Storytel - Äänikirjojen kasvuyhtiö Ruotsista

Tähän liittyen kommenttina, niin kertoivat esimerkkinä tuolla pääomamarkkinapäivilläkin, että seuraavat/tutkivat data-anylytiikan avulla juuri näitä(kin) asioita, että miksi esim. joku käyttäjä on jättänyt jonkun kirjailijan aiemman kirjan kesken ja totesivat että syynä ollut että kirjanlukija ääni ollut eri kuin uudemmassa/uudemmissa kirjoissa. Yhtiön tavoitteenahan on, että lukijalle pystytään tarjoamaan aina kiinnostavaa luettavaa (esim. kirjailijan aiempaa tuotantoa eli backlistaa tai jotain algoritmien kautta suositeltua toista kirjailijaa), jotta käyttäjällä olisi aina jotain mielenkiintoista tarjottavaksi ja näin käyttäjä saadaan sitoutettua palveluun paremmin. Eli pyrkivät olemaan näidenkin asioiden päällä ja tuolla sopivalla äännelläkin on merkitystä. Toki kirjaa lukiessa voi vaihtaa lennosta kuuntelusta pois ja jatkaa kirjan kanssa perinteisesti lukien.

Koetinkin tässä tänään ennen perjantain tulosjulkistusta katsoa, että löytyykö jotain konsessus tavoite hintaa näin ennen tulosjulkistusta. Marketscreenerin sivuilta löytyi joku, tosin tässä ei ollut mukana kuin 3 analyytikon konseksuksen tarjoamana, joka vähemmän kuin @Bein1 viestissä. Sinänsä mielenkiintoista tuossa nyt oli, että tämän mukaan nuo analyytikoiden tavoitehinnat on lähes poikkeuksetta menneet reilusti korkeammalla tasolla kuin kurssi jo pidemmällä ajalla historiaa:


image

Tiedä sitten mikä on syynä, että välillä tuo ero ollut varsin suuri. Onko analyytikot olleet liian optimistisia? Yhtiö liitänyt pinnan alla suuremmalta massalta? Markkinat olleet epätehokkaat? Markkinat haluavat nähdä vielä vahvemmin että yhtiön laajentuminen tuo pitkässä juoksussa kannattavaa kasvua uusilla markkina-alueilla?

5 tykkäystä

Kiitos hyvästä pohdinnasta ja datan keräämisestä eri maista. Luulen itse että yhtiö liitää vielä hieman tutkan alla monien isojen sijoittajien kohdalla.

Tässä vielä tuon saman kaverin (@IngenjorKalkyl) toimesta listattuna Storytellin maakohtainen lanseerausvuosi + arvio milloin maa kääntyy voitolliseksi. Tuosta puuttuu vielä Israel joka lanseerataan vasta nyt Q1 2021. Vuosista 2023-2024 tulee ainakin mielenkiintoisia.

Katsoin pikaisesti myös tän hetkistä arvostusta:
EV/S (2020): ~8
EV/S (2023): ~3,5 (Laskin tämän 35% CAGR yhtiön tavoitteiden mukaan)

Vaikeeta arvioida että millä kertoimilla Storyä tulisi arvostaa. Jos tuo 35 % CAGR toteutuu ja maita alkaa pikkuhiljaa kääntymään voitolliseksi, tuo 3,5 EV/S ei kyllä paljoa ole. Todella mielenkiintoista seurailla että miten kansainvälistyminen noin erityyppisissä maissa (vrt. esim. Islanti ja Thaimaa) tulee onnistumaan. Tässä onnistuneet yritysostot tulevat varmaan pelaamaan isoa roolia myös tulevaisuudessa. Olisi mielenkiintoista kuulla muiden ajatuksia hinnoittelusta.

7 tykkäystä

Huomiseen tulosjulkistukseen liittyen:

On 19 February 2021 at 08.00 AM CET, Storytel AB will publish its Q4 Report for 2020. Storytel AB will hold a presentation of the report on the same day and invites investors, analysts and media to an audiocast with teleconference at 10.30 AM CET. The presentation will be in English and followed by a Q&A with Storytel’s founder and CEO Jonas Tellander, CFO Sofie Zettergren and CCO Ingrid Bojner.

The Q4 Report for 2020 will be available here at 08.00 AM CET on 19 February.

The presentation can also be followed live on: Storytel Q4 Report 2020.
A recorded version will be available here after the presentation.

3 tykkäystä

Tilinpäätös ulkona

2 tykkäystä

Ei oikeastaan mitään isommin yllättävää tilinpäätöksessä. Printtipuolen (eli sovelluksen ulkopuolinen myynti) lukemat oli pieni positiivinen ylläri. Hieman petyin, että Suomen ja Puolan kannattavaksi kääntymisen arvio ilmaistiin “vuoden 2021 aikana” eikä esim. ensimmäisellä puoliskolla. Suomen kilpailutilanteen tietäen ei ollut sinällään yllättävää.

Lukemat ei olleet mitenkään tajunnanräjäyttäviä, mutta suunta pysyy oikeana. Ruotsin kruunun vahvistuminen oli hyvä huomio. Se osaltaan selittää joka kvartaali hieman heikentynyttä ARPU:a (Average Revenue Per User).

Mukava oli huomata, että kasvutavoitteet pysyvät kovina 2030 asti ja myös vuodelle 2021 arvioitiin hyviä kasvuprosentteja. Voitollisuutta saadaan odottaa, kun uusia maita otetaan palveluun kovalla tahdilla. Silti se tuntuu olevan ihan hyvässä hallinnassa ja olikin ihan hyvä muistutus, että yritys oli vuoteen 2016 asti voitollinen ennen kansainvälisen kasvustrategian aloittamista.

Storytel Originalsitkin ovat näemmä kiinnostaneet kuuntelijoita, tosin en ole varma millä kriteerillä kirja rekisteröidään tuohon kuunnelluimpien kirjojen vertailuun.

Ei mitään Qt ilotulitusta, mutta tarina jatkaa oikeaan suuntaan.

3 tykkäystä

Alla myös ohjeistukset Q1:lle ja tilikaudelle:

Guidance for Q1 2021 and FY 2021

Q1 2021 guidance – Streaming segment

Avg. subscribers Nordics: 954,000

Avg. subscribers Non-Nordics: 588,000

Avg. subscribers Total: 1,542,000

Revenue Nordics: 399,000

Revenue Non-Nordics: 115,000

Revenue Total: 514,000

FY 2021 guidance

Subscribers EoY: 2,100,000–2,200,000

Streaming revenues: 2.4–2.5 BSEK

Group EBITDA margin: negative 0–5%

1 tykkäys

Ilmaisivat myös että ovat optimistisia Venäjän suhteenkin, että sekin muuttuisi kannattavaksi tämän vuoden aikana.

STORYTEL: KEPLER CHEUVREUX HÖJER RIKTKURSEN TILL 290 KR (270)

STOCKHOLM (Direkt) Kepler Cheuvreux höjer riktkursen för Storytel till 290 kronor från 270 kronor. Rekommendationen köp upprepas.

Det framgår av ett morgonbrev från banken.

Aktien stängde på 235 kronor på fredagen.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion Nyhetsbyrån Direkt

Kurssi reagoi osariin pienellä laskulla, mutta jälleen tuli yksi tavoitehinnan nosto. Hyvä, että analyysitaloilla luotto säilyy.

3 tykkäystä

Lisää paukkuja pyssyyn

2 tykkäystä

Tässä sama englanniksi:

“Storytel AB (publ) (“Storytel” or the “Company”) intends to carry out a directed issue of up to approximately 5.4 million shares through an accelerated book building procedure (the “Directed Issue”). The Directed Issue will be directed to Swedish and international institutional investors. The proceeds from the Directed Issue will inter alia be used for the Company’s accelerated investments in content production, sales and marketing as well as to finance potential future acquisition opportunities in accordance with the Company’s communicated expansionary strategy.”

Eilen myös julkaisivat (odotetusti), että yhdistävät tuon viime vuonna ostamansa Kitab Sawti:n Storytelin kanssa saman brändin alle:

“In July 2020, Storytel acquired the Arabic audiobook company Kitab Sawti and initiated a strategic review with the intention of merging the regional Storytel app with Kitab Sawti. Starting today, a joint Kitab Sawti/Storytel team will offer the world’s largest audiobook library in Arabic to subscribers in the MENA region under the consumer brand Storytel.”

“Storytel and Kitab Sawti have become known as story-focused innovators in the audiobook market in the eyes of both the consumers and publishers in the MENA region. It is truly exciting to merge these two inspiring and leading ‘storytelling forces’ under one brand to establish a true regional powerhouse for audiobook experiences”, says Ingrid Bojner , CCO at Storytel.

A strategic review was initiated following Storytel’s acquisition of Kitab Sawti in 2020. This review resulted in a unified Kitab Sawti and Storytel Arabia team that is already in place and the initiation of a joint Storytel platform in the MENA region.

1 tykkäys

Tässä muuten hyvä sivusto, josta löytynyt paljon Storytel:Iin liittyviä artikkeleita, kun hakee yrityksen nimellä juttuja: https://thenewpublishingstandard.com

Tässä mm. tuosta Kitab Sawti:sta hyvä juttu (vaikka onkin vuodelta 2019):

“Arabic audiobook operator Kitab Sawti grows 20% month on month.”

“Dhad, Booklava and of course Storytel Arabia are among its rivals for the affections of Arab audiobook lovers, but it’s a telling point that whereas Storytel is expecting to hit the magical one million subscriber mark across all its markets by the end of this year. Kitab Sawti reportedly already has over 1 million registered users.”

“Kitab Sawti now offers 2,000 titles and quotes Bond as saying that when Kitab Sawti reaches 6% market penetration (the current Swedish audiobook penetration) as Storytel has in Sweden it will have 24 million subscribers.
Kitab Sawti is known to have offices in Stockholm, Dubai and Cairo, and some reports also say in Palestine and London.”

1 tykkäys

Tässä vielä lisää tuosta Kitab Sawti:sta + Storytel:n kuvioista tuolla lähi-idässä & arabian kieliseltä markkinalla (artikkeli 9.3.2021):

“The platform has seen unprecedented growth during the past few months as global and regional lockdowns started shifting consumer behavior. In the past 4 months, the number of installs and registered users on Kitab Sawti’s app has doubled, even more, the platform saw a 204% growth in total paid users, and a 6x growth of new paid consumers from January through to May 2020.”

“Kitab Sawti had sales of SEK 2.4 million ($261,000) in 2019, and in 2020 saw subscribers double during the region’s lockdown.”

"Here just to note that we know Storytel has previously partnered with Careem to build a footprint in Saudi Arabia and Jamalon in Jordan, but it’s not yet clear just how far Storytel’s ambitions go in terms of the wider MENA Arab market that stretch across not just the core Middle East but also a large swathe of North Africa and, potentially, into West and East Africa where Arab influences are strong.

We also know Storytel has committed to being in 40 markets by 2023, up from 24 as this post goes live, with Indonesia and Israel imminent."

“In fact Storytel has quietly rolled out its Saudi Arabia and Egypt platforms, although no official announcement yet. Egypt started 2021 with 54.7 million people online – the same as Italy. Saudi Arabia has 31.8 million people online.”

Kaikkiensa tuolla arabian kielisellä markkinalla mahdollisuudet kasvulle hyvät.

2 tykkäystä

Todella hyviä juttuja! En olekaan aivan tiedostanut, kuinka kova tekijä tuo Kitab Sawti on tai kuinka herkullinen alue tuo MENA on kasvulle.

En myöskään ollut ajatellut sitä, että Kitab Sawtin käyttäjämäärät eivät vielä olleet laskettu Storytel raportoituihin käyttäjiin. Tuostahan tulee todella iso pomppu kokonaismäärään.

1 tykkäys

Tässä oli juttua Spotifyn tulosta äänikirjamarkkinaan sekä englanninkielisistä markkinoista yleisesti.

Storytelin panostus paikallisiin kieliin pitää Spotifyn toistaiseksi pois apajilta:

“First, Spotify’s move into audiobooks is English-language focussed at this time, and while that’s a big market, it puts the company on collision course with Amazon-owned Audible and also-US-based Scribd, Nook, Apple and Google Play, while barely impacting on Storytel, Nextory, Bookbeat, Audioteka, Ubook and the other key audiobooks players with a more global focus.”

Englanninkielisillä markkinoilla murros subscription-malliin on vielä alkuvaiheessa:

"Storytel’s Swedish rival Bookbeat tried a launch in the UK and while the operation is still, well, operational, it really doesn’t move the needle, because UK publishers simply aren’t interested in the unlimited subscription model. For the same reason we can safely assume Storytel has for now set aside its Canada, US and UK ambitions.

It’s a bold move, and begs the question why Spotify, which originated in Sweden, thinks it better to kick off with audiobooks in the US, competing with Audible, rather than Sweden competing with Storytel.

And that leads directly into the second major issue here: that the Anglophone publishing community is notoriously adverse to the unlimited subscription model that prevails outside the US/UK but that rules the roost in the Nordics."

2 tykkäystä

Tuohon eiliseen uutiseen liittyen:

  • The Directed Issue encompasses a total of 5,370,000 shares.
  • The subscription price in the Directed Issue was set at 218 SEK per share and was determined through an accelerated book building procedure led by ABG Sundal Collier and Swedbank AB (publ).
  • Through the Directed Issue the Company will receive proceeds of approximately SEK 1,171 million before deduction of costs related to the transaction.
  • The subscription price in the Directed Issue is equivalent to a discount of approximately 1.58 percent in relation to the closing price on Nasdaq First North Growth Market on 10 March 2021.
  • The Directed Issue entails a dilution of approximately 7.9 percent of the number of shares in the Company. Through the Directed Issue, the number of shares outstanding and votes will increase by 5 370 000 from 62,545,035 to 67,915,035 (distributed as 67,914,400 B-shares and 635 A-shares respectively). The share capital increase by approximately SEK 2,685,000 from SEK 31,272,517.50 to SEK 33,957,517.5.
  • The Directed Issue was directed to selected Swedish and international institutional investors, among others, AMF Pensionsförsäkring, C WorldWide Asset Management, Handelsbanken Fonder, Skandia Fonder, Skandia Liv, Swedbank Robur and Vitruvian Partners.
1 tykkäys

Taas on aktivoiduttu yrityskaupparintamalla mutta hyvin pieni ostos Storytelin kokoluokassa. Lyhykäisyydessään tässä hankittiin suosittua sisältöä sopivilta markkina-alueilta. Poimin tuohon alle oleellisimmat pointit.

Its most popular Swedish authors include Tove Alsterdal, the 2020 winner of the Swedish Crime Writers’ Academy’s ‘Best Swedish Crime Novel’ award, as well as Björn Hellberg, May Grethe Lerum, Mikael Ressem and Dag Öhrlund, whose novel Ingen lämnas kvar ( No-one is Left Behind ) was the third most listened to book in Storytel’s Swedish service in 2019.

In 2020, Lind & Co reported sales of SEK 111 million with an operating profit of SEK 22.6 million. Its digital releases in 2020 included more than 600 titles in audiobook format and accounted for more than 50 percent of the publishing house’s revenues.

Sweden is Lind & Co’s main market, but since 2018 and 2019 it has also been publishing books in the Netherlands, Poland, Finland and Norway, which are also strong Storytel markets.

The parties have agreed not to disclose the purchase price which will not have a substantial impact on the Storytel Group’s finances. The purchase price will be paid partly in cash and partly through the issuance of shares in Storytel AB (publ). The closing is expected to take place in April 2021.

3 tykkäystä

"STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Storytels ordförande Rustan Pandays sambo Michaëla Berglund köpte på torsdagen 4.100 aktier i ljudboksbolaget för totalt nästan 1 miljon kronor.

Det klargör Rustan Pandays för Nyhetsbyrån Direkt efter att inrapporteringen till insynsregistret felaktigt angett att det var han själv som köpt aktierna.

Köpet gjordes till kurs 237 kronor.

Rustan Panday äger cirka 2 miljoner aktier i Storytel, ett innehav som motsvarar cirka 3,2 procent av aktierna i bolaget, enligt ägardatatjänsten Holdings. Han har suttit bolagets styrelse sedan 2011 och varit ordförande sedan 2015."

Tästä oli aiemmin tiedote, että hallituksen puheenjohtaja olisi ostanut lisää Storytelia, mutta tämä korjattiin, että ostaja olikin vaimo/tyttöystävä/kämppis(?). Puheenjohtajalla itsellään on reilu 3 prosenttia Storytelin osakkeista.

3 tykkäystä

Storytel goes live in Israel today

Storytel, one of the world’s largest subscription services for audiobooks and e-books, goes live in Israel today. The launch of the local Storytel app is the next step into the growing Israeli audiobook market and follows Storytel’s acquisition of the local pioneer in audiobook streaming, iCast Ltd, in August 2020.

“We are very pleased to be able to launch Storytel in Israel, where iCast, as the pioneer streaming audiobook service, not only has established the audiobook on the market, but also built up a relationship with publishers, libraries and other partners”, says Ingrid Bojner, Chief Commercial Officer at Storytel.

“I am convinced that Storytel’s Israeli app and establishment on the tech-savvy Israeli consumer market, with its strong storytelling tradition, will add an additional dimension to the everyday life of Israeli readers and listeners. It will be an exciting new chapter for the streamed audiobook and the Israeli entertainment industry in general”, says Ingrid Bojner.

The launch of Storytel in Israel will entail iCast’s performance regarding content, scale, technological resources, creating conditions for taking the Israeli audiobook market to the next level in terms of user experience, content development, production and marketing. Israeli consumers can expect a quality catalogue that includes bestsellers, classics and contemporary works by popular authors, including Meir Shalev, Eshkol Nevo, Yuval Noah Harari and A.B. Yehoshua. Initially, the titles will be offered in Hebrew, Russian and English. More languages will be added after today’s launch.

“In the past all the people who came to author events told me they read my books. But in recent years more and more people are telling me that they have listened to my books. For me, it’s wonderful. Beyond the fact that it allows new audiences access to my work, the vocal performance enlivens the written word and loads it with emotion”, says Israeli author Eshkol Nevo.

“Since the streamed audiobook has already been launched on the Israeli market, we can focus our efforts solely on helping more people discover the benefits of being able to listen to great stories anywhere and anytime. iCast’s unique local expertise and Storytel’s comprehensive investments in content, user-friendly technology, and access to popular stories combine to make Storytel’s Israeli app a strong offer. I look forward to being able to offer Israeli consumers an unbeatable listening experience”, says Moti Lippmann, Country Manager for Storytel Israel and founder of iCast.

4 tykkäystä

2020 Vuosiraportti julkaistu (1.4.2021):

Alla parit kuvakaappaukset raportilta. Eli yhtiön perustajan/toimitusjohtajan mietteet

!

Ja vahvassa kasvuvaiheessa olevan yhtiön olennaisimmat kasvukäyrät:

5 tykkäystä