Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Eipä tämä lopulta niin negatiivinen asia ollut. Hyvään hintaan oli instikka halukas hyppäämään mukaan, ja kiinnostusta oli ollut laajasti. Nyt on enemmän kassaa millä operoida. Soppareita on sadellut viimeaikoina ja kulut nousee ennen kuin rahaa virtaa sisään.

Ei ollut eka kerta kun tölkkiä potkaistaan eteenpäin, se on toki vähän tylsää tän yhtiön kanssa :sweat_smile: Keissin pihvi on kuitenkin siellä vuodesta 2026 eteenpäin, niin sinäällään ei omasta mielestä ole niin suurta merkitystä onko se kassavirta positiivinen tänä vai ensi vuonna, kunhan kassa riittäisi sinne asti. Toimarin puheisiin suhtaudun kyllä varovaisen skeptisesti, vastahan sitä kuukausi sitten lupailtiin että rahat riittää.

11 tykkäystä

Kuukausi sitten taisi n. 4x todeta rahojen riittävän, mutta silloin ei tosiaan tätä AIS:ää ollut tiedossa varmuudella.

5 tykkäystä

Krantz ja Benjaminsson kommentoivat antia.

11 tykkäystä

Tämä annettiin haastattelussa yhtenä syynä. Syitä oli yhteensä kolme, ja oikeastaan aika bullish kuulostaa.

1.Smart capital race
2. It creates strategic flexibility
3. Success beyond expectation

Jos pitäisi kiteyttää niin haluavat lisää taloudellista joustovaraa, sillä heidän tuotteiden kysyntä on odotuksia suurempaa ja haluavat varmistaa ettei kauppoja jää toteutumatta sen takia että käteistä olisi vähän.

Ja kuten Martin sanoo, ajoitus tälle on erittäin hyvä ja discount on pieni.

38 tykkäystä

Ja sitten Redeyen kommentti. Nostavat jopa Base Case hintaa 5 kruunulla. Q&A tulossa myöhemmin tänään jossa asiaa toivottavasti avataan lisää.

28 tykkäystä

En ole nyt pariin vuoteen tarkemmin vilkuillut GSR-säädäntöä, mutta videolla Martin tuntuisi vahvistavan että sen puitteissa kamerajärjestelmät tarvitaan autoihin 2026 mennessä.

Vanhasta muistista ns. Grace period olisi 07/2024 +24kk, eli liittyy tähän. Kyllähän ne kamerat sitä myöten valuvat autoihin hiljalleen Euroopassa ja myöhemmin muualla.

Josko se vihdoin alkaisi juna puksuttaa. Vielä muutamat lähikvartaalit varmasti osake heiluu, mutta uudet diilit tuovat aina lisää nostetta…

https://www.redeye.se/video/event-presentation/992100/smart-eye-ceo-martin-krantz-cfo-mats-benjaminsson-present-the-background-purpose-of-the-directed-share-issue

Täytyy kyllä ihailla ruotsalaisia näissä pienissäkin puljuissa. Niin vaan AIS kehitettiin itse ja niitäkin alkaa kohta mennä isoille fleeteille kaupaksi. Miten ne aina onnistuukin markkinoinnissa.

Rivien välistä tässä voi kyllä olla kohta ongelmana, että miten jengi kerkeää revetä ens vuonna kaikkiin ohjelmiin mukaan kun pitäis kulut pitää maltillisena vielä muutama quartteri.

47 tykkäystä

The net effect of all our estimate changes yields a new Base Case valuation of SEK 148 (145).

16 tykkäystä

Näillä ajatuksilla eteenpäin. Vuonna 2026 yhtiö olisi kunnolla voitollinen.

Tähän mennessä liikevaihto kasvaisi noin 4x vuoteen 2023 nähden.

We have been in a long downward revision cycle in estimates, and at some time there should be a turning point, but exactly when remains hard to tell.

Vaikuttaa että autoteollisuuden alamäki on myös vaikuttanut siihen että Smart Eyen ennusteita on vuosille 2024-2025 laskettu toistuvasti. Mutta hiukan jo analyytikko arvuuttelee että milloin tämä kierre lähtee toiseen suuntaan.

Osakkeen osalta suuri volatiliteetti on edelleen odotettavaa.

21 tykkäystä

2026 koittaa nopeasti, kun nyt vain DMS puolen bisnes jatkaa kasvuaan kvartaalien välillä niin se varmasti rauhoittaa kurssia.

Vieläkään ei kielletty myöskään sitä ettei breakeven voisi olla tänävuonna, positiivisia yllätyksiä olisi mukava saada raporteissa, raporteissa näkyvä kasvu rauhoittaisi ainakin itseäni, ja olisi mahtavaa jos se edes hieman nopeampaa olisi kuin mitä odotetaan, vaikka nyt ei kassavirrat olisikaan vielä tänävuonna kunnossa.

Edit, mainittiin myös että tällähetkellä olisi 40 automallia tuotannossa ja loppuvuodesta olisi 80 automallia, ensivuonna 200 automallia, olettaen että tämä pätee luulisi sen näkyvän todella rajuna kasvuna.

Edit2, koska ilmoitetusti 40 automallia tuotannossa ja viimevuoden automotiven liikevaihto 90m, jos ajatellaan 60sek per auto, se tekee 37500 autoa myyty per malli.
Kia ceed myi viimevuonna 87246 autoa josta voidaan päätellä että, joko automallit mitä myytiin ei olleet kovin suuren voluumin automalleja, tai kaikissa autoissa ei ollut dms mitä myytiin, kummassakin tapauksessa per automalli pitäisi olla kasvuvaraa, myös 60sek per auto on aika alakanttiin, joka suuremmalla summalla laskee myytyjen määrää ja se vain lisäisi potentiaalia kun se kaikissa kohta pitäisi olla.
Tässä on reilusti spekulointia ainakin sen suhteen ettei tiedä montako mallia on koko ajalla viimevuonna myyty, saa korjata, ei missään nimessä sovi käyttää faktoina.

18 tykkäystä

Uutta redeyelta Smart Eye: Buckle up
Itse en näe mitä pitää sisällään, en omista premiumia.

2 tykkäystä

Hyundain myydyin malli Usassa ja Euroopassakin on Tucson. Kesäkuussa jälleenmyyjille saapuva vuoden 2025 malli esiteltiin New York Auto Showssa tällä viikolla. Auto sisältää DMSn vakiona samoin kuin niin ikään New Yorkissa esitelty Hyundain entistä amerikkalaisempi avolava Santa Cruz, jota saa myös jälleenmyyjiltä kesän aikana. Olen Redeyea optimistisempi Euroopan ulkopuolisen kasvun nopeudesta.

21 tykkäystä

Vuosirapsa

image

Joko oma laituri ja syväys on mitattu?

45 tykkäystä

Twiittiketjussa videoita NCAP-mötestä ja loppu kruunaa kaiken

https://twitter.com/MarKluft/status/1783148321772646625?s=19

11 tykkäystä

Velman lisäksi Martinia kiusaavat hänen päivityksissään Seeing Machinesin fanipojat. Tälläkin kertaa Martin pääsi kuitenkin sivaltamaan aika sopivasti. Seeing Machinesin omistajilla on ollut aika vähän ilon aiheita viime aikoina ja ovat riemuinneet Bemarin siirtymisestä heidän leirinsä jo neljä vuotta. BMWltä on kuitenkin tulossa jo 2025 uusi sukupolvi, johon Martin mielestäni viestissään viittaa. DMS-toimittajaa ei ole vielä käsittääkseni julkaistu.
https://www.bmw.fi/fi/more-bmw/concept-cars/vision-neue-klasse.html

7 tykkäystä

Mikä muuten on tämän hetken tilanne kilpailussa Seeing Machinen kanssa? Täällä hypen ollessa korkeimmillaan kaikki oli Smart Eyellä parempaa. Ollaanko forumilla edelleen samaa mieltä vai mitä muutoksia on parin vuoden aikana tullut?

2 tykkäystä

Pipeline:

Seeingillä käynnissä 6 programia, pipeline noin 60% Smart Eyen vastaavasta (366m USD vs. 575m €). Voipi myös olla, että Seeingin lukema sisältää Guardian-tilaukset, kun taas tuo Smartin käsittelemä Design Winnit liittyvät vain DMS-softaan (ei heidän AIS-aftermarket tuotteeseensa, joka on optio päälle). Tämän takia on mahdollisuus, että lukemat eivät ole suoraan vertailukelpoiset ja Seeing voi “kaunistella” tätä.


vs.

Ulkomuistista, Seeing on puhunut 6 programista jo aika kauan. Olikohan sama lukumäärä Seeingillä jo 3-4 vuotta sitten. Program voi olla yksi platform useita automalleja jonkin tietyn OEM:n sisällä (käytännössä GM) tai sitten useampi valmistaja. Veikkaan itse 1-2 valmistajaa ja kuutta platformia yhteensä.

Ehkä tärkeimpänä Smartin kannalta, on OEM määrä noussut tasaiseen tahtiin ja on nyt 21kpl. Jokaisella OEM.llä on yksi tai useampi platform Smartin kanssa pipelinessa. Keskimäärin 315 design winniä kohdistettuna 21 valmistajalle tarkoittaa jo 15 automallia per valmistaja.

Aftermarket:

  • Seeingin vahvuusalue. Em. perusteella lähes 60,000 ajoneuvossa on jo asennettuna.
  • Smartilla lähdössä vasta liikkeelle. Tämä on optio perus DMS/IS asennusten päälle.

Hauskasti molemmat valmistajat puhuvat 40%+ markkinaosuudesta tuoreimmissa katsauksissaan. Mutta mielestäni SEYE:llä on esittää näistä kahdesta vakuuttavampi pipeline tätä tukemaan.

19 tykkäystä

Mä en pääse tästä kilin-kolinista yli niin mitenkään, aivan totaalisesti pää jumissa tämän puolueettoman analyytikon kanssa: Colin Barnden on LinkedIn: #automaker #ceo #ncap #nhtsa #iihs #technology #safety #aeb #dms…

“For 2023, the leading supplier of NCAP compliant DMS is judged to have been Seeing Machines, well ahead of Smart Eye in second place. 2024 looks like a breakthrough year for DMS suppliers, with volumes rising through the critical 10% global fitment level, and a growing tailwind for DMS adoption from Global NCAP. Automakers need to consider their DMS partnerships and roadmap very carefully.”

“This new information again reinforces the point that “design wins” can be a highly misleading metric when used as a measure of market leadership, with cars on road proving much more reliable. OEMs can, and do, change their development plans. As previously observed, for now we will have to continue to review videos on YouTube as new models are released in 2024 and 2025 to find clues as to what is happening at Ford.”

8 tykkäystä

Itse uskon että Martin puhuu tässä totta, ja näin ollen Smart Eye olisi selkeä markkinajohtaja.

Omasta mielestäni tämä Colin ei syystä tai toisesta kuulosta kovin puolueettomalta. Jokin syy täytyy olla että hän sivuuttaa täysin Martin kertoman viestin, ja muutoinkin kyseenalaistaa ääritiukasti kaiken mitä yhtiö kertoo… tekeekö hän samoin Seeing Machines kertoman viestin kanssa? Mielestäni vaikuttaa ettei hän tee niin.

Mutta joka tapauksessa tässä on siis 2 markkinoiden kärkeä isolla marginaalilla taaksepäin. Esimerkiksi Smart Eyen kannalta itselleni riittää hyvin se että markkinaosuus olisi noin 40 % - jos vaikka Seeing Machines ylittäisi tuon lukeman - ja kaikki tuon päälle on plussaa. Mutta tosiaan mikäli yhtään Martinin viestiä uskoo vaikuttaisi että Smart Eyen markkinaosuus olisi jopa noin 50 %. Aika näyttää tarkalleen että miten tämä menee - juuri nyt kaikki näyttää kuitenkin hyvältä. Hieman omissa ajatuksissani harmaita hiuksia toi se tieto Smart Eye menetti heidän myyntitykkinsä - että miten käy tulevien sopimuksien kanssa? Vaikka toki kakku on jo niin sanotusti tuleville vuosille valmis, mutta päällyksen lisäkoristukset eivät kuitenkaan haittaisi.

15 tykkäystä

Myyntityön merkitys on korostunut aiempina vuosina, kun tälle teknologialle ei ole ollut pakkoa. Nyt tälle on tulossa pakko ensin eurooppaan ja myöhemmin NCAP / USA ym. myötä laajemminkin. Jalka on oven välissä ja kun teknologia päätyy yhdelle alustalle, on se siellä hyvinkin seuraavat 7-14 vuotta eteenpäin ihan ilman yhtään myyntityötä.

Pakko on hyvä myyntikonsultti. :slight_smile: Smartilla on myös jo 300 henkilöä globaalisti töissä. Luulisi jonkun sieltä joutavan myydä tarvittaessa.

Ja tämä yksi analyytikko on edelleen maailman puolueellisin puolueeton tutkija, jolla on epäilemättä omat taloudelliset intressit joko osakeomistusten ja/tai Seeingin maksamien rojalttien muodossa.

19 tykkäystä

Seeing ei ole pitkään aikaan julkistanut merkittäviä voittoja. Kovin hiljaista ollut Seeingin fanileirissä ja osakekurssi on jatkanut pitkää dippiä.

Peli ei toki ole vielä pelattu, vaan tiukka kilpailu varmasti käydään jokaisesta isosta sopparista. Momentum ja uutisvirta vaan on ollut Smartin puolella sanotaan viimeisen vuoden ajan.

En tiedä, onko kuinka merkittävä liikevaihdollisesti, mutta kuriositeettinä yksi Seeingin DW oli Fisker, joka on isoissa vaikeuksissa Ocean-mallin heikon myynnin takia.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/fisker-may-seek-bankruptcy-protection-30-days-if-unable-meet-debt-obligations-2024-04-23/

PS samaa mieltä timontin kanssa. Voisin kuvitella, että näiden monimutkaisen teknisten järjestelmien myyntiprosessissa yksittäisen ihmisen työpanos on suhteellisen rajallinen.

10 tykkäystä