Lindex Group (Stockmann Group)

Samaa mieltä, että minnaparikat ja muut on askel oikeaan suuntaan. Mutta en nyt lähtisi mainitsemiesi brändien perusteella sanomaan, että valikoima on (vielä) kovin eksklusiivinen; esim. Acne Studiosilta 4 tuotetta verkkokaupassa.

Pikaisella vertauksella Zalandosta löytyy 3285 miehille suunnattua tuotetta Bossilta, Stockalla 305. En millään usko, että Stocka pystyy kilpailemaan volyymilla ja hinnalla suurimpia verkkokauppoja vastaan. Toki hyviä merkkejä on siitä, että verkkokauppa on parantunut, ja osin hinnatkin ovat jo kilpailukykyisiä.

6 tykkäystä

Tämä onkin juuri se segmentti mihin Stockmannin pitääkin keskittyä jos tavaratalot halutaan saada tuottavaksi liiketoiminnaksi! Oikea sana tähän on eksulliivisuus ja siitä Jari puhuikin hyvin @_TeemuHinkula linkkaamassa mikä maksaa podcastissa jota voi suositella kaikille vaikka kyseinen pätkä olikin tehty jo ennen pandemiaa.

Tämä eksullisiivisuus näkyy keskustassa myös ravintoloiden osalta joista ensimmäinen merkki oli Starbucksin saapuminen keskustaan ensimmäisenä lentokentän ulkopuolisena kahvilana.
Nyt tätä edustaa Joe & the juice tuo ulkomaiden Jungle Juice Bar jonka ensimmäisen kahvilat avattiin Stockmannille.
Uudempi tulokas on Michael Björklundin Royale BBQ ja Café Royale jotka ovat ainoita laatuaan, harmi että BBQ royalen ruoka ei itselleni mitään erityistä vaikutusta tehnyt kun kävin sen viime vuonna kokeilemassa, mutta pitää antaa uusi mahdollisuus jossakin kohtaa.

Tämä on kuitenkin se suunta mihin Stockmannin pitää pyrkiä tässä muuttuvassa maailmassa ja tästä on hyviä näyttöjä mm. tämä Minna Parikka yhteistyö ja näitä tarvitaan lisää kun juhlavuosi loppuu.

Vähemmän bulkkia ja enemmän eklussiivisuutta kalliimman hintasegmentin tuotteissa niin hyvä tulee. Bulkimpaa kamaa voi sitten myydä omien brändien nimillä jotka ovat hintalaatusuhteeltaan hyvää tavaraa. :slightly_smiling_face:

16 tykkäystä

En tiedä sekotatko johonkin muuhun merkkiin, mutta ainakin Stockan verkkokaupassa näkyy Acne Studiosin osalta 87 tuotetta.

Mielestäni näistä monesta merkistä on kyllä hyvin (ainakin riittävästi) tarjontaa. Ei Stockan ole mielestäni mitään järkeäkään alkaa myymään yli 3000 Bossin eri tuotetta miehille. Eikä Boss tosiaan edes kuulu tuohon määrittelemääni joukkoon, sillä sitä saa tosiaan Zalandosta ja kaikkialta muualtakin. Puhuin nimenomaan näistä merkeistä, joita zalandot eivät myy.

Jos tartutaan vielä tarkemmin noihin yksittäisiin merkkeihin ja Stockan kilpailuetuun niiden osalta, niin minulla on hyvä omakohtainen esimerkki tuon Axel Arigaton osalta. Vaikka Zalandot eivät monia näitä Stockan luksusmerkkejä myykään, niin niitä on mahdollisuus ostaa brändien omilta sivuilta. Olen aikoinaan ostanut tuolta Axel Arigaton verkkokaupasta kengät (merkki ei ollut vielä silloin Stockan valikoimissa). Toimituksessa meni ensinnäkin yli viikko ja valmiiksi kalliiden kenkien päälle tuli vielä 9 euron toimitusmaksu. Ja koska toimittajana oli umpisurkea UPS, niin lähetti ei edes käynyt kotiovella kääntymässä, vaan vei ne lähimpään toimituspisteeseen muualle.

Nykyään Stocka myy näitä samoja kenkiä kivijalassa ja verkossa täysin samaan hintaan kuin Axel Arigato omassa verkkokaupassaan (vielä ilman ylimääräistä toimitusmaksua), joten voin halutessani käydä jopa sovittamassa kenkiä ensin, eikä toimitusmaksuakaan mene jos netistä tilaan. Mikä parasta niin mahdollisesti tulevaisuudessa kenkiä ei tarvitse odotella yli viikkoa brändin omalta varastolta Göteborgista, vaan saan ne halutessani suoraan keskustan Stockalta Woltin toimittamana 30 minuutissa! Tätä tavoitetta kohden uskon Stockan ainakin pyrkivän.

Edit: voisin jatkaa tästä vielä sen verran, että nämä ovat juurikin niitä seikkoja, joilla Stocka voi saada tavaratalobisneksensä lentoon. Stocka ei tule enää ikinä pärjäämään kilpailussa tässä ”Boss/Tommy Hilfiger”-kategoriassa, vaan sen pitää muuntua nimenomaan kohti ”Moncler/Kenzo”-kategoriaa, jossa katteet ja kilpailuedut ovat Stockalla paljon paremmat. Näitä monia luksusbrändejähän ei edes myydä kivijalassa kuin vain Stadissa, joten toivoisin, että näitä lähdetään rohkeasti kokeilemaan myös muissa tavarataloissa. Jos ne eivät mene Jumbossa tai Turussa kaupaksi, niin silloin on vain ehkä parasta todeta, ettei näitä tiettyjä tavarataloja saada millään ilveellä kannattavaksi ja ajaa ne alas.

7 tykkäystä

Verkkokaupassa ei näy kaikki tuotteet, joita Helsingin tavaratalossa myydään. Esimerkiksi Stone Islandia ja montaa muuta brändiä ei ole ollenkaan Stockmannin verkkokaupassa. Kivijalassa on myös monen brändin osalta laajempi valikoima kuin verkkokaupassa. Tähän toivottavasti saadaan parannusta jollakin aikavälillä. Helsingin tavaratalo on tuotevalikoimalta ainoa itseä kiinnostava Stockmann tavaratalo.

Mainittakoon myös, että moni elää tietynlaisessa Zalando “hintaharhassa” kuvitellen sen olevan edullisempi. Usein kuulee myös ilmaisista toimituksista. Tosiasiassa missään muualla ei myydä esimerkiksi niin kallista Marimekkoa kuin Zalandossa. (lue: myös Stockmann myy selvästi halvemmalla samat tuotteet). Samoin Zalandolla on monen muun brändin tuotteet itseasiassa kalliimpia kuin brändin omassa nettikaupassa. Lindexin osalta en ole asiaa vahvistanut, mutta ainakin Arketissa nuo ilmaiset toimitukset on leivottu hintoihin sisään.

Tuotteiden hinnoissa ei ole Stockmannilla sen enempää ilmaa kuin muuallakaan. Tämäkin on vanha uskomus. Nämä kansainvälisesti myytävät tuotteet on samoissa hinnoissa aikalailla kaikkialla.

5 tykkäystä
55 tykkäystä

Hyvä, että korjaavat vaikka heidän tavoitehintaansa tällä tuskin on vaikutusta?

Kun tämä OP:nkin touhu on mitä on, niin laitoin vielä tätäkin kautta palautetta, jos saataisiin Stocka joskus Inderesin seurantaan: https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-suunta-ja-strategia/664/160?u=iii21

10 tykkäystä

Laitetaan tänne nyt tiedoksi että Stokkan johto on tiedostanut nykyisen analyytikkoseurannan olevan “ei-optimaalinen” ja he ovat “working on it”. Tämä siis suht tuore tieto.

Eli ehkäpä syksyllä Inde tai joku muu tulee mukaan analysoimaan.

65 tykkäystä

Kyselin samasta asiasta CFO:lta viime syksynä ja vastaus oli että yhtiö tulee arvioimaan analyysipalvelun ostamista Inderesiltä “lähiaikoina”, eli ei tässä nyt hirveän vauhdikkaalla aikataululla olla liikenteessä :cowboy_hat_face:

57 tykkäystä

Pukkasin tänään mailin uudelle CFOlle samasta aiheesta - ehkä hän toimii ripeämmin :slight_smile:

12 tykkäystä

Se olikin Vähähyyppä, nyt on uusi leidi ruorissa eikä hänellä ole henkisiä antipatioita Inderesin suuntaan. Toivottavasti.

32 tykkäystä

Mietin sitä, kuinka iso osuus lastenvaatteet mahtaa olla Lindexin kokonaismyynnistä.

Muok: Löysinkin tiedot (2021)
Lasten vaatteet ja alusvaatteet ovat yhteensä 66%. Näiden kysynnän voisin kuvitella olevan hieman tasaisempaa taloussuhdanteesta riippumatta, kuin varsinainen muoti.

Ruotsi ja Norja 77% liikevaihdosta. Ostovoimaisia kuluttajia. :+1:

25 tykkäystä

Joskus Latvaselle spostin kirjoittelin Stockmann Fashion myymälöistä! Eli Stockan myymälöitä, jotka myisi pelkkää muotia! Lupasi sen ottaa seuraavassa strategiapalaverissa keskusteluun. Se olisi sinänsä nerokasta, Stockalla kun on omia merkkejä ja toimitusketjut ja varastot olemassa, ei tarvitsisi kuin aloittaa. Isompia eriä kun tilailee tehtailta, saa halvemmalla. Tällä hetkellä Stocka pystyy Lindexin avulla painostamaan tehtaita tekemään vähän edullisemmin. Tämä olisi yksi keino Stockalla pärjätä ilman Lindexiä! Jopa alle 10 000 hengen kaupungista saattaa löytyä Dressman, eli kyllä se muoti pärjää kivijalassa vieläkin, ihmiset kumminkin haluavat sovittaa vaatteita, ennen kuin ostavat!

14 tykkäystä

Noihin kun liittäisi tilasta riippuen myös pienehkön kosmetiikkamyymälän voisi olla erittäin toimiva konsepti.

3 tykkäystä

Tuo vertaus Dressmanniin ei ehjä ole osuva.Dressmanin juuret ovat 1962 lähtien ja on wikipedian mukaan johtava liikeketju pohjoismaissa.
Kyllä Stokka saa vääntää muotia päätäkseen edes lähelle.

1 tykkäys

Stockmannin pitäisi olla kaikkea sitä mitä Dressman EI ole muodin suhteen.

25 tykkäystä

Stockalla 8 omaa merkkiä ja muiden premium brändejä siihen päälle, tavarataloja vaan kovin vähän!

Stockmann Groupilla on itseasiassa 6 tavarataloa liikaa noin osakkeenomistajan arvon luonnin kannalta.

56 tykkäystä

Eikös Stockmann kertaalleen tätä muotiliikekonseptia yrittänyt - Seppälän ostolla. Ja konkkaan meni lopulta.

1 tykkäys

@Arimatti_Alhanko, onko sinulla näkemystä ja odotuksia Stockmannille tuleville vuosille 2023 ja 2024?

OP on ennustanut nettotulosta 44 meur vuosille 23 ja 24. 2021 nettotulos oli 48 meur ja oikaistu eps 0,30 €. Ennustettu nettotulos parille seuraavalle vuodelle on siis 2021 toteutuneen tasoa.

Muuttunut osakemäärä hankaloittaa vertailukelpoisen epsin hahmottamista, kun en ole varma, millä luvuilla milloinkin on laskettu. Mutta 44 meur nettotulos olisi yli 28 senttiä per osake nykyisellä osakemäärällä.

Jos sinulla on jotain haarukkaa oik. epsistä tälle vuodelle ja ehkä jonkinlaista arviota tulevillekin vuosille, niin olisi kiinnostavaa kuulla näkemyksesi. Tulevia vuosia on tietysti aina vaikeaa ennustaa, etenkin tässä epävarmassa taloustilanteessa.

Tarkoitan oik. epsillä siis jatkuvista liiketoiminnoista tulevaa, kertaeristä putsattua, jonka vertailuluku Q2 oli 0,14 €.

Muutkin kuin Arimatti saavat tietysti kommentoida ajatuksiaan näistä :slight_smile:

20 tykkäystä

Mahtoiko Seppälällä olla omia merkkejä silloin, joissa kate parempi kuin muiden brändeissä?

1 tykkäys