Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Kehitys on hidasta niin pitkään, kun joudutaan tuijottamaan yksittäisten automallien ohjauspylväitä myyntialue kerrallaan, että olisiko noissa DMSää ja olisiko se vielä Smart Eyen. Lisenssituloa maksetaan kuitenkin vain se noin 55 kruunua per valmistettu ajoneuvo, joten vaikka uusia automalleja saataisiin noin 15 per kvartaali niin ei noista vaan kerry riittävästi liikevaihdon kasvua. Erityisesti, kun suurelta osin valvontakamera tulee vahtimaan vasta paremman varustelun myötä.

Vuoden päästä jokaisessa Euroopassa myytävässä autossa pitää olla velvoittavan lainsäädännön mukaan DMS. Tilanne muuttuu tässä kohdin mielestäni ihan toiseksi. Euroopassa myydään nyt noin 13 miljoonaa autoa vuositasolla ja jos tuosta siivotaan Teslat, kiinalaiset ja Mersut (Redeyen mukaan DMS omaa tuotantoa) saadaan markkinan kooksi reilu 10 miljoonaa autoa vuodessa. Jos Smartin osuus Euroopassa tästä markkinasta on se 40 pinnaa, niin kvartaaleittain saadaan Eurooppaan miljoona myytyä autoa. Tänä vuonna Smart Eye taitaa jäädä alle 2 miljoonan tuotetun auton koko maailmassa. Euroopaan myytyjen osuus on tuosta ehkä noin kolmannes. Uskoisin myös muun maailman osuuden kasvavan niin, että vuoden 2026 H2 myynnit olisivat yhteensä noin 4 miljoonaa myytyä järjestelmää. Tästä eteenpäin on ihan hyvää kasvupolkua nähtävissä uusien automallien, GMn Super Cruisen, Toyotan ja DMSn sekä koko matkustamon valvonnan ominaisuuksien kasvun myötä. Kasvua tosin voi syödä kiinalaisten autonvalmistajien markkinaosuuden nopea muutos.

Smart Eyelle ja erityisesti Affectivalla oli muutosneuvottelut vuoden vaihteessa ja kulusäästöjen tulisi näkyä kokonaisuudessaan nyt raportoitavalla kvartaalilla.

Itseäni hiukan huolettaa, että matkustamon valvonnan design winejä ei ole tullut kuin kymmenkunta kahdelle eri valmistajalle. EuroNCAPin testeissä menestyäkseen uusissa automalleissa tulisi olla monenlaista vavontaa jo 2026 alkuvuodesta lähtien.

5 Key Updates to Expect from Euro NCAP’s 2026 Protocol

Design Winejä ei ole juuri tullut kilpailijoillekaan. Mitenhän valmistajat aikovat ratkoa tämän tarpeen? Smartin toimitusjohtaja kertoi, että interior sensing ratkaisut yleistyisivät tuotannossa 2027.

Omat laskelmat ovat siis reilusti alle Redeyen oletusten erityisesti lähitulevaisuuden osalta mutta näilläkin saan tästä ihan Ok tuotto-odotuksen. Tietysti olettaen, että tutkimuspuoli ei kyykkää.

19 tykkäystä