Itse laitoin nyt sijoituksia kultaan toivoen sen olevan hyvä ratkaisu. Ajattelen Kiinan mahdollista Taiwan -hyökkäystä ja heidän kasvavia sijoituksiaan tähän arvometalliin. Voipi olla että se olisi sodan syttyessä mahdollinen turvasatama…
Ajattelin listata tähän itselleni tyypilliset sijoitusvirheet, toki kaikista minua ei ole hirveästi rangaistu toistaiseksi, koska markkina Hesulissa on jotenkin suosinut omaa lähestymistapaani.
-
Kyvyttömyys ostaa nouseviin kursseihin tai kalliimmalla kuin viimeksi myydyt, vaikka fundamentit muuttuisivat. Olen jotenkin luottanut, että aina saa halvemmalla takaisin. Oikeastaan ainoastaan Marimekossa tämä kostautui ja jäin rannalle, myytyäni alle 10 eurolla position, jonka olin hankkinut 8-9 euron hinnoilla. Nousumarkkinan aikana taito ostaa nouseviin kursseihin on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, ehkä opin siihen mennessä
-
Vaikeus luopua kokonaan osakkeesta, vaikka liiketoiminta heikkenisi, omat taidot eivät riitä varmuudella toteamaan, onko heikkeneminen pysyvää. Tappiolla myyminen on todella vaikeaa, runsaat pari vuotta sitten tein tämän Terveystalon kohdalla alle 7 euron kurssilla, no, loppu on historiaa
-
Putoaviin puukkoihin tarttuminen, Neste on tästä hyvä esimerkki ja tällä hetkellä salkkuni tulvii yli äyräiden, koska olen halunnut ostaa hiukan kaikilta hintatasoilta ja keventely ei ainakaan vielä ole onnistunut. Toki olen jo henkisesti alaskirjannut kalliilla ostettuja osakkeita, mutta fyysisesti en ole niitä myynyt. Keskihinta ilman alaskirjauksia jonkin verran alle 15 euroa eli en nyt tätä ihan menetettynä tapauksena kuitenkaan pidä.
-
Päivän sisäisestä treidaamisesta lähinnä huonoja kokemuksia, koska tietotaito on tähän liian heikko ja en ole jaksanut opiskella alaa, koska graafit eivät oikein kiinnosta. Tästä johtuen hermoni pettävät hyvin nopeasti, jos päivän sisällä yritän veivata. Pidemmät treidit toki usein sitten onnistuneet.
-
Sijoitussuunnitelmasta poikkeaminen, lähtökohtaisesti tarkoitus on ostaa defensiivisiä osakkeita, jotka eivät ole liian riippuvaisia talouden sykleistä. Lisäksi osinkotuoton pitää olla 5-6 % jo ostohetkellä. Välillä tekee kuitenkin mieli hullutella ja ostaa näistä kriteereistä poikkeavia osakkeita. Spinnova on siitä hyvä esimerkki.
-
Tokmannin ylisuuri positio, kyllähän tuo 10 % paino ehkä kannattaisi säilyttää ylärajana, jottei salkun heilahtelut olisi liian suuria yhden omistuksen takia. Tälläkin hetkellä 17,5 % , suurimmillaan kuitenkin 40 %. Hieman kaksijakoisesti tämä on ollut kuitenkin veivailujen ja osinkojen takia tuottavin omaisuuserä salkussa viimeisen kolmen vuoden aikana, mutta laitan tämän ainakin osittain silkan tuurin piikkiin, koska nuo kurssivaihtelut ovat tosiaan olleet niin suuria. Omistaja olen ollut jo vuoden 2018 tammikuusta lähtien. Osto- ja myyntihintoja on ollut tosiaan valittavana alle 7 eurosta 26,90 euroon, yksittäisiä kauppoja olen tehnyt 467 kappaletta
-
Puutteellinen maantieteellinen hajautus, vasta nyt Tariffimiehen aiheuttaman markkinahäiriön aikana olen intoutunut ostamaan rahastoja, joissa hajautusta Eurooppaan ja USA:han. Varmaan tuotot olisivat olleet paremmat viime vuosina, jos olisi ollut rohkeutta ja ymmärrystä enemmän maantieteellisen hajautuksen eduista, lisäksi jääräpäinen asenne ja usko Hesuliin on edesauttanut pitäytymistä kotimaassa
-
Hieman flegmaattinen ja laiska asenne sijoituskohteiden tutkimiseen, humanisti kun olen, niin numerot eivät kiinnosta riittävästi ja taloustieteen teoriatkaan eivät puhuttele. Ihmisten käyttäytyminen toki sitäkin enemmän, joten kaupan alan yhtiöt ovat lähellä sydäntä. Mahdollisesti myös pitkä shakkiurani joitakin vahvuuksia on voinut tuoda, mutta niiden toteennäyttäminen myllertävillä markkinoilla voi olla vaikeaa
-
Toki olen voittanut vertailuindeksini OMXHGI ihan reippaasti esimerkiksi kolmen ja viiden vuoden ajanjaksolla(siis, jos noihin Nordnetin graafeihin voi yhtään luottaa). Väitän kyllä, että tuuria on ollut kovasti mukana ja koronakriisin sekä Hesulin pitkän markkinalaskun aikana tähdet jotenkin olleet sattumanvaraisesti oikeassa asennossa omissa veivailuissani ja kun markkinan luonne jossakin vaiheessa muuttuu, niin alan tekemään vastaavasti alituottoa, näihin lyhyisiin aikajaksoihin ei muutenkaan kannata liikaa huomiota kiinnittää, koska tuuri tasoittuu kyllä ajan kuluessa.
Mutta näillä mennään ja paljon on itsestä kiinni, altistakaa itseänne markkinoille ja opiskelkaa alaa, pitkässä juoksussa siitä kyllä seuraa hyvää, vaikka juuri nyt ei siltä tuntuisikaan. Sitä paitsi 2020-luku on kyllä ollut tähän mennessä ihan poikkeuksellinen, kriisiä kriisin perään, Koronapandemia, Venäjän hyökkäyssota, inflaatio, korkojen nousu ja nyt Tariffimies. Kriisi on kuitenkin aina myös mahdollisuus. Lopuksi lainaus suuresti arvostamaltani presidentti Mauno Koivistolta: “Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin”.
Tuli tehtyä oman sijoitushistorian pahin lyhyen aikavälin virhe ja tässä on nyt pari päivää hakattu päätä seinään sen takia ja ihmetellyt miten ihminen voi olla näin tyhmä. No huonoa tuuriahan tässä oli paljon, mutta ihan omaa panikointia myös.
Ensin ihan suunnitelmallisesti ilman panikointia tyhjäsin OST-tilin keskiviikkona, kun olin muutenkin jo isossa käteispainossa. Tarkoituksena oli ottaa verovähennykset tappioista ja perustaa uusi OST, johon ostan ne osakkeet takaisin, jotka halusin pitää. No tottakai sen jälkeen kun olen kaiken myynyt, niin Trump ilmoittaa 90 päivän tullitauoista.
No tästä iski jostain syystä hirveä ostopaniikki ostaa edeltävänä päivänä myydyt osakkeet heti takaisin markkinan auetessa, jotta saan edes osan menetetyistä tuotoista takaisin. Oletuksena oli siis se, että hesulikin jatkaa nousuaan päivän mittaan ja avauksessa saisin osakkeet vielä kohtuu hintaan takaisin. Siinä sitten tuli jonkin näköinen vauhtisokeus, enkä kunnolla edes tajunnut kuinka korkeita hintoja avauksessa olikaan, vaan yritin olla mahdollisimman nopea. Epäuskoisena katselin sitten kun reilusti korkeammalla hinnalla takaisin ostetut osakkeet jatkoivat reippaasti laskua päivän mittaan. Tästä pienestä kikkailusta tuli ehkä 4000 € takkiin, joka ei talouttani kaada, mutta tuntuu erittäin pahalta kaiken muun laskun päälle, koska tämän olisi voinut helposti välttää.
Yleensä pääni on kestänyt hyvin markkinoiden myllerrystä, mutta nyt tämän vähän päälle viikon ajan olen ollut pahemman luokan flunssassa, joka on aika paljon vaikuttanut rationaaliseen ajatteluun. Liikunta ja muut kehittävät harrastukset on iso osa minun normaalia elämää ja niiden ansiosta stressitasot pysyy yleensä alhaalla, mutta nyt kipeänä ei pystynyt paljon muuta tekemään, kun seuraamaan markkinoita stressaantuneena.
Yritän parhaani mukaan ajatella, että isommassa kuvassa tämä tappio tulee kääntymään oppien myötä vielä voitolliseksi ja päällimmäisenä tässä itselle tuli ainakin seuraavat opit:
- Älä tee isoja sijoituspäätöksiä kipeänä, vaan hyvin levänneenä ja selkeässä mielentilassa
- Markkinoiden avauksessa tulee paremmin kiinnittää huomiota ylireagointeihin. Mieluummin kannattaa odottaa ainakin puoli tuntia avauksen jälkeen.
- Jos olet ajoittanut myynnin/oston huonoon ajankohtaan, niin älä yritä paikata tätä pikavoitoilla, vaan pysy suunnitelmassa
Näistä paniikkiostoisto huolimatta minulla on edelleen isoin osa varallisuudesta käteisenä, mutta tämän sijoitusvirheen ja itseruoskinnan seurauksena minulla on nyt ainakin selkeä suunnitelma käteisen palauttamisesta markkinoille. En tiedä olisinko kehittänyt suunnitelmaa näin nopeasti, jos en olisi tehnyt tämmöistä virhettä.
Parista vanhasta virheestä
Kotipizza aikoinaan listattiin ja oma ylimielinen itsevarmuus esti ostamasta. Tarina meni yksinkertaistettuna jotenkin, että pitserioita on joka kulmalla ja hinnat kilpailtuja. Tulos tehdään ostarilla harmaalla taloudella ja ei ketjupitseria tulosta tee siinä markkinassa.
Katselin sitten aina osareita sivusta, kun kasvuluvut oli luokkaa 15% ja kurssi vaan nousi ja nousi!!
Toinen vastaava McDonalds…joskus 2006 tienoilla. Ajattelin firman olevan jo jokaisessa isossa maassa, jossa ostovoimaa jne. Suomessakin oli pääkaupunkiseudulla ollut samat ruokapaikat jo iät ajat…se mitään voi enää kasvaa.
Kurssi on kymmenkertaistunut sen jälkeen!!
Ja vieläkin noi perustelut tuntuu uskottavilta. Kumpaakaan en koskaan omistanut, mutta ostin kyllä tuotteita, että joku muu saisi tuottoa.
No, opetushan tässä tietenkin on se, mistä olen myöhemmällä iällä lukenut useasti;omat uskomukset voi tulla kalliiksi tai mennä tuotot sivu suun. Ja lääke tähän on tietysti opittu kokemus ja tyhmäilyn lopettaminen. Tärkeimpänä varsinkin se, että kyseenalaista se oma näkemys niin hyvin kuin pystyt. On tärkeää antaa suuri painoarvo sille, mitä näkee tapahtuvan yhtiössä/kurssissa. Kärjistäen voisi ajatella, jos tuote tai palvelu olisi omasta mielestä kuinka typerä, niin tuottoa on tarjolla jos kuluttajat ostaa. Bensalenkkari voi vähätellä sähköautoja, mutta on niissä rahulia ollut tarjolla. Crocsit oli yksi kovimmista pörssiraketeista aikoinaan…kunnes ei enää ollutkaan…minusta pöljät ja helposti kopioitavat lipilapit.
Nuorena ajattelin olevani nokkelampi kuin olinkaan ja tietäväni paremmin…onneksi pörssielämä opettaa nöyräksi.
Tämän viestin jälkeen minua on lyöty uudestaan ja uudestaan ja alkaa tuntumaan jo aika kohtuuttomalta. Ehkäpä olen lopulta vain äärimmäisen huono sijoittaja, vaikka aiemmat vuodet ovat menneet kohtuu hyvin.
Tullitaukojen julistamisen jälkeen paniikissa takaisin ostettuihin osakkeisiin kuului QT, Incap, ja Evolution, jotka kaikki ovat kyykänneet hyvin rajusti Q1 raporttien jälkee samalla kun indeksit ovat olleet plussalla. Takaisin en tietenkään ostanut yhtään niistä osakkeista, jotka ovat rallatelleet ylöspäin myyntieni jälkeen (mandatum, nordea, fortum, neste).
Alkaa sietokyvyn rajat tulemaan pikkuhiljaa vastaan, enkä olisi uskonut että pystyn tuhoamaan näin nopeasti näin paljon omaa pääomaa. Sell low, buy high ei ole kovin toimiva strategia.
Ketuttaa niin ankarasti, mutta myöhäistä se kai enää tässä kohtaa on luovuttaakaan, joten jatketaan kohti uusia pettymyksiä.
Tuskin tämä enää niin hirveästi harmittaa. Eikä mielestäni kuulu sijoitusvirheisiin jos jollain tekee voittoa. Tästä huolimatta ruoskin itseäni liian hätäisellä Intellegon myynnillä, vaikka teinkin sillä reilut voitot ja se kuuluu vuoden todellisiin onnistumisiin. Virhe olisi mielestäni ollut se ettei hyvää momentumia olisi hyödyntänyt tutustumisesta huolimatta ja voitot olisi jääneet saavuttamatta. Turha ruoskia itseään siitä että on tehnyt voitollisen sijoituksen.
Täällähän on kielletty ns.voittojen missaaminen. Mutta kyllä itse ruoskin itseäni siitä kun AIVAN totaalisen täydellisellä pohjaonginnalla haettu terveystalo lähti 30% tuotolla automaattimyyntiin kun lafka heitti posarin viime kesänä.
Olin pistänyt ja unohtanut automaattimyynnin.
Otti pannuun niin, että koetin kalastaa sitä jotain pinnoja alempaa.
En saanut ja onkin noustu jo 30% siitäkin taas. Positio oli jo tuolloin salkun suurin ja nyt oltaisiin jo todella isoissa rahoissa.
Yhä mietin että pitäisikö ostaa takaisin kun meno vaan jatkuu mutta aina… Näääh.
En enää nykyään pidä automaattiostoja tai myyntejä, vain hälyjä eli ehkä jotain opittiin.
Joo. On sekin kai jonkinlainen taito kirjoittaa tuollaista tekstiä firmasta, jonka menosta tykkäsi jo muutama sata prosenttia sitten, ja olla silti ottamatta positiota missään vaiheessa matkaa.
TerraVestistä julkaistiin muuten 2010-luvun loppupuolella fantastinen osakepitchaus kurssin ollessa jotakin 10-20 CAD:n välimaastossa. Sen tekijä oli sijoittanut alun perin yhtiöön yksinumeroisilla kurssitasoilla. Nyttemmin kaveria ei ole taidettu enää julkisuudessa nähdä - ja jos positio on kulkenut mukana koko matkan, niin ei ole toki mitään tarvettakaan päivätöille. Noh, minä jatkan sijoituskohteiden etsimistä meidän molempien puolesta.
Ouch. Tulipa syötettyä Jenkkimarkkinoille ostotoimeksianto ja näppäilin näköjään puhelimella kurssiksi 0.52 enkä 0.42 mikä oli tarkoitus, 0,4803 tuli keskihinnaksi kun pre-marketista oli kyse, vajaa 4 k€ kankkulan kaivoon, tai oikeastaan ~2900€ kun bidi nyt kuitenkin 0.435 pinnassa…
Intervacc AB
Ostot vihreitä pallukoita. 1000%++ nousu vaihtui -90% tappioon. Ydinomistukset on sellaisia joissa ajattelen olevan pitkän kiitotien ja luonnollisesti siten holdiaika on pitkä. Tässä tapauksessa olisi tietenkin pitänyt älytä myydä arvostuksen karattua realiteettien ulkopuolelle. Hupaisaa kyllä minusta firma vaikuttaa menevän edelleen eteenpäin suunnilleen niin kuin pitää. Jälkiviisastelu on kuitenkin niin helppoa, joten annetaan Antti Ketosen sanoittaa sama tyylikkäämmin:
Vaikka mennyt on mennyttä muistoista luovu mä en
Vanhan salkkuni varjosta voitoista suojassa sen
Yhä juopua noususi hennosta huumasta saan
Olla kanssasi hetkisen vaikkakin muistoissa vaan
Vieläkin toisinaan kun iltaisin käyn nukkumaan
Mä mietin miksi sua en myynytkään
Aika tuo ollut ei kai oikea
Ja tieni vei sun luotasi kun realiteettejakin pakenin
Olisinpa keventänyt
Koskettaisit tiliäni
Olisitpa käteisenä
Koskettaisit tiliäni