Osakesijoittaminen

Storytel - Äänikirjojen kasvuyhtiö Ruotsista

Täällä foorumilla kun on paljon kasvuyhtiöistä kiinnostuneita, niin avataanpa oma ketju nyt myös ruotsalaiselle ääni- ja e-kirjojen striimauspalvelun kasvuyhtiölle Storytelille (storytel.com). Yhtiöstä ei täällä foorumilla ole juurikaan aiemmin keskusteltu, mutta mielestäni tämä on erittäin mielenkiintoinen kasvuyhtiö kasvavalla markkinalla, joka voisi kiinnostaa myös muita foorumilaisia. Yhtiö on perustettu 2005 ja listattu First North Sweden-listalle vuonna 2018. Yhtiö on koko pörssiin kuuluneen ajan kasvanut kovaa vauhtia ja jatkanut laajentumistaan kasvavalla äänikirjamarkkinalla.

Historiaan lyhyesti:
2005: Jonas Tellander ja Jon Hauksson perustivat Bokilur-nimisen audiokirja palvelun, joka vaihtoi sittemmin nimensä Storyteliksi.
2009: Tallander osallistui Ruotsin ”Leijonan luola”-tv ohjelmaan, jonka avulla yhtiö turvasi taloudellisen tilanteensa finanssikriisin aikaan.
2011: ensimmäiset Storytelin tuottamat äänikirjat julkaistaan markkinoille.
2016: Storytel ostaa ruotsin toiseksi suurimman julkaisijan Norstedts Förlagsgrupp:n, sekä tanskalaisen kilpailijansa Mofibo.
2017: Storytel ostaa Tanskan neljänneksi suurimman julkaisijan People’s Press:n
2018: Yhtiö julkaisee oman Storytel Reader-lukulaitteen. Storytel-palvelu julkaistaan kuuteen uuteen maahan.
2019: Storytel palvelu saavuttaa miljoonan maksavan tilaajan rajan. Ostaa syksyllä Suomen kolmanneksi suurimman julkaisijan Gummer Kustannus-yhtiön (Gummerus Kustannus).
2020: Storytel ostaa kilpailijansa lähi-idästä Kitab Sawti ja yhtiöstä tulee maailman suurin arabian kielisten äänikirjojen tarjoaja. Yhtiö ostaa myös israelilaisen äänikirja palvelun Icast:n ja hankkii 80% pohjoismaissa toimivasta äänikirjo tuottavasta yhtiöstä EarSelect:stä.
2021: Tammikuussa ylittää ensi kertaa 1,5 miljoonan maksavan tilaajan rajan. Yhtiö on Pohjois-Euroopan suurin ääni- ja e-kirjojen striimauspalvelu yli 500 000 julkaisulla. Palvelu toimii yli 24 eri maassa ja tarkoituksenaan laajentua yli 20 uuteen maahan vuosien 2021-2023 aikana. (lähde: Storytel has surpassed the milestone 1.5 million paying subscribers – Storytel)

Laitan tähän seuraavaksi nyt kuvakaappauksia yhtiön 2020 helmikuussa pidettyyn pääomamarkkina päivää, jonka voi kokonaisuudessaan katsoa täältä: Capital Markets Day 2020 - Storytel - YouTube (kesto n. 2h 30min). Ehdoton katselu suositus, mikäli yhtiö kiinnostaa ja haluaa saada vielä enemmän ns. lihaa luiden ylle tähän pääomamarkkinapäivän powerpoint-esitykseen (143 sivua): https://investors.storytel.com/en/wp-content/uploads/sites/2/2020/01/storytel-capital-markets-day-january-2020-1.pdf

Yhtiöhän toimii siis kirjamarkkina alalla, joista äänikirjat ovat vielä vain murto-osan koko markkinasta:


mutta jonka markkinat kasvavat kovaa vauhtia. Kertoivat markkina osuudeksi n. 15%, jos laskuista vähennetään USA:n markkina, joka äänikirjojen suurin markkina-alue, jossa yhtiö ei itse toimi:


äänikirjat valtaa markkinaa fyysisiltä kirjoilta. Alla esimerkki kuvat ruotsin kirjamarkkinasta:

Yhtiön kasvustrategia ja tavoitteet:


Yhtiö toimii jo yli 20 eri maassa ja tekee jo kannattavaa bisnestä mm. pohjoismaissa + Hollannissa. Alla olevasta listalta puuttuvat mm. Thaimaa, Belgia:




Yhtiö pitää tätä 50k tilaajan määrää jonkinlaisena ns. kriittisenä rajana, jonka jälkeen kohdemarkkina yleensä kääntyy nopeasti kannattavaksi:

“Talous käppyröitä”:

Liikevaihto kovassa kasvussa:
image

Yhtiö julkaisee varsinaisen Q4-tuloksensa 19.2, mutta julkaisi alustavat ennusteensa jo 11.1.2021:

"The average number of paying Storytel subscribers in the Nordic segment in the fourth quarter of 2020 was 926,000, which corresponds to 4,000 paying subscribers above forecast and a customer base increase of 168,400 subscribers compared to the fourth quarter of 2019. Streaming revenues in the Nordics came in at 399.6 MSEK, which was 3.6 MSEK above forecast. The ARPU for the Nordic segment came in at 144 SEK, which was slightly above forecast.

In the Non-Nordic segment, the average number of subscribers grew by 58.4% compared to the fourth quarter of 2019 and totalled 516,000, which corresponds to an annual growth of 190,200 paying subscribers and an increase of 57,700 customers compared to the third quarter of 2020. This exceeded the previously communicated forecast of 513,000 subscribers for the fourth quarter of 2020. Streaming revenues for the Non-Nordic segment totalled 103.8 MSEK in the fourth quarter of 2020, corresponding to an annual revenue growth of 49.9%, compared to the fourth quarter of 2019. "

Tässä vähän nyt alkuun yhtiöstä. Toivottavasti täältä löytyy myös muita jo yrityksen löytäneitä ja/tai yrityksestä kiinnostuneita. Tämä oli nyt myös ensimmäinen tekemäni yhtiö avaus topic, joten toivottavasti tämä antoi edes jotain kuvaa yhtiöstä. Vahva suositus tuolle ylempänä linkkaamalleni pääomamarkkinapäivä videolle/koko ppt-esityksen läpikäymiseen. Tämä omani oli vain pieni pintaraapaisu, jotta yhtiö tulisi paremmin esille myös täällä foorumilla kaikille foorumilaisille.

48 tykkäystä

Kiitos hyvästä avauksesta! Olenkin ja tovin odottanut keskustelua :slight_smile:

Storytel on osakesalkkussani noin 20% painolla Qt:n, Harvian ja Kamuxin rinnalla. Oma elämä on mullistunut äänikirjojen avulla ja uskonkin markkinaa riittävän tulevaisuudessa. Jos ennen luin kirjan tai pari vuoteen, niin nyt kuuntelen noin parikymmentä kirjaa vuodessa.

Storytel laajenee kovaa vauhtia uusille markkinoille ja käyttäjämäärät ovat kasvaneet hurjasti. Näen vahvuutena panostamisen paikalliseen kieliin. Audiblea vastaan on paha kilpailla englanninkielisessä sisällössä. Myös Spotifyn aktivoituminen äänikirjamarkkinalla voi luoda kovaa kilpailua, mutta toisaalta juuri Storytelin osto olisi Spotifylle kätevä tapa luoda lyömätön vaihtoehto Audiblelle. Samaa palvelua kun käytetään jo valmiiksi musiikin kuunteluun.

Suunta on oikea ja kasvu on kovaa, mutta riskejäkin kyllä riittää.

14 tykkäystä

Hienoa, että täällä on muitakin yrityksestä kiinnostuneita :+1:

Yhtiöhän on hyötynyt koronasta ja se on varmasti edesauttanut yhtiön kasvussa olemassa olevilla markkinoilla ja vaikka korona ainakaan poistuisikin niin uskon että saavat pidettyä hyvin tilaajamääriä, kun porukka tottunut käyttämään kyseistä palvelua nyt lockdownien ja muiden rajoitteiden vuoksi. Itse näin myös yhtiöllä hyvänä kilpailuetuna sen, että laajentuminen on tapahtunut ensisijaisesti (ainakin vielä) maihin, joissa englanti ei ole ollut maan pääkielinä. Tuo Storytelin oma kieli tarjonta kattaa jo yli 25 kieltä ja yhtiön tarkoituksena on olla lokaali toimia globaaleilla markkinoilla. Kertoivat mm. tuossa viime vuoden päämarkkina päivillä, että 85% kunkin maan kirjatarjonnasta olisi lokaalilla ykköskielellä ja sen lisäksi sitten pystyvät tarjoamaan muita maassa puhuttuja kieliä useille eri markkinoille. Taisivat tuossa päämarkkinapäivän videolla mm. mainita, että kun laajentuivat Saksaan, niin 15% käyttäjistä valitsi sovelluksen käyttökieleksi turkin, johtuen maassa turkkia puhuvien runsaasta määrästä.

Itse seurasin yhtiötä tuossa viime vuoden puolella jonkun verran ja katsoin että kurssi ehti kiivetä korkeimmillaan tuonne 307 kruunuun. Itse meinasin tehdä eka ostot marraskuussa kun kurssi kävi 200kr tietämillä, mutta jostain syystä silloin vielä jäi ostot tekemättä (en muista tarkemmin syytä). Sen jälkeen kurssi nousikin tuonne 270kr hujakoille, kunnes tuli hakemaan vauhtia 230kr tietämille, jolloin itse hyppäsin kyytiin ja tein ekat ostot nyt tämän kuun alussa.

8 tykkäystä

Tuo jaettava kakku kun on kasvava, niin uskon että tilaa riittää useammallekin toimijalle eri markkinoilla ja juurikin tuo yhtiön kova panostus paikallisiin kieliin toimii hyvänä etuna. Tuossa pääömamarkkina päivillä 2020 arvioivat, että jo silloisissakin maissa joihin olivat laajentuneet, että mikäli tilaajamäärät yli 18 vuotta täyttäneissä nousee 5% kuten Ruotsissa, niin sekin jo voisi tarkoittaa +40 miljoonaa tilaajaa, eivät tuohon lukuun olleet laskeneet mukaan Intiaa eli kyllä tuolla kasvua riittää otettavaksi, jo noinkin pienillä prosenteilla.

3 tykkäystä

Itsellä Storytel osui haaviin jo koronakuopassa, jolloin sain avausposition oikein mukavaan 119 kruunun hintaan. Ne meni sitten myyntiin syksyllä 255 kruunun hinnalla, kun ajattelin jättää homman pelkäksi onnistuneeksi “koronavedoksi”. Siinä sitten tarjoutui sitä ostopaikkaa uudelleen, mutta jouluna hyppäsin takaisin kelkkaan paljon pitemmällä tähtäimellä hintaan 260 kruunun paikkeilta. Ei ollut toistaiseksi paras ajoitus, mutta Pareton suositushinta 390 kruunua ohjaili kurssikäyrää sillä hetkellä kohti koillista.

Kakkua on toivottavasti useille jaettavaksi. Suomessakin pienemmät kilpailijat Nextory ja BookBeat luovat ankaraa kilpailua. Jatkuvasti yritetään tarjota yhä pitempiä ilmaisia kokeilujaksoja tai euron kuukausimaksuja palaaville asiakkaille. Käyttäjäkokemuksessa on haastava erottua, kun pitkälti kaikki näistä toimii ihan yhtä hyvin ja enimmäkseen samat kirjat löytyy palveluista. Vielä pari vuotta sitten oli tilanne ettei aina haluamaani kirjaa meinannut löytyä, mutta nyt niitä on alkanut ilmestyä e-kirjana ja äänikirjana.

Toki yksi tapa erottua voisi olla luoda äänikirjojen ohelle koukuttavia kuunnelmia/sarjoja, joita tulee palveluun kausina yksi jakso kerrallaan. Esim. hyvin ääninäyteltyä dialogia tai jopa useammalla lukijalla. Toki podcastit on jo keksitty, mutta paremmin käsikirjoitettu sisältö voisi myös kiinnostaa. Ja nämä olisi tietenkin Storytel originalseja, joita ei muualta saa.

4 tykkäystä

Löytyisikö mistään tietoa, että onko vuoden 2020 aikana saatu uusia markkinoita kannattaviksi? Yritin kaivella, mutten siinä onnistunut. Ymmärtääkseni nuo aloitusviestin kalvot on tuolta 2020 markkinapäivältä, eli 2020 tammikuulta.

Joo kalvot tuolta vuoden takaisesta markkinapäiviltä ja en ole vielä itsekkään löytänyt vahvistusta. Tarinan ja kasvun kannalta tuo olisi tärkeää, sillä käyttävät nytkin kannattavien markkinoiden tulorahoitusta tuohon kovaan kasvuun uusilla markkinoilla. Uskoisin kuitenkin että ainakin Suomen markkina voisi olla muuttumassa plussaa tuottavaksi markkinaksi, kuten tuolla alkukalvoillakin yritys itsekkin odotti.

Yhtiön tiedote (9.4.2020):

“Äänikirjapalvelu Storytelin mukaan uusien palvelun käyttäjien määrässä on ollut merkittävää kasvua koronaepidemian aikana. Vallitseva tilanne näkyy Storytelissä selvästi myös etenkin lastenkirjallisuuden kulutuksessa, joka kasvoi Suomessa 140 % maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana. Storytelin markkinointipäällikkö Hanna Walldénin mukaanpalvelussa on koulujen sulkemisen jälkeen otettu käyttöön lähes tuplasti normaalia enemmän lasten Kids Mode -profiileja, jonka avulla lapsi ja aikuinen voivat kuunnella yhtä aikaa eri äänikirjaa.”

Uusien asiakkaiden virta kasvaa voimakkaasti myös globaalisti

Storytel raportoi tiistaina äänikirjapalvelulla olevan maailmanlaajuisesti 1,154,800 maksavaa asiakasta ja vuosittaisen liikevaihdon kasvaneen 45 % vuoden 2020 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana palvelun otti käyttöön globaalilla tasolla yli kaksinkertainen määrä uusia asiakkaita edeltävän vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, mikä on muutoksena ennennäkemättömän suuri."

3 tykkäystä

Ompas mielenkiintoinen avaus!

Tässä vähän kaivelin niin johto ainakin tätä omistaa aika hyvät määrät:

Hallituksen pj 2,027,908 B-osaketta
Hallituksen jäsen omistaa yhtön kautta 8,773,384 B-osaketta ja yksityisesti 128,143 B-osaketta
Toimitusjohtaja omistaa 4,900,000 B-osaketta ja on myös yhtiön perustaja

Mukava myös nähdä että ketkä ovat tulleet hallitukseen 2020 omistaa jotain määriä osakkeita.

5 tykkäystä

Tässä kun on nyt viikonloppuna ollut vähän lisää aikaa tutustua ja etsiä tietoa, niin youtuben puolelta löytyikin muutamat mielenkiintoiset videot Pareton analyytikolta (Stefan Wård). Itsellä ei tosin tuo ruotsi ole niin hyvin hanskassa, että itselläni olisi järkevää lähteä näistä mitään suomenkielistä koostetta tänne koostamaan, mutta josko “foorumin joukkovoimalla”, joku voisi näistä tehdä jotain lyhyttä koostetta:

tässä parin kuukauden takainen video, jossa pidemmälle katsovaa ennustetta:

(kuvakaappaus napattu videolta n. 2.18 kohdalta):


alueellista ennustetta 2025 myynnin osalta (kuvakaappaus napatttu videolta ajassa 12.21):

Löytyi myös video Q4-tulokseen liittyen:

tuo yhtiötä seuraava analyytikko myös nostanut kk sitten parhaimpien ideoiden listalle vuodelle 2021 juurikin Storytellin (Storytellin osalta kohdasta 12.47) alkaen. Video kuukauden takaa:

Markkinointi mielessä Storytel näyttää julkaisevan myös monenlaisia lyhyitä lukupätkiä tuonne youtuben puolelle ja näyttää että monet videot saaneet miljoonia jo katselukertoja eri maissa. Nuista jos edes osa siirtyy aktiivisiksi tilaajiksi, niin tuntuisi että osa markkinoista voisi muodostua kannattavaksi nopeammassakin tahdisssa kuin esim. 5 vuodessa. Esimerkiksi pienen markkinan Islanti siirtyi jo vuodessa tuottavaksi markkina-alueeksi.

Alla muutama kuvakaappaus youtube videolinkeistä:





3 tykkäystä

Tämä kuva kertoo siitä että halutaan muilla kuin pohjoismaissa pitää tällä hetkellä alempaa hintatasoa, että saadaan uusia asiakkaita halvemmalla pitämään palvelu. Mikä on kaikinpuolin järkevää. Vai onko @TomiP parempaa tietoa onko tässä suurempaa hintakilpailua Amazonin tarjoamalla Audiblellä ja Spotifylla?

1 tykkäys

Joo vaikka nuo hinnoittelumallit (unlimited, family jne) ovatkin samat eri markkinoilla, niin joutuvat ottamaan huomioon eri markkinoiden kilpailutilanteen/markkina tilanteen (ollaanko lanseesaus vaiheessa jne) + eri markkinoiden yleisen hintatason. Esim. Intiassa eivät voi veloittaa vastaavaa kk-maksua kuin vaikkapa Ruotsissa johtuen maiden eri hintatasoista. Eli markkinakohtaisesti pyrkivät seuraamaan, että mikä voisi olla optimaalinen kk-veloitus.

1 tykkäys

Ajatuksia kilpailusta Suomessa:

Olen käyttänyt näitä Suomessa koviten kilpailevia vaihtoehtoja eli Storytel, BookBeat ja Nextory. Semmoisen havainnon olen tehnyt, että uusimpana tulokkaana Nextory koittaa kaapata asiakkaita kaikkein agressiivisimmin. Sähköpostiin tipahtelee tarjouksia 1€/kk palaaville asiakkaille. Myös BookBeat harrastaa sitä, jos on ollut riittävän kauan pois. Taitaa noin puolen vuoden välein tulla nämä tarjoukset BookBeatilta. Tänään huomasin, että Nextory lähetti saman 1€ tarjouksen jo välittömästi kun peruin tilaukseni. En ole ihan varma onko Storytelilta koskaan tullut tätä palaavien asiakkaiden tarjousta, mutta hatara muistikuva on, että ainakin kerran olisi saanut eurolla tai ilmaiseksi ensimmäisen kuukauden palatessaan palvelun käyttäjäksi. Asetelma on kuitenkin se, että aivan yhtä paljon halpoja kuukausia ei Storytel tarjoa kuin kilpailijat Suomessa. Varmasti on kova pyrkimys saada Suomikin kallistumaan kannattavuuden puolelle mahdollisimman pian.

Storytelilla ei aiemmin ollut tarjolla edullisempaa kuunteluajalla rajoitettua tilausta (20h/kk), mutta se on nyt tullut uutena vaihtoehtona, koska kilpailijoilla se oli jo aiemmin valittavissa.

On myös hieman ongelmallista, että äänikirjoista/e-kirjoista ei välttämättä tarvitse maksaa kuin muutama kymppi vuodessa, kun on riittävästi palveluita, jotka tarjoavat palaavalle asiakkaalle euron kuukausia. Kaltaiseni hintatietoiset kuluttajat hyppelevät palvelusta toiseen ja säästävät merkittävästi rahaa. Suurin osa kuluttajista on laiskempia eivätkä niin välitä juoksevista veloituksista, mutta jotain konsteja asiakkaiden sitouttamiseen pitäisi olla.

Miksi sitten itse olen valinnut Storytelin go-to sovellukseksi? Ostin heiltä pari vuotta sitten heidän oman markkinoiden edullisimman e-book readerin, koska kaikkia kirjoja ei ole tarjolla äänikirjana. Reader toimii vain Storytelin palvelun kirjojen kanssa, joten minun kannattaa käyttää Storytelia, jos haluan myös lukea kuuntelemisen lisäksi. Tämä on ihan mukava tapa sitouttaa asiakkaita.

4 tykkäystä

Kiinnostava avaus ja yritys.

Storytel ei ole palveluna tuttu, itse olen ollut Audiblen asiakkaana 3,5 vuotta. Markkina epäilemättä kasvaa kovaa tahtia ja paikallisuus & kielivalikoima erottaa mm. Storytelin Audiblesta, mutta onko Storytelillä mitään kilpailuetua muihin alan yrityksiin. Näin ei-asiakkaalle se on vain yksi monista samanlaisista palveluista.

Äänikirjamarkkina on mielenkiintoinen matalan penetreetionsa vuoksi ja lienee kohtuu turvallista veikata sen kasvavan selvästi tulevina vuosina. Mietityttää vielä kuka tästä murroksesta tulee hyötymään: platformit vai tekijänoikeuksien haltijat? Eiköhän tässäkin pelissä päde “content is king”, mutta minkälainen?

Video-streamauksssa Netflix on menestynyt vaikka sen oma valikoima ei ole ollut korkealaatuista kaikin puolin, mutta sitä on ollut kilpalijoihin nähden runsaasti ja katsojalle on ollut helppoa valita seuraava katsottava sarja. Asiakasmäärän kasvaessa on voitu investoida lisää sisältöön, mikä on parantanut asemaa entisestään. Kilpailjoiden tulee investoida valtavasti ottaakseen kiinni, esim Disney investoi suuria summia paraikaa.

Äänikirjoissa eri toimijoilla näyttäisi löytyvän samoja klassikoita ja suurimpia “hittejä”. Sisällössä on siis video-streamauksen sijaan paljon päällekkäisyyttä palveluiden välillä. Voisi olettaa, että asiakkaat eivät juurikaan ota enempää kuin yhtä palvelua kerrallaan. Millä Storytel voisi sitten pärjätä esim Amazonia vastaan? Toistaiseksi vastaus on ollut paikallinen tarjonta, eli sekä paikalliskieliset käännökset sekä paikalliset kirjat. Mikä toisaalta estää vaikkapa juuri Amazonia laajentumaan paikallistasolle? Yksi vastaus olisi tekijänoikeuksien hallinnan kautta saavutettu sisällön yksinoikeus. Minulle on vielä epäselvää, omistaako Storytel esim. Gummeruksen tuotannon tekijänoikeudet vai kuuluvatko ne kirjailijoille, voiko joku valaista asiaa?

Jos jossain kohtaa äänikirjojen arvoketjua haluaisin olla sijoittajana, niin ehkä juuri tekijänoikeuksien omistajana :slight_smile:

4 tykkäystä

Minullekin on kyllä yhä hieman epäselvää, että kenellä on oikeudet mihinkin. Äänikirjat kuitenkin tehdään enimmäkseen kirjoitetussa muodossa julkaistujen kirjojen pohjalta (jonkin verran nykyään jo suoraan äänikirjaksi). Kuuntelin vasta Nextorysta Exit vol. 2 -kirjan. Siinä alkuun ja loppuun kerrottiin äänikirjan olevan Storytelin omistaman StorySiden tuotantoa. Uskoisin siis, että Nextory on joutunut siitä jotain maksamaan Storytelille (ei siis suoraan kirjailijalle). Ja Storytel varmasti maksaa muiden tuottamasta sisällöstä.

Vaikuttaisi siltä, että Storytel panostaa myös kustantamoiden hankintaan, jolloin sitä “omaa” paikallista sisältöä päästään luomaan paikallisilla kielillä.

Mutta kenellä on oikeudet… piti ihan lähteä täältä tutustumaan alan käytäntöihin: Kustannussopimus ja muut sopimukset - Suomen Kirjailijaliitto

Tekijänoikeudet ovat lähtökohtaisesti kirjailijalla. Kustannussopimuksella luovutetaan yksinoikeus kirjan julkaisemiseen ja näitä sopimuksia on sitten varmasti monenlaisia. Sovittu tekijänpalkkio maksetaan sitten kirjailijalle, osa ennakkona ja sitten myynnin mukaan.

1 tykkäys

Koskisen mukaan uudesta kovakantisesta kirjasta saatava tekijänoikeuspalkkio on yleensä 22 prosentista ylöspäin, kun taas äänikirjasta saa vain noin puolet siitä.

Epäsuhta on vielä suurempi, kun tuotto muutetaan rahaksi. Koska äänikirjojen ulosmyyntihinta on lähtökohtaisesti paljon halvempi, on yhdestä äänikirjasta tuleva tulo vain noin kahdeksasosa verrattuna painettuun kirjaan. Keskivertokirjailija saa yhdestä myydystä kirjasta noin kolme euroa, joten äänikirjasta ei montaa kymmentä senttiä tule.

4 tykkäystä

Sama ilmiö siis tässäkin kuin musiikkialalla. Joku muu kuin taiteilija käärii ne massit. Spotify on usein kritiikin keskiössä. Maailma muuttuu ja kaupallinen sisältö sopeutuu, mutta vastarintaakin muutokselle varmasti on luvassa. Musiikkialalla tehtiin ennen enemmän albumikokonaisuuksia, mutta suoratoistopalveluiden kautta sen merkitys on vähentynyt. Kuunnellaan yksittäisiä kappaleita ja soittolistoja. Toki albumeita kuunnellaan nykyäänkin, mutta se taitaa olla aina vaan yhä harvinaisempi tapa kuluttaa musiikkia.

Hyvää sisältöä ei kuitenkaan kannata odottaa, jos kirjailija jää ilman kunnon palkkiota. Myös se oma originals sisältö on melko arvotonta, jos se ei ketään kiinnosta. Toivottavasti alalla päästään malliin, jossa kaikki voittaisi…

3 tykkäystä

Oletteko jollain keinoilla haarukoineet markkinoiden tilaa? Itse olen katsellut aikanaan tähän sijoittaessani Google trendsistä näitä ja Audible jyrää aivan totaalisesti varsinkin englanninkielisillä markkina-alueilla. Storytelin panostukset paikallisiin kieliin vaikuttaa mielestäni hyvältä, ja ehkä ainoalta mahdolliselta, strategialta.

7 tykkäystä

Tälläinen mielenkiintoinen kuva löytyi Twitteristä. Ruotsin finanssitwitterissä on ylipäätänsä paljon hyvää materiaalia/analyysiä yhtiöstä.

Storytellillä on ollut paha tapa ylittää omat tavoitteensa jo vuodesta 2016 lähtien…

image

4 tykkäystä

Noista ennusteista: yhtiö näyttää tekevän kvartaalitason ennusteen seuraavan kvartaalin liikevaihdosta. Eli esimerkiksi marraskuussa tehtiin Q3/2020 raportin yhteydessä ennuste Q4/2020 liikevaihdosta. Tilauspohjaisena palveluna liikevaihdon uskoisi olevan hyvin ennustettavissa, varsinkin kun kvartaalista on puolet jo mennyt. Sitten kun tekee ennusteen hieman konservatiivisesti, niin pystyy näyttämään ylitystä :wink:

Tässä esimerkiksi 1.11.2021 päivä julkaistu Q4/2020 toteutunut liikevaihto vs marraskuussa 2020 julkaistu ennuste (tulosraporttihan tulee 19.2.2021):

4 tykkäystä