Springvest - Kasvun ponnahduslauta

Kiitos Teemu, pahoittelut tämä kysymys on tosiaan mennyt ohi.

  1. Kasvuinvestoinneista on puhuttu aiemmissa Inderesin haastatteluissa, puhutaan pääosin tavanomaisista investoinneista markkinointiin ja myyntiin, uusiin myyjiin, asiakashallintajärjestelmiiin, laadukkaita sijoittajatilaisuuksia, digimarkkinoinnin kehittämiseen ja parempaan asiakaskokemukseen sekä asiakashankintaan. Näitä on viety etenkin tämän vuoden aikana eteenpäin isommalla huomiolla kuin ennen - “investments for future revenue”.

  2. Olemme historiassamme tyypillisesti järjestäneet 8-10 rahoituskierrosta. Nykyisellä toimintamallilla tuo määrä julkisia rahoituskierroksia tarkoittaa sitä, että julkaisemme uuden rahoituskierroksen kerran kuussa, pois lukien ajankohdat jolloin ei ole järkeä tehdä tämäntyyppistä kaupallista toimintaa (joulukuu, heinäkuu). Jos haluaisimme tehdä useampia kierroksia pitää tietenkin ensin varmistaa kasvuyhtiöiden laatu, kierroksen kestoja pitäisi todennäköisesti lyhentää ja, kuten aina haluamme joka tapauksessa, lisätä relevanttien kasvuyhtiösijoittajien (yksityissijoittajat, osakehajauttajat, perheyhtiöt) määrää.

  3. Rahoituskierrosten koot ovat nousseet merkittävästi verrattuna aikaisempiin vuosiin. Uusimmassa Inderesin videossa käydään tätä läpi. Tämä 5-12me kokoluokan fokus on sellainen, missä Suomessa ei oikein löydy yhtä rahoittajaa kasvuyhtiöille. Aikaisemmassa vaiheessa on esimerkiksi kymmeniä VC-rahastoja, mutta kasvuvaiheessa on vähemmän rahoituksen tarjoajia ainakaan yhdeltä luukulta.

7 tykkäystä