Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Kun kurssia katsoo, kyllä siellä joku niitä DW-julkistuksia aavistelee tulevan pian. Tai jopa tietää tulevan. Mahtava tilanne päästä tällaiseen junaan. :pray::+1:

5 tykkäystä

Tuon linkkaamasi whitepaperin mukaan SE ei tarkastele pelkästään silmiä, vaan katsoo koko kasvoja ja yrittää tunnistaa tunnetiloja, mikä on huomattavasti vaikeampi tehtävä algoritmeille kuin pelkkä katseen suunnan tunnistus:

Once the images have been extracted, they are run through software that tracks the person’s gaze and eye movements. Meanwhile, AI-supported algorithms interpret the details of the face captured – like the person’s state of mind or mood.

Ja tuosta yhdistelmästä perinteistä Computer vision ja modernia Deep learningia vielä. SE näyttää pitävän kynsin ja hampain kiinni perinteisistä tekniikoistaan ja ovat pistäneet sen yhteen DL-tekniikan kanssa. Kyyninen ihminen voisi sanoa, että ehkä sen takia, koska ovat jo uhranneet niin paljon menetelmiensä kehittämiseen aikaa vuosien saatossa, etteivät raaski irtautua? Toisaalta, he sanovat tuossa samassa yhteydessä, että käyttävät molempia, koska saavat paremman varmuuden lopputuloksesta. Tämä on siis eräänlainen mallisarja, jota jo ylempänä nostin mahdollisuutena esiin. Näyttävät vain sitoneet vanhan ja uuden tekniikan yhteen, luultavasti jonkinlaisena äänestys mallisarjana, jossa jokaisella erillisellä mallilla on ääni. Ei tullut kovin selväksi, että kuinka monta eri mallia on kyseessä, mutta sanoivat vielä, että on erittäin tärkeää, ettei vääriä lopputuloksia tehdä. Tästä päättelisin, että heillä on jonkinlainen kynnysarvo tämän mallisarjan lopullisen ennustuksen luottamukselle, jonka alitse mennyttä ennustusta ei oteta huomioon lainkaan.

Ja kas näin, olemme käänteissuunnitelleet Smart Eyen tekniikan.

7 tykkäystä

Juu, lueskelin samaa. Edelleenkään yhtään väheksymättä Smart Eyen kokonaisratkaisua ja tutkimusta sen takana, ihmisen mielenmaiseman ja mielialan tunnistaminen tekoälyllä kuulostaa nähdäkseni huomattavasti scifimmältä kuin mitä se todellisuudessa onkaan. Markkinoilla on kuitenkin tusinoittain Amazonin Rekognitionin kaltaisia kasvojentunnistussoftia, jotka tunnistavat varsin tarkkaan perus mielialojen ohella vastenmielisyyden, ärtymyksen kuin myös tylsistyneisyyden.

Googlekin osaa antaa lukuisia avoimen lähdekoodin scriptejä, joista harrastelija voinee taikoa viikonlopussa yllättävänkin kattavan ratkaisun: Face recognition (38k tähteä), Open face (14k tähteä), Emotion recognition (500 tähteä)

Pikainen googletus osaa myös esitellä mm. iMotions-nimisen yrityksen, joka tarjoaa varsin Smart Eyen skeneen sopivaa softaa:

Samalta sivulta voi myös nähdä tutun logon partnerien joukosta:

Olen hieman epäsäännöllisesti ketjua seurannut, joten kenties asiaa onkin jo käsitelty, mutta tästä herää itselleni kysymys, missä määrin Smart Eyen ratkaisu on kopioitavissa, missä määrin se on talon sisällä kehitettyä, ja missä määrin esimerkiksi ostettu iMotionsin kaltaiselta yritykseltä. Onko esimerkiksi smart eyen käyttämät silmänseuranta- ja facial expression -algot heidän omiansa?

Edit. Ja pikainen haku ketjusta osoitti, että iMotions on löydetty muutaman kerran aiemminkin. Yhteistyötä siis näyttää olevan. Noh, koska tulevaisuus näyttää valoisalta, istuskellaan tämän kyydissä. Kasvuyhtiöiden osalta valtaosan possasta pidän kuitenkin edelleen mieluummin QT:n, Harvian ja Kamuxin kaltaisissa yrityksissä, joissa oma ymmärrys tuntuu olevan syvällisempää ja riskit matalammat.

13 tykkäystä

Samaa mieltä siitä, että kannattaa sijoittaa siihen mitä ymmärtää. Silloin pitkä tähtäin pysyy fokuksessa ja laskukausina ei tule hätäiltyä.

Kuuttiin vertaisin kuitenkin huomioiden liiketoiminnan eri vaiheet. Kumpaan oli mielestäsi helpompi sijoittaa liiketoiminnan ollessa tappiollista: Qt (v. 2018 tai aiemmin) vai SmartEye (nyt)?

Minun mielestä Smartin pipeline ja keissistä täällä oleva tietämys on jopa kriittisen ratkaisevasti parempaa kuin näkyvyys Qt:ssa 2-3v sitten. Näkyvyys madaltaa sijoittajan riskiä merkittävästi. Silti tuotto-odotuksesta ei ole tarvinnut tinkiä tänä syksynä ostaessa.

Miksi tämä on olennaista? Siksi koska Smartin osakkeessa on tarjolla kohtalaisen merkittävä aika-arbitraasi. Eihän Smarttikaan ole riskitön sijoitus… mutta kyllä Design Winnien merkitys on aivan valtava. Pääpointti siinä että maltillisella allokaatiolla Smartin potentiaalia ei omasta mielestäni ole varaa olla katsomatta nykytiedoin. Paljon tietysti riippuu paljonko perehtyy, millainen sijoitustaktiikka on jne. Kaikkea pääomaa tuskin kannattaa pitää tappiollisessa kasvuyhtiössä :wink:

27 tykkäystä

Tänään pitäis NCAP:lla olla joku iso kokous, jossa käsitellään tulevaisuuden arviointikriteereitä (DMS mukaan lukien tms). Kannattaa seurata tiedottamista. Ainakin automallien arviointeja tuli äsken ulos

https://www.euroncap.com/en/press-media/press-releases/latest-euro-ncap-ratings-refocus-attention-on-improving-vehicle-compatibility/

16 tykkäystä

Morjesta kaikille, nyt menee postausneitsyys täälläkin.
Informaatiota tässä keskustelussa on aivan järjettömät määrät, ja vuorokaudessa ei oo tunteja niinkään paljon, joten kysymys on seuraava:

Nyt kun euromäärällisesti kahdenkympin raja on rikottu, niin näettekö viisaammat enää mitään skenaariota sille että hinta laskisi euron tai useammankin tuon kahdenkympin alle?

Itte kerkesin pienellä summalla napata muutaman lapun viidentoista euron kieppeillä, ja nyt ärsyttää kun olisi rahaa lyödä kiinni tähän. Mietin että kannattaisko tässä odotella droppia, vai ostella vähän kalliimmalla hinnalla lisää?

5 tykkäystä

Suurinosa omistajista lienee pikkuhiljaa niitä, jotka odottaa DW:tä tai niiden realisointia rahaksi.

1 tykkäys

Lyhyellä aikavälillä hintaa määrää pääasiassa kysyntä ja tarjonta. Pitkällä aikavälillä sitten enemmän fundamentit. Riski tässä voi olla, että jos jostain syystä nyt ei saada positiivista uutisvirtaa design winnien puolesta niin tavallaan fundamenttien epätietoisuus voi suurentua, sijoittajat voivat kyllästyä ja näin osakekurssi laskea vaikka pitkän aikavälin potentiaali olisi yhä tallella.

Mielestäni Herantis Pharmassa on käynyt osakekurssin osalta näin. Osake on tippunut -50% kun läpimurtoa Parkinson-lääkkeen kanssa (jota bullerona kieltämättä itsekin odotin) ei tullutkaan tänä vuonna. Oikeastaan kuitenkaan osakkeen fundamentit eivät ole heikentyneet tämän vuoden alusta vaan parantuneet, koska toinen Parkinson-lääkettä pidemmällä oleva ja siten yhtiölle arvokkaampi kehitysprojekti on edennyt lupaavasti. Myöskin parkinson-lääke on edennyt vaikkakin hitaammin kuin markkinat odottivat.

Herantis vain esimerkkinä hinnoittelun epärationaalisuudesta koska ehkä monelle ja itselleni täällä tuttu. Jos siitä kuitenkin tätä esimerkkiä enemmän asiaa niin jatketaan mieluummin Herantiksen omassa ketjussa.

Herantiksessa ja Smartissa on molemmissa haaste, että dataa yhtiöstä ei saada kovin usein. Monessa muussa yhtiössä tulee kuukausittain jotain dataa yhtiön omien raporttien, kilpailijoiden raporttien, julkisen datan jne. pohjalta. Smartin kaltaisessa keississä datan määrä on pienempi ja vaikeammin tulkittavissa jolloin markkinoiden on vaikea tulkita yhtiön arvoa ja hinnoitteluvirheen riski kasvaa, kun yksittäinen osavuosikatsaus ei eden tuo vastausta markkinoiden mielestä mielenkiintoisiin kysymyksiin (esim: miten DW:t valuu sisään) Pitkän aikavälin fundamentteihin perehtyneelle sijoittajalle tämä markkinoiden epätietoisuus voi kuitenkin avata osto- ja myyntipaikkoja. Lisäksi datan kaivaminen epävirallisista lähteistä (kuten tässä ketjussa moni on kontribuoinut) voi avata piensijoittajalle paikan huikean informaatioedun hyödyntämiseen.

Lyhyesti: voi olla laskematta mutta voi myös laskea

25 tykkäystä

Suurin osa omistajista pelaa SEYEn kyydissä pitkää peliä, oletan. Lyhyellä aikavälillä suunta voi olla ylös tai alas.


Muuta asiaa:

Näen SmartEyen yhtenä parhaana vallihautana mittakaavan. Esimerkiksi tuo design winien arvo 2v jaksolla eteenpäin on SEK 10 mrd, noin EUR 1 mrd. Tämä on isoille pelureille liian vähän, jotta he laittaisivat isoja resursseja tällaiseen niche-teknologiaan (automobile DMS) kiinni. Kilpailu tullee pieniltä toimijoilta ja heidän keskuudessa SmartEye on tämän hetken ykkönen. Jos sieltä joku osaava pikkufirma painaa oikeasti ohi, ovat he DW:nsä ansainneet (en usko tapahtuvan).

Toinen etu on tämä HW agnosticism. Itsekin projektiliiketoiminnassa ja alihankinnan kanssa työskentelevänä, ymmärrän (tai kuvittelen) että autonvalmistajalle on suurempi kynnys ottaa DMS-toimittajan rautaa autoonsa. Kuvittelen edelleen että OEM haluaa vain riittävän hyvän komponentin autoonsa, ja vapauden valita HW joka istuu suunnitteluun, ei ole sidottu DMS-softatoimittajan omaan tuotekehitykseen ja jonka saatavuus voidaan vapaammin neuvotella/kilpailuttaa HW-toimittajien kanssa. SmartEyekin voi sitten keskittyä osaamiseen, eli softaansa.

19 tykkäystä

Lyhyt ja ytimekäs vastaus. Kukaan ei tiedä. Osta laatua, tulevaisuuden näkymiä ja firmaa. Älä kurssia. Perusta ostopäätökset omaan analyysiin äläkä unohda omaa sijoitussuunnitelmaa.

43 tykkäystä

Jos joku kilpailija sattuisi alkaa kahmia design wineja jatkossa ja tulisi selvästi paremmalla tuotteella sisään niin itse on ole ainakaan niin ihastunut SE:n osakkeisiin, etten voisi hyvin siirtyä sijoittamaan johonkin toiseen, paremmalta vaikuttavaan yritykseen. DMS kuitenkin tulee yleistymään ja ala on tosiaan suhteellisen niché ja vähän seurattu, että tarjonnee hyviä oston paikkoja myös tällöin. Tämän ketjun lukemalla on jo marginaalisessa vähemmistössä ihmiskuntaa joka tietää näin syvällisesti DMS markkinoiden nykytilasta ja tulevaisuudesta. :slight_smile:

Olen harkinnut DMS -teemaosakekorin rakentamista juuri tämän takia mutta smartti vaikuttaa niin ylivoimaiselta etten ole halunnut tuhlata eurojani kilpailijoihin :smiley:

1 tykkäys

63 tykkäystä

Red Eyen sivuille näköjään tullut näkyville, milloin firmaa seuraava analyytikko on käynyt kauppaa osakkeella. Smartin analyytikko myynyt 20.11 ja toinen ei omista lainkaan.

10 tykkäystä

Oma käsitykseni kyseisestä myynnistä on, ettei tarvitse meidän olla huolissaan. Itse pidän tuota top picksiä olennaisempana. Uskon vahvasti tässä olevan kyseessä omaan salkunhallintaan liittyvä asia :slight_smile:

13 tykkäystä

Jep ja näyttää vielä omistavan osaketta, eli kaikki ei suinkaan lähtenyt. Voi olla pienikin erä juuri salkunhallintaan liittyen.

2 tykkäystä

Nuori kaveri ja myynneille voi olla monia syitä… Omistaa edelleen osakkeita, joten en pidä merkittävänä. Ja kuten @Aston_Livingstone totesi, niin minunkin vaakakupissa painaa eniten 20% osuus ja suurin positio top picks salkussa

6 tykkäystä

Kilpailijakentässä tapahtuu. Ambarella yhteistyöhön emotion3D:n kanssa.

5 tykkäystä

Sisarfoorumilla otettiin esiin Redeyen ennustukset aiemmilta vuosilta, jolloin ne kuulemma ennustivat jo kovia myyntilukuja vuosia aiemmin. Onko joku seurannut keissiä pidempään ja osaa sanoa miksi myynti ei lähtenytkään vielä aiemmin lentoon? Ennustettiinko silloin, että regulaatio tulisi aiemmin, tai siirtyikö kenties regulaation implementointi…?

Voisi alkaa niitä design winnejä pikkuhiljaa tipahtelemaan. :smiley:

9 tykkäystä

Tervettä kilpailua, mikä kertoo myös siitä, että lähivuosien markkina on riittävän houkutteleva ja iso. Tämäkin koalitio otetaan tarkempaan seurantaan, johon kuuluvat Eyesight Technologies (nimi vaihtunut 8.12.2020 => Cipia) + Ambarella (NASDAQ:AMBA) ja nyt mukaan tullut eMotion3D. Asiallinen kansainvälinen yhteenliittymä ja napsii varmasti jotain markkinaosuutta tulevaisuudessa varsinkin Kiinassa.

https://emotion3d.ai/

Yksi kiinalaisvalmistaja aloittanut tuotannon marraskuussa Cipian tekniikalla. Automerkkejä on Kiinassa kait yli 130 ja sähköautofirmoja on lisäksi satoja ja luultavasti niitä on tullut tämän tekstin kirjoittamisen aikana taas parikymmentä lisää:

https://telematicsnews.info/2020/12/08/eyesight-technologies-announces-start-of-production-with-china-based-oem/

"Continuing Cipia’s commitment to the future of growing the DMS market, the name change comes in the wake of major success for Cipia in two leading markets.

Last week the company announced that a US OEM doubled its order, increasing the estimated lifetime of the deal for Driver Sense DMS to $30m and the total number design wins for Cipia to 10.

Additionally, no later than yesterday, the company announced the start of production for Driver Sense in a new Model for a China-based OEM with the first cars expected on the road by later this month.

“As the largest automotive marketplace in the world, our expansion into the Chinese market is a huge step towards improving road safety on the global scale,” said Tolub. “We look forward to working together with our customer on not only this design win, but also on many future models to come."

With the evolution of Cipia from its beginnings in classic computer-vision to today’s neural networks based technology and evolving algorithms, administering context and understanding to the environment, the name Cipia is not merely a cosmetic change, but also a name that pays homage to both the rich past of the company, and representing the promise of the future."

8 tykkäystä