Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Aikataulu on kyllä sen verta kireä että voisi toivoa sieltä jonkun suuremman tahon lyöneen hyvän hinnan tälle. Huomenna kai selviää kuinka ilmaseksi lappua on painettu.

4 tykkäystä

Tätä tarkoitin tölkin potkimisella, vaan jää silti aika ristiriitainen fiilis tästä, jos tämä on toteutettu hyvään hintaan ja on mahdollista saada enemmän kauppaa vaikka se luokin enemmän kuluja hetkellisesti ennen sen tuomaa tuottoa, se kuulostaa kyllä silti sille että nyt sitä rautaa olisi taottava.
Luotto kyllä saa siipeen kaiken vakuuttelun jälkeen ettei uusia lappuja tarvitse painaa.
Joutunee tovin nieleskelemään vielä tiedotetta.

13 tykkäystä


GPT käännös “Hinta, jota $SEYE on kohdistanut, näyttää olevan 91 kruunua, viimeisin paketti on 92,25 kruunua.”
Virallista ilmotusta odotellessa näyttäisi ainakin tuon perusteella aika hyvältä.

24 tykkäystä

Jos hinta on lähellä kurssia, ei tuolla ole juuri merkitystä, koska näkymät paranevat koko ajan. Firmassa on nyt enemmän rahaa, joka vain jaetaan useamman kesken. Joku halusi hyvällä siivulla mukaan, tolla hinnalla ei olisi laidasta ostettu 4 %. Tärkeintä kuitenkin on välttää ”loppuuko rahat jo ihan kohta, en uskalla lähteä tähän mukaan”-puheet. Kasvuyhtiöt on.

21 tykkäystä

Ei aiheuta itsessä huolta tämän perusteella. 1.65 miljoonaa osaketta = 5% diluutio @ 91 SEK, eli 4% alennus eiliseen closeen, ja 5% PREEMIO 30 päivän keskiarvoon. Kannattaa ottaa huomioon että kurssi oli vain ~75 SEK 30 kaupankäyntipäivää sitten. Hyvään hintaan saatiin kassa kuntoon jos pientäkään epäilyistä markkinan vedosta on kerran näkyvissä. Toki sitä olisi toivonut että pöhinä olisi jo nyt riittänyt, mutta minkäs teet :man_shrugging:

22 tykkäystä

Itse epäilen vahvasti, että tämä lisärahoituksen keräys liittyy toissapäiväiseen 150mSEK AIS -tilaukseen. Tiedotteessa mainittiin, että Smart Eye ei varsinaisesti olettanut saavansa tämän kaltaista tilausta, ja että tilaus tämä on ”beyond expectations”. Lisäksi mainitaan, että tämän tilauksen myötä Smart Eyen tulee kiinnittää huomiota supply chainin ylläpitoon, sillä AIS sisältää myös hardwarea. Veikkaan, että AIS:ää varten joudutaan rekryymään hlöstöä sekä kasvattamaan inventaariota ennenkuin itsessään tilaukseen liittyvät maksut tulevat Smartille. Tämä olisi aika luonnollinen ja lopulta positiivinen selitys sille, miksi cash flow positiivisuus saattaa siirtyä H1/25. Naiivia olisi ajatella, että 150msek tilaus joka sisältää HW:ta ei sitoisi käyttöpääomaa erilailla kuin normaali softa DMS.

39 tykkäystä

Eipä tämä lopulta niin negatiivinen asia ollut. Hyvään hintaan oli instikka halukas hyppäämään mukaan, ja kiinnostusta oli ollut laajasti. Nyt on enemmän kassaa millä operoida. Soppareita on sadellut viimeaikoina ja kulut nousee ennen kuin rahaa virtaa sisään.

Ei ollut eka kerta kun tölkkiä potkaistaan eteenpäin, se on toki vähän tylsää tän yhtiön kanssa :sweat_smile: Keissin pihvi on kuitenkin siellä vuodesta 2026 eteenpäin, niin sinäällään ei omasta mielestä ole niin suurta merkitystä onko se kassavirta positiivinen tänä vai ensi vuonna, kunhan kassa riittäisi sinne asti. Toimarin puheisiin suhtaudun kyllä varovaisen skeptisesti, vastahan sitä kuukausi sitten lupailtiin että rahat riittää.

11 tykkäystä

Kuukausi sitten taisi n. 4x todeta rahojen riittävän, mutta silloin ei tosiaan tätä AIS:ää ollut tiedossa varmuudella.

5 tykkäystä

Krantz ja Benjaminsson kommentoivat antia.

11 tykkäystä

Tämä annettiin haastattelussa yhtenä syynä. Syitä oli yhteensä kolme, ja oikeastaan aika bullish kuulostaa.

1.Smart capital race
2. It creates strategic flexibility
3. Success beyond expectation

Jos pitäisi kiteyttää niin haluavat lisää taloudellista joustovaraa, sillä heidän tuotteiden kysyntä on odotuksia suurempaa ja haluavat varmistaa ettei kauppoja jää toteutumatta sen takia että käteistä olisi vähän.

Ja kuten Martin sanoo, ajoitus tälle on erittäin hyvä ja discount on pieni.

38 tykkäystä

Ja sitten Redeyen kommentti. Nostavat jopa Base Case hintaa 5 kruunulla. Q&A tulossa myöhemmin tänään jossa asiaa toivottavasti avataan lisää.

28 tykkäystä

En ole nyt pariin vuoteen tarkemmin vilkuillut GSR-säädäntöä, mutta videolla Martin tuntuisi vahvistavan että sen puitteissa kamerajärjestelmät tarvitaan autoihin 2026 mennessä.

Vanhasta muistista ns. Grace period olisi 07/2024 +24kk, eli liittyy tähän. Kyllähän ne kamerat sitä myöten valuvat autoihin hiljalleen Euroopassa ja myöhemmin muualla.

Josko se vihdoin alkaisi juna puksuttaa. Vielä muutamat lähikvartaalit varmasti osake heiluu, mutta uudet diilit tuovat aina lisää nostetta…

https://www.redeye.se/video/event-presentation/992100/smart-eye-ceo-martin-krantz-cfo-mats-benjaminsson-present-the-background-purpose-of-the-directed-share-issue

Täytyy kyllä ihailla ruotsalaisia näissä pienissäkin puljuissa. Niin vaan AIS kehitettiin itse ja niitäkin alkaa kohta mennä isoille fleeteille kaupaksi. Miten ne aina onnistuukin markkinoinnissa.

Rivien välistä tässä voi kyllä olla kohta ongelmana, että miten jengi kerkeää revetä ens vuonna kaikkiin ohjelmiin mukaan kun pitäis kulut pitää maltillisena vielä muutama quartteri.

47 tykkäystä

The net effect of all our estimate changes yields a new Base Case valuation of SEK 148 (145).

16 tykkäystä

Näillä ajatuksilla eteenpäin. Vuonna 2026 yhtiö olisi kunnolla voitollinen.

Tähän mennessä liikevaihto kasvaisi noin 4x vuoteen 2023 nähden.

We have been in a long downward revision cycle in estimates, and at some time there should be a turning point, but exactly when remains hard to tell.

Vaikuttaa että autoteollisuuden alamäki on myös vaikuttanut siihen että Smart Eyen ennusteita on vuosille 2024-2025 laskettu toistuvasti. Mutta hiukan jo analyytikko arvuuttelee että milloin tämä kierre lähtee toiseen suuntaan.

Osakkeen osalta suuri volatiliteetti on edelleen odotettavaa.

21 tykkäystä

2026 koittaa nopeasti, kun nyt vain DMS puolen bisnes jatkaa kasvuaan kvartaalien välillä niin se varmasti rauhoittaa kurssia.

Vieläkään ei kielletty myöskään sitä ettei breakeven voisi olla tänävuonna, positiivisia yllätyksiä olisi mukava saada raporteissa, raporteissa näkyvä kasvu rauhoittaisi ainakin itseäni, ja olisi mahtavaa jos se edes hieman nopeampaa olisi kuin mitä odotetaan, vaikka nyt ei kassavirrat olisikaan vielä tänävuonna kunnossa.

Edit, mainittiin myös että tällähetkellä olisi 40 automallia tuotannossa ja loppuvuodesta olisi 80 automallia, ensivuonna 200 automallia, olettaen että tämä pätee luulisi sen näkyvän todella rajuna kasvuna.

Edit2, koska ilmoitetusti 40 automallia tuotannossa ja viimevuoden automotiven liikevaihto 90m, jos ajatellaan 60sek per auto, se tekee 37500 autoa myyty per malli.
Kia ceed myi viimevuonna 87246 autoa josta voidaan päätellä että, joko automallit mitä myytiin ei olleet kovin suuren voluumin automalleja, tai kaikissa autoissa ei ollut dms mitä myytiin, kummassakin tapauksessa per automalli pitäisi olla kasvuvaraa, myös 60sek per auto on aika alakanttiin, joka suuremmalla summalla laskee myytyjen määrää ja se vain lisäisi potentiaalia kun se kaikissa kohta pitäisi olla.
Tässä on reilusti spekulointia ainakin sen suhteen ettei tiedä montako mallia on koko ajalla viimevuonna myyty, saa korjata, ei missään nimessä sovi käyttää faktoina.

18 tykkäystä

Uutta redeyelta Smart Eye: Buckle up
Itse en näe mitä pitää sisällään, en omista premiumia.

2 tykkäystä

Hyundain myydyin malli Usassa ja Euroopassakin on Tucson. Kesäkuussa jälleenmyyjille saapuva vuoden 2025 malli esiteltiin New York Auto Showssa tällä viikolla. Auto sisältää DMSn vakiona samoin kuin niin ikään New Yorkissa esitelty Hyundain entistä amerikkalaisempi avolava Santa Cruz, jota saa myös jälleenmyyjiltä kesän aikana. Olen Redeyea optimistisempi Euroopan ulkopuolisen kasvun nopeudesta.

21 tykkäystä

Vuosirapsa

image

Joko oma laituri ja syväys on mitattu?

45 tykkäystä

Twiittiketjussa videoita NCAP-mötestä ja loppu kruunaa kaiken

https://twitter.com/MarKluft/status/1783148321772646625?s=19

11 tykkäystä

Velman lisäksi Martinia kiusaavat hänen päivityksissään Seeing Machinesin fanipojat. Tälläkin kertaa Martin pääsi kuitenkin sivaltamaan aika sopivasti. Seeing Machinesin omistajilla on ollut aika vähän ilon aiheita viime aikoina ja ovat riemuinneet Bemarin siirtymisestä heidän leirinsä jo neljä vuotta. BMWltä on kuitenkin tulossa jo 2025 uusi sukupolvi, johon Martin mielestäni viestissään viittaa. DMS-toimittajaa ei ole vielä käsittääkseni julkaistu.
https://www.bmw.fi/fi/more-bmw/concept-cars/vision-neue-klasse.html

7 tykkäystä