Starbreeze - Ruotsalainen pelikehittäjä, joka tunnetaan PAYDAY-peleistä

Avataan oma foorumiketju Starbreezelle.

Meidän seurannan aloitus -raportti yhtiöstä (englanniksi) löytyy täältä:

Yhtiö julkaisee PAYDAY 3 -pelin vuoden toisella puoliskolla. Markkinointia ei ole vielä kunnolla aloitettu, joten valitettavasti meillä ei ole muuta jaettavaa pelistä kuin tämä 21 sekunnin teaser traileri:

Voin myös suositella alla olevaa haastattelua Starbreezin toimarin kanssa.

31 tykkäystä

Hienoa kun seurantaan on saatu uusi peliyhtiö. Mielenkiintoinen firma. Payday 2 kohdalla myös hieman tavanomaisesta poikkeavaa, että peli on ollut menestys pitkällä juoksussa alun keskinkertaisista arvioista huolimatta.

Joudun hieman negailemaan samasta aiheesta kuin Remedyn kohdalla eli julkaisuaikataulujen arviosta. Firma on noin 170 henkeä ja julkaissut viime vuosikymmellä yhden pienen pelin 2013 ja kaksi isoa peliä vuosina 2013 ja 2018. nyt tulee uusi peli 2023. Isot pelit siis tulleet noin viiden vuoden sykleissä. Arvio on nyt, että PD3 tulee 2023 ja seuraava iso peli 2025/2026. Lisäksi toinen peli 2027 (ehkä pienen mittakaavan?). En ihan ymmärrä mihin selvästi kiihtyvä pelinkehitystahti perustuu. Täytyy sekin ottaa huomioon, että PD3 julkaisumalli työllistää ihan kunnolla pitkään pelin julkaisun jälkeenkin.

Oli tulevien pelin kohdalla julkaisu milloin hyvänsä, niin kyllähän sijoitus perustuu erittäin paljon uskoon, miten Payday 3 menestyy.

8 tykkäystä

Moniprojektimallilla :rofl: Starbeezen henkilöstön määrästä Chat-GPT4 kertoi kiinnostavia lukuja, kun annoin sille linkit 2014-2022 vuosikertomuksiin. Vuonna 2018 pääluku oli 267 ja laski siitä voimalla 122:een, ja nyt siis noin 170 henkilöä. Henkilöstöpolitiikka ei nyt oikein vakuuta. Näillä näytöillä ei henkilöstöä helpolla kasvateta ja kiihtyvä pelituotanto kuulostaa utopialta. Jos PD3 olisi jättimenestys, olisi toivoa paremmasta. Täytyy lukea laaja raportti kuitenkin.

1 tykkäys

Starbreezellä on osakeanti menossa. 26.5 oli viimeinen päivä ostaa osakkeita, joihin kuuluu merkintä oikeus. Lisätiedot laajan raportin sivulla 14 ja täällä Disclaimer – Starbreeze

image

Merkkarin (laskennallinen arvo noin 0,30 SEK ((1,05 - 0,75)*5/6)) irtoamisesta huolimatta eilisen päätöskurssi oli 0,05 SEK korkeammalla kuin 26.5. Markkina on hieman innostunut.

3 tykkäystä

Oli kyllä hyvin kirjoitettu analyysi, jota oli kiva lukea :+1:

Sen sijaan että nostaisin siitä järkeviä pointteja esille, niin halusin tuoda esiin tämän kohokohdan, missä mainitaan että rahoituksen gapin voi sulkea suolaamalla julkaisijan :smiley:

image

9 tykkäystä

Laajaa raporttia tuli tässä ilta luettua ja muutamia mielenkiintoisia/vaarallisia/toivottuja olettamuksia ainakin nousi itselleni esille. Mutta aloitetaan sillä tärkeimmillä eli $$$

Ja sitten vähän vakavammalla ilmeellä:

Koko raportti perustaa arvostuksensa sille, että Payday 3 tulee olemaan onnistunut julkaisu millä on pitkä elinikä monivuotisella kehityssuunnitelmalla ja lisäsisällön julkaisulla. Tämä kun osuu vanhaa Payday 1 ja 2 intohimoisesti pelannutta sydäntä lähelle niin pakko nostaa myös omia ajatuksia esille. Payday 2 oli onnistunut julkaisu, mikä perustui lisämekaniikoille ja monipuolisimmille kartoille joiden perustan Overkillin alkuperäinen Payday 1 teki vahvaksi mielenkiintoisen pelimaailman ja -suunnittelun avulla. Myös Payday 1 oli yllätys aikanaan, mutta kärsi aikansa rajoitteista kuten mm. VOIPin puutteesta sekä alustalukituksista. Näiden kahden (varsin ja) onnistuneen julkaisun jälkeen Payday 3 on ollut Starbreezen ongelmien jälkeen vuosikaudet kehityksessä milloin milläkin kokoonpanolla. Viimeisimmät tiedot pelistä saatiin n. 6kk sitten ja julkaisu pitäisi olla seuraavan 6kk aikana. Jos julkaisu on jo näin lähellä, pitäisi kehitysresurssit olla nyt täyttähäkää jo seuraavan pelin kimpussa ja QA puoli painamassa yöduunia bugikorjausten ja viimeisten korjausten perässä jotta peli saataisiin teknisesti hyvässä kunnossa myös ulos. Tämä myös tarkoittaisi sitä, että Payday 3 sisällöllinen puoli olisi valmis ja paketissa.

Mutta.

Miksi julkisuuteen ei ole pelistä mitään kerrottu Tammikuun puheiden jälkeen? Pelimaailman hypeä voitaisiin ja pitäisi nostattaa, ja ennakkotilauksia ottaa vastaan sekä kehittäjien puhua eri streamien ja demojen yhteydessä pelin hienoudesta ja mahtavuudesta. Tai sitten pelistä ei haluta ylisuuria ennakkoluuloja ja tyydytään vähän pienempiin julkaisuviikkojen tuloihin? Jälkimmäinen vaihtoehto ei omaan korvaan kuullosta uutta feeniksin nousua tekevän firman tulospolitiikkaan järkevältä joten epäilyni kohdistuvatkin nimenomaan Payday 3 sisältöön. Peli voi hyvinkin pettää sen puolesta, mitä nyt niin moni viime vuosien peli onkin tehnyt, julkaistaan puolikkaana versiona ja täydennellään peruspelin mekaniikkoja ja toiminnallisuuksia myöhemmin lisäsisällön avulla. Tähän toivottavasti saadaan parempi näkyvyys kesän aikana, kun muitakin isoja pelijulkaisuja on odotettavissa eri pelitapahtumissa kesä/heinäkuun aikana. Haluaisin kuitenkin väittää, että syy miksi Payday 1 ja 2 olivat niin hyviä pelejä, on siinä että mekaniikat olivat jo alusta asti hyvin vahvat, kartat mielenkiintoiset ja etenkin yhteispeli pelaajien välillä kiehtovaa. Mikäli Payday 3 julkaistaan vain puolikkaan sisällön, ja pahimmassa tapauksessa vähäisemmän kuin Payday 1 tai 2, niin peli ei tule selviämään vaikka millaisella kehitysresurssilla sitä lähdettäisiin parantamaan myöhemmillä päivillä.

Raportin toisena puolena onkin sitten Starbreezen julkaisusuunnitelmat kahdelle muulle pelille vuosien 25-28 välillä. Starbreeze onkin jo ilmoittanut olevansa keskutteluissa IP oikeuksista peleihin joista on " They also mention that the IP in question has been used, among other things, as the base for games, computer games, books and short stories as well as feature films." Olisikohan tässä jopa Mulle Meck sarjan julkaisija mahdollisesti kysesssä? New Games – Mulle Meck

On kuitenkin villiä olettaa (kuten raportin bull skenaarioissa tehdään), että firmalla kenen julkaisupuolella ei ole mitään vyön alla kuin heikkoja lanseerauksia takavuosilta sekä suhteellisen onnistunut Brothers -peli, tekevän 100% hittiputken. Pelien julkaisu kun ei ole helppoa puuhaa, niitä varten myös kulut voivat paisua mikäli resursseja vedetään studion omista peleistä pois kolmannen osapuolen kehitystyötä varten.

Toivottavasti starbreezen osakeanti onnistuu ja saavat lisää pääomaa mihin tukeutua tulevina vuosina, nettovelattomana ja Payday 3 julkaisun jälkeisenä aikana uskaltaisin tähänkin laittaa omia rahoja vahvemmin kiinni mutta nyt taidan pysyä sivuraiteilla kunnes edes jonkinlainen demo tai vastaava suhteellisen vähän odotetusta (lue: hypetetystä) Payday 3 pelistä tulee julkisuuteen :slight_smile:

9 tykkäystä

Antonin mietteitä yhtiöstä toisella kotimaisella:

ja englanniksi:

5 tykkäystä

Pitkään kehitteillä ollut mobiilipeli Payday Crime Wars julkaistiin eilen. Starbreeze lisensoinut IP:n mobiilipelikehittäjä PopReachille ja pelin menestyessä liikevaihtoa Starbreezelle voi kertyä rojaltituottojen muodossa. Tässä kohtaa odotukset pelin osalta ovat varovaisia, eivätkä meidän ennusteet odota peliltä olennaista liikevaihtoa. Olemassa on siis optio positiiviseen yllätykseen, mutta mobiilipelimarkkinan haastava tilanne huomioiden tämä tosiaankin on tässä kohtaa vain optio.

4 tykkäystä

Payday 3 julkaisupäivä mahdollisesti vuotanut. Pelaaja.fin juttu alla. 21.9 mahdollinen julkaisu, mutta aika isolla varauksella :sweat_smile:

Summer Game Fest tänä iltana, jossa voisi odottaa jo ihan virallistakin tiedotetta julkaisusta?

2 tykkäystä

Ei tullu pelistä tietoja Summer Game Festeillä ja eillisen (8.6.2023) päivitys payday2:n toi pelin Epic Storeen ja peliin EOS (Epic Online Servicen) joka samalla rikkoi pelattavuuden steam pelaajilta. Tämä tulee ja näkyy jo nyt negatiivisesti payday2 pelaajayhteisössä. Payday2 yhteisö on käsittääkseni kuitenkin se pääasiallinen porukka kenen uskotaan tulevan payday3 julkaisun hankkimaan. Se että vaikuttaako tämä suoraan payday3:n myyntiin on vaikea sanoa mutta yhteisön merkitys on ollut historiallisestikin katsottunu aika suuri overkillin ja starbreezen tarinan jatkumisen kannalta.

Enää puuttuu siis Epic Exclusive ilmoitus rug pullina. Vaikka tätä tiedotteessa kovasti yritetään vakuutella että näin ei tule tapahtumaan. (Metro Exodus esimerkkinä historiasta) Periaatteessa tiedotehan ei sido Starbreezeä miltään osin julkaisemaan steamissä samanaikaisesti Epicin kanssa vaan exclusive deal voi edelleen olla mahdollinen, koska myyntiä ei olla aloitettu kummassakaan paikassa. Periaatteessa tuo Starbreezen vaitonainen linja julkaisun osalta myös voi olla viitteellinen tähän.

Valitettavasti moni yritys kuvittelee saavuttavansa hetkellistä taloudellista hyötyä sitoutumalla Tencent-dollareihin julkaisun yhteydessä. Tämä tulee ja on aiheuttanut monesti pelaajayhteisön tuhoutumisen ja tulee olemaan pitkällä juoksulla todennäköisesti haitallisempaa taloudellisesti. Tencent-dollari exclusive diili voi toimia pelien kuten Control kohdalla ja kun kyseessä on iso julkaisija. Näkisin itse että starbreezen kohdalla tilanne on kuitenkin hieman toinen puhtaasti siitä syystä että Payday on pelin luonteen huomioiden Co-Op shootter joka vaatii vahvan yhteisön taakseen menestyäkseen. Control oli taasen yksinpelattava kolmanneen persoonan tarinavetoinen peli jonka myyminen on huomattavasti helpompaa ilman vahvan yhteisönkin tukea vs co-op shooter. Toki tuomalla peli epicin käsiin voidaan saada houkuteltua myös fortnite-teinejä pelin pariin mutta tämä käytännössä ajaa myös peliä suuntaan joka ei miellytä varmasti olemassa olevaa steam-yhteisöä.

Mitä ilmeisemmin Epicin pelimoottorin käyttämistä pelissä voidaan verrata siis pirulle pikkusormen tarjoamiseen, koska houkutus oheistuotteisiin on liian suuri. Toki jokainen kaupanalaakin opiskellut muistaa ja tietää että todelliset katteet on monesti niissä oheistuotteiden ja kilkkeiden myynnissä eikä itse pääasiallisessa tuotteessa.

2 tykkäystä

Pitää lisätä pari omaa havaintoa jotka jääneet täysin itseltä tutkan alta ja varmasti monelta peliä steamissä harkinneeltakin huomiotta.

Tuo Metro Exodus case on mielenkiintoinen esimerkki sillä

Syyllinen tuohon Epic Exclusive diiliin on nimenomaan ollut julkaisijana toiminut. Silloinen Koch Media nykyinen Plaion joka omisti Metro Exoduksen julkaisijan Deep Silverin.

Plaion omistaa myös Prime Matterin eli payday3:n julkaisijan. Ottaen huomioon kyseiset seikat historiasta ja siitä miten Plaion on toiminut Epic exclusiivisten diilien kanssa. En olisi lainkaan yllättynyt jos sama toistuisi. Tätä myös puoltaa se että starbreeze ja kehittäjät ovat olleet varsin hiljaa jopa omasta mielestäni nihkeitä pelin julkaisun osalta twitch streameissä (Näkyy kehonkielestä kun henkilö vastaa kontroversiaaliin kysymykseen chatista). Lisäksi tuo osakeannin ajankohta vaikuttaa aika laskelmoidulta huomioiden kokonaisuuden.

Kiinnostais myös tietää kuka on myynyt vapun jälkeen roppakaupalla osakkeita jos odotusarvot oman tuotteen menekistä on lainkaan kohdallaan?

Nyt tuli julkaisupäivälle vahvistus (21.9.), ja samalla myös mahdollisuus ostaa peli jo ennakkoon Steamistä. Ei siis ilmeisesti ole EGS Exclusive. Todella hyvä uutinen siis.

Kunhan vain itse peli vielä on hyvä, niin eiköhän tämä ala näkyä osakkeen hinnassakin.

2 tykkäystä

Mainitaan nyt vielä, että peli tulee Xbox game passiin. Varmoja miljoonia sitä kautta tiedossa, mutta toki vähentää myyntiä. Ei varmaan ole ihan halpa lisäys passiin.

2 tykkäystä

Antonin kommentit julkaisu-uutisten pohjalta:

Trailerin perusteella näyttää peli näyttää oikein hyvältä ja iso harppaus tiedossa vs. Payday2, kuten nyt odotettavissa onkin tämän päivän teknologialla. Myös videon alla ja muutenkin somessa pelaajien kommentit näyttäisivät pääosin myönteisiltä:

5 tykkäystä

Kokonaisuus huomioiden ihan positiivinen kokonaisarvosanan antaisin pelivideolle. Ei mikään totaali floppi mutta ei mitään odotusarvollisesti mullistavaakaan luvassa edelliseen peliin verrattuna. Suunta on selvästi väriteemojen osalta valittu fortnite tyyliseen cartoonshootteriin (ainakin alun osalta ennen actionia) joka voi olla pidemmällä juoksella helpommin myytävä erilaisten skinien yms osalta.

Analysoin tuon videon läpi frame kerrallaan. Vaikutti että pelattavuuden ja toiminnan osalta pelissä olisi luvassa huomattava parannus jos verrataan vaikka diesel enginen päällä pyörineeseen kuminauhaisempaan kokemukseen. Periaatteessa tuo pelattavuus on loppujen lopuksi tärkeämpi elementti näissä pelissä vs absoluuttinen visuaalinen täydellisyys.

Tarinan osalta tällaisissa videoissa on vaikea sanoa vielä mitään. Toki jos katsoo vaikka retrospectinä miten paljon payday2:ssa tuotettiin tarinallista sisältöä kaikki avaimet jatkokehitykseen ja pelin paranteluun on ainakin ollut olemassa pelitalossa. Lienee enemmänkin resurssi- ja aika kysymys jatkossa.

Gamepass diili on positiivisempi merkki kuin epic exclusive ilman muuta. Pelin retail hinnoittelu on myös mielestäni hoidettu oikealla tavalla pitämällä perusversion hinta suht matalalla nykystandardit huomioiden. Lisäkentät ja dlc seasonpassin alle on mielestäni myös varsin toimiva vaihtoehto.

2 tykkäystä

Muutaman reaktio/analyysi videon nyt katelleena vois sanoa että tässä lienee yks parhaista jossa käydään kaikki videolta läpi analyyttisesti

2 tykkäystä

Olipas pörssipäivä. Kävi 10% plussalla ja päätyi saman verran miinukselle. Jännä reaktio sinänsä positiivisiin uutisiin.

Mutta kyllähän tässä kelpaa varsinaista julkaisua odotella.

Mietin samaa että aika hulluja liikkeitä ollut kurssin osalta vapun jälkeen. Varmasti yrityksen omilla toimillakin ja tuolla annin jatkamisella on jotain vaikutusta siihen miten muut sijoittajat näkee arvostuksen tällä hetkellä.

Toisaalta vaikka historiaan ei kannata nojata on tällä yhtiöllä ollut tapana kivuta myös toiseen suuntaan aika “ylenpalttisella” vauhdilla. Uskoisin itse että kyllä tuo kurssi tuosta vielä tasaantuu ja palaa nousuun jahka tilanne rauhoittuu yhteisön osalta ja payday3 saadaan ulos. Yleinen tuntuma arvioista ja yhteisöä seuraamalla oli kuitenkin positiivinen, sillä peli tuo loppujen lopuksi monelta osaa selvästi ennemmän pöytään kuin se ottaa payday2:n osalta tällä hetkellä.

Aika paljon tullut palkkapäivä kolmosesta eri medioissa videomateriaalia ja sisältöä julki tässä viime viikkoina.

  • Jotkin twitch-streamaajat/sisällöntuottajat päässeet ilmeisesti testaamaan peliä kehittäjän studiolla.

  • Toki unohtamatta virallista Dev Diary sarjaa virallisella youtube-kanavalla.

Videoiden ja viimeisimpien tietojen perusteella peli vaikuttaa edelleen aika kiinteältä kokonaisuudelta vaikka varmasti hiomiselle on varmasti aina tilaa. Joka tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus jopa/myös kuumimpien triple A-julkaisujenkin kohdalla.

4 tykkäystä

PayDay saanut hyvän vastaanoton näiltä vaikuttajilta, ketkä päässeet kokeilemaan. Katselumääristä päätelleen peli kyllä kiinnostaa porukkaa. Kommentointia myös tosi positiivista.

Annan paljon painoarvoa sille, että nämä ovat pelanneet ja tuottaneet sisältöä paljon myös aikaisemmista sarjan peleistä, joten tietävät mistä puhuvat. Tuntuu, että kehittäjät ovat kuunnelleet peliyhteisö todella hyvin, mikä onkin tärkeää, koska Pay Day 2:lla on yksi suurimmista Steam yhteisöistä.

Vuorovaikutus pelaajien kanssa esimerkiksi twitterissä on tehty hyvällä otteella. Jengi tuntuu tykkäävän “Mr. Payday twitter manin” rennosta otteesta ja vastailuista. Tietenkin pieniä juttuja, mutta vahvistaa sitä positiivista ilmapiiriä mikä pelin ympärillä on.

3 tykkäystä