Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Juuri ehdin mielessäni kaipaamaan tällaista ilmoitusta

26 tykkäystä

“This latest order, while not unexpected, underscores our steadfast dedication to improving road safety. We are not just keeping pace with industry demands; we are setting the benchmark for DMS technology.”

Ei odotettu diili, eli kyllä tuote myy hyvin.

The estimated revenue for the order is SEK 150 million, based on product life cycle volume projections. The combined estimated lifetime value from current design wins is now larger than SEK 5.015 billion. Smart Eye has now received a total of up to 238 design wins from 20 OEMs.

Q4/2022 tuloksen yhteydessä ilmoitettu lukema oli 4.365 billion ja vuoden 2021 päätteeksi lukema oli 2,325 billion.

22 tykkäystä

Smart Eye Announces 12 New Driver Monitoring System Design Wins with Major Korean Manufacturer

34 tykkäystä

Hieno juttu, näistä pienistä puroista (150M SEK n= nukykurssilla 13,3M EUR) saadaan toiv suuri joki.

Erityisesti ilahduttaa nopeus jolla malleja Koreassa viedään tuotantoon:

The first of the new car models including Smart Eye’s technology will go into production in the beginning of 2024. The other car models will go into production during the second half of 2024 and 2025

15 tykkäystä

Järjestimme Ruotsalaisille pörssiyhtiöille “sijoittajapäivän” ja Smart Eyen Martin Krantz oli mukana allekirjoittaneen haastateltavana (englanniksi) :point_down:

Näissä haastatteluissa tarkoitus on käydä läpi yhtiöiden sijoittajatarinoita tiiviisti ja ymmärrettävästi: mistä yhtiön kysyntä liiketoiminta rakentuu, millaisella strategialla yhtiö pyrkii luomaan omistajilleen arvoa ja missä on selkeimmät riskit epäonnistua. Luonnollisesti yhtiötä tuntevalle kyseessä lienee enemmänkin pintaraapaisu pitkälti tuttuihin asioihin.

Toteutettiin tämä konsepti Ruotsissa nyt ensimmäistä kertaa, kertokaa mielellään tuntuuko tämä sijoittajanäkökulmasta hyvältä konseptilta / millaisilla muutoksilla haastattelusta saisi paremman “intron” uuteen yhtiöön :+1: haastatteluja tulee tosiaan tässä nipussa n. 10 yhtiöstä eli ajatuksena on tuoda tätä kautta Ruotsalaisia listayhtiöitä tiiviissä videoissa paremmin tutuksi :slight_smile:

50 tykkäystä

Huomasin Martin Krantzin postauksen ylläolevasta aiheesta.

Edit: nimi korjattu.

17 tykkäystä

Tiedoksi että meidän diesel moottorin lailla käynnistyvässä inderes.se:n foorumissa on nyt myös Smart eye ketju englanniksi/ruotsiksi. :sweden:

41 tykkäystä

Hienoa, että kysytte myös näitä kysymyksiä yhtiöiltä. Ainakin itselleni sijoittajana vastaus tähän antaa selkeän milestonen, jossa epäonnistuminen pakottaa miettimään sijoitusta kriittisesti uudelleen ja myymään, ellei yhtiö siitä huolimatta näytä hyvältä sijoitukselta.

Täytyykin laittaa illalla kuunteluun.

4 tykkäystä

Markkina keskittyy ja Smart Eyelle aikaisempaa kovempaa kilpailua kotinurkilta. Tobii osti Xperin autoliiketoiminnat. Toiminta on siellä jo kannattavaa.

Edit. autoliiketoiminnan break even 2026

7 tykkäystä

Markkinalta täystyrmäs tälle uutiselle. Tobiin osake:

13.12. -27,1%
14.12. -9,8%

Alkuvuoden tasoista lasku yhteensä n. 75%.

Diluutio tulee olemaan kova, Tobiin market cap vain 542M SEK (48M EUR)

Ehkä vähän turhaa spekulointia, mutta voisiko olla potentiaalinen ostokohde Smartille vuonna 2024 kun oma liiketoiminta on kääntynyt kassavirta positiiviseksi?

Vahvistaisi Smartin asemaa markkina- ja teknologiajohtajana automotivessa ja toimisi entrynä muihin Smartille relevantteihin tuotealueisiin (VR lasit yms.)

Joka tapauksessa hyvä että toimiala konsolidoituu. Selkeyttää varmaan kilpailutuksiakin kun hälinää & kilpailijoita on vähemmän.

12 tykkäystä

Smart Eye:ltä uutta julkistusta. Toimitus 46 uuteen automalliin Pohjois-Amerikkaan, tällä kertaa Tier 1 -toimittajana. Oletan asiakkaan olevan GM.
Pidän hyvänä myös Smart Eyen uskottavuuden kannalta, että autonvalmistajat haluavat tehdä yhtiön kanssa suoraa yhteistyötä ilman välikäsiä.

Toimitusten arvo elinkaarimallilla laskettuna 1,55 miljardia SEKkiä.

42 tykkäystä

Aiemmin:

Nyt:

The combined estimated lifetime value from current design wins is now larger than SEK 6.715 billion.

Iso diili, kertaheitolla tuli lisää 34 %. Tämä menee nyt sarjaan kirsikka kakun päällä.

Any large deals or projects that we will win from here on will be like a cherry on top of an already delicious cake.

32 tykkäystä

Olisi mielenkiintoista kuulla kommenteja tästä joltain joltain oikeasti toimialaa tuntevalta.

Kuulostaa siltä, että tässä SEYE ottaa isompaa roolia muiden Tier2 toimittajien ratkaisujen integroimisesta yhteen. Voisin olettaa että tässä tapauksessa revenue per car on isompi kuin SEYEn kommunikoima 5-10 USD tier2 toimijana. Riskit ja työmäärä varmasti kasvaa myös, tarvitaankohan paljon uutta rekrytointia?

17 tykkäystä

Smart Eye: Santa Krantz Bringing Early Christmas Gifts (redeye.se)

Eli kuuden jälkeen analyysi on ilmeisesti luettavissa. Mileenkiintoista nähdä - päivän ilmoituksella tulisi olla merkitystä myös tuleviin ennusteisiin - ainakin pidemmällä horisontilla.

The contract is a major breakthrough in the sense that it is the first deal where Smart Eye delivers its solution directly as a tier 1 software vendor.

Software tier 1 contracts are something the company has spoken about a lot and also something we were expecting to see. We are, therefore, not changing our estimates or valuation. News similar to today’s announcement are rather catalysts that can bring the stock price closer to our Base Case.

5 tykkäystä

Toivon itsekin, että tämä oli analyytikolle vähintään pieni positiivinen yllätys, mutta Redeyen aiemmasta “Investment case de-risked” –rapsasta poimittuna tämä oli ainakin osin jo tiedossa.

Mallien tuotantoaikatauluistahan uutisessa ei kerrottu mitään, joten toivottavasti mallien suuri määrä edes tuli yllätyksenä.

3 tykkäystä

Mielestäni tässä annetaan osviittaa aikataulusta. Ramp up vasta 2027

The customer, a large North American car manufacturer, already has several vehicle models with Smart Eye’s DMS technology on the road, with more cars to be launched in the coming years. These will remain in production with Smart Eye as a Tier 2 supplier until 2027, when the 46 new car models will ramp up its production with Smart Eye as a Tier 1 supplier.

4 tykkäystä

Totta. Tämä on riskinä, kun yrittää nopeasti lueskella töiden ohessa.
Jätän toilailut nyt hetkeksi tähän toteamalla, että pääsin ainakin itse lukemaan @Lexus linkkaaman artikkelin ihan vaan kirjautumalla google-tunnuksella sisään, vaikka minulla ei premiumia olekaan maksettuna.

6 tykkäystä

Kilin-Colin: Colin Barnden on LinkedIn: Smart Eye Announces Largest-Ever Driver Monitoring System (DMS) Deal –…

9 tykkäystä

Ajatuksia linkkaamastasi Colinin kirjoituksesta.

Jotenkin tässä haiskahtaa se, että nimenomaan tilaaja on halunnut ostaa raudan ja datan erikseen, vaikka se Colinin mukaan kasvattaa tilaajan riskiä, kun se ei voi enää ainoastaan kipata mahdollista ongelmaa t1-toimittajan selvitettäväksi. Tällä tilaaja varmaankin hakee kustannussäästöjä + toimitusvarmuutta, kun se voi myöhemmin vaihtaa/kilpailuttaa joko raudan tai softat erikseen.

Se, ettei kuljettajan torkkuhälytin toimi, lienee maineriski.Moinen joka tapauksessa pyrittäisi kippaamaan toimittajien niskaan. Kolarikustannukset eivät varmaankaan näyttele mitään roolia, koska vastuu on kuljettajan ja koska kustannukset ovat pieniä suuren autovalmistajan kokoluokassa.

Smartin vastuu ei tässä varmaankaan muutu miksikään. He ovat edelleen vastuussa softastaan.

Iso kysymys on miten muut t-ykköset alkavat suhtautua Smartiin. Jos tämä on ollut tilaajan tahto, niin ei kai Boshit ja kumppanit voi olettaa, että Smartin olisi pitänyt kieltäytyä diilistä.

8 tykkäystä

Heh, Smart Eyen hoviopponentti onnistuu löytämään negat poikkeuksetta :sweat_smile:

Hieno diili kaikkinensa, toki tässä muutamat almanakat ehtii uusia ennen realisoitumista, mutta suunta on loistava! Maalaisjärjellä Tier-1 siirtymästä on vaikea löytää huonoja puolia, muutama ajatus:

  • SEYE pääsee tässä asetelmassa samoihin neuvottelupöytiin kaikkien OEMien kanssa, eikä vain niiden joihin kumppani-HW-tier-1:lla on ollut neuvotteluyhteys.
  • Päivän julkaisun voi nähdä validoivan SEYE asemaa markkinassa, jos OEMit haluavat SEYE softan 46 automalliin ohittaen HW-tier-1 kerroksen, tuotteen täytyy olla kilpailukykyinen
  • Ja kun tuote on kilpailukykyinen, tuskin rautaa toimittavat Tier-1 haluavat kieltäytyä tukemasta sitä ja/tai pitämästä SEYEa jatkossakin omana toimittajanaan
  • Hieman mutua, mutta olettaisin että tier-1 yhteys OEMien kanssa syventää integraatiota autojen järjestelmiin, mikä edelleen mahdollistaa enemmän arvoa OEMeille
  • Tier-2 toimittajaksi jääminen voi olla riskisempi vaihtoehto kuin siirtyminen Tier-1 tasolle

Colinin viikon takaisesta postauksesta löytyi muuten kiinnostava kuva, jonka lähdettä en itse tunnista:

Tuoreemman linkkaripostauksen kommenttikentässä myös näkemystä ja opastusta tarjolla:

image
image

Joista viimeinen on kiinnostavin, sen on kirjoittanut Fordin ADAS (Advanced driver-assistance system) Core Feature Owner, ei ihan turha kaveri kommentoimaan aihetta!

21 tykkäystä