Täällä foorumilla kun on paljon kasvuyhtiöistä kiinnostuneita, niin avataanpa oma ketju nyt myös ruotsalaiselle ääni- ja e-kirjojen striimauspalvelun kasvuyhtiölle Storytelille (storytel.com). Yhtiöstä ei täällä foorumilla ole juurikaan aiemmin keskusteltu, mutta mielestäni tämä on erittäin mielenkiintoinen kasvuyhtiö kasvavalla markkinalla, joka voisi kiinnostaa myös muita foorumilaisia. Yhtiö on perustettu 2005 ja listattu First North Sweden-listalle vuonna 2018. Yhtiö on koko pörssiin kuuluneen ajan kasvanut kovaa vauhtia ja jatkanut laajentumistaan kasvavalla äänikirjamarkkinalla.
Historiaan lyhyesti:
2005: Jonas Tellander ja Jon Hauksson perustivat Bokilur-nimisen audiokirja palvelun, joka vaihtoi sittemmin nimensä Storyteliksi.
2009: Tallander osallistui Ruotsin ”Leijonan luola”-tv ohjelmaan, jonka avulla yhtiö turvasi taloudellisen tilanteensa finanssikriisin aikaan.
2011: ensimmäiset Storytelin tuottamat äänikirjat julkaistaan markkinoille.
2016: Storytel ostaa ruotsin toiseksi suurimman julkaisijan Norstedts Förlagsgrupp:n, sekä tanskalaisen kilpailijansa Mofibo.
2017: Storytel ostaa Tanskan neljänneksi suurimman julkaisijan People’s Press:n
2018: Yhtiö julkaisee oman Storytel Reader-lukulaitteen. Storytel-palvelu julkaistaan kuuteen uuteen maahan.
2019: Storytel palvelu saavuttaa miljoonan maksavan tilaajan rajan. Ostaa syksyllä Suomen kolmanneksi suurimman julkaisijan Gummer Kustannus-yhtiön (Gummerus Kustannus).
2020: Storytel ostaa kilpailijansa lähi-idästä Kitab Sawti ja yhtiöstä tulee maailman suurin arabian kielisten äänikirjojen tarjoaja. Yhtiö ostaa myös israelilaisen äänikirja palvelun Icast:n ja hankkii 80% pohjoismaissa toimivasta äänikirjo tuottavasta yhtiöstä EarSelect:stä.
2021: Tammikuussa ylittää ensi kertaa 1,5 miljoonan maksavan tilaajan rajan. Yhtiö on Pohjois-Euroopan suurin ääni- ja e-kirjojen striimauspalvelu yli 500 000 julkaisulla. Palvelu toimii yli 24 eri maassa ja tarkoituksenaan laajentua yli 20 uuteen maahan vuosien 2021-2023 aikana. (lähde: Storytel has surpassed the milestone 1.5 million paying subscribers – Storytel)
Laitan tähän seuraavaksi nyt kuvakaappauksia yhtiön 2020 helmikuussa pidettyyn pääomamarkkina päivää, jonka voi kokonaisuudessaan katsoa täältä: Capital Markets Day 2020 - Storytel - YouTube (kesto n. 2h 30min). Ehdoton katselu suositus, mikäli yhtiö kiinnostaa ja haluaa saada vielä enemmän ns. lihaa luiden ylle tähän pääomamarkkinapäivän powerpoint-esitykseen (143 sivua): https://investors.storytel.com/en/wp-content/uploads/sites/2/2020/01/storytel-capital-markets-day-january-2020-1.pdf
Yhtiöhän toimii siis kirjamarkkina alalla, joista äänikirjat ovat vielä vain murto-osan koko markkinasta:
mutta jonka markkinat kasvavat kovaa vauhtia. Kertoivat markkina osuudeksi n. 15%, jos laskuista vähennetään USA:n markkina, joka äänikirjojen suurin markkina-alue, jossa yhtiö ei itse toimi:
äänikirjat valtaa markkinaa fyysisiltä kirjoilta. Alla esimerkki kuvat ruotsin kirjamarkkinasta:
Yhtiön kasvustrategia ja tavoitteet:
Yhtiö toimii jo yli 20 eri maassa ja tekee jo kannattavaa bisnestä mm. pohjoismaissa + Hollannissa. Alla olevasta listalta puuttuvat mm. Thaimaa, Belgia:
Yhtiö pitää tätä 50k tilaajan määrää jonkinlaisena ns. kriittisenä rajana, jonka jälkeen kohdemarkkina yleensä kääntyy nopeasti kannattavaksi:
“Talous käppyröitä”:
Liikevaihto kovassa kasvussa:
Yhtiö julkaisee varsinaisen Q4-tuloksensa 19.2, mutta julkaisi alustavat ennusteensa jo 11.1.2021:
"The average number of paying Storytel subscribers in the Nordic segment in the fourth quarter of 2020 was 926,000, which corresponds to 4,000 paying subscribers above forecast and a customer base increase of 168,400 subscribers compared to the fourth quarter of 2019. Streaming revenues in the Nordics came in at 399.6 MSEK, which was 3.6 MSEK above forecast. The ARPU for the Nordic segment came in at 144 SEK, which was slightly above forecast.
In the Non-Nordic segment, the average number of subscribers grew by 58.4% compared to the fourth quarter of 2019 and totalled 516,000, which corresponds to an annual growth of 190,200 paying subscribers and an increase of 57,700 customers compared to the third quarter of 2020. This exceeded the previously communicated forecast of 513,000 subscribers for the fourth quarter of 2020. Streaming revenues for the Non-Nordic segment totalled 103.8 MSEK in the fourth quarter of 2020, corresponding to an annual revenue growth of 49.9%, compared to the fourth quarter of 2019. "
Tässä vähän nyt alkuun yhtiöstä. Toivottavasti täältä löytyy myös muita jo yrityksen löytäneitä ja/tai yrityksestä kiinnostuneita. Tämä oli nyt myös ensimmäinen tekemäni yhtiö avaus topic, joten toivottavasti tämä antoi edes jotain kuvaa yhtiöstä. Vahva suositus tuolle ylempänä linkkaamalleni pääomamarkkinapäivä videolle/koko ppt-esityksen läpikäymiseen. Tämä omani oli vain pieni pintaraapaisu, jotta yhtiö tulisi paremmin esille myös täällä foorumilla kaikille foorumilaisille.