Tässä viimeisten viestien aikana ollaan mielestäni hyvin tuotu esille keskeisimpiä muuttujia, mitkä tulevat määrittämään suunnan tämän keissin osalta pitkällä aikavälillä. Kiitos vielä vaivannäöstä kaikille, jotka ovat osallistuneet tiedonkeruuseen ja eri näkökulmien esille tuomiseen. Tässä vielä pohdintaa yhdessä viestissä näistä eri pitkän aikavälin kurssiajureista.
1. Design voittojen konvertoituminen liikevaihdoksi
Tästä @Z11 esille tuomasta riskistä olen itse myös huolissani. Yhtiö kertoo raporteissaan että tuleva liikevaihto on laskettu OEM:n arvioimasta mallikohtaisesta tuotantovolyymistä uudessa mallissa. Tähän haluaisin päästä kiinni tarkemmin ja ymmärtää, miten isosti design voiton jälkeinen volyymiarvio voi dipata vielä tuotannon käynnistyessä. Toisaalta, tässä on myös positiivisen yllätyksen mahdollisuus, mutta tämä tuntuu joka tapauksessa sijoittajana enemmän riskiltä.
“The calculations have been made by the company based on OEMs’ estimated production
volumes of car models and may change due to changed conditions for life cycle estimates of the car platforms.”
2. Keskitetty tuoteportfolio
Tämän voi nähdä sekä positiivisena että negatiivisena tekijänä firman menestykselle. Tähän mennessä asiaa on pohdittu lähinnä negatiivisessa mielessä perustellen että liikevaihto tulee ainoastaan tietyn tuotteen tuomasta myynnistä. Itse koen tämän tässä tapauksessa positiiviseksi ainakin kahdesta syystä. Ensimmäiseksi yhtiö on rakentanut omaa teknologiaansa jo 20 vuotta ja voisi kuvitella että he ovat myös ehtineet sulkea pois muita ei kannattavia/potentiaalisia vaihtoehtoja tämän matkan varrella. Toiseksi on myös valtava etu keskittää omaa osaamista pieneen core-alueeseen, ja nostaa todennäköisyyttä, että ovat tämän niche alueen parhaita. Vaikka Smart Eye on tuotteidensa osalta valinneet rajoitetun osaamisalueen, heillä ei potentiaalisen markkinan koko tule olemaan rajoittava tekijä. Näen tämän fokusoitumisen ennemmin myyntivalttina yhtiölle.
3. Itseohjautuvien autojen uhka
Esimerkiksi McKinsey (Linkki) uskoo, että tason 5 täysin itseohjautuvien autojen teknologiaa tullaan näkemään aikaisintaan 2030-luvulla käytössä ja tällöinkin käyttöönotto olisi asteittaista. Uskon itse että 3-4 tason luokkaan kuuluvat autot tulevat pitkään vastaamaan vielä suuresta osuudesta käytössä olevista autoista. Alla kuvaukset kahdesta “välivaiheen” itseohjautuvuuden tasosta. Näkisin itse että näissä tason 3-4 autojen markkinassa on vielä myyntipotentiaalia tarpeeksi pitkäksi aikaa.
Level 3 automation still requires a human driver, but the human is able to put some “safety-critical functions” to the vehicle, under certain traffic or environmental conditions. This poses some potential dangers as humans pass the major tasks of driving to or from the car itself, which is why some car companies (Ford included) are interested in jumping directly to level 4
Level 4 automation is a car that can drive itself almost all the time without any human input, but might be programmed not to drive in unmapped areas or during severe weather. This is a car you could sleep in.
Lopuksi todettakoon: Pureskeltuani tätä keissiä hetken, todeten että riskiä kyllä piisaa enemmän kuin tarpeeksi, päädyin kuitenkin ottamaan nipullisen osakkeita salkkuuni koska tässä on myös tulevan multibaggerin potentiaali kohtuullisen hyvällä näkyvyydellä tulevaisuuden kassavirtoihin.