Suositko sijoittamasi yhtiön tuotteita/palveluita?

Tässä ketjussa voi keskustella siitä, suosiiko niiden yhtiöiden tuotteita tai palveluita, joihin on sijoittanut. Onko suosimiselle muuta motivaatiota kuin tehty sijoitus? Aloititko ensin kyseisen yhtiön suosimisen vai teitkö ensin sijoituksen? Tietysti kaikki yhtiöt eivät ole sellaisia, että niitä voisi yksityishenkilönä varsinaisesti tukea ja ulkomaisilla yhtiöillä ei välttämättä ole toimintaa Suomessa.

Olen sijoittanut Keskoon mutta en tee päivittäisiä ostoksia K-kaupoissa johtuen pääasiassa hintatasosta. Ainoa alue jossa selkeästi suosin Keskoa on K-rauta, eli teen sieltä pääsääntöisesti esim. remontointiin liittyvät ostokset. Nestettä en juuri nyt omista mutta silloin kun omistin, tankkasin autoni yleensä Nesteellä :slight_smile:

Muutamien yhtiöiden tuotteita suosin, mutta en ainakaan nyt ole sijoittanut niihin. Esimerkiksi käytän F-Securea, mutta en ole sijoittanut F-Secureen. Toinen esimerkki voisi olla Nike, käytän heidän kenkiään mutta en ole sijoittanut yhtiöön.

6 tykkäystä

En suosi omistamani yhtiön tuotteita tai palveluita sen takia, että omistan firmaa. Esimerkkinä vaikka vakuutuspalvelut. Jos IF tarjoaa huonompaa palvelua ja on selvästi kalliimpi kuin kilpailija, niin vakuutusyhtiö kyllä vaihtuu vaikka Sampoa omistankin.

Mutta niin päin on kyllä käynyt, että olen ostanut tuotetta tai palvelua ja saanut siitä hyvän kokemuksen, minkä jälkeen olen tutustunut yhtiöön sijoituksena. Alla jotain firmoja joihin olen päätynyt sijoittajaksi hyvän asiakaskokemuksen ja sitä kautta yhtiöön tutustumisen kautta.

• Skechers - parhaimmat vapaa-ajan jalkineet, mitä olen löytänyt
  • Musti Group - koiranomistajana kun kävi PetenKoiratarvikkeessa tai Mustissa ja Mirrissä, niin heti ajatuksena, että tämä on voittava konsepti ja tätä pitää omistaa
  • Apetit - kun aloitin kasvisruuan osuuden kasvattamisen ruokavaliossa niin halusin alkuun helppoutta. Sitä löytyi kaupan pakastealtaasta ja vielä kotimaasta. Aikanaan tämä oli myös pörssissä hinnoiteltu alle 0,5 P/B:n niin ostopäätös oli helppo
  • Husqvarna - metsänomistajan parhain työkalumerkki raivaus- ja moottorisahoissa, vaikka oranssin tuotemerkin (Stihl) omistajat mitä väittäisivät.
5 tykkäystä

Fortumia karsastan livenä, mutta salkkuun se toki sopii tuloskyvyn vuoksi (kunhan eivät seikkaile yritysostoilla :smiley: ). Microsoftia käytän puolipakosta, mutta se ei taas vaikuta sijoituspäätökseen. Altrian tuotteita en missään nimessä käyttäisi, mutta salkkuun se tuo hyvää tulosta :smiley: F-Securella (nykyisellä WithSecurella) oli kiva työskennellä ja tuotteet kivoja, mutta sijoittajan näkökulmasta en hankkisi itse. LeadDeskin suhteen sama. Finski myös kiva, mutta menee salkussa on/off, jos sattuu hyviä saumoja :smiley:

Noin äkkiseltään.

Khyyl nää on aika toisistaan irrallaan olevia asioita ainakin itselle :slight_smile:

1 tykkäys

Olen ostellut ja lisäillyt omistusmielessä Elisaa, Olvia ja Orionia, joiden tuotteita olen käyttänyt jo kauan ennen kuin edes sijoitin. Ei näihin niinkään mitään motiivia sen kummemmin liity, lähinnä tunsin brändin, tiesin mitä tekee tai valmistaa, siitä sitten ostoja ja lisäyksiä menemään.

• Elisan matkapuhelinverkossa olen ollut pitkälti aina, vuodesta 1998 Radiolinjan ajoilta lähtien ja numerokin on pysynyt samana sieltä lähtien. Harvoilla enää näitä 050-alkuisia numeroita näkee ja se saa pysyä jatkossakin. Niin ja tosiaan ainoa täysin suomalainen operaattori, eli ei ole vaikea valinta. Suosin suomalaista ja kilpailijat eivät ole vaihtoehto. Elisalla pysyn ja win back -tarjouksin laskuja kohtuullistaen pidän itseni tyytyväisenä asiakkaana. Kivan vakaa ja yllättämätön osake, jolla mukava osinko, eli taattu lappu eläkesalkkuun.

• Olvin tuotteita on mennyt aina, pitkälti fiiliksen mukaan. Olvin Tuplapukki-oluesta olen pitänyt jo yli 20 vuoden ajan, välillä tulee se fiilis, että nyt on saatava moinen iltaolueksi. Olvin limut tosin on nyt jäänyt, kun lopetin sokerituotteiden ja keinomakeutettujen tuotteiden nauttimisen 14 kuukautta sitten, mutta onneksi on vichyä. Mielestäni vakaan tylsä osake, maksaa hyvin osinkoja ja suomalaisillahan nyt on jano aina.

• Orionin valmisteita tullut ostettua varmasti useasti ihan kiinnittämättä edes huomiota asiaan, mutta nyt kun näitä on osinkosalkkuunkin eksynyt ja eksyy jatkossakin, niin apteekista yritän bongailla Orionin peruslääkkeitä ja -voiteita. Viimeksi käytin maitohappobakteereja, joissa hinta-laatusuhde oli mielestäni kohdillaan. Oivallinen osake pitkään osinkosalkkuun tämäkin.

2 tykkäystä

Kyllä suosin. Kesko.Atria,Nordea, Puuilo,Raisio,Pihlajalinna

3 tykkäystä

Kyllä ja ei. Esimerkiksi Nesteellä käyn tankkaamassa, mutta pankkipalvelut vaihdoin juuri Nordeasta OP:lle. Sellainen hajautus, että osakkeen omistajana kerään Nordean voitot osinkoina ja “omistajana” OP:n voitot bonuksina. Toki varmasti myös jos valtavia paperikoneita ostaisin, olisi ne Valmetin :smiley:

3 tykkäystä

Joissain määrin kyllä. Viimekuussa ostin Nikea osaksi salkkua, sitä ehdottomasti suosin. Asioin Puuilossa keskimäärin kuukausittain. Joskus on tullut käytettyä myös Nesteen, Orionin, Anoran ja Marimekon tuotteita. Eilen viimeksi lämmitin Harvian kiuasta, enkä usko että seuravaakaan olisi eri merkkinen. Meidän firman työterveyshuolto on Terveystalossa ja vakuutus Mandatumilla, joten niitäkin tulee käytettyä tavallaan.

En kuitenkaan käytä mm. Nordean palveluita, vaikka sillä iso osuus salkusta onkin tällä hetkellä. Myöskään isompien teollisuusyhtiöiden, kuten SSAB:n tuotteita ei pienkuluttajana tule hankittua.

En tiedä pitäisikö huolestua, mutta lähtökohtaisesti vältän yhtiöideni tuotteita

• Tietoevryn järjestelmät, eww
  • Nesteellä en yleensä tankkaa, koska ihana S-bonus abc:ltä
  • K-kauppa on kallis
  • Fortumin myyjille en edes puhu
2 tykkäystä

Tietoevryn osalta on aika vaikeaa välttää. On tekemisissä lähestulkoon kaikissa avainjärjestelmissä Suomessa… ihan siitä kun nostat rahaa, maksat kortilla tai jopa kun katsot äänestystuloksia vaaleista.

Juu, sama Microsoftin kanssa. Parhaita firmoja on sellaiset, joita vihaa sydämensä pohjasta mutta joiden palveluita on silti pakko käyttää.

3 tykkäystä

Kyllä ja ei minullakin, omistukseni ovat pitkälti muita kuin kulutustavara ja -palveluyrityksissä, mutta joitakin omistuksia on niissäkin:
KOP oli ensimmäinen omistukseni ja niitä peruja Nordea on pysynyt salkussa ja olen myös pankin asiakas.
Elisan on salkussa HPY:n peruja, nykyisin olen netin tilaaja, Findaa on salkussa samasta syystä
Fortumin asiakkuus ei ole käynyt pienessä mielessäkään, toisaalta omista listaamatonta mökkiseudun sähkönjakeluyhtiötä,
Hesari on tilauksessa,
Kesko on salkussa kymmenien vuosien takaa työnantajana (vaikka tätä ei ketjun otsikossa kysytäkään) aika vähän käyn kuitenkin K-kaupoissa ostoksilla,
Puuilossa on laajempi valikoima kuin halvimmat hinnat, siksi käyn ostoksilla/omistan osakkeita
Remedy tarttui taannoin salkkuun, vaikka en pelaa tietokonepelejä