SSAB - Ruotsin teräsjätti

Treidatessa tätä firmaa on ehkä hyvä muistaa, että hintaan vaikuttaa tulevaisuudenodotukset terästeollisuuden hiilineutraalista tulevaisuudesta.Vetyprosessia ei sinänsä voi patentoida. Lisäksi tuloksentekoon olennaisesti jatkossa vaikuttavat EU-tason päästöoikeusmarkkinoiden tulevat pelisäännöt ovat vielä neuvottelematta.

Ps. SSAB:ta ei vielä hinnoitella vetyhypenä.

6 tykkäystä

Jos lyhyestä pelistä puhutaan niin mun mielestä vähän on momenttumista puhti poissa ja kevään huippu (4,5eur) ois pitäny ylittää jo tai ainakin mielellään aika pian. Nyt kulmakerroin pienenee. Jos huippu jää alle kevään huipun ja markkinasentimentti muuten on heikko niin voitais ehkä valua takas alle 4 ennen seuraavaa osaria.

Q3 tulos sitten taas tulee kyllä nostamaan kurssia.

(No aika spekulatiivista ja en jaksanu oikeesti piirtää kanavia&käppyröitä mut jaoimpa nyt kuitenkin oman perstuntuman :sweat_smile: Taitavammat dumatkoon sitten tämän).

1 tykkäys

Kiitos näkemyksestä. Ja tietenkin kuten Juurikki sanoi, myös sentimentin muutokset vaikuttavat treidin suuntaan.

Itse tulkitsen puhdin olevan loppu kun volyymikin näyttää laskevan. Mutta juu, tätä on hyvä seurailla ja tulkita.

16.8.2021 09.30.00 - Cision Finland

SSAB : Lehdistökutsu - maailman ensimmäinen erä fossiilivapaata terästä toimitusvalmiina

SSAB kutsuu median edustajia osallistumaan tapahtumaan, jossa maailman ensimmäinen erä fossiilivapaata terästä on toimitusvalmiina asiakkaalle. Tämä on virstanpylväs matkalla täysin fossiilivapaaseen raudan ja teräksen tuotannon arvoketjuun. Myös muiden HYBRITin omistajayritysten eli LKAB:n ja Vattenfallin edustajat osallistuvat tapahtumaan.

SSAB on näin ollen ensimmäisenä maailmassa tuottanut rautamalmipohjaista fossiilivapaata terästä, joka on pelkistetty HYBRIT-tekniikalla eli 100 % vedyllä
hiilen ja koksin sijaan. Tämä koetoimitus on tärkeä askel matkalla täysin fossiilivapaaseen arvoketjuun. Jo vuonna 2026 tavoitteena on toimittaa fossiilivapaata terästä markkinoille kaupallisia määriä ja ottaa tekniikka käyttöön teollisessa mittakaavassa.

SSAB, LKAB ja Vattenfall käynnistivät HYBRIT-hankkeen (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technolog) vuonna 2016 tavoitteenaan kehittää teknologia fossiilivapaan raudan ja teräksen tuotantoon. Kesäkuussa 2021 nämä kolme yritystä pystyivät esittelemään maailman ensimmäiset vedyllä pelkistetyt erät rautasientä, jota tuotettiin HYBRITin Luulajan pilottilaitoksessa. Näistä ensimmäisistä rautasienieristä on sittemmin valmistettu ensimmäiset teräkset tällä läpimurtotekniikalla.

Ohjelma alkaa seminaarilla, joka käsittelee fossiilivapaan teräksen tuotantoa, vihreää teollista kehitystä ja fossiilivapaiden tuotteiden markkinoita. Paikan päällä tilaisuuteen osallistuvat voivat myös vierailla valssaamolla ja olla läsnä, kun ensimmäinen erä fossiilivapaata terästä on toimitusvalmiina.

Osallistujat: Ruotsin kauppa- ja teollisuusministeri Ibrahim Baylan, SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist, LKAB:n toimitusjohtaja Jan Moström ja Vattenfallin
toimitusjohtaja Anna Borg.

Ajankohta: 18. elokuuta 2021 klo 11.00 CEST (Ruotsin aikaa)
Digitaalinen: https://www.floodlive.se/ssab
Paikan päällä: Rajoitettu määrä paikkoja SSAB:n Oxelösundin tehtaalla
VAATII ILMOITTAUTUMISEN

12 tykkäystä

SSAB:hen hinnoitellaan sitä että bisnesympäristö on oikein huomattavasti parempi kuin viimeisten viiden vuoden aikana keskimäärin. Siinäpä se. Näin kevyillä eväillä olen tämän kommentin kanssa liikkeellä :smiley:

P/e:t ensinnäkin viimeisten 5 vuoden keskiarvotuloksella ja toiseksi laskettuna sen vuoden tuloksella joka oli paras 2016–20-jaksolla.

SSAB 4,44; p/e 30x, 13x
Tulos/osake (EPS), euroa
0.12
0.23
0.35
0.11
-0.05
k.a. 0.15

16.8.2021 ttm-p/e 11x.

Market cap 4,8 miljardia, korollista nettovelkaa 700 miljoonaa.

3 tykkäystä

SSAB tuuttasi pihalle ensimmäiset satsin päästötöntä terästä.

CEO Lindqvist kommentoi, että myydään ainakin aluksi 20-30% preemiolla. Ei puheittensa mukaan ole laskenut minkälainen hinnoittelun pitäisi olla jotta päästötön teräs pääsee break-eveniin… Pitäisikö uskoa?

Mielestäni päästöttömän teräksen ei pitäisi olla cost+kulut -hinnoittelu, päästöttömyys on asiakkaille kuitenkin hinnoittelu- / myyntivaltti. No loppupeleissä markkinahinta näihinkin muodostuu, pitkän aikaa kysyntä nousee nopeammin kuin tarjonta pystyy siihen vastaamaan. Eri tarpeilla erilainen maksukyky, ja ne maksukykyiset tarpeet joutavat saada päästötöntä terästä ensimmäisenä.

“Intresset är större än tillgången”, understryker Martin Linqvist.

Det fossilfria stålet uppskattas, åtminstone initialt, säljas till en premie om 20-30 procent jämfört med konventionellt stål. På frågan om vilket pris som behöver tas för stålet för att affären ska nå break-even, då det kommer krävas stora investeringar, svarar Martin Lindqvist att man än så länge inte räknat på det.

13 tykkäystä

Eilen tosiaan lehtien kansissa vilahteli juttua SSABin ensimmäisistä fossiilivapaista teräksistä, mitä ketjun pyhimys Opa tuossa ylhäällä referoikin.

En ole aktiivinen teollisuussektorin seuraaja, mutta törmäsin hyvään paperiin liittyen SSAB:n HYBRIT-hankkeeseen. Siinä SSAB, LKAB ja Vattenfall käyvät perus tekniikka läpi teknologian takana. En nopealla etsinnällä löytänyt paperia vielä tästä ketjusta, joten toivon siitä olevan jotain hyötyä teille sijoittajille, ketkä haluatte ymmärtää tätä fossiili-vapaata tuotetta :slight_smile: Metals | Free Full-Text | Toward a Fossil Free Future with HYBRIT: Development of Iron and Steelmaking Technology in Sweden and Finland | HTML

Paperista löytyy muun muassa tämä geneerinen kuva prosessista:

Kuvateksti:

  • Non fossil fuels are used in pellet production

  • Hydrogen is produced with electrolysis using fossil-free electricity

  • Storage of hydrogen in a specially designed unit is used as a buffer to the grid

  • A shaft furnace is used for iron ore reduction

  • Tailor-made pellets are used as iron ore feed

  • The reduction gas/gas mixture is preheated before injection into the shaft

  • The product can either be DRI or HBI free of carbon or carburized

  • The DRI/HBI is melted together with recycled scrap in an electric arc furnace

9 tykkäystä

Verenpunaiseen pörssipäivään kaunista hintakäyrää.
SSAB (B) komeasti -5,6% ja tasan 4,00 EUR. OMX Helsinki “vain” -1,9%

Teräksen hinta ollut USA:ssa koko ajan tasaisessa nousussa, SSAB:n liikevaihdosta muistaakseni n 25% tulee sieltä (paksut levyt). Eurooppa tasaantunut huipulle ainakin toistaiseksi. Teräksen raaka-aineet toki myös nousseet, mutta jalostusmargin myös kasvanut selvästi saavuttaen 2+ kertaista tasoa. Tuloskin on ollut kohdillaan. Vaikka, hinnat tulevat voimaan jonkin viiveen lävitse, ja hintakäyrä on ollut nouseva. EPS yli yhden euron, kuvittelen (1Q oli 0,14 EUR, 2Q 0,305 EUR)

Europe (north):

US:

18 tykkäystä

Handelsbanken: target 60 SEK = 5,83 EUR & Osta (B-sarja)

15 tykkäystä

Mitäs mitäs, eikös idän halpatuonti ole ollut Saksan autoteollisuuden selkäranka. Ajatukset hiljalleen muuttumassa?

SSAB : SSAB toimittaa fossiilivapaata terästä Mercedes-Benzille
SSAB toimittaa fossiilivapaata terästä Mercedes-Benz AG:lle, joka aikoo käyttää terästä ajoneuvojensa prototyyppiosissa.

[image] SSAB ja Mercedes-Benz solmivat kumppanuuden saadakseen fossiilivapaan teräksen käyttöön ajoneuvotuotannossa mahdollisimman pian: SSAB:n fossiilivapaasta
teräksestä valmistettavien runkojen ensimmäisiä prototyyppiosia suunnitellaan jo ensi vuodelle. Vuoteen 2039 mennessä Mercedes-Benzin uuden henkilöautokannan
koko arvoketju on hiilineutraali.

Vuonna 2026 SSAB aikoo toimittaa markkinoille fossiilivapaata terästä kaupallisessa mittakaavassa sen jälkeen, kun Oxelösundin masuunit vaihdetaan
valokaariuuniin. SSAB käyttää HYBRIT-teknologiaa, joka korvaa rautamalmipohjaisen teräksen tuotannossa perinteisesti käytetyn hiilen ja koksin fossiilivapaalla
sähköllä ja vedyllä. Prosessi eliminoi käytännössä teräksen tuotannon hiilidioksidipäästöt.

“Olemme erittäin iloisia saadessamme Mercedes-Benzin kumppaniksemme fossiilivapaille terästuotteille. Rakennamme yhdessä täysin fossiilivapaata arvoketjua aina
loppuasiakkaalle asti”, SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist sanoo. “Olemme ylpeitä voidessamme vähentää maailmanlaajuisia hiilidioksidipäästöjä yhteistyössä
uuden kumppanimme kanssa.”

SSAB, LKAB ja Vattenfall perustivat HYBRITin vuonna 2016 tavoitteenaan kehittää tekniikka, joka käyttää vetyä ja fossiilivapaata sähköä teräksenvalmistuksessa
koksin sijaan. Elokuussa 2021 SSAB pystyi esittelemään maailman ensimmäiset fossiilivapaat teräkset, joiden valmistus perustui HYBRITin Luulajan
pilottilaitoksella vetypelkistyksellä valmistettuun rautasieneen. Tämä oli tärkeä askel matkalla kohti täysin fossiilivapaata teräksen tuotannon arvoketjua.

Lisätietoja kumppanuudesta Mercedes-Benzin kanssa on osoitteessa Daimler Global Media
Site. (https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko.xhtml?oid=4836258)

Lisätietoja:
Mia Widell, Press Relations Manager, SSAB, +46 76 527 25 01, mia.widell@ssab.com

12 tykkäystä

Nyt lyhyen ajan sisään aina kun on ilmoitettu näistä fossiilivapaista teräksen toimituksista niin kurssi on lähtenyt laskuun. Ajatteleeko markkina että fossiilivapaa teräs ei ole hyvää bisnestä?

ESG mielessähän se on hyvä asia, mutta onko kyseessä niin uusi teknologia että odotetaan ja seurataan miten bisnes lähtee rullaamaan kyseisen tuotteen osalta?

1 tykkäys

En usko, että näillä uutisilla on ollut negatiivista vaikutusta kurssiin. Itse olen järkeillyt laskun tapahtuneen koska mm. autotehtaiden linjastoja on pysäytetty esim. komponenttipulan takia. Voin olla väärässäkin, mutta olen pistänyt sen markkinoiden hermostuneisuuden piikkiin.

1 tykkäys

Itselle tulee mieleen Neste siinä vaiheessa kun investoivat ja käynnistelivät biopuoltaan. Silloin markkina ei uskonut ja kuinkas sitten kävikään?

Jos ylipäätään halutaan hiilidioksiidipäästöt alas niin terästeollisuus on avainasemassa sen suhteen. Yleensä on ollut niin, että ne jotka ovat etujoukkoa myös sen palkinnon keräävät. Mielestäni tämä näyttää nyt todellä hyvältä kun tässä kerätään kassaa täyteen rahaa noiden investointien tekoon ja oltaisiin ensimmäisenä markkinoilla tarjoamassa puhdasta terästä. Pitää muistaa että on paljon terästä käyttäviä kohteita joissa se yksikköhinta ei kuitenkaan ole tärkein asia. Jos materiaalikustannus on muutama prosentti loppuhinnasta tai jopa vähemmän niin silloin se puhtaan teräksen käyttö voi olla monessa mielessä tavoiteltavaa näillä asiakkailla. Vaikka se teräksen yksikköhinta nousisikin joitakin kymmeniä prosentteja.

Mahdollisuus siis vaikka mihin, omasta mielestäni. Isosti mukana :+1:

6 tykkäystä

Ja ilmoitukset jatkuvat tähän teemaan liittyen.

SSAB : SSAB ja Faurecia yhteistyöhön fossiilivapaan teräksen käyttämiseksi autojen istuinrakenteissa

SSAB on solminut yhteistyösopimuksen Faurecian kanssa tutkiakseen yhdessä kehittyneiden erikoislujien fossiilivapaiden terästen kehittämistä autojen
istuinrakenteissa käytettäviksi.

[image] Tämän kumppanuuden ansiosta Faurecia, yksi maailman johtavista autoteollisuusteknologiayrityksistä, on ensimmäinen autoteollisuuden tavarantoimittaja,
joka tutkii fossiilivapaan teräksen mahdollisuuksia SSAB:n kanssa.

Osana yhteistyötä Faurecia aloittaa SSAB:n fossiilivapaan teräksen käytön istuinrakenteissaan vuodesta 2026 alkaen. SSAB toimittaa Faurecialle toimialan
kunnianhimoisimman ja edistyneimmän teknologian avulla valmistettua fossiilivapaata terästä, jonka valmistuksessa käytetään vihreää vetyä ja fossiilivapaata
sähköä koksin, hiilen ja muiden perinteisesti teräksen valmistuksessa käytettyjen raaka- ja polttoaineiden sijaan.

“Olemme erittäin iloisia voidessamme työskennellä Faurecian, autoteollisuuden edelläkävijätoimittajan, kanssa kehittääksemme kehittyneitä, lujia,
fossiilivapaita terästuotteita. Olemme vahvistaneet yhteistyötämme ja kasvattaneet liiketoimintaamme Faurecian kanssa jo jonkin aikaa keskittyen kehittyneisiin
korkean lujuuden teräksiin, jotka tekevät auton osista vahvempia, kevyempiä ja turvallisempia. Nyt olemme sitoutuneet nostamaan yhteistyömme uudelle tasolle
toimittamalla fossiilivapaita SSAB:n AHSS-teräksiä yhä enemmän vuodesta 2026 alkaen, jotta voimme edistää Faurecian hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteita
ja samalla vähennämme maailmanlaajuisia hiilidioksidipäästöjä”, sanoo SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist.

“Olemme erittäin ylpeitä, että olemme ensimmäinen autoteollisuuden toimittaja, joka turvaa fossiilivapaan teräksen toimitukset SSAB:n avulla. Tämä on merkittävä
askel hiilidioksidineutraaliusmatkallamme Scope 3:n osalta. Etenemme päättäväisesti laatimamme tiekartan mukaisesti ja teemme kaikkemme saavuttaaksemme
tavoitteemme,” sanoo Faurecian toimitusjohtaja Patrick Koller.

SSAB:n tavoitteena on toimittaa fossiilivapaata terästä markkinoille kaupallisessa mittakaavassa vuonna 2026 ja muuttaa asteittain kaikki toimintansa ja tulla
täysin fossiilivapaaksi yritykseksi vuoteen 2045 mennessä.

SSAB:n fossiilivapaa teräs on valmistettu rautasienestä, joka on valmistettu HYBRIT-teknologialla. SSAB, LKAB ja Vattenfall perustivat HYBRITin vuonna 2016
tavoitteenaan kehittää tekniikka, joka käyttää vetyä ja fossiilivapaata sähköä teräksenvalmistuksessa koksin sijaan. Elokuussa 2021 SSAB pystyi esittelemään
maailman ensimmäiset fossiilivapaat teräkset, joiden valmistus perustui HYBRITin Luulajan pilottilaitoksella vetypelkistyksellä valmistettuun rautasieneen.

11 tykkäystä

Boomi jatkuu.

SSAB ja Cargotec ovat sopineet tekevänsä yhteistyötä fossiilivapaan teräksen tuomiseksi lastin- ja kuormankäsittelyteollisuudelle. Yritykset aloittavat koordinoidun kehityksen SSAB:n fossiilivapaan teräksen käyttämiseksi Cargotecin lastinkäsittelylaitteissa.

Tämä on strateginen kumppanuus, joka hyödyttää molempia osapuolia ja tuotteiden loppukäyttäjiä. Se on merkittävä virstanpylväs matkalla kohti kestävää kehitystä ja fossiilivapaiden tuotteiden tarjontaa.

“Olen ylpeä siitä, että olemme edelläkävijä lastinkäsittelyalalla fossiilivapaan teräksen parissa ja että meillä on ainutlaatuinen mahdollisuus työskennellä yhdessä alan edelläkävijän kanssa. Tämä on tärkeä askel kohti visiotamme tulla kestävien tavaravirtojen markkinajohtajaksi”, Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo.

16 tykkäystä

SSAB on siinä mielessä kaukoviisas, että ohjeistaa sangen laveasti.

Salzgitter - Saksan verrokki - joutui taas nostamaan ohjeistusta, pretax profit
09 2021: 600-700 meur
06: 400-600 meur
04: 300-400 meur
Jne

Toivotaas että SSAB:lla olisi samnasuuntaista kehitystä ja miksei olisi
No olihn Salzgitterillä kasassa 306 meur jo 1h2021 eli ei kai hirveä yllätys toisalta.

8 tykkäystä

Kauppalehdessä maksumuurin takana oli listattu kootut analyytikoiden ostosuositukset 8.9.2021 (LÄHDE: FACTSET, 30 VALITTUA OSAKETTA)

SSAB A:n luvut:
Osta: 80%
Pidä: 20%
Myy: 0%
Kurssi: 4,43eur
Tavoite: 5,74eur
Nousuvara %: 29,5%

Tuo nousuvara% oli Metso Outotecin (30,9%) jälkeen koko listan toisiksi korkein.
-Mitäs selityksiä keksitte että markkina hinnoittelee tätä näinkin paljon alemmas kuin analyytikot?

7 tykkäystä

Keräsin osarin jälkeiset päivitykset heinäkuussa, ja tavoitehinnoissa tietenkin hyvä muistaa että samaan osinkoon oikeuttava mutta vähemmän äänivaltaa antava B-osake ei ole edes 4 EUR.

Perjantaisen Talouselämän mukaan Factset -tietokanta antaa 2021 nettotulosta 1018 MEUR / P/E=4 ja vastaavat 2022 568 MEUR & P/E=7. Osinko% arviot 7,4% ja 5,5%. Kurssiksi sanotaan 3,96 EUR.

Ts markkina ei arvosta lähitulevaisuuden vahvoja lukuja tai ei usko niihin, ja odottaa käännettä. No todellisuudessa, osakemarkkinoilla ostopaineen ja myyntipaineen balanssi vaikuttaa näkemysten lisäksi.

Tai eihän nöitä oikeasti kukaan tiedä. Voihan se olla että myös päästöttömän teräksen kehityskustannukset ja EU:n päästöpolitiikka pelottavat, päästöttömän hintapreemio todistamatta, jne

Teräksen hinta on Euroopassa hieman laskenut huipuista, mutta USA:ssa käyrä on vielä huipuissa. Hyvä myös huomata, että raaka-aineen kuten rautamalmin hinta on vahvasti laskenut. Ja huippuhintojen mukaisesti ei ole vielä kvartterikaan raportoitu.

Mielestäni kuitenkin tullipolitiikka on teräksessä juuri uusittu, Kiina leikkaa tuotantoa CO2 -säästellen ja hankaloittaa vientiä Kiinasta, tukien Aasien hintatason nousua, jne.



8 tykkäystä

Pieni säätö, mutta ylöspäin.
A-osakkeella matkaa tavoitteeseen 34%, B-lapulla (jota tavoite ei koske(ne) matkaa reilut 50%.

Barclays: 60 → 61 SEK (6,01 EUR) & Overweight

Barclays höjer riktkursen för SSAB till 61 kronor (60), upprepar övervikt - BN (Finwire)
2021-09-14 06:53

6 tykkäystä

14.9.2021 11.54

Valtio siirtää SSAB-osakkeet Solidiumista valtioneuvoston kanslian suoraan omistukseen

Hallitusohjelman ja omistajapoliittisen periaatepäätöksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on Suomen hiilineutraaliuden saavuttaminen vuoteen 2035 mennessä. Teollisuudessa tehtävien päästövähennysten merkitys tavoitteen saavuttamiseksi on merkittävä. Valtio-omistajan näkökulmasta on tärkeää, että Suomen suurin teollinen hiilidioksidipäästäjä konvertoi toimintansa vähähiiliseksi. Tämän vuoksi työ- ja elinkeinoministeriö on nyt määritellyt omistukselle strategisen intressin, ja omistus siirretään Solidiumista valtion suoraan omistukseen.

7 tykkäystä