Suuri IPO / kaupankäynnin ketju: tekniset kysymykset

Olen Kreate-ketjun IPO-keskustelua seuratessa huomannut, että ketjut floodaantuvat herkästi kysymyksillä liittyen itse teknisesti IPOon: näkyykö merkinnät? Minne rahat hävisi? Milloin ylimääräiset massit saa takaisin? Koska IPO voidaan aikaisintaan keskeyttää?

Nämä ovat toki IPOon (initial public offering eli listautuminen pörssiin) osallistuville relevantteja kysymyksiä, mutta samalla ne vie ketjujen huomion pois itse yhtiöstä.

Tähän ketjuun voi laittaa kysymyksiä listautumisista, oli mikä mikä hyvänsä listautuva yhtiö kyseessä. Pingatkaa muita jäseniä, niin hekin löytävät tämän ketjun. :wink:

34 tykkäystä

Voisi periaatteessa siivota tuolta Kreaten ketjusta tänne kuuluvat viestit, vai mitä @Verneri_Pulkkinen ?

4 tykkäystä

Siirrän tämän viestin:

1 tykkäys

Nordnetillä itsellä näkyy harmaalla tuo kreate nyt 150 osakkeen määrällä. Sitä en tiedä tarkoittaako tämä että ne osakkeet tulevat, vai suoritetaanko arvonta vielä. :slight_smile:

1 tykkäys

Näet Nordnetissa merkintäsitoumuksen. Kirjaimellisesti olet sitoutunut merkitsemään sen verran osakkeita.

Annin ehdoista voi lukea, että listautumisannin tulos tulee arviolta 18.2. Tänään on 16.2., eli vielä pari päivää saa odotella. Joka tapauksessa ne lopulliset osakkeet saapuvat salkkuun viimeistään 19.2. ennen pörssin avausta. Jos osakkeita ei saavu salkkuun, et todennäköisesti ole niitä jostain syystä saanut. Tämäkin selviää sitten lopulta, millä allokaatiolla osakkeet jaettiin.

Annin ehdoissa luki, että merkinnät pyritään täyttämään 100 osakkeeseen jokaiselle merkitsijälle. Usein anneissa tulee jokin tietty osakemäärä jokaiselle ja sen päälle prosentuaalinen osuus omasta merkkauksesta. Tämän annin yleisöosuus on hyvin pieni, joten epäilen vahvasti tuon 100 osakkeen toteutumista. Viime aikoina ruotsalaisissa IPO:issa (Thunderful, Nimbus) on jaettu 50 osaketta, joko sait pelkästään ne tai jäit ilman.

6 tykkäystä

Olisko hyvä idea muokata tästä ketjusta paikka jossa voisi käsitellä myös esim ostotarjousten hyväksyntään liittyviä kysymyksiä tms?

1 tykkäys

Kiitos @Verneri_Pulkkinen tämän ketjun avaamisesta. Itse ainakin olen selkeästi absolute beginner näissä IPO:issa ja Nordnetin käyttäjänä myös, vaikka osakesijoittaja olen ollut pitkään. Näin ollen tarvetta on teknisen puolen pulmien jakamiseen.

Löysin Nordnetissä @Hurde :n mainitseman merkintäsitoumuksen ainoastaan “tilin yleisnäkymä” -kohdasta, eli hieman piti surffata ennenkuin löytyi :sweat_smile:

2 tykkäystä

“Kreate odottaa kaupankäynnin osakkeillaan alkavan arviolta 19. helmikuuta ensin Nasdaq Helsingin pre-listalla. Varsinaisella pörssilistalla osakkeen pitäisi olla kaupan 23. helmikuuta.”

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Onko meillä tavallisilla piensijoittajilla mahdollista käydä kauppaa pre-listalla vai voimmeko käydä kauppaa vasta 23. helmikuuta?

1 tykkäys
1 tykkäys

Kiitos vastauksestasi, mutta tämä ei vastannut kysymykseeni. Luin oheisen vastauksen jo aiemmin. Myöskään Google ei minua auttanut asiassa.

Keskeinen kysymys on siis se, että voiko pre-listalla käydä kauppaa vai ei?

2 tykkäystä

Itselläni ei ole kokemusta prelistan kaupankäynnistä, mutta en ole löytänyt mitään syytä miksi et voisi käydä kauppaa siellä. Se on väliaikainen listaus, jolla mahdollistetaan kaupankäynti ennen päälistausta.

image

2 tykkäystä

Kiitos, nyt selkesi!

PS. Vaikuttaa mielenkiintoiselta opukselta tuo Pörssilistautujan käsikirja. Pääsee näin aloittelijanakin paremmin sisään siihen, että mitä listautumisella haetaan. https://www.porssisaatio.fi/wp-content/uploads/2016/05/porssilistautujan_kasikirja_2016_final_web.pdf

3 tykkäystä

Minulta hävisi merkitsemäni summan verran rahaa Nordnetin tililtä. Onko muille käynyt samoin?

1 tykkäys

Ihan perus IPO käytäntö kotimaassa, eli merkintäsitoumuksena pidätetään koko merkittävä summa seuraavana pankkipäivän. Kannattaa ihan oikeasti tutustua IPOn sääntöihin ennen merkintöjä, niin ei tule yllätyksiä.

5 tykkäystä

Ei jaksa aina kaikkea lukea. Kiitos kuitenkin kun kerroit.

5 tykkäystä

Pyritään pitämään yritysten ketjut yrityksiin liittyvissä keskusteluissa :slight_smile:. Tämäkin selviäisi, jos lukisi ajatuksella IPO:n tiedot. Eli arvioiden mukaan tänään tulisi allokaatio.

image

3 tykkäystä

Tähän liittyen kysymys: kun kaupankäynti alkaa pre–listalla, voiko Kreaten osakkeita ostaa ja myydä normaalisti? Vai onnistuuko tämä vasta ensi viikolla kun sirrytään päälistalle?

2 tykkäystä

Mikähän juttu tämä on, että kun siirsin OST:lle rahaa tätä Kreaten IPO:ta varten, ja rahat teknisesti ottaen kävivät jossain ja nyt kun olin ottamassa niitä pois OST:ltä, niin Nordnet ilmoittaa että jotain alustavaa veroa menisi niistä?

EDIT: Syy selvisi: Asiakaspalvelu | Nordnet

2 tykkäystä

Hienoa muuten maksaa veroja voitoista mitä ei ole olemassakaan! Jollain on kyllä taas välähtänyt :smiley:

1 tykkäys

Ost:ä ei kannata koskaan nostaa rahojaan ulos jos kokonaisuus on plussalla ja ellei oikeasti tarvitse niitä rahoja. Ost paras puoli kun juuri on se, että mitään veroja ei mene (poislukien lähdeverot ulkomailla), ennen kuin sieltä nostaa varoja ulos tililtä joka on voitolla. Ränta på ränta.

3 tykkäystä