Suuri IPO / kaupankäynnin ketju: tekniset kysymykset

Tämä taitaa olla enemmänkin sen syy, että 10 osakkeen omistajia on 30 000 myymässä tai ostamassa lisää…

3 tykkäystä

image

6 tykkäystä

Nordeassa kans ongelma. Olin laittanut ennen kymmentä rajahinnaksi 8,7 mutta osakkeet eivät lähteneet vaikka ylin hinta 8,880.

Luurin kautta sai myytyä NN:ssä, mut ton vian takia tuli missattuu ~8-9e hinnat

Ei voi kuin nauraa tälle nykyiselle IPO-sijoitustoiminnalle :star_struck:

35 tykkäystä

Noniin kaikki instikoita fanittavat, kurkatkaahan hieman tuota välittäjätilastoa, näyttääkö yhtään siltä että samaa peliä siellä pelataan tuulareiden kanssa? Hieman eri panoksilla vaan kun voi lappaa laitaan kymmeniä tuhansia - satojatuhansia osakkeita :no_mouth:

Ensimmäisen 15 min perusteella JPAG, SGL, MSE, UBS, GSAG, ENS, IEGG heittää kärryistä laidan yli sen mitä tuularit kauhovat tätä nykyisellä EV/S ~15(?) hinnalla minkä kerkiävät.

30 tykkäystä

Juu tätä samaa mietin, sielä Morgan Stanley, UBS ja Goldman Sachs työntää satojatuhansia lappuja laitaan. Ja täälä joka annin yhteydessä kehutaan kuin instikka-sijoittajat ovat pitkäjänteisesti mukana eikä sen vuoksi tuulareille pidä annissa allakoida osakkeita murusia enempää. Hämmentävintä on ettät tällä palstalla siis tuularit itse ovat sitä mieltä että he eivät ansaitse lappuja yhtään enempää ja puolustavat tätä instikoiden oikeutta pikavoittoihin mutta eivät omaansa.

37 tykkäystä

Indereskin voisi vihdoin ottaa tästä kopin ja alkaa edistämään piensijoittajien tasapuolista kohtelua näissä IPOissa muutenkin kuin omassa annissaan. Onhan tämä oksettava yksityskohta kaikissa anneissa. Veikkaan että anteihin osallistuvien yritysten presentaatiosta löytyy kyllä aina ne asianmukaiset ESG-höpinät mutta käytäntö on aina se että yhdysvaltalainen investointipankki tulee ennemmin kuin se kotimainen pitkäaikainen sijoittaja.

Inderes voisi aloittaa muutoksen edistämisen vaikka sillä että yrityksen ketjussa saisi keskustella tästä IPOissa esiintyvästä arvojen ristiriidasta. Tämä sama kuvio kun toistuu jokaisessa IPOssa joita ovat järjestämässä geelitukat toisilleen.

13 tykkäystä

Instituutiosijottajilla pitäisi olla myyntikielto ensimmäiset 6kk-2v, en ymmärrä miksi näin ei ole.

9 tykkäystä

Onko joku saanut Kempowerin myyntitoimeksiannon toimimaan norttinetissä? Vai soittamallako…

Minulla ei toimi ostokaan.

Toimi ainakin aamulla

Myyty on, palataan asiaan sitten kun kauppamäärät alkavat olla mieluummin sadoissa/tuhansissa kappaleissa.

1 tykkäys

En ole minä ainakaan saanut rahojakaan takaisin. Sekin vielä! Ja pankkina OP.

Onkohan tämä nyt uusi ilmiö viimeisimmissä Ipoissa, että ulkkarit myyvät käytännössä kaiken heti ensimmäisinä pörssipäivinä? Ovat siis puhtaasti pikavoittojen perässä. Lamorin välittäjätilasto näyttää ihan samalta, eli ainoat isot myyjät ovat ulkomaalaisia välittäjiä heti kun kaupankäynti avautuu. Tuossa myyvät vielä tappiolla tänäänkin lappunsa pois.

4 tykkäystä

Sama täällä, OP kyseessä

@Hammer1 tiivistit ajatuksen tosi hyvin. En tiedä, minkälainen mainekolhu tästä tämän päivän harjoituksesta esim. Kempowerille tulee, mutta täysi fiaskohan tämä oli. Siis tarkoitan fiasko piensijoittajan näkökulmasta. Omalle henkilöstölle piffataan pieneen alihintaa muutama kuukausi aiemmin (IPO tasan tarkkaan tiedossa). Varsinainen IPO merkataan instikoille, jotka sitten laittavat lappua laitaan ja ottavat pikavoitot talteen. Sinänsä mielenkiintoinen case ollut, mutta jos on alunperin jo kireä hinnoittelu, niin sitä se ainakin nyt on. En voi kehua, että tästä operaatiosta nyt jäi hirveästi kehuttavaa. Ja vielä jos kyseessä systeeminen ongelma, niin tarttes varmaan jotain tehdä?

7 tykkäystä

Ankkuriomistaja on uusi ankkuripikavoittoilija :rocket: :laughing:

6 tykkäystä

Siellä on kyllä joku/jotkut “ankkuriomistajista” lyönyt myyntitoimeksiannon tuonne 8,70€ tuntumaan, hinta näytti kolisevan siihen tuntikausia tänään. Nämä listaamanne välittäjätilastot sopivat tuon kanssa hyvin yhteen. Vaikka itse en tunne kokeneeni tässä suurta henkilökohtaista vääryyttä, on kuitenkin yleisellä tasolla vähän mautonta, ettei edes yritetä peitellä jälkiä kun otetaan köyhiltä rahoja pois.

Olen pitänyt tuota insitituutioiden etuajo-oikeuden moittimista vähän sellaisena idealistien väkinäisenä vinkumisena, kuten esimerkiksi Tecnotreen suunnatun annin kohdalla. Silloin pidin aivan ilmeisenä, että Kakkonen ei ole kiinnostunut pikavoitoista, pitää osakkeensa ja lopputulos on sitä kautta positiivinen kaikille. Ja hyvän maun mukaan toimittiinkin. Nyt Kempowerin ensimmäinen pörssipäivä näyttää, että aliarvioin pahasti miten röyhkeästi tätä eriarvoista asetelmaa sittenkin hyödynnetään.

Tähän olisi aivan mielenkiintoista kuulla kommentteja tahoilta, jotka ovat tätä instituutiopuolta järjestelleet. Että onko tavoitteena ollut jonkinlainen omistuksen ankkurointi ja minkälaisista ehdoista sen suhteen on sovittu. Voimme vain arvailla minkälaiset neuvotteluasemat ja intressit yhtiöllä ja tietenkin Kempillä on tässä kokonaisuudessa ollut. Mitään sääntöjähän ei varmaan varsinaisesti rikottu, mutta jos jonkun agendalla on piensijoittajan tasa-arvoisen aseman ajaminen, niin tässä on hyvä paikka tartuttavaksi.

6 tykkäystä

Minä en ole edelleenkään saanut. Osa ilmeisesti on. Jos ei aamuun mennessä kuulu niin soitan aspaan.

Nightingalen annissa ekan pörssipäivän kurssisyöksyssä 1 ankkurisijoittaja eli kotimaisen rahaston salkunhoitaja ainakin panikoi ja tunki lappua laitaan heti. Tämä jäi mieleen kummallisena yksityiskohtana.

Jos ankkurisijoittajille laitettaisiin 180 päivän pakollinen holdausaika eli myyntikielto, varmaan yksityissijoittajille tulisi sama määräys. Tasapuolisuuden nimissä. Jos tällainen määräys tulisi, itse lopettaisin anteihin osallistumisen. Tosi “kiva” holdata osaketta puoli vuotta ja katsoa sivusta jos kurssi putoaisi joka viikko tasaiseen tahtiin ja olisi 6 kk päästä -50% lukemissa. En tällaista riskiä ottaisi.

Eipä sikäli, itsekin ihmettelen ankkurisijoittajien pikaisia myyntejä. Toisaalta: ehkä heillä oli tuottotavoite esim. +20% ja olivat valmiita holdaamaan 5 vuotta. Nyt kurssi raketoi heti, tuottotavoite täyttyi ja myivät pois. Kai sekin on sallittua. Moni piensijoittaja ainakin näin tekee jokaisessa annissa.

1 tykkäys