaa mukaan.
Hajautuksen kun hoitaa kuntoon, niin mielestäni oikean kulman löytämällä sijoittaminen voi parhaillaan olla hyvinkin simppeliä hommaa. Kaikkiin onnistumisiin ei ole tullut käytettyä valtavasti aikaa, vaan maalaisjärjellä todettu “tämähän on hemmetin hyvää bisnestä” on usein toiminut. Hyvän kilpailuedun firmojen tarvitsee harvemmin sortua toiveajatteluun. Toisaalta huonoa bisnestä tekevät firmat helposti päätyy toivomaan sitä 2-5%:n kasvua, ja sittenhän analyytikko analysoi ne excelissä edullisiksi🤷🏻.
Tätäkin ketjua kun lueskelee niin varmaan pitkällä juoksulla paras ois ihan vaan Maailma indeksi ja ehkä siivu Suomi indeksiä. Itse huomannut ettei sitä oikeasti osaa laskeskella onko joku firma ostamisen arvoinen. Ja ennenkaikkea kun en kuitenkaan tohdi yksittäisiin laittaa merkittäviä summia niin menee jos kuluihin aika paljon rahaa. Niitä yksittäisiä pitäisi usein osata seurata ja myydä tarvittaessa. Kun foorumia lukee niin hurja määrä porukasta silti yksittäisiä ostelee ja hyvin harva indeksiä.
Reilun vuoden nyt indekseihin puskenut keskimäärin n. 2000€/kk ja vaikka tuotto % on pieni niin se on kuitenkin positiivinen. Duell sekoilusotkut toi niin isot turskat itselle, että indeksi on jees.
Alkaa menemään vähän ohi aiheen, mutta tämän voisi laskea klassiseksi selviytymisharhaksi. Tuskin kannattaa vetää johtopäätöstä foorumille kirjoittelun ja sijoitusten määrän välillä, varsinkin kun verrataan maailma indeksi ja osakkeet.
On mielekkäämpää perustella yksittäisen osakkeen ostopäätöstä vs kerran kuukaudessa kirjoittaa, että kk säästin SPYI, koska se on optimi ratkaisu.
Tähän on Helsingin pörssissä tultu. DFC on lähempänä astrologiaa kuin kassavirta-analyysia. Ruoholahden astrologit katselee taivaalle ja arvioi tähdistä tulevaisuuden kassavirtoja.
Olisi kiva kuulla kirjoittajalta jos DCF on astrologiaa niin mikä olisi hyvä menetelmä tulevaisuuden kassavirtojen analysoimiseen?
DCF on teoriana hyvä tuntea, mutta suurimmassa osassa firmoista se on mielestäni aika turha työkalu. Kuten sanoin, siinä laskujen perusteena on vain yksi skenaario, missä on tehty ennustuksia piiiitkälle tulevaisuuteen. Tämän perusteella sitten lätkäistään osto- tai myyntisuositus.
Ongelma on edelleenkin se, että DCF:ään naputeltu skenaario on harvoin se lopulta toteutuva skenaario. Analyytikkosuosituksiin luottava luottaa että tämä skenaario tulee toteutumaan. Se on usein sijoitusvirhe.
Inderesin analyysit on todella laadukkaita oman kokemukseni mukaan. Siellä on myös otettu hyvin huomioon mm. muutokset riskittömässä korossa. Monella muulla firmalla yhteen skenaarioon keskittyvä DCF tuntuu olevan turhan isolla painoarvolla analyysissä.
Tarvii sanoa et Neste on kyl mulla virhe numero Uno ylivoimaisesti!
Putoava puukko ei ollut tätä ennen niin tuttu termi mut nyt on!
Jostain 30€ tietämissä aloitettu ja tarina tuli tänään päätökseen.
Onnex 15€ jälkeen ei ollut kuin pieni positio muistuttamassa tästä seikkailusta
Mut jotain hyvääkin tässä oli eli olen aivan varmasti parempi sijoittaja kuin ennen Nestettä
Nykyään osakkeista ajoissa luopuminen on huomattavasti helpompaa ja hajauttamisen tärkeys vielä korostunut itselle!
Niinhän se on et virheistä oppii!
Katkaisin omat voittoni myymällä Himsit yhen päivän dipin takia. Aina tulee tehtyä jotain tyhmää, jos alkaa tuijottelemaan kurssigraafeja liikaa. Kävin kyllä tienaamassa vielä 700 dollaria tänään parinkymmenen minuutin treidillä, mutta se on aika laiha lohtu, kun pelkästään holdaamalla positiota olisi tienannut yli 8000 dollaria.
En halua mitenkään vähätellä muiden sijoitusmokia, koska summasta riippumatta ne ovat hyviä oppimiskokemuksia ja jokaisella on tietysti omat sijoitussuunnitelmansa ja riskitasonsa sekä eri summat millä sijoittaa. Mutta hieman hymähtelen kuitenkin kun luen ja kuulen kommentteja jostain sadan euron tappioista tai -30% turskista. Sen jälkeen kun itse on Lehdolla ja Intrumilla tehnyt molemmilla -90% turskaa ja varmaan molemmista noista tuli -20 000e turpaan, eli yhteensä noin -40 000 e turpaan, ei esimerkiksi salkkuni Cityconin tai Nesteen nykyinen -50% tuotto ihan hirveästi missään tunnu. Ainahan se vähän harmittaa, mutta esim. Citycon ja Neste on turskasta huolimatta yrityksiä, joiden uskon tuosta jossain vaiheessa vielä nousevan. En tosin niitä lisää osta vaikka halvalla saisi, koska positioiden koko on jo omien sijoitussuunnitelmieni maksimit ja siitä pidän kyllä kiinni.
En koe, että olisin oikeastaan voinut Lehdon, Intrumin, Cityconin tai Nesteen tapauksissa tehdä jotain toisin, hyvin todennäköisesti toistaisin edelleen samat virheet samassa ajassa. Näiden sijoitustarinat olivat aikoinaan ihan uskottavia. Joskus vain sattuu näitä kupruja ja ajoitukset ovat huonot. Sen olen ainakin oppinut noista, että on hyvä pitää kiinni jostain maksimisummasta per osake, minkä on valmis häviämään, esim. tuo 20 000e minun tapauksessani. Jos olen jotain putoavaa puukkoa ostellut 20 000 euron edestä niin en sitä sitten enää osta lisää vaikka saisi kuinka halvalla, koska muutoin tappioiden koko voi kasvaa loputtomiin. Himottaahan se monesti vielä sipaista lisää osketta vaikka 20% halvemmalla kuin viimeksi, jos vielä edes jotenkin uskoo tarinaan. Ainakin Lehdon ja Intrumin kanssa vältin näin vieläkin isommat tappiot.
On näitä myös ollut monia tapauksia, joissa on tullut ostettua laskevaan kurssiin useaan kertaan ja takaraivossa ollut tunne, että tuleeko tästäkin putoava puukko, mutta sitten jostain se käänne on lopulta tullut, yleensä vähän hitaasti vaivihkaa. Viime aikoina olen esim. ihmetellyt kuinka Gilead ja AT&T ovat taas roimasti plussalla kun vielä joitain vuosia sitten nämäkin olivat reilusti turskan puolella. Omassa salkussani AT&T +34% ja GILD +84% kun nämä olivat varmaan parhaimmillaan molemmat -20% luokkaa pakkasella. Vähän samat kävi Wärtsilälle ja Nordealle, joita ostin monta kertaa laskevaan kurssiin ja nyt Wärtsilät +200% ja Nordeat +100%.
Itsellä Intrum on ylivoimainen ykkönen turskassa. Ostin sieltä ihan huipuilta ja seurasin koko matkan sinne alta 20 sek lukemiin. Oisko se nyt -80%. Mielessä oli ahdistus, vitutus ja varmaan säälikin, mutta mitä sitten? Ei se intrum kuollut, ei se kuole myöhemminkään ja holdailu on nyt pelin nimi. Ymmärrän, että cut your losses ja se raha on nyt jumissa tuottamattomana. Mutta, minä odotan ja ajattelen, että Intrum on salkussani yksi moka, siellä on enemmän hyviä onnistumisia ja yksi moka ei venettä kaada. Jos se kaatuu tai tulee 10 vuoden odotus, niin sitten niin. En minä voita pörssiä kuitenkaan.
Jos saan keskiverrosti enemmän tästä leikistä tuloksia kuin pankin “säästötilistä”, niin olen tyytyväinen. Muut saa sitten aktiivisemmin käydä kauppaa.
Ps. Kyllähän se intrum vituttaa, mutta se kasvattaa