Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Eiköhän tuon kaverin luotettavuus ole jo sinetöity moneen kertaan.

Kysymys kuulukin että ketkä oikeat analyytikot seuraavat SEYE, SEE ja ihan yleisesti tätä sektoria? Olisi ihan virkistävää lukea kunnollista analyysiä tästä aiheesta.

10 tykkäystä
17 tykkäystä

Magnalta tuore uutinen. Sisältää myös pdf

7 tykkäystä

Cerence Look asiaa 27min jälkeen

4 tykkäystä

Low value hypetystä ATH huippujen kunniaksi.

Kiitos kaikkille ketjun aktiiveille, erityisesti Timpalle, pohdiskelujen jakamisesta ja selvitystyöstä. Itselläni on tarinaan kova luotto ja se näkyy myös salkun Smart painossa. Keissin toteutumista on toivottavasti ilo seurata tulevat vuodet.

Ps. Göteborg annual meeting 2022/ 2023???

52 tykkäystä

Mutta mitä tapahtuu osto/myyntiketjussa, kaikilla jääny take profitit 260 tasolle päälle?

25 tykkäystä

Näyttäisi indeläisille jo monesta lapusta tutulta tapaukselta kun “ulkkarit” ostaa ja täkäläiset (NON, AVA, ENS, SWB) myy nousevaan kurssiin, tällä kertaa tosin ilman uutisia/tiedotteita. Olisikohan saksalaisille tai muualle tipahtanut jostakin uutta tietoa SEYEsta?

image

Tämän päivät ATH:t painettiin muuten kovimmalla päivävaihdolla (115 MSEK) sitten 22.11.2019, jolloin päivämuutos oli rapia 4% plussaa!

45 tykkäystä

Esim. RedEyessä on base caseksi 270 kr, johon päästiin nyt ilman uutisia ja etuajassa. Onpa tullut jopa “huonoja” uutisia, esim. tuo Magnan liittyminen kilpailuun ja Seeing Machinesin viime aikojen (Colinin ulkopuolella) tapahtuneet sopparit. Tuskinpa tää ATH kovin kauaa pitää :slight_smile: Tällä hetkellähän “nyky-Smartin” tuotantohuippu olisi siinä 2023 - 2024 tienoilla, joten base casen saavuttaminen jo nyt on ihan ennenaikaista.

1 tykkäys

Magna on tier 1 eli ihan eri asiasta kyse kuin kilpailijasta. Itseasiassa olikohan smartin pitkäaikaisin kumppani?

Mitähän Seeingin sopimusta tarkoitat? QC-asia on jo luotettavasti selvitetty (PR-temppu).

Diskontattujen kassavirtojen näkökulmasta, joita mainitsemasi Redin analyysi käyttää, ajattelisin tässä olevan jonkinlainen logiikkavirhe sinulla. Suositus tulee 12kk tähtäimellä, eli esim nyt 2021 alussa ei anneta 2023-2024 targettia.

25 tykkäystä

Oma target (pe30x tyyppisillä kertoimilla) on ollut siinä 600 ja 700 sek välissä v.23-24 tuotantovaiheen ennusteilla. Odotus on, että Smartin osake voi rikkoa 300 sek jo v.21 aikana, jos tuotantovaiheen ennusteet nähdään markkinoilla hyvin todennäköisinä. Redeyen tavoitehinta 275 sek on tosiaan vielä maltillisella tasolla v.23-24 potentiaaliin nähden.

20 tykkäystä

Ahaa, ajattelin että se 270 kr on parin vuoden päähän tavoitehinta, jos kaikki menee putkeen ja 330 kr jos myynnissä tulee jotain yllätysvoittoja kilpailijoiden varmoilta kumppaneilta. Mutta se onkin vain lyhyen tähtäimen välietappi.

8 tykkäystä

Ennusteessa vuodelle 2023 pe on vajaa 14x ja vuodelle 2024 vajaa 10x päivän kurssilla 275 sek. 2024 arvostuksen toteutuminen melko maltillisella pe 25x -tasolla tarkoittaisi kurssin 2,5 -kertaistumista 3,5 vuoden päähän (noin 690 sek).

15 tykkäystä

Base:

  • 2023: 400-500sek.
  • 2025: 800-1000sek.

Näissä maltilliset kertoimet ja oletukset.

Jos olet seurannut markkinaennusteita niin DMS-penetraatio automotivessa on arviolta 30-50% vuonna 2026 ja noin 70% vuonna 2028.

Bonuksena myöhemmässä junassa tuleva OMS sekä tämä aftermarket.

Ehkä tällekin muutaman jaardin m-cap on mahdollista 2030. Pelkän DMS:n TAM on 3.6mrd € ja yhtiö näyttäisi nykytiedoilla pääsevän 40-50% osuuteen jopa. Siitä voi laskea sitten kertoimilla…

35 tykkäystä

Kyllä. Smartissa on se mukavaa, että base-skenaarion ennusteilla sekä maltillisilla kertoimilla päästään vahvaan tuotto-odotukseen.

Bull-skenaario ja maltillista suuremmat kertoimet ovat sitten melkoinen optio toteutuessaan, silloin oltaisiin jossain 1000 ja 1500 sekin välissä 4 vuoden kuluttua. Mutta näitä ei kannata tässä vaiheessa liiemmin pohtia, koska tarkastelujakso on pitkä ja varmuuskertoimet siksi paikallaan.

16 tykkäystä

Täytyy ottaa huomioon myös koko autoilun tekninen kehitys/murros, mikä tässä on meneillään. Vuonna 2024 on jo varmasti ihan eri lailla näkyvyyttä esim. robottiautoilun käyttöönottoon. Tämä vaikuttaa luonnollisesti yhtiön tulevaisuuden näkymiin ja sitä kautta arvostuskertoimiin.

11 tykkäystä

Honda Legendillä, ensimmäinen SAE level3 auto, näytti olevan toimittajan ollessa kyydissä vaikeuksia toimia edes etukäteen rajatuilla tienpätkillä (valmistajan mukaan level3 käytössä rajoitetuilla/valituilla tieosuuksilla). HUOM: level2 DMS toimi moitteetta.

Tuo siis hyvin selkeässä kaupunkiympäristössä.

Sitten kun vaikka ruotsin talviralli ajetaan SAE level5 autonomisesti ongelmitta olen varmaan kypsä lyömään Smartit laitaan :slightly_smiling_face:. Toki kehitystä seurataan joka päivä, mutta odottavan aika voi käydä pitkäksi.

21 tykkäystä

Siihen menee kyllä pieni ikuisuus ennen kuin level5 autot tuolla itsekseen huristelevat. Ja vaikka tulisivatkin niin välivaiheena ihmisen on varmasti oltava valvomassa tätä niin että voi puuttua tarvittaessa auton toimintaan. Ja silloinkin on smartin killuttimet tätä valvomassa.

7 tykkäystä

Ei nyt ihan ikuisuus. Phoenixissa huristelee tälläisiä.

2 tykkäystä

Menee vielä hetki kun minä tuollaisella ajelen kylillä. Mutta eittämättä tulevaisuutta! Uskon kuitenkin nyt kun kamerapohjainen DMS on päästetty autoihin niin se siellä pysyy niin kauan kuin lain puitteissa kielletään ihmisiä koskematta rattiin ja ajamasta :thinking:

RedEye, hmm, kukas tämä on? Ei vaan, tiedän kyllä, mutta en mä yhden analyysitalon antaman base-case skenaarioarvion saavuttamisen perusteella ostoja ja myyntejä lähtisi tekemään :man_shrugging: Hyvää tietoa heillä on kyllä, kuten esim tässä ketjussa muutenkin. Myös erittäin hyviä laskelmia ja haastoja. Mutta maailmassa on lukemattomia osakkeita jotka heiluu tavoitehintojen yläpuolella siitä syystä, että markkina on valmis maksamaan niistä enemmän kuin analyytikko/analyytikot.

8 tykkäystä