Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

1.10.2021 tuli ilmoitus viimeisimmästä SmartEyen DW:stä. Ja niitä on yhteensä 89 kpl.
See:llä siis 95 automallia, joten viimeistään nyt voi unohtaa Seyen bull-skenaariot 60% markkinaosuudella koskien DMS markkinaa. Affectivan ja iMotionin oston jälkeen fokus on jo muualla, mutta näihin ei ole läpinäkyvää pipelinea.

9 tykkäystä

Hyvä korjaus! Kiitos!

Samaa mieltä, vaikuttaa siltä että dms ja oms tulee olemaan lypsylehmä jolla muuta toimintaa rahoitetaan.

Smartti on itse alleviivannut että on tärkeä olla ekana OMS:ssä. Minulle tämä vain alleviivaa tier1 suhteiden tärkeyttä.

Toki huolena tässä on se, että ainakin bmw, ja wv group (ja jlr?) on vaihtanut yhteistyön smartista see:hen…

Missä on puhuttu 60% markkinaosuudesta? Mielestäni ainakaan RedEye ei ole tällaista edes Bull casessa ennustanut. Itse laskeskellut sen olevan tulevaisuudessa 30-40% tuntumassa ja sillä saa jo loistavan potin. Tähän päälle vielä research instruments yms.

Kannattaa lukea tuo Seeingin tiedote. Siellä mainitaan NCAP:in viimeisimmän päätöksen vauhdittaneen entisestään DMS:n käyttöönottoa, mikä on loistava juttu myös SmartEyen kannalta.

12 tykkäystä

Kukaan analyytikko ei ole tainnut paukuttaa 60-65% markkinaosuutta. Mutta noista on puhuttu ketjun avausviestissäkin, jossa laskelmia esitetty. Toki nuo ovat jo noin 1 vuoden vanhoja laskelmia. Samoin SEYEn johdon kanssa käydyissä ansiokkaissa keskusteluissa (Arimatti Alhanko) 2020 lopussa bear case oli 40% markkinaosuus DMS:ssä vuonna 2026. Jonkin verran on asiat vuodessa muuttunut.

Pyorittelimme yhdessa bear case skenaariota. Paadyimme seuraavaan. 1) 30 million cars in 2026 (very conservative); 2) ASP EUR 5 (again, conservative); 3) 40% market share (again conservative). Nama johtaisi EUR 60m vuotuiseen liikevaihtoon.

Olen kanssasi samaa mieltä että DMS:n eteneminen sataa ehdottomasti myös SEYE:n laariin, ja pipeline on ihan hyvä nykyiselläänkin.

4 tykkäystä

Tämä ei tainnut olla vielä täällä. Herättää ajatuksia.

19 tykkäystä

Redeye notes that Smart Eye’s main competitor, Seeing Machines, today announced its largest design win to date. Redeye believes the customer is Volkswagen. While this is bad news for Smart Eye, Redeye doesn’t consider it a game-changer for the investment case. As Volkswagen was not included in Redeye’s previous estimates, Redeye reiterates its valuation.

Redeye Base Case based on 35% market share – we reiterate our valuation
While today’s news reduces the potential in the investment case, we had far from anticipated Smart Eye to win all RFQs. Our base case assumes that Smart Eye achieves a 35% market share. As such, we had not included Volkswagen in our estimates.

Due to this logic, Redeye maintains its valuation range.

23 tykkäystä

”8% of RFQ value of SEK 10bn now awarded
The lifetime value of the deal is A$125 million, corresponding to SEK 815, “with significant upside potential”. We are not sure if this means new models within the same platform or just the same OEM. This means that SEK 0.8 bn has now been awarded out of the total RFQ value of SEK 10bn previously mentioned by both Smart Eye and Seeing Machines. Hence, we expect many more design wins to be awarded to both Smart Eye and Seeing Machines in the next 16 months or so.”

Kakkua on siis vielä todella paljon jaettavana. Eiköhän Smarttikin siivun saa ja uusia Design Winnejä rupee putoamaan. Mukava nähdä, että sektori menee eteenpäin.

9 tykkäystä

Rapsasta, tasoissa mennään:

Now, Smart Eye and Seeing Machines have won 11 car platforms each.

Huolestumisen aihetta Seeingin todennäköisestä Volkswagen winnistä? No, kuten Redeye mainitsi:

Our base case assumes that Smart Eye achieves a 35% market share. As such, we had not included Volkswagen in our estimates.

Ennusteiden kannalta mikään ei siis ole muuttunut. Markkinaosuuksia on vielä paljon jaettavana. Tämän uutisen perusteella omasta näkökulmastani ei pitäisi huolestua. Seuraavat kaksi vuotta kertovat kokonaisuudessaan paljon markkinaosuuksien lopullisesta kehittymisestä.

17 tykkäystä

Yes, pipelinetkin pyöristysvirheen päässä toisistaan. DMS-markkinasta taistelee kuningaspari ja yksi prinssi.

Hämmentää tuo Seeingin ilmoittama mallimäärä 65. Ehkä tulisi kasaan, jos tuo sisältää myös Skodat, Seatit ja Audit mutta eikö noista tulisi euroja jo enemmänkin.

1 tykkäys

Juurikin näin, jonkin verran asiat ovat vuodessa muuttuneet. Tätähän tämä “analyytikon” työ on, hetkellä x odotukset ovat vuosien päähän y ja niitä päivitetään sen perusteella kun markkinoille tulee uutta tietoa. Ceissihän näyttää hyvin erilaiselta kuin vuosi sitten. Tällöin pääfokus oli DMS, hyvin skaalautuva bisnesmalli ja hyvinkin korkeat marginaalit jo muutaman vuoden päässä. Sen jälkeen olen puhunut useita kertoja johdon kanssa ja omasta mielestäni fokus on muuttunut DMS:stä hyvin paljon OMS/Interior Sensing suuntaan ja samalla on ostettu pari bisnestä jotka painavat konsernitason marginaaleja mahdollisesti useita vuosia. Toki, bulli voi sanoa että yrityksen pitkän aikavälin tulevaisuus on kestävämmällä pohjalla kuin one trick pony (DMS) vuosi sitten, ja tottahan tämä on. Mutta ensimmäiset premium autot joissa interior sensing on sisällä tulee viemään aikaa ja ennen kuin edes keskiluokan autoissa käytetään interior sensingiä, siinä voi vierähtää 5-10 vuotta (lähempänä 10 vuotta, uskon). Kannattaa pitää mielessä kuinka hitaasti DMS markkina on edennyt. Esimerkiksi Redeye aloitti Smart Eyen seurannan syyskuussa 2017 ja tällöin ennusteet parin vuoden päähän olivat jo SEK 156m liikevaihtoa. No, 2019 oltiin SEK 50 miljoonassa. DMS tullee saavuttamaan myös peak revenuen tämän hetkisen käsitykseni mukaan noin 2027-2028, joten muusta bisneksestä tarvitaan vetoapua jotta liikevaihto saadaan kasvamaan myös tämän jälkeen. Huom, pitkän aikavälin ennusteiden asettaminen on tietenkin tapauksessa kuin tapauksessa hyvin haastavaa :slight_smile:

64 tykkäystä

Lainaan nyt itseäni tuosta kuukauden takaa:

Kulmakerroin oli hieman erilainen mutta lopptuloksena päädyttiin ennustetusti suunnilleen arvioituun kohtaan (180-185 SEK):

Tuntitasolla mentiin jo heittämällä ylimyydyn puolelle ja volyymin trendi on rauhoittumaan päin, joten tässä kohtaa mahdollisesti syntymässä taas käännöspaikka. Mutta katsotaan se perinteinen 1h HL ennen toimenpiteitä.

Ja vakiodisclaimer: ei tälläkään kertaa sijoitussuositus. Tuo edellinen huomio/varoitus osui liiankin hyvin kohdilleen.

29 tykkäystä

Sen voisi ehkä ainakin päätellä, että tässä reilun vuoden aikana jossain vaiheessa saadut vihjeet alan sisäpiiristä (käsittääkseni Smartin arvio) siitä, että Seeing machines olisi tippumassa kilpailussa selvästi Smart eyen taakse, olivat täysin vääriä. Siitä jää kuva, että Smart eyen päässäkään ei taida olla arviointikyky alan kilpailutilanteesta ihan kunnossa.

Tästä edelleen johtaisin kysymyksen, onko tällä hetkellä oikeaa ja realistista kuvaa siitä, mikä on kilpailutilanne ja dynamiikka jatkossa sopparien osalta.

Osake vaatisi taakseen ihan kunnollista tukea design win-rintamalla. Sitä tässä on odoteltu jo ketjun alusta saakka ja pistää miettimään, onko sellaista tulossa vai ei.

Itseäni huolestuttaa DMS-keissin vähittäinen sulaminen: lähtötilanteessa oltiin selkeä ykkönen pääkilpailijan taantuessa, nyt ollaankin tippumassa pääkilpailijan haastajaksi. Melkoinen muutos. Seuraava vaihe voi tällä kehityskululla olla se, että apajille tulee muita vahvoja haastajia. Base-skenaario 35% markkinaosuudella voi kääntyä vielä Bull-skenaarioksi matkan varrella.

44 tykkäystä

Mä tahtoo veivaa veivaa!
Onko ostettu enemmän kuin 1kpl…?

image

21 tykkäystä

https://tekniikanmaailma.fi/mercedes-benz-sai-luvan-lisavarusteelle-joka-mullistaa-lopulta-koko-yhteiskunnan/

Tilanne kehittyy ja nyt Mersu on avannut pelin Euroopassa ja paine on myös muilla tuoda järjestelmät markkinoille. Harmi että tämäkin on kilpailijan tekniikalla.

Vaikka VW nyt taisi mennä Seeingille, on silti mahdollista, että Porsche ja Audi on silti menossa vielä Smartille? Näinhän ainakin aikaisemmin on povattu? VW ja Seat ainakin jakaa raudan ja softan uusissa malleissaan aika pitkälle, joten voisi kuvitella että niiden molempien mallit, kuten ID sarja ja Leon/Golf voisivat olla nyt näiden Seeingin winnnin piirissä? Huono uutinenhan tämä meille Smartin leiriläisille oli ja toi lisää epävarmuutta caseen.

5 tykkäystä

Napattu discordista ja käännetty englanniksi. Mitään takeita kirjoittajan luotettavuudesta ei ole, joten ottakaa sillä varauksella

"Answer from Anders Lyrheden

Of course, we want to win all business, but we have said that our competitors will also win business. The automotive industry does not allow one supplier to win everything. We stand by our goal of being the market leader over time with + 40% of the market. We also see no reason to change our view that we are “a force to be reckoned with in all procurements” and our assessment of the market is firm.

Hopefully you and our other shareholders have the patience to wait and see.

Greetings

Anders"

E:

Sain kuvan tuosta alkuperäisestä sähköpostista

29 tykkäystä

Voittohan voi olla VW tai Audi. Mangan kautta saatu, eli tuota kytköstä tutkimalla voisi selvitä jotain…

Edit. Nopealla googlauksella näyttäisi, että Magna on ollut isosti audin partneri, rakentaa käytännössä tiettyjä malleja. Myös VW:n osalta löytyi joitain valoihin jne liittyviä kytköksiä mutta vähemmän.

Fisker, jonka see voitti aikasemmin on myös Magnan rakentama auto. VW voi siis olla vielä jakamatta! Varmaan analyytikko on hiffannut tämän ja osti takaisin salkkuun

6 tykkäystä

En ihan ymmärrä Smartiin sijoittaneiden luovuttamista Seeingin winneistä. Dual/double sourcing on itsestään selvä asia. Nokiallekin kävi ohrasesti, kun laskivat Intelin SoC:ien varaan, koko firma kyykkäsi sen mukana, nyt ollaan taas radalla, useita toimittajia nyt, 1-2 vuotta meni kompastumiseen. Mikään firma/autofirma ei halua kokea tällaista. Redeyen mukaan VW ei edes ollut laskettu keisiin mukaan.

12 tykkäystä

Itse en usko, että moni on vielä luovuttanut, mutta kylläkin tunnistanut että viimeisen vuoden aikana sijoituskeissi on muuttunut: lähtökohta oli että Smartti on selvä ykkönen DMS:ssä, mutta tästä ei ole saatu selkeää näyttöä viimeisen 18 kuukauden aikana. Nyt viimeisin Seeingin iso design win puhuu lisäksi sen puolesta, että Seeing pärjää kilpailussa hyvin ja heidän tarjooma on luultavasti paremmissa asemissa kuin aiemmin uumoiltiin.

11 tykkäystä

Onko volkkarilla toinenkin DMS kumppani SEEn lisäksi? Sitähän tuo tarkoittaisi? Red eye ei spekuloinut tuolla päivityksessään.

1 tykkäys

Tämäkin mahdollista. Magnan tärkeimmät asiakkaat käsittääkseni Ford ja GM, jotka molemmat Seeing leirissä.

Aika pitkälti tässä on kyse siitä, kuka Tier1 rfq:n vie. Smart on pitänyt paljon esillä sitä, että ovat hyvää pataa kaikkien Tier1 toimittajien kanssa, mutta kyllähän tosi asia on se, että leirejä on jo syntynyt. Jos Aptiv olisi vienyt, niin kyllä Smart olisi kaupat saanut.

Tämä on kyllä minunkin mielestä ihmeellistä valkopesua ja itseäkin alkaa turhauttamaan Redeyen touhut. Redeye on ihan selvästi korostanut tätä voittoa Smartin keississä. No onneksi huono analyysitalo ei tee analysoitavasta firmasta hyvää tai huonoja.

13 tykkäystä