Sosiaalinen media on vahvasti läsnä arjessamme ja melkein jokainen meistä käyttää jotain alustaa päivittäin tai ainakin viikoittain.
Oletteko huomanneet, että some tai vaikkapa Inderesin keskustelufoorumi on tarjonnut teille inspiraatiota tai jopa vaikuttanut konkreettisesti sijoituspäätöksiinne?
Miten merkittävänä pidätte sosiaalisen median roolia nykypäivän sijoittamisessa – onko se enemmän hyödyksi vai haitaksi?
Aloitetaan asiallinen ja avoin keskustelu siitä, millä tavoin eri alustat, somekanavat ja keskustelupalstat muovaavat ajatteluamme sijoittajina.
Itse eksyin Inderesin foorumille Bilotin listautumisannin myötä alkuvuodesta 2020 kun täällä tuntui olevan parhaiten keskustelua aiheesta.
Suoraan voin sanoa, että olisin sijoittajana hyvinkin erilainen nykypäivänä (ts. ainoastaan kuukausisäästäisin indeksiin), jos en olisi tälle foorumille eksynyt. Foorumi on antanut erittäin paljon ja täältä löytyy äärettömän osaavaa porukkaa, jotka jakavat tietojaan ja osaamistaan ilmaiseksi muille. Olen oppinut huomattavasti uutta tätä kautta, en sitten osaa sanoa kuinka hyvin se näkyy verrattuna passiiviseen indeksisäästämiseen.
Sen kyllä olen sanonut jo joskus aikaisemminkin, että Inderesin käyttäjämäärän kasvettua foorumin seuraaminen alkoi enenevissä määrin muuttua raskaammaksi, kun viestejä ja keskusteluja tuli jatkuvasti nopeammalla tahdilla. Tämän myötä tiputinkin omaa aktiivisuuttani, kun enää ei riittänyt muun elämän ohella aika pysyä foorumin osalta “ajan tasalla”. Eniten tämä näkyi siinä, että karsin seurattujen keskusteluiden lukumääriä ja siirryin enemmän pelkäksi lukijaksi kuin keskustelijaksi.
Sosiaalisen median rooli nykyajan sijoittamisessa on huima ja toivon, että kokonaisuudessaan sen vaikutus on positiivista. Varmasti sosiaalisen median myötä ihmisten ylilyönnit sekä ylös- että alaspäin ovat kasvaneet.
Olen tekemässä opinnäytetyötäni Sosiaalisen median vaikutuksista Z-sukupolven sijoituspäätöksiin. Tutkin erityisesti sitä, miten sosiaalisen median kanavat, vaikuttajat ja someilmiöt vaikuttavat alle 30-vuotiaiden sijoituskäyttäytymiseen.
Jos olet 18–30-vuotias, olisi mahtavaa, jos voisit käyttää hetken aikaa ja vastata kyselyyn. Kysely on täysin anonyymi ja vastaaminen vie vain muutaman minuutin. Kyselyyn voi vastata 10.4-17.4 välillä.
Kyselyyn pääsee alla olevasta linkistä:
Tämä foorumi, io-tech bbs sekä Youtube ovat parhaat lähteet sijoittamiseen. Facebookin sijoittajaryhmä oli epämielyttävä kokemus. Sijoitusideat osakkeiden osalta saan erityisesti Investing sekä Morningstar sivustoilta.
En tiedä, lasketaanko youtube ja spotify ym podcast-sisältö varsinaisesti sosiaaliseksi mediaksi, mutta ainakin itselleni päätökset sijoittaa rahastoihin on muodostunut osin noiden rahastojen edustajien haastatteluiden ja muiden ulostulojen perusteella.
Esim PYN elite alkoi kiinnostaa kun Petri Deryngin haastatteluja olin kuunnellut inderespodissa ja sittemmin muissakin haastatteluissa
Samoin Proprius Partnersin rahastoihin tuskin olisin sijoittanut, jos en olisi vuosien mittaa kunnellut Heikkilä & Vilenin juttuja ja sittemmin Olli Viitikon haastatteluja.
Pidän myös kovasti Sifterin sisällöstä enkä pidä lainkaan mahdottomana, että sijoittaisin siihen tulevaisuudessa. Näissä siis sekä Sifterin oma sisältö sekä haastattelut Karon grillissä, inderesillä ym.
Kun kuuntelee haastatteluja, tuntuu pääsevän paremmin salkunhoitajien ”pään sisälle” kuin pelkästään sijoittajakirjeitä lukemalla. Aika nopeasti huomaa, resonoiko sisältö oman ajatusmaailman kanssa. Toki ainoa sijoituspäätöskriteeri ei tietenkään ole ”salkunhoitaja vaikuttaa hyvältä tyypiltä” , mutta minun olisi vaikea kuvitella antavani rahojani jonkun ihmisen hoidettavaksi, jonka ääntä en ole koskaan edes kuullut.
Voi kuulostaa tyhmältä mutta näin ainakin itselläni.
Sosiaalisen median osalta seuraan lähinnä Inderesin foorumeja, mutta olen nyt oppinut, etten anna hyvienkään kirjoitusten vaikuttaa enää sijoituspäätöksiini. Pidemmällä aikavälillä olen varma, että se vaikuttaisi negatiivisesti tuotto-odotukseeni tempoilevuuden vuoksi.
Fabo, kauppalehti ja shareville ovat kyllä suurelta osalta sellaista kuonaa että kierrän kaukaa.
Joo, kyllä tuota on tullut mietittyä aika paljonkin. Oon itse 23-vuotias ja huomaan, että some – etenkin TikTok ja YouTube – vaikuttaa välillä jopa liikaa siihen, miten sijoittamiseen suhtautuu. Algoritmit tuo koko ajan eteen klippejä siitä, miten joku on “tehnyt miljoonia osakkeilla” tai saanut “passiivista tuloa 20-vuotiaana”, ja vaikka tietää, ettei kaikki ole niin yksinkertaista, niin kyllä se vaikuttaa ajatteluun. Inderesin foorumia tulee selailtua melkein päivittäin, ja siellä keskustelut voi joskus tarjota hyviä näkökulmia tai herättää ajatuksia, mutta välillä se menee ehkä turhankin spekulatiiviseksi. Somessa on siis paljon potentiaalia oppimiseen ja tiedon jakamiseen, mutta siinä on myös riski ajautua mukaan hypeen tai vertailla liikaa omaa tekemistä muihin. Eli hyödyllistä joo kunhan pysyy kriittinen ja osaa suodattaa, mikä on oikeasti relevanttia omaan strategiaan.
Välillä tuntuu, että algoritmit ruokkii just niitä sisältöjä, jotka saa joko innostumaan liikaa tai kyseenalaistamaan omaa tekemistä. Itse huomaan myös, että vaikka olisi selkeä suunnitelma, niin tiettyjä videoita tai keskusteluita katsoessa alkaa helposti miettiä, pitäisikö sittenkin “tehdä jotain fiksumpaa” tai nopeampaa. Ehkä just siksi on tärkeetä pitää se oma strategia kirkkaana mielessä ja suhtautua kaikkeen sisältöön vähän kuin suodattimen läpi.