SPAC merger companies - vaihtoehto IPOlle

veikaan et käy niinku noille muille et tulee vähintään 50 pinnaa alas

Lordstown (RIDE) on tullut vauhdilla alas tickerin muutoksen jälkeen.

2 tykkäystä

Viime aikoina kunnolla mergen jälkeen lasketelleissa SPACeissa ollaan oltu huomattavasti instikoiden ostohintoja korkeammalla mergen jälkeen ja kun sieltä on lähdetty myymään, on lasku ollut taattua samalla, kun yksityissijoittajien stop/lossit laulaneet hoosiannaa. SPAQissa ollaan kuitenkin tällä hetkellä alle instikoiden ostohinnan ja insitikoiden omistus erittäin suuri, eli en kyllä näkisi, että tiputaan mihinkään 5 hintaan, jos koko homma ei paljastu kusetukseksi tai jotain muuta kunnon peikkoa kaiveta kiven alta. 10 pinnassa voidaan kyllä hillua pitkäänkin.

2 tykkäystä

Trendi ainakin oikea:

image

Itse vielä painin myynkö “10-15 %” voitolla vai pidänkö 2022 loppuun, kun odotettavissa isommat nousut. Alun perin ostin näitä pikavoittoihin :smiley:

Aamulta jäänyt gap käytiin täyttämässä päivällä ja sen jälkeen mennään taas alaspäin. Näin on ollut monessa kohtaa eri lappujen kanssa. Jos siis käyttäytyy samalla tavalla kuin aiemmin ja gap-down täyttö johtaa downtrendin jatkumiseen. Mihin asti, on hyvä kysymys :thinking:
image

Toivottavasti ei… Ei kyllä maistu yhtään, taas vietiin matto alta. No tää on tätä

Fiskeriin ei moni tunnu luottavan, joten saattaahan tuo jatkaa dippiä pitempäänkin. Tuskin tuosta kuitenkaan mikään HOFV tulee. Se näyttää laskeneen jo 1.92 taalaan koronarajoitteiden iskiessä rankasti sen bisneksiin.

Twitterissä puitu: https://twitter.com/DrEmmettBrown19/status/1318976200300257282

Ennen 15.10. instikat omisti n. 89 % osakkeista

Sitten kävi näin:

image

Ja sitten 21.10. hupskeikkaa

Ilmeisesti sama toistui sitten vielä viime päivinä.

4 tykkäystä

Kyllähän tuo nyt ihan pikkuisen haiskahtaa. Hyvin on instikat kyllä vetäneet :smiley:

Voisko joku selittää tyhmälle mitä toi tarkoittaa? Pahoittelut tyhmyydestäni :frowning:

Hinta kuitenkin tippui 21.10 jälkeen reilusti, onko osuus kasvanut vai miksi tippunut? Eikös omistus myös kasva jos sitä shortataan? Tai näin olen luullut

Näinhän se käsittääkseni on mennyt, ihan tähän päivään asti:

  1. Instikat omistaa 89 %
  2. Sitten myyvät osuutensa pois niin, että jää 50 % heille
  3. Kurssi putoaa koska myyty hirveästi ja tavallinen porukka myy paniikissa (näin toimii jenkkipörssi keskimäärin, mitä seurannut. Siellä ei paljoa fundat paina, ja yli vuoden holdaus on käsittämätön konsepti :smiley:)
  4. Sitten kun tippunut tarpeeksi, niin ostavat takaisin halvemmalla ja osuus nousee vaikka 87 %:iin
  5. Toista kohdasta 1 kunnes keskihinta on instikoille sopiva

Hinta on aikalailla pysähtynyt tähän 9 USD, joten se kai on sitten se sopiva hinta.

Siivosin SPAQit pihalle siedettävällä tappiolla viimeviikolla. Pitkin hampain jouduin myymään sillä pidän Oceanin tyylistä, Fiskerin bisnessuunnitelmasta, joustavasta leasingista (leasingin käsimaksu on aika suolainen ja toivoisin Fiskerin tarjoavan matalampaa kilometrirajaa matalamman kuukausimaksun kanssa) sekä ajatuksesta panostaa softaan ja “digitaaliseen autoyhtiöön”.

Vaikkei suola ole kovin vanhaksi ehtinyt niin janottaa jo.

Inhorealistisin skenaario on se tilastollinen tosiasia että Fiskerillä todennäköisesti häviää indeksille.

Seuraavaksi todennäköisintä on huomata joku aamu Fiskerin saavuttaneen jonkun virstanpylvään ja kurssin raketoineen. “Ei tähän kannata enään hypätä kun nousi jo X%”

Kolmas ja epätodennäköisin vaihtoehto on istua käsien päällä ja ja onkia pohjilta. En löytänyt lähdettä mutta muistan lukeneeni pre-revenue + yli 1b valuaation olleen yhdistelmä jolla saavutetaan ensimmäisenä vuonna mergerin jälkeen keskimäärin 40% arvonpudotus.

1 tykkäys

Vaikee päätös että pitäskö siirtää rahat johonkin muuhun, ostettavaa on atm

Itse tuolla Yahoon puolella arvioin jotain tän suuntaista:

  1. Tickerin vaihtumisen jälkeisellä viikolla kurssi ehkä nousee siihen 13 - 15 USD pintaan, johon jämähtää
  2. Toukokuun 2021 LA Autoshow’n jälkeen noussee siihen 15 - 20 USD tienoille, johon jämähtää
  3. EOY 2021 ehkä julkaisevat uusia malleja ja soppareita, mutta kurssi varmaan vielä 20 USD tienoilla
  4. H1 2022 alkaa tulla pientä eloa, kun ekojen mallien “ihan oikea” myynti alkaa olla käsillä. Siinä 25 USD tienoilla.
  5. H2 2022 sitten hommaan tulee reilua kasvua, jos mitään ongelmia ei ilmene ja julkaisu H2 pysyy aikataulussa. Siihen 50 USD pintaan voinee nousta.
  6. Kun ekat mallit sitten ihan oikeasti ostettavissa, niin kurssi varmaan siinä 70 - 75 USD

E:
Kohdassa 4 piti olla tietysti H1 2022 eikä 2021 :smiley:

2 tykkäystä

Aika bullish näkemys, mikä on se Fiskerin vallihauta että ihmiset tätä niin kuumeisesti odottaisivat? Ymmärrän teorian jos lähestyt asiaa spekulatiivisesti pump&dump näkökulmasta, mutta mikä noin muuten olisi tälle aidosti se ajuri? Vegaaninen sisustus? :upside_down_face:

En vain näe miten tämä voisi pärjätä isoja + Teslaa vastaan, kun täytyy odottaa 2+ vuotta että autoja tulee, jos tulee.

Jos SPAC:it edelleen kiinnostaa niin siellä olisi tällä hetkellä mm. FEAC (Skillz) alekorissa.

Näähän ne tärkeimmät näkemykset:

  • Hinta vs. kokemus. Jenkit haluaa isoja autoja, mutta halvalla. Teslalla ei ole isoja, eikä halpoja. Muilla valmistajilla on tulossa sähköautoja, mutta nekin ovat tuplahintaisia ja/tai pieniä hatchbackeja sun muita. Jenkit haluaa SUV:n ja esim. Teslan Model X ei ainakaan omaan silmään hengi SUV:tä, vaan enemmän Honda Civiciä (kts. kuva alla)
  • Valmistusmalli on ketterä, jolloin ei ole lukittu yhteen tiettyyn toimittajaan => skaalautuu, ja pääsee mahdollisesta ongelmatoimittajasta nopeasti toiseen, sillä BEV-alustoja ja valmistajia on markkinoilla paljon.
  • Fisker on kuitenkin palkittu autosuunnittelija. Niitä ei ole ihan joka nurkalla ja auto on kuitenkin myös vahvasti myös fiilisjuttuja ostajalle. Siksi Teslalle halutaan kilpailijoita, kun kaikki ei tykkää Teslan ulkoasusta. He voivat sitten tykätä Fiskeristä. Kilpailuhan on aina hyväksi.
  • Valmistusmalli on myös kustannustehokas, jolloin Fisker saa helpommin voittoa per auto. Ei tarvi viilata pennejä ja kirjanpitoa, jotta saa voitollisen kvartaalin (kröhöm).

Model X, joka on olevinaan SUV vs. “oikea” SUV, eli Toyota RAV4

Ja vielä Fisker Ocean, joka tulee siis H2 2022 kauppoihin, jos aikataulu pitää:

6 tykkäystä

Ihan hyviä pointteja, itsekin pienellä mukana. Mutta - nuo kaikki on skenaarioita. Tämä on sellainen nollasta sataan kohde. Kumpikin mahdollinen.

2 tykkäystä

Karhuskenariota on aika hankala kuitenkin keksiä, kun Fiskerillä on jo monta ihan oikeaa autoa takanaan, myös sähköauto, eikä Fiskerin autoissa ole mitään “avaruusteknologiaa” (vety jne.) tai pyörän keksimistä uudelleen (heh heh). Kaikki valmistussopimukset on jo tehty ja nyt vain puhtaasti odotetaan ekaa julkaistua autoa, joka nyt on pitkän kokemuksen kautta lähinnä muodollisuus.

Oikeastaan ainoa liittyisi rahoituksen puutteeseeen (mutta firmalla on nyt 1 miljardi kassaa, 0 velkaa ja sopparit tehty) ja mahdolliseen Fiskerin huijaukseen, jossa Fiskeriä (firmaa) ei ole edes tarkoitettu oikeasti autofirmaksi asti. Mutta miksi mennä näin ison vaivan kautta, jos se on “suunnitelma”.

E:
Niin ja Oceaneita on tällä hetkellä varattu 9000 kpl. https://theheadlinereporter.com/fisker-says-ocean-reservations-spike-to-nearly-9000-company-will-have-1b-in-cash-following-merger-in-series-of-tweets-ahead-of-stockholder-vote/

Jos saavat sanotaanko vaikka 5000 USD voittoa per auto (ovh 37500 USD), tekee tuo jo 45 miljoonaa voittoa heti avaukseen. Ja ajan mittaan varausten määrä varmasti kasvaa. Jenkeissä on kuitenkin “muutama” autoja ostava henkilö, kuten myös Euroopassa, mikäli EU alkaa pa(i)nostaa sähköautoihin :slight_smile:

1 tykkäys

Itse pidän suunnittelutyylistä, vaikka vanhaan autokantaan onkin enemmän silmä tykästynyt. Hyviä pointteja tuli esille. Harmi vaan että ostot aloitin 12$ kohdilta, enkä 9$. Eikä tee mieli ostella enää lisääkään. Todennäköisesti hyppään junasta 50-70% osuudella pois jos kurssi raketoi yli 12% ja loput ehkä jätän muhimaan pidemmäksi aikaa, toki ei sillä osuudella kovin suurta pankkia tehdä vaikka kurssi nousisikin +20$. Varsinkaan tuotto/aika ei ole hyvä.