Lindex Group (Stockmann Group)

Lindexin verkkokaupan kasvu on kyllä ollut erityisen mukavaa katseltavaa. Koronan päättyessä varmasti osa näistä nettiasiakkaista palaa takaisin liikkeisiin, mutta kyllä verkosta ostaminen vaikuttaa tulleen jäädäkseen ja tämän vuoksi Lindexin tuloksen laatu on selkeästi kasvanut.

Vuonna 2019 kakkoskvartaalilla tehtiin 154 miljoona liikevaihtoa 64,3% bruttokatteella ja saatiin 18,8 M€ liiketulos. Onlinen osuus myynnistä oli tuolloin vain 6,6%.

Nyt kun katsomme tilannetta muutaman vuoden eteenpäin 19,5% online-sharella ja 67,1% bruttokatteella, niin vaikka liikevaihto on kasvanut vain 5,2%, on liiketulos noussut peräti 60,2%! Tämä Lindexin viime vuosien pivotointi vahvemmin kohti verkkokauppaa tulee näkymään varsin isosti Stockmannin alimmalla rivillä ja tulevien vuosien tulos on siksi tätä menoa selvästi positiivinen, mikäli tavarataloliiketoiminnan korpivaellus vaan saadaan päätettyä. Tavaratalotoimintaa ei tarvitse edes saada plussan puolelle, kunhan sen tappioissa puhutaan miljoonista eikä kymmenistä miljoonista.

18 tykkäystä

Näin muuten eilen illalla (prime time?) N.20.30 mtv3 mainistauolla Stockmannin mainoksen. En tiedä kuvittelenko mutta oli ensimäinen kerta ikinä ainakin itsellä. Onko stokka mainostanut ennen tvssä?

Jotain selvästi on muuttunut strategiassa tai kuvittelen vain. Katsoin kyllä tvkin ekan kerran todella pitkään aikaan :sweat_smile:

8 tykkäystä

Kiinnitin ihan samaan huomion ja vieläpä useammalla kanavalla eilen. Muutaman tunnin aikana mainos pyöri useaan otteeseen. Täytyy kyllä myöntää, että ”suoratoistopalvelu-aikakaudella” telkkarin katselu on jäänyt onnettoman vähäiseksi, joten kovin pitkälle vietyä analyysiä ei eilisen johdosta voi tehdä.

Muistelisin, että Stockan mainoksia on matkan varrella jokunen vuosien saatossa pyörinyt, mutta näin aggressiivista mainostamista en kyllä itse ole havainnut ennen. Herätti kyllä huomion…

6 tykkäystä

Miettikääs miten ketterä firma, Baltian verkkokauppa pystyyn parissa viikossa!

5 tykkäystä

Haistanko minä tässä vahvaa sarkasmia? Eikö verkkokaupan saa nykyään pystyyn shopify kautta tyylii päivässä? Toki varmaa vähän eriasia myydä “PT palveluita” kuin Stokka case.

5 tykkäystä

Lainaan n vuosi sitten toiseen ketjuun kirjoittamaani juttua tuosta Stockmannin ”verkkokaupasta”:

13 tykkäystä

Tein pienen kenttätutkimuksen Helsingin keskustan Stockmannille ja täytyy sanoa, ettei ollut mikään paras kokemus. En saanut maksettua tuotettani lähimmälle kassalle, vaan piti etsiä nk. Stockmann kassa. Asiakaspalvelu oli myös hieman epäystävällistä. Ei jatkoon.

Herkkuun sen sijaan aion palata.

5 tykkäystä

Tää on jotenkin jännä juttu, kun itselläni stokkan verkkokauppa on aina toiminut moitteetta ja tuotteet saapuneet 1-5 päivän sisällä (myös emännällä).

Harmillisesti trutpilotissa on vain kolmisenkymmentä arvostelua, mutta aika vahvasti jakautuvat kokemukset (sekä tavaratalot että verkkokauppa) erinomaisiin ja huonoihin arvosteluihin:

Eipä tuossa mitään erikoista, samanlaiset arvosanat on myös esimerkiksi Sokoksella (2,8 tähteä). Lindexillä 2,4 tähteä (lähes 200 arvostelua) ja tavara liikkuu näissä kahdessa lisääntyvässä määrin.

Melko varmasti Stockmannin IT-järjestelmät ovat vanhoja, onhan Stockmannin verkkokauppa suomalaisten yritysten vanhimpia verkkokauppoja. Mutta toisaalta kun tuollaisella “katiskalla” ollaan operoitu nykyistä tulosta, on suunta mukavasti ainoastaan ylöspäin, mikäli parannuksia saadaan tehtyä. Ja firma yrittää kovasti parantaa Salesforcen avulla verkkosivujen toimintaa (kädet ristissä, että tähän kuuluu myös laajemmin varastonhallinta yms. ERP-jutut) [Älyradio] Podcast #51: Jari Latvanen, Stockmann: “Korona iski kuin tsunami” - Salesforce Blog Suomi . Lisäksi asiakkaan ostokokemuksen eteen tehdään jatkuvasti duunia: Case Stockmann – Aiwo.ai Toivottavasti nuo konsultit saa jotain aikaan… :slight_smile:

Itselleni kyllä riittää että Stokkan tavaratalot ja verkkokauppa tekee vaikka nollatulosta, kunhan Lindex printtaa.

Ps. Kävin eilen keskustan stokkassa ja oli aivan älyttömän paljon porukkaa.

12 tykkäystä

Vaikka anekdoottisi verkkokaupasta on varsin mielenkiintoinen ja arvokas, on hyvä huomioida Stokka on uusinut verkkokauppansa tuon viestin jälkeen, joten aiemmin muodostamasi näkemys ei välttämättä enää ole ajankohtainen.

http://www.stockmanngroup.com/fi/tiedotteet/-/stock/showDisclosure/636264/Stockmann+uudistaa+verkkokauppaansa+%25E2%2580%2593+t%25C3%25A4ll%25C3%25A4+viikolla+avautuva+uusi+alusta+mahdollistaa+jatkuvan+kehitysty%25C3%25B6n

10 tykkäystä

Tässä nopeasti tänään ottamani kuvankaappaus Stockmannin “verkkokaupasta”:

Onhan Stockmann tehnyt vuosien varrella useitakin näitä verkkokaupan “uudistuksia”, mutta juuri tätä yritän jankata: ongelma ei ole itse verkkokauppasivu, vaan vanhat taustajärjestelmät, joita ei selvästikään ole uusittu, koska varastonhallinta ei edelleenkään toimi. Asiakas ei tiedä ostaessaan, että onko koko tuotetta olemassa ennen kuin joku ihminen käy tarkistamassa sen tavaratalon hyllystä. Voihan sitä uutta kiiltävää nettisaittia tehdä helposti, mutta tämä on vähän kuin rakentaisi lasipalatsin hiekkamaalle ilman kunnon perustuksia tai huulipunan laittamista possulle.

Kyseessä ei ole mikään anekdootti vaan havainto Stockmannin IT-järjestelmistä, jotka eivät selvästikään (vieläkään) pysty tukemaan modernia verkkokauppaa vaan sitten yritetään räpiköidä eteenpäin. ERPin ja muiden taustajärjestelmien uudistamisen kanssa ollaan jo niin pahasti myöhässä, että en jaksa uskoa, että yrityksen nykytilassa asiaa saadaan enää korjattua.

Yritä sitten tällaisella verkkokaupalla kilpailla ulkomaisten verkkokauppojen kanssa, jotka tekoälyn perusteella suosittelee sulle tuotteita jnejne

24 tykkäystä

Eipä noita montaa tuotetta ole, joissa tuo vastaava “ongelma”. “Ongelma” joka lukee niiden tuotteiden kohdalla joita on esim. 1kpl tavaratalossa. Onhan siinä riski että tämä 1kpl sattuu menemään kaupaksi juuri silllä hetkellä kun tilaus on tehty, joten hyvä että tuo varoitusteksti tulee. Muiden kokojen kohdalla en samaa ongelmaa huomannut. Hyvä vaan että noita paitoja myydään sekä tavaratalosta, että varastosta, jotta kiertonopeus säilyy.

Ps. mitä mieltä olet Lindexin nettisivuista? Lindexiinhän tämä koko sijoituscase perustuu.

Pss. Näköjään uusi Isku avattu Keskustan stokkalle

Kiva jos toimintaa supistetaan(?) ja tällainen uusi vuokralainen tulee tiloihin.

7 tykkäystä

aikamoiselta riskiltä tuntuu, jos yrityssaneerauksessa pyritään pitämään joka kauppa auki. kannattaisi myydä kiinteistöt ja maksaa mitä laki määrää saneerausyhtiöiden olevan velvollisia maksamaan noista vuokrasoppareiden lopettamisista ja vetää töpseli vähittäiskaupasta irti lukuunottamatta pääkallopaikkaa. uskon se olevan ainoa kannattavat kauppa stokkalle. nyt on kova kiire ja jatustelua on ollut jo vuosikaupalla.

2 tykkäystä

Odotan Q3 lukuja mielenkiinnolla kun kaikki liikkeet käsittääkseni ovat olleet auki. Rätti kauppa käy hyvin ja Kiinan saatavuus kysymys merkki. Viimeksi tällä viikolla stokkalla näytti olevan myymälässä tavaraa hyvin ja joka pisteellä hiljaiseen aikaan pari myyjää palvelemassa. Mikä tukee asiakas palveluun keskittymistä. Uusi myymälä layout mielestäni hieno. Lindex on kyllä lukujen puolesta vahva. Koronan jälkeen odotettavissa on juhlia ja kulutus juhlaa, toivotaan hyvää kiinteistö diiliä niin tilanne saattaa näyttää aika hyvälle stokkalle

8 tykkäystä

Verkkokauppa ei ole Stockmannin ydin liiketoiminta. Tilasin yhden tuotteen Stockmann verkkokaupan alennuksista tällä tavalla. Olin asiakkaana tyytyväinen, kun sain tavaratalon kautta ostettua tuotteen enkä näe tilannetta yhtä ongelmallisena.

Sellaisia tapauksia, joissa verkkokaupan saldo ei pidä paikkaansa on tapahtunut eri nettikaupoista joitakin kertoja. Olen ostanut netistä vaatteita aktiivisesti vuodesta 2008 alkaen. Mikäli tuotetta ei ole tarjolla esimerkiksi alennusmyyntien aikaan, ostaja saa pahoitteluviestin ja rahat takaisin.

Tiesitkö muuten, että esimerkiksi Farfetch:n https://www.farfetch.com (listattuna: Farfetch Limited (FTCH) Stock Price, News, Quote & History - Yahoo Finance) liikeidea on tarjota monille pienemmille yrityksille yhteinen verkkokauppa-alusta, joka saman brändin takana. Usein tuotteet tulee kivijalkamyymälästä. Heidänkin sivuilla mainitaa, että tilaus voidaan joutua perumaan, jos tilaus tai osa tilauksesta ei ole saatavilla.

Ollaan kuitenkin samaa mieltä siitä, että Stockmannin verkkokaupassa on parantamisen varaa. Toivoisin panostuksia siihen. Tässä Stockmann voisi ottaa vaikutteita Lindexiltä, jolla on erinomainen verkkokauppa.

2 tykkäystä

Tästä olen (valitettavasti) samaa mieltä. :smiley:

Jokainen voi sitten omia sijoituksiaan tekiessä miettiä, että miten pärjää 2020-luvulla vähittäismyynnin yritys, jonka suurimmat tuotekategoriat on muoti ja kosmetiikka ja jolle verkkokauppa ei ole ydinliiketoimintaa… :smirk:

14 tykkäystä

Meidän talouteen ostettiin hiljattain vauvanvaatteita Lindexin verkkokaupasta, ja oli kyllä erinomainen kokemus. Kaupassa ensinnäkin erinomaiset hakutoiminnot ja filtterit, millä löysi juuri haluamansa malliset ja kokoiset vaatekappaleet näkösälle, ja niistä oli helppo vilkuilla, mikä kuosi miellyttää. Toisena nostona edullinen toimitus kotiovelle seuraavana päivänä - samaan hintaan, millä moni pulju toimittaa sinne lähimpään postiin/matkahuoltoon. Ja taisipa palautusprosessikin olla, että kuriiri hakee kotiovelta jos on tarve palautukselle.

Erppien kanssa työskentelevänä ja verkkokauppatoimituksiakin sivusta seuranneena olin kyllä vakuuttunut, että lindexillä näyttävät tämän homman osaavan. Harva kauppa ollut samalla tasolla ostokokemuksen sujuvuudessa, missä itse olen verkossa asioinut.

10 tykkäystä

Onhan se selvää, että Helsingin parhaalla paikalla oleva premium tavaratalo kärsii pandemian aiheuttamasta epävarmuudesta ja turismin vähenemisestä. Eiköhän myynti lähde kehittymään kohti vuoden 2019 tasoa maailman palatessa normaalimmaksi.

Stockmannin verkkokaupan osuus kokonaismyynnistä oli tammi-kesäkuussa 19,8 %. Sijoittajana toivoisin, että retailia supistetaan ja verkkokauppaan tehtäisiin panostuksia. En kuitenkaan usko, että tavarataloliiketoimintaa ollaan ajamassa kokonaan alas tai siihen olisi tarvetta, vaikka sijoituscasessa olen mukana lähinnä Lindexin vuoksi.

5 tykkäystä

Hyvä huomata, että tuona normaalinakin vuonna 2019 Stockmann teki muhevasti tappiota, kuten lukuisia vuosia sitä ennenkin. En edes muista milloin tulos on viimeksi ollut plussan puolella. Eli paluu koronaa edeltävään aikaan ei riitä nostamaan yritystä kuiville.

Voihan se tosiaan olla, että juuri nyt onkin se käännehetki, mutta viimeiset lähemmäs 10 vuotta on tehty tappiota laskevalla liikevaihdolla ja tappiot on katettu myymällä omaisuutta ja sulkemalla tavarataloja. Nyt kun kruununjalokivi HKIn kiinteistö myydään niin aika vähän on enää mitään myytävää tulevien tappioiden paikkaamiseksi. Korona ehkä nopeutti Stockmannin alamäkeä 2-3 vuotta mutta yrityksen päätepiste on jo pidemmän aikaa ollut enemmänkin vain ajan kysymys.

10 tykkäystä

Kassavirta ratkaisee :disguised_face:

6 tykkäystä

Moi Seppo; hienoa että karhuilet aktiivisesti ketjussa!

Lindexin osalta käänne parempaan näyttää nyt tosiaankin tapahtuneen ja vaikka koronavuosi pilasikin viime vuoden tuloksen, on suunta selvästi ylöspäin. Tässä on hyvä ottaa huomioon että “saneerausvuosien” aikana on onnistuttu karsimaan myymäläverkostosta huonoimpia sijainteja pois ja verkkokaupan osuus on kasvatettu pitkälti nollista nykyiseen viidesosaan kaikesta myynnistä:

image

Minua kiinnostaa millä mekanismilla ajattelet vakavaraisen ja voitollisen yrityksen menevän nurin. OP ennustaa ensi vuodelle että Lindex hyytyy ja silti Stockmann Groupin EPS olisi 0,14€. Jos annamme tälle turvamarginaalin sisältävän P/E 15x kertoimen, niin saamme tulospohjaisesti kurssiksi 2,1€. Tähän tietysti kassa päälle. Paljonko sinä odotat Stokkalta voittoa ensi vuonna, kun vanhat velkasynnit eivät enää rasita tulosta tai kassavirtaa?

13 tykkäystä