Osakesijoittaminen

Speqta - The dealmaker

Avataanpa ketjua erittäin mielenkiintoiselle
Adtech/Content & Comparison & SaaS yhtiölle Ruotsista.

Lainattu erinomainen kuvaus yhtiöstä käyttäjältä Helel:

Yritys siis operoi lead generation bisneksessä. Tarkoitus siis on tuottaa palveluita, jotka ohjaisivat niiden ostajan sivustoille kävijävirtaa mielekkäällä tavalla.
Tämä tapahtuu kahden segmentin kautta AdTech ja C&C .

  • C&C (Content & Comparison) tarkoittaa: erilaisten standalone vertailusivujen ylläpitämistä (Vinklubben ym.) sekä e-commerceen liittyvää asiakasvirranohjaamista, “vertailuyhteistyötä” ( Affiljet ) sanomalehtien ym. kanssa, alennuskuponkien avulla kävijöiden houkuttelevuutta. Lisäksi Speqta on kulutusluottojen välittäjä. Huomaat esim. Rahalaitos.fi:n joka siis on tällainen lainabrokeri. Samoin Ilta-Sanomien alennuskupongit nykyään Speqtan kautta.

  • AdTech . Tuotteena Shopello ja BidBrain

Shopello on Google CSS (Comparison Shopping Service. Verkkokauppias voi valita Googlen oman Google Shoppingin tai jonkun muun CSS:n joka ostaa Googlelta mainostilaa tuotteille asiakkaan puolesta)

(Tuotteena Shopello :n kautta mahdollisuutta mainostaa Googlessa CPO-periaatteella (Cost per Order, erotuksena Cost per Click = CPC). Useimmat CSS:t toimivat siis CPC-periaatteella. Shopello tarjoaa mahdollisuutta “olla maksamatta turhasta”, eli laskuttaa käyttäjäänsä vain jos klikkaus johtaa ostoon. Tämä on ajateltu edge. Shopello oli ennen Shopello BidBrain, mutta nyt BidBrain on erotettu omaksi tuotteekseen SaaS-pohjalta.

image

BidBrain on AI. Data-analytiikkakone, joka pyrkii optimoimaan mainosasettelun ja kerää asiakkailta rahaa onnistuneista myynneistä. Shopello on Googlen yhteydessä toimiva, mutta BidBrain-kokonaisuutta halutaan hyödyntää myös Googlen ulkopuolella.

BidBrain siis pyytää nähtäväkseen asiakkaan (verkkokaupan) omassa käytössä olevan Google Analytics -datan ja lisäksi oikeudet operoida automatiikallaan Google Ads -tiliä luodakseen mainoskampanjoita.

Red Eye on seurannut vuodesta 2016 asti ja seuraa yhä. Viimeisin päivitys marrakselta.

image

image

Puhutaan vielä omistajarakenteesta hieman. Sisäpiiri omistaa n. 20% yhtiöstä ja lisäksi heillä on jonkun prosentin edestä optioita merkitä lisää. Kaksi sisäpiiriläistä myi joulukuussa n. kolmanneksen omistuksestaan, mutta tämä selitettiin henkilökohtaisen lainan maksamisella.

Olivat siis pari vuotta sitten lainanneet yritykselle rahaa, ja nämä velkakirjat muuntaneet osakkeiksi 2019 jotka edelleen pantanneet henkilökohtaisen lainan vakuudeksi.

Keskeisiä ajureita tällä hetkellä ajatellaan olevan 1) markkinan herääminen, 2) C&C -segmentin kasvu Affiljetin orgaanisen kasvun myötä sekä mahdollisin yritysostoin ja 3) Mahdolliset uudet avaukset talon sisältä.

Red Eye näkee, että BidBrain -kehitys tulisi näkymään kustannuksina lähitulevana ja painavan tulosta alas. Laski siksi targetin 10 SEK → 8 SEK loppuvuodesta. Ajurina ei BidBrainiä kuitenkaan mainita, ja se kai onkin tällä hetkellä hyvinkin kokeellinen.

Q3 raportti. Tänä vuonna siis lisäkauppahinnan alaskirjaus 21MSEK vahvistaa tulosta ja se oikaistuna EBITDA-marginaali olisi reilun 10%, mutta ei tämä silti vaikuta minusta heikolta, ja kassavirtaakin pitäisi C&C-segmentistä tulla kyllin.

Speqtan rapsat

image

**Riskejä! **

Mutta lähtökohtaisesti pitää ymmärtää, että tämä on kovasti kilpailtua alaa. Erityisesti Google on potentiaalisesti kova haastaja CSS-tasolla BidBrainille. Hyvä puoli on, että markkinasta riittää ihan murto-osa (promilleluokkaa) Speqtan ollakseen kannattava. Jos yhtiölla on vielä rahtunenkin etua tai pärjäävyyttä, niin nykyiseen markkina-arvoon nähden potentiaalia näen paljon. :rocket:

C&C:ssä myös ja toimijoita paljon. Tämä yhtiö on historiansa aikana pyörittänyt eri nimellä muitakin ruoka-aiheisiä standaloneja ja yhteisöt elävät ja kuolevat aikanaan. Ennen Speqta ollut nimetty myTasteksi ja listautuneena pörssiin. Tämä uusi strategia (jta yhtiö nyt oteuttaa, laaja C&C/Affiljet + AdTech) otettu käyttöön muutama vuosi sitten, muistaakseni 2017.

Kasvu on tullut paljolti C&C:sta. Tämän vuoden kasvu siis selittyy Rahalaitos-hankinnalla paljolti. Kuitenkin myös selkeitä orgaanisen kasvun avauksia tällä C&C:llä on, ja odotusarvoisesti nykyinen kannattavuus on eräänlainen baseline, tai siis en näe syytä odottaa sen kannattavuuden olennaisesti heikkenevän. (minä 2020)

image

BidBrain AI “fiksusti” hyödyntää asiakkaan omaa Google Analytics ja Google Ads -dataa ja, luo mainoskampanjat asiakkaan puolesta. Google laskuttaa sitten BidBrainia CPC-periaatteella ja BidBrain asiakasta CPO-periaatteella. Tässä kaikki riippuu siitä, miten hyvin AI oikeasti toimii, koska rahaa ei tule ilman onnistunutta mainontaa.

Joka tapauksessa kolmannen osapuolen cookiet ovat se tapa, jonka avulla AdTech-yritykset nyt kohdentavat mainoksensa. Kun nämä otetaan on pois, on vaikea sanoa, mitä tapahtuu. Toisaalta tapahtuu vakava disruptio, toisaalta on vaikea sanoa nyt, onko Speqtan BidBrain ja sen ensimmäisen osapuolen data-analytiikka voittaja. Toisaalta kun BidBrain näyttää perustuvan ensimmäisen osapuolen datan analysoinnille, sen ei maallikko-arvioni mukaan “pitäisi” kärsiä suurta disruptiota itse. Toisekseen, kivijalka C&C näyttäisi olevan kunnossa.

SaaS-puolena tässä on siis AdTech/BidBrain, jonka launch on tänä vuonna. C&C/Affiljet on tavallaan sähköinen palvelu, jota eri toimijoille myydään, mutta ei siinä varsinaisesti myydä omaa softaa toisille käyttöön. Sinänsä tällä määrittelyllä ei ole väliä, jos kasvua ja rahaa tulee.

Liikevaihto 2020: 177 600 000 SEK

Markkina-arvo: 303 221 535 SEK

EV/Sales: 1,7x

P/E: 10.95

16 tykkäystä

Olisko tätä voinu edes parilla lauseella kuvailla Suomeksi? SaaS Markkinarvo, EV/Sales ja P/E luvut ei vielä ihan jaksa herättää.

1 tykkäys

2 tykkäystä

Eikös ne luvut ja tulos ole kuitenkin se mikä eniten ratkaisee :smile:
Parhaillaan yrityksen tutkiminen käynnissä ja lisää infoa tulossa!

3 tykkäystä

???
Eikös tämä ollutkaan Adtech/Content & Comparison -firma?
Onko Rahalaitos.fi nykyään SaaSsia :smiley:

2 tykkäystä

Heillä on siis yksi liiketoiminta alue, jossa yksi tuote toimii SaaS mallilla.

Bidbrain. In November 2020, the next generation of AI
service was secretly launched; Bidbrain.com which is an
AI-based SaaS service that bids transparently in the
customer’s own Google Ads account and shares incentives
with the e-retailer.

1 tykkäys

Kyseinen BidBrain on käytönnässä vielä betassa eikä tuo oikein liikevaihtoa. Nyt järki käteen :man_facepalming:

Ei ole motia kirjoittaa tästä nyt enempää, mutta tiivistän oman mielipiteeni: Kyseessä on kohtuullisesti hinnoiteltu Ruotsi-Suomi Adtech/C&C -yhtiö, joka on kärsinyt koronassa ja osti Rahalaitoksen (joka myös kärsi Koronassa). Jos 2021 tulee hyvää orgaanista kasvua niin yhtiö vaikuttaa kovin halvalta ja arvostuskertoimissa on selvää nousuvaraa. Jos kasvua ei tule niin tämä saattaa olla oikein hinnoiteltu tai jopa hintava.

Toisaalta tiedän fiksuja sijoittajia, jotka näkevät tässä selvästi aliarvostetun arvoteknoyhtiön. Tehkää oma DD ja vetäkää omat johtopäätöksenne :smiley:

6 tykkäystä

Juuri näin. Ei tee vielä SaaS yhtiötä :smiley:

1 tykkäys

Juuri näin :smiley: Mielenkiintoiselta vaikuttaa!

1 tykkäys

Yritys siis operoi lead generation bisneksessä. Tarkoitus siis on tuottaa palveluita, jotka ohjaisivat niiden ostajan sivustoille kävijävirtaa mielekkäällä tavalla. Jos tämä skene ei ole tuttu, niin kohtaat pian helvetisti vieraita akronyymejä , mutta yritän selittää ne auki.

(Jos toinen kotimainen luonnistuu sujuvasti, voit kuunnella kun toimari kertoo)

Tämä tapahtuu kahden segmentin kautta AdTech ja C&C .

  • C&C (Content & Comparison) tarkoittaa: erilaisten standalone vertailusivujen ylläpitämistä (Vinklubben ym.) sekä e-commerceen liittyvää asiakasvirranohjaamista, “vertailuyhteistyötä” ( Affiljet ) sanomalehtien ym. kanssa, alennuskuponkien avulla kävijöiden houkuttelevuutta. Lisäksi Speqta on kulutusluottojen välittäjä. Huomaat esim. Rahalaitos.fi:n joka siis on tällainen lainabrokeri. Samoin Ilta-Sanomien alennuskupongit nykyään Speqtan kautta.

  • AdTech . Tuotteena Shopello ja BidBrain

Shopello on Google CSS (Comparison Shopping Service. Verkkokauppias voi valita Googlen oman Google Shoppingin tai jonkun muun CSS:n joka ostaa Googlelta mainostilaa tuotteille asiakkaan puolesta)

(Tuotteena Shopello :n kautta mahdollisuutta mainostaa Googlessa CPO-periaatteella (Cost per Order, erotuksena Cost per Click = CPC). Useimmat CSS:t toimivat siis CPC-periaatteella. Shopello tarjoaa mahdollisuutta “olla maksamatta turhasta”, eli laskuttaa käyttäjäänsä vain jos klikkaus johtaa ostoon. Tämä on ajateltu edge. Shopello oli ennen Shopello BidBrain, mutta nyt BidBrain on erotettu omaksi tuotteekseen SaaS-pohjalta.

BidBrain on AI. Data-analytiikkakone, joka pyrkii optimoimaan mainosasettelun ja kerää asiakkailta rahaa onnistuneista myynneistä. Shopello on Googlen yhteydessä toimiva, mutta BidBrain-kokonaisuutta halutaan hyödyntää myös Googlen ulkopuolella.

BidBrain siis pyytää nähtäväkseen asiakkaan (verkkokaupan) omassa käytössä olevan Google Analytics -datan ja lisäksi oikeudet operoida automatiikallaan Google Ads -tiliä luodakseen mainoskampanjoita.

Red Eye on seurannut vuodesta 2016 asti ja seuraa yhä. Viimeisin päivitys marrakselta.

Historiaa.Trendi ei silti huono. Näissä luvuissa ei nyt Q4:ää ole.
image

Puhutaan vielä omistajarakenteesta hieman. Sisäpiiri omistaa n. 20% yhtiöstä ja lisäksi heillä on jonkun prosentin edestä optioita merkitä lisää. Kaksi sisäpiiriläistä myi joulukuussa n. kolmanneksen omistuksestaan, mutta tämä selitettiin henkilökohtaisen lainan maksamisella.

Olivat siis pari vuotta sitten lainanneet yritykselle rahaa, ja nämä velkakirjat muuntaneet osakkeiksi 2019 jotka edelleen pantanneet henkilökohtaisen lainan vakuudeksi.

Keskeisiä ajureita tällä hetkellä ajatellaan olevan 1) markkinan herääminen, 2) C&C -segmentin kasvu Affiljetin orgaanisen kasvun myötä sekä mahdollisin yritysostoin ja 3) Mahdolliset uudet avaukset talon sisältä.

Red Eye näkee, että BidBrain -kehitys tulisi näkymään kustannuksina lähitulevana ja painavan tulosta alas. Laski siksi targetin 10 SEK → 8 SEK loppuvuodesta. Ajurina ei BidBrainiä kuitenkaan mainita, ja se kai onkin tällä hetkellä hyvinkin kokeellinen.

Q3 raportti. Tänä vuonna siis lisäkauppahinnan alaskirjaus 21MSEK vahvistaa tulosta ja se oikaistuna EBITDA-marginaali olisi reilun 10%, mutta ei tämä silti vaikuta minusta heikolta, ja kassavirtaakin pitäisi C&C-segmentistä tulla kyllin.

Speqtan rapsat

**Riskejä! **

Mutta lähtökohtaisesti pitää ymmärtää, että tämä on kovasti kilpailtua alaa. Erityisesti Google on potentiaalisesti kova haastaja CSS-tasolla BidBrainille. Hyvä puoli on, että markkinasta riittää ihan murto-osa (promilleluokkaa) Speqtan ollakseen kannattava. Jos yhtiölla on vielä rahtunenkin etua tai pärjäävyyttä, niin nykyiseen markkina-arvoon nähden potentiaalia näen paljon. :rocket:

C&C:ssä myös ja toimijoita paljon. Tämä yhtiö on historiansa aikana pyörittänyt eri nimellä muitakin ruoka-aiheisiä standaloneja ja yhteisöt elävät ja kuolevat aikanaan. Ennen Speqta ollut nimetty myTasteksi ja listautuneena pörssiin. Tämä uusi strategia (jta yhtiö nyt oteuttaa, laaja C&C/Affiljet + AdTech) otettu käyttöön muutama vuosi sitten, muistaakseni 2017.

Kasvu on tullut paljolti C&C:sta. Tämän vuoden kasvu siis selittyy Rahalaitos-hankinnalla paljolti. Kuitenkin myös selkeitä orgaanisen kasvun avauksia tällä C&C:llä on, ja odotusarvoisesti nykyinen kannattavuus on eräänlainen baseline, tai siis en näe syytä odottaa sen kannattavuuden olennaisesti heikkenevän. (minä 2020)

image

BidBrain AI “fiksusti” hyödyntää asiakkaan omaa Google Analytics ja Google Ads -dataa ja, luo mainoskampanjat asiakkaan puolesta. Google laskuttaa sitten BidBrainia CPC-periaatteella ja BidBrain asiakasta CPO-periaatteella. Tässä kaikki riippuu siitä, miten hyvin AI oikeasti toimii, koska rahaa ei tule ilman onnistunutta mainontaa.

Joka tapauksessa kolmannen osapuolen cookiet ovat se tapa, jonka avulla AdTech-yritykset nyt kohdentavat mainoksensa. Kun nämä otetaan on pois, on vaikea sanoa, mitä tapahtuu. Toisaalta tapahtuu vakava disruptio, toisaalta on vaikea sanoa nyt, onko Speqtan BidBrain ja sen ensimmäisen osapuolen data-analytiikka voittaja. Toisaalta kun BidBrain näyttää perustuvan ensimmäisen osapuolen datan analysoinnille, sen ei maallikko-arvioni mukaan “pitäisi” kärsiä suurta disruptiota itse. Toisekseen, kivijalka C&C näyttäisi olevan kunnossa.

SaaS-puolena tässä on siis AdTech/BidBrain, jonka launch on tänä vuonna. C&C/Affiljet on tavallaan sähköinen palvelu, jota eri toimijoille myydään, mutta ei siinä varsinaisesti myydä omaa softaa toisille käyttöön. Sinänsä tällä määrittelyllä ei ole väliä, jos kasvua ja rahaa tulee.

15 tykkäystä

Mielestäni korkea (nykyinen yli 50%) kasvu ei ole välttämätön asia, vaan riittäisi maltillinenkin (matalahko kaksinumeroinen) kasvu ja jatkuvuuden osoittaminen. Speqta on vaiheessa, jossa liiketoiminnan kiinteät kustannukset ovat melko peitossa ja poistot/arvonalenemiset rasittavat tulosta kassavirran ollen kuitenkin verraten vahva.

Kasvua voisi tulla Affiljetin kautta, sosiaalisen median standalone-palveluiden sekä BidBrainin (AdTech) kautta orgaanisesti. Näistä kaikki ovat aikataulussa nyt H1 2021 tai jo toteutumassa. Pidemmällä Rahalaitos vapautunee kahleistaan, ja myöhemmin yritysostot/inhouse-projektit ovat mahdollisia joita ei erikseen tiedä.

Maltillinenkin liikevaihdon kasvu toisi kannattavuuden selvästi näkyville, ja upside olisi lyhyellä aikavälillä merkittäväkin.

Mainittu hyvin voimakas orgaaninen kasvu ei näytä todennäköiseltä nyt, ja helpoiten kasvu toteutuisi kyllä yritysostoilla. En usko, että C&C voi kasvaa orgaanisesti superkovaa, vaikka uusia asiakkuuksia onkin hankittu nyt hyvin ja vaikka SMART-konsepti onkin ilmeisesti toiminut. Tavoitteena kuitenkin on vain 20% CAGR orgaanisesti.

Tämä ja suurempikin potentiaali BidBrainilla voi olla, mutta siitäkään ei tiedetä vielä mitään. Vaikka siihen yritysostot päälle niin kyllä 50% näyttää kaukaiselta. Ehkä one-off oikein onnistuneen yritysoston kanssa (:ox:) voi liikevaihto kasvaa lähelle sitä, mutta ei kestävästi, ellei BidBrain todella lähde lentoon. Tulos sen sijaan voi kasvaa alkuvaiheessa paljon nopeamminkin.

Suureen (~50%) kaksinumeroiseen kasvuun tätä ei oikein voi pohjata, vaan tässä keskeisin elementti on edullinen hinta suhteellisen skaalautuvalle liiketoiminnalle kuitenkin yhdistettynä semihyvään kasvupotentiaaliin.ja kassavirtakin. Ehkä turvallisuus edellä, helmasyntiäni toteuttaen.

Kääntäen ajattelen niin, että jos tällä vielä olisi selkeä voimakkaan enimmäkseen orgaanisen kasvun track recordi, niin tämä olisi likimain all-in kandidaatti käytännössä nolladownsidella. Silloinhan tällä olisi kaikki ja arvostus muutamassa vuodessa vaikka 20x kerrointen venymisen ja tuloskasvun myötä.

Erikseen vielä on oikein suuruudenhullu kuvitelma ilman mitään todellisuuspohjaa siitä, jos BidBrain olisi voittaja post-cookie markkinoinnissa ja menestyisi globaalissa e-commerce skenessä. Expedia Group here we come! :sunglasses: No, se siitä. Jätä huomiotta nämä kaksi viimeistä kappaletta.

Tuo toimari on aivan valtavan innoissaan. :smiley:

Skulle du kunna kommentera liten om tillväxmöjligheterna?

Hän lähinnä sanoo, että on saavutettu stabilt lönsamhet ja että nyt voidaan painaa kaasua jokaisella vertikaalilla. Nyt kuitenkin yhtiön johto on vakuuttunut siitä, että BidBrain on saanut hyvää palautetta ja olisi valmiina launchia varten.

11 tykkäystä

Kiitos @Helel, todella hyvää tekstiä. Ilmeisesti ala on sinulle entuudestaan tuttu? @Turskakauppias, aloituspostausta kannattaisi ehkä vielä hieman rukata, sillä onhan tuo vähän tynkä.

4 tykkäystä

Ehei, olen vain arvopapereille omistautunut maallikko.

7 tykkäystä

Tässähän tämä on, kun mielestäni orgaaninen kasvu olisi se tekijä mikä alentaisi korkeiden kiinteiden kulujen vaikutusta ja toisi kannattavuuden paremmin esille. Yrityskauppahan ei varsinaisesti paranna nykyisten bisnesten kannattavuutta, ellei siitä löydetä jotain huippusynergiaa nykyiseen liiketoimintaan. Samalla yhtiölle voitaisiin perustella myös nykyistä korkeammat kertoimet.

Toisaalta olet oikeassa että tässä tuskin on hirmuisesti downsidea, paitsi korkokaton jatkuminen ja Koronan kolmas aalto :thinking: Kyllä tässä mielestäni paljon silti nojaa tuon BidBrainin vuonna 2022 tuoman liikevaihdon harteilla ja se vaikuttaa olevan avain siihen onko yhtiö halpa vai kallis. Jos BidBrain lähtee lentoon niin helpostihan tuo kurssi moninkertaistuu.

1 tykkäys

Hyvää pohdintaa @Helel ! Itse olen tässä kohtalaisella painolla kiinni. Näen mahdollisena, että Redeye nostaisi tavoitehintaa. Sen verran reilusti ylitettiin 2020 konsensus. Mielestäni lappu on kohtuullisesti arvostettu, tällä hetkellä itse asiassa koko pulju arvostetaan alle Rahalaitoksen hankintahinnan.

3 tykkäystä

Kiitos mahtavasta vastauksesta ja vaivannäöstä! Lisäsin tuon tekstin aloituspostaukseen :v: :sunglasses:

5 tykkäystä

Ole hyvä vain. Tämä ketjunavaus (tai due diligence tai mikä vain) oli minulla olemassa joulukuulta kun aloin tarkkailemaan, voisiko karhuskenaarioni toteutua vai saisiko yhtiö stabilt lönsamhet tai jopa :rocket: :full_moon:

En ole tavannut avata ketjuja itse, mutta tutkin asioita.

8 tykkäystä