Suuri IPO / kaupankäynnin ketju: tekniset kysymykset

Moi! En itse anna noille instikkasijoittajille mitään painoarvoa.

Syy on se, että minulla ja instituutiolla voi olla täysin erilaiset tavoitteet. Joku instikka voi osallistua vaikka 100 IPOon sillä ajatuksella, että jos niistä kolmasosa kannattaa, niin jäädään voitolle. Minä taas haluan, että jokainen IPO-sijoitus onnistuu.

Tiivistys: instikoilla tai muilla yksityissijoittajilla on aivan eri lähtökohdat kuin minulla. Heidän käyttäytymisestään en voi siis vetää johtopäätöksiä siitä, miten minun tulisi käyttäytyä.

10 tykkäystä

On instituutiot mielestäni kuitenkin ihan hyvä indikaattori, että “smart moneyn” mukaan hinnoittelu on reilu.

1 tykkäys

Tämäkin on mielestäni hieman vaarallinen oletus. Kuten @JHeiskanen kuvasi, heidän taktiikkaansa voi olla hyvin erilainen ja kyky ottaa mahdolliset tappiot nopeasti erilainen kuin yksityissijoittajan. Samalla tavalla he voivat laskea fair valuen ja tuotto-odotuksen ihan eritavalla kuin yksityissijoittaja.

Kannattaa muistaa, että myös melkein kaikissa perseelleen menneissä yrityksissä / IPOissa on myös ollut instituutioita mukana. :smiley:

Edit: Tässä on myös tietysti sellainen Survivor bias, että IPO, jossa ei ole instituutioita mukana ei yleensä näe päivänvaloa ollenkaan.

12 tykkäystä

Onko tällä ollut viime aikoina signaaliarvoa? Eli onko tätä seuraamalla sijoittaja on välttänyt IPO-pommit ja osunut vain hyviin IPOihin? En siis tiedä. Kysymys on vilpitön. Oma käsitys on se, että instikat ovat mukana ipossa kuin ipossa.

Ainakin itselle on ollut signaaliarvoa. Toki usein vilkaisen, että mitkä instituutiot siellä nyt on mukana, kaikki eivät ole omissa silmissä saman arvoisia. Esim. Fifaxin annissa ei muistaakseni ollut mainintaa mistään isoista instituutiosta jotka antiin olisivat lähteneet mikä itselle red flag (toki firmassa oli itselle muitakin asioita pielessä).

3 tykkäystä

Mukana oli mm. Turret (Ehrnrooth), Suomen Teollisuussijoitus, Säästöpankki Ympäristö -erikoissijoitusrahasto, Aurator Asset Management (Evli).

Uskoisin tuossakin joukossa olevan ns. Smart Money -väkeä. :smiley:

Edit: laajemminkin ajatellen tiettyjen sijoittajien peesaaminen voi olla yksi taktiikkaa myös IPOissa. Mutta ei se autuaaksi tee kun ei tiedä taustoja. Ajatellaan vaikka vähän kärjistettynä kuvitteellisena esimerkkinä, että Herlinin sijoitusyhtiö olisi heittänyt Fifaxiin 1M sijoituksen. Mitä se olisi merkinnyt? Ehkä hän olisi halunnut tukea aatetta sijoituksella, joka olisi annin kokoon ollut suuri, mutta hänelle olematon.

Kuten tuolla Fifax ketjussa joku kommentoikin, samoja instituutioita löytyy myös Fifax:n kilpailijoiden taustalla. Eli saattavat myös sijoittaa primääristi toimialaan ja hajauttavat kaikkiin alan yhtiöihin, joka laskee heidän yhtiöriskiä merkittävästi (=yksittäisen annin hinnoittelun merkitys pienenee). Tälläinen sijoituscase on taas hyvin erilainen kuin suurella osalla meistä muista IPOihin osallistujista.

Kuis Inderes Oyj ja päivänvalo?

4 tykkäystä

No joo, muotoilin huonosti. Onhan myös suorat tekniset listautumiset jne. Tarkoitin, että jos firma on vähän “epäilyttävä” ja aikoo listautua, niin kulisseissa yleensä kyllä varmistetaan kysyntä ennen julkisuuteen tuloa. Inderesin tapauksessa varmistivat kysynnän hieman eri tavalla. :smiley:

1 tykkäys

Tänne voi laittaa IPO-teknisiä kysymyksiä Suuri IPO / kaupankäynnin ketju: tekniset kysymykset

Ei tullut oikeaan paikkaan, huomasin asian vasta nyt enkä muista mihin ketjuun yritin vastata. :smirk:

1 tykkäys

Kaveriporukassa mietitty seuraavaa keissiä. En tiedä onko tässä ketjussa puitu aiemmin, en haulla nopeasti löytänyt ja ketju on pitkä kuin nälkävuosi (en oikeasti vain jaksa etsiä pidempään).

IPOjen ehdoissa lukee että merkintä on sitova, mutta silti Nordnet tarjoaa mahdollisuutta poistaa merkintä. Miten tuo oikein menee, onko oikeasti mahdollisuus poistaa merkintä? Vai vaikka merkintä katoaisi, niin silti olisi sitoutunut aikaisemmin merkkaamansa määrän verran?

Kaverini nimittäin teki Betolarin kohdalla siten, että merkkasi vähän ennen klo 16:00 ja kun antia ei suljettu ylimerkinnän takia, hän poisti merkinnän vähän yli 16:00. Onko hän kuivilla vai voidaanko rahat periä jälkikäteen? :smiley:

13 tykkäystä

Itse teen aina näin, ja tein betolarin kanssa myös. Teen merkinnät juuri ennen mahdollista ensimmäistä sulkua ja perun merkinnän jos ylimerkinnän takia ei suljeta. Tämä on itse asiassa yllättävän hyväksi osoittautunut sijoitustaktiikka, merkitsen siis minimit jokaiseen IPOon suomessa. Pahimmat kurssilaskijat ovat niitä joita ei ole ylimerkinnän takia keskeytetty ja ne olen aina saanut peruttua.

Betolarista senverran, siinä oli todella pieni 200k osakkeen yleisöanti ja silti ei mennyt kaupaksi. Jännittävä nähdä mitä käy ensimmäisenä päivänä, mutta onneksi peruutusnappi taas toimi :slight_smile:

18 tykkäystä

Olet siis tehnyt tällaisen peruutuksen onnistuneesti ja rahoja ei ole peritty jälkikäteen? :smiley: Melkoinen bugi kyllä.

2 tykkäystä

Kyllä, mutta tuo peruutus nappi toimii vain niin kauan kunnes nordnet käsittelee sen merkinnän. Siksi tätä käyttääkseen se merkintä pitää tehdä aina viimisenä päivänä

7 tykkäystä

Muistan tehneeni samalla lailla joissakin keisseissä ainakin niinä kertoina ollut toimiva taktiikka :sweat_smile: :grinning_face_with_smiling_eyes:

Joo Nightingalessa toimi myös aikanaan.

3 tykkäystä

Tililläsi tulee olla merkintään tarvittava rahamäärä, jotta merkinnän kirjaaminen on mahdollista.

Tuo teksti taitaa löytyä jokaisen ipon ehdoista. Eli luonnollisesti merkintä hylätään, jos rahoja ei löydy. :slight_smile:

4 tykkäystä

Tyhjäätkö siis NN-tilin rahasta ennen merkintää, etteivät voi vetästä merkintämaksua heti tililtä? Ja jos anti ylimerkitään, siirrät merkintäsumman sinne tilille? :grinning:

Ei vaan siis nordnetissä on sielä “omat vastaukset” listauksessa sellainen roskiksen kuvake josta merkinnän saa poistettua jos nordnet ei ole vielä käsitellyt sitä. En siis siirtele rahoja mihinkään suuntaan. Merkintämaksu on enemmänkin vain katevaraus joka palautuu sitten

1 tykkäys

Voiko Kempoweria merkitä OST:lle?
En puhelimella löytänyt ko. infoa Nordnetistä.