Suuri IPO / kaupankäynnin ketju: tekniset kysymykset

Molemmat listautujat ilmeisesti aloittavat sittenkin samana päivänä kaupankäynnin? Tässähän tulee pikavoittojen hakijoille hiki otsalle, kun kahta kurssia pitää vahtia.

2 tykkäystä

Yleisöannissa tehdyt sitoumukset hyväksytään kokonaan 62 Tarjottavaan osakkeeseen saakka

Jos on mennyt merkkaamaan kahdelta eri tililtä, tarkoittaako tämä että saa 62 * 2 lappua? Tietääkö viisaammat onko “sitoumus” tili– vai henkilösidonnainen :thinking:

1 tykkäys

Yleensä aina henkilökohtainen, ei voi kikkailla tilien avulla

2 tykkäystä

Tämäkin tieto löytyy listalleottoesitteestä, sivulta 34.

Tällä perusteella (ainakin oman käsityksen mukaan) useampi merkkaus yhdistetään yhdeksi sitoumukseksi ja osakkeita tulee 62 kappaletta.

Seuraavalta sivulta voi lukea allokaatiotekstit:

2 tykkäystä

Kiitti, tuossahan se lukeekin. Nähtäväksi jää, tuleeko tuosta edes 62 jommalle kummalle tilille vai jaetaanko tuokin kristillisesti 31 per tili :slightly_frowning_face:

1 tykkäys

Onko muut saaneet merkitsemiään Sitowisen osakkeita Danske Bankin osakesäästötilille?

1 tykkäys

Ei näy. Erotus kauppasummasta on kyllä palautunut tilille.

2 tykkäystä

Orthexin instituutioannista tuli nolla-allokaatio 30000 kpl merkinnälle Carnegiesta “ylimerkintätilanteesta johtuen”. Tiedoksi kaikille, että välttäkää Carnegieta viimeiseen asti, sillä siellä ei ole mitään kiinnostusta allokoida osakkeita muille kuin omille vanhoille asiakkailleen, ellei sitten anti menisi reisille. Siinä tapauksessa varmaan allokoisivat isolla kädellä. Tämä nolla-allokaatiotietokin julkaistiin vasta sen jälkeen, kun aamuhuutarin tasot tulivat näkyviin. Eli ne freerollaavat muita ihan häpeilemättä. Noloa.

5 tykkäystä

Oliko tähän jo joku tiedustellut Danskesta kirjausten aikataulua AO-tileille? Omalla kohdalla osakkeet ovat “matkalla” OP AO-tilille.

Aiempaa kokemusta Danskesta ei ole järjestäjänä, mutta ilmeisesti ovat sitten kirjaamassa osakkeita näkyviin vasta alkuperäisen 26.3. aikataulun mukaisesti.

Edit: Itselleni vastaten: Nyt näkyy.

Miksi nyt esim. Orthex ja Sitowise prelistalla kaupankäynti on aloitettava näin hätäisesti, ettei osakeannissa merkittyjä osakkeita kerkeä hitaammat pankit kirjata arvo-osuustilille? Salaliittoteoria? Lie vanha kysymys, mutta vastausta en ole hoksannut.

2 tykkäystä

Jenkki IPOihin tarjolla mahdollisuutta päästä aikaisemmin kiinni.
Myös Robin Hoodilla oli jotain vastaavaa uutta tulossa.

1 tykkäys

Jenkkilän IPOista kiinnostuneena olen silmäillyt sijoitusalustoja, joiden kautta sijoituksia kyseisiin IPOihin voisi toteuttaa mutta huonolla menestyksellä. Tässäkin tapauksessa: “SoFi Invest is open to all US citizens and most permanent residents.” Jos joku tietää paremmin niin jakakaahan tietoanne keskusteluun :wink:

Netum järjestää osakeantinsa Evlin kautta. En ole ikinä osallistunut anteihin, joten voisiko joku vääntää minulle rautalangasta, että mitä tämä tarkoittaa käytännön kannalta? Täytyykö minun avata arvo-osuustili Evliin ja merkitä osakkeet sinne voidakseni osallistua antiin, vai saanko jotenkin (Nordean / Nordnetin asiakkaana) merkittyä Evlin järjestämisvastuusta huolimatta osakkeet suoraan toisessa pankissa sijaitsevalle tililleni?

1 tykkäys

Ei tarvitse avata tiliä Evlille. Kun teet merkintää, niin siellä kysytään mille AOT-tilille halut osakkeet merkitä ja voit siihen laittaa olemassaolevan (toisessa pankissa) tilin numeron. (En ole ihan varma onnistuuko OST koska verotuksen takia siinä on erilainen talletus/nosto mekanismi). Eli kaivat vaan valmiiksi Nordnetin / Nordean tiedoistasi arvo-osuustilisi numeron.

3 tykkäystä

Itse olen aina tottunut tekemään Nordnetissä merkinnät, joten tämä on myös minulle uusi tilanne. Mietin sitä, että meneekö se tosiaan niin, että laitetaan vain Nordnetin OST- tai AOT-numero, ja tunnistaudutaan sitten kukin omillaan verkkopankkitunnuksilla? Ja maksut lähtee sitten sieltä Nordnetin arvo-osuustililtä eikä omasta verkkopankista (minun tapauksessa esim. OP) Vai edellyttääkö se juuri sitä, että minulla pitäisi olla OP:ssa arvo-osuustili eikä Nordnettiin voi merkata ollenkaan.

2 tykkäystä

Kun teet merkinnän, niin se pitää maksaa samalla. Eli kun teet merkinnän, niin syötät sinne AOT-tilin numeron (luulen, että toisen pankin OST ei käy koska OST nostorajoitukset ja verokohtelun muut nyanssit), maksat merkintäsi ja kerrot myös mihin rahat palautetaan (pankkitilinumero) jos merkintäsi ei toteudukaan täysimääräisenä.

4 tykkäystä

Vähän tällänen mikki hiiri kysymys olisi ensikertalaisella, että kummalta tililtä maksu suoritetaan? Eli aot-tililtä vai pankkitililtä?

3 tykkäystä

Pankkitililtä. Arvo-osuustili on arvopapereita (osakkeita) varten, ja sen “parina” on pankkitili, jota usein kutsutaan vastatiliksi. (Osakesäästötili on sitten erilainen, sillä siinä on samassa “kuoressa” osakkeet ja käteiset).

4 tykkäystä

Onnistuuko Netumin merkintä OST:lle Evlin kautta?

Kuten aina, tämäkin vastaus löytyy listautumisen tiedoista, yhtiöesitteestä.

Sivu 20:

Ja lisätään vielä muistutukseksi niille, joille tuo vaadittu parin tonnin minimi on iso raha ja sille on heti tarvetta:

11 tykkäystä