Suuri IPO / kaupankäynnin ketju: tekniset kysymykset

Eipä toki voi taata mitään määrää, mutta voihan sen ilmoittaa vaikka niin, että muuten kaikille vähintään yksi osake, ja jos ei kaikille riitä, pienimmät merkitsijät karsitaan. En mä nyt ainakaan keksi, mikä estäisi kertomasta leikkaussääntöjä ennen annin alkamista.

Muistaakseni aiemmissa anneissa on myös ollut tyypillistä, että kun prosessi on vaiheessa, tiedot näkyvät miten sattuu.

4 tykkäystä

Yleisö- ja henkilöstoannin osuudet lukee niin tiedotteessa kuin esitteessä. Toki siellä esitteessä oli disclaimer, että allokaatiota voidaan säätää. (edit: pitäisin kuitenkin pienenä ihmeenä, jos a) henkilöstöantia ei merkitä täyteen ja b) henkilöstöltä “vietäisiin” osakkeita yleisöantiin")

Ylimerkintätilanteessa tapahtuvasta allokaatiosta ei ollut mitään puhetta esitteessä minunkaan mielestä. Mutta kuten SamiK jo sanoi, ei ole edes teknisesti mahdollista taata kaikille minimimäärää. Kysyntä kun voi oikeasti ylittää tarjonnan. Tyypillinen tapa Suomessa on ollut se x kaikille ja sen päälle %osuus ylimenevistä merkinnän koon mukaan. Ruotsissa on nähty sitäkin, että saajat joudutaan arpomaan (eli osa saa x määrän, osa ei mitään). Jos ei voi etukäteen kunnolla arvioida kysyntää, on vaikea kirjoittaa menettelyä, joka olisi varmasti “reilu”.

Inderesin tapauksessa joutuu siis vain luottamaan yritykseen (ja sen päätöksentekoon), johon aikoo sijoittaa.:wink:

5 tykkäystä

Palautuuko ylimerkinnän yhteydessä rahat nopeammin omaan pankkiin? Jos merkintäaika keskeytetään 5.10, tehdäänkö allokaatio vasta esitteen mukaisesti 12.10 vai aikasemmin? Mietin vain, että onko rahat jumissa Evlillä silloin kun kaupankäynti alkaa.

1 tykkäys

Jaa olihan se siellä. Sorry, kiitos.

Kuten kaikki muutkin, veikkaan, että anti ylimerkitään moninkertaisesti. Hinta on taitavasti asetettu, kuten saattoi olettaa, tuo P/E 25 -hinnoittelu on just ja just ylärajan alla, mitä itse maksaisin. Ei likikään niin halpa, että lähtisin velkavivulla tai myisin muita osakkeita voidakseni merkitä maksimimäärän, kanittaakseni merkintärahoja pankissa haudottavana, kunnes niistä palautetaan 90 %, kun kymmenkertaisesti ylimerkityt osakkeet on saatu jaettua.

1 tykkäys

Minä taas jopa odotan allokaation muutosta. Varmaan henkilöstöanti merkitään täyteen, mutta sehän on aika iso suhteessa yleisöantiin, ja yleisöantiin on kaiken järjen mukaan tulossa valtava ylimerkintä.

Ehkä tätä voisi jopa pitää pienenä happotestinä Inderesille: korostetaanko yhteisöllisyyttä myös annin allokaatiossa?

2 tykkäystä

Mitenhän alaikäisen osallistuminen Inderesin IPO:n onnistuu? Vai onko tämä lainkaan mahdollista?

Teoriassa kyllä, käytännössä ei. :smiley:
https://twitter.com/timontti/status/1439860752253427717

22 tykkäystä

Onko tietoa mikä on minimi merkintämäärä inderesin ipossa?

Minimi taisi olla 20 kappaletta. Maksimi 2000

1 tykkäys

Mulla on tää sama ongelma. Rahat näkyvät edelleen tilillä, se tässä vähän ihmetyttää, että onko toi nyt mennyt läpi vai ei? Myöskään yhtiötapahtumien vastauksissa ei näy ketään, eikä arkistossa?

Onko sulla ilmestynyt rivi salkkuun?

Modulight IPO & Nordnet? Sama täällä. Mutta niin oli Puuilon kanssakin aikanaan ja sitten ne parin päivän viiveellä sinne pölähti. Eli ei kannata nyt vielä hätiköidä (eikä sille asialle oikeastaan mitään voi enää tehdäkään merkintäajan mentyä kiinni).

3 tykkäystä

Se lisää vähän luottamusta jos muilla on sama ongelma. Lähinnä nyt sekoittaa salkkua siinä mielessä, että ei oikein tiedä paljonko on saldoa jäljellä (toki sen voi käsin laskea kun muistaa montako merkkasi). Eikä oikein tiedä, uskaltaako tuota saldoa nyt käyttää muihin ostoksiin.

Kaikissa Nordnetin kautta merkatuissa IPO:issa on mulla rahat veivanneet eestaas useamman kerran oman salkun ja bittiavaruuden välillä, en olisi huolissani :grinning: Itse laskin oman saldoni jos tarvitsi jotain ostaa, mutta yhdessä vaiheessa kun oli 7 antia päällekäin niin alkoi olla jo hankalaa :sweat_smile:

image

4 tykkäystä

Jos nyt tarkalleen muistan oikein, niin merkintä kun keskeytetään/päättyy, niin ensin merkintävastauksesi häviää kokonaan sivuilta, mutta rahasi ovat edelleen tililläsi. Sitten jossain vaiheessa häviää rahaa sen verran kuin mitä olet merkinnyt. Tässä varmaan tarkastetaan että sinulla tosiaan oli rahaa niin paljon kuin mitä halusit merkata. Sitten kaikki rahat palautuu takaisin sinulle ja kun selviää, kuinka monta osaketta saat, niin sen verran häviää taas tililtä ja seuraavaksi osakkeet kilahtaa tilille jossain vaiheessa. Erotus luonnolliseti jäi aiemmin tilille. Muistaakseni näin.

5 tykkäystä

Sitähän ei siis vielä edes tiedetä tai ole päätetty, paljonko todella kulutat rahaa. Modulightin anti ylimerkittiin reippaasti eli moni sijoittaja (kukaan?) ei saa sitä, mitä lähti hakemaan. En tiedä, minä päivänä ilmoittavat lopulliset määrät. Vasta sitten tietää, paljonko rahaa menee.

2 tykkäystä

Tämä otsikko kerää jatkuvasti paljon itseään toistavia kysymyksiä (joiden vastaukset ovat joko a) yksinkertaisia ja/tai helposti löydettävissä tai sitten b) enemmänkin teknisiä puutteita tai viiveitä), että näen sen perusteella vahvaa kysyntää Inderesinkin tavoittelemalle listautumisprosessin yksinkertaistamiselle, helpottamiselle ja standardisoimiselle (vaikka heidän ensisijainen tavoitteensa ei ehkä olekaan prosessin kehittäminen piensijoittajan näkökulmasta).

Pahoittelen etukäteen, jos tämä tuli väärän otsikon alle.

8 tykkäystä

Tiedoksi muillekin jotka yrittivät tehdä lisämerkintää jo aiemmin merkatun päälle. Tämä tuli ainakin minulle bumerangina ja alkuperäinen merkintä pysyi hyväksyttynä.

1 tykkäys

Onko jollakulla tietoa koska Modun antiin ‘‘ylimääräiset’’ käytetyt rahat palautuvat?

nimimerkillä mielellään käyttäisin lisäpaukkuja Inden listautumiseen ja merkkausikkuna siinä on aika kaponen :sweat_smile:

Jos olet tehnyt nordnetissä kaupat, niin jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin lähipäivinä.

2 tykkäystä