Talenom - Automatisoiduilla prosesseilla tehokkaammaksi

Käsittääkseni Q2 on kausiluonteisesti myös erittäin vahva. Esim. 2018 Q2 liikevoitto oli samalla tasolla kuin Q1:lla, ja kaikkiaan H1 toi reilut 60% liikevoitosta.

Onkohan tuo osarissa mainittu Ruotsin myyntityön käynnistys 2020 vielä kokeilevaa vai laitetaanko raskas kalusto laulamaan? Raportista: ”Ruotsissa olemme jo onnistuneet todentamaan teknologian hyödyntämismahdollisuuksia.” - kuulostaa kutkuttavalta. Aiemmin Talenomissa tuotto-riskisuhteeltaan paras ostopaikka oli silloin, kun koko ketju myynnistä tuotantolinjaan oli Suomessa todennettu, mutta osakekurssi ei vielä heijastellut tätä. Jos ja toivottavasti kun saman ketjun toimivuus todistetaan Ruotsissa, kasvatan mielelläni Talenomin ylipainoa salkussa entisestään.

Yleensä tuloutukset tehdään sille kaudelle, jolloin työt tehdään. Vaikka lasku lähtisikin myöhemmin. Eli heinäkuussa lähetetty lasku, joka liittyy kesäkuussa alkuvuonna tehtyyn työhön näkyy liikevaihdossa Q2:lla. Vastaavasti tammi-maaliskuussa tehdyt työt näkyvät liikevaihtona Q1:llä.

Q2 saattaa saada vauhtia tilinpäätöksistä, jotka tehdään suurimmalle osalle alkuvuoden aikana ja nimenomaan huhti-kesäkuussa.

1 tykkäys

Minua eniten mietityttää Talenomin alkava kansainvälistyminen. Ei ole niin helppoa tehdä samalla kannattavuudella kuin kotimaassa. Paikalliset tekevät varmasti kaikkensa estääkseen tulokkaan pääsyn markkinaan. Kotiseutuetua ei ole. Kustannuksia tulee rutkasti lisää. Lisäksi listaamattomien firmojen säännöt voivat olla todella erilaisia eri maissa.

3 tykkäystä

Vaikka Ruotsin lonkero ei olisikaan ensi alkuun yhtä kannattava kuin Suomi, niin en olisi huolissani, kunhan Ruotsin tulos pysyy plussalla. Varmasti vaatii vuosia, ennen kuin Ruotsin markkina opitaan kokonaan ja toiminta siellä saadaan optimoitua parhaaseen kannattavuuteen. Mielestäni siellä kannattaa kokeilla, koska ennen pitkää softaetu menetetään ja sen jälkeen kilpailu muiden kanssa ulkomailla on entistä vaikeampaa. Nyt on aika vallata markkinaosuuksia.

Ruotsin markkina on kuitenkin paljon isompi joten mahdollisuuksia siellä on vaikka mihin.

1 tykkäys

Uusi targetti 38€ ja ennen kaikkea 2020 vuonna osakkeessa on merkittävää nousuvaraa tuloskasvun pysyessä 30% tasolla. Harkitsen lisäostoja tänään.

1 tykkäys

En kyllä olisi juurikaan huolissani. Ruotsissa ei tietystikään heti päästä samaan kannattavuuteen, muutta ilmeisesti markiina on pirstaleisempi ja teknologisesti takapajuisempi.
Miten sellainen tavallinen tilitoimisto voi kilpailla Talenomin kanssa?

Otin vastaan talenomin myyntihenkilön ehkä reipas vuosi sitten ja ilolla voin todeta, että systeemit on kyllä hyvät ja parantuneet uosta (asiakaan näkökulmasta) ja että Talenomin ei tarvitse ottaa asiakkaita edes hinnalla (vaikka siihenkin olisi mahdollisuudet, vaan olemalla parempi ja helpompi asiakkaalle!

Juhan kanssa samoilla linjoilla :slight_smile: vai Juha minun kanssa :wink: no Juhan raporttien ja noiden inden haastattelujen ja lukujen valossahan minäkin menen, että kai minä olen Juhan linjoilla kuitenkin !

Edit aston, kasvatin itse jo pe ja eilen 400 kpl lisää.

laitoin tuonne vielä pari pienempää summaa josko sattuis tarttumaan. ylin 36,2

2 tykkäystä

Evli on hieman varovaisempi:

Talenom tuloskommentti: Laskemme suosituksemme tasolle PIDÄ
Talenomin Q2 tulos osui lähelle ennusteitamme, liikevaihdon ollessa 14,8 milj. euroa (Evli 14,4 milj.) ja liikevoiton ollessa 3,2 milj. euroa (Evli 3,2 milj.). Q2 raportin suurin uutinen olikin mielestämme toimitusjohtajan vaihto, varatoimitusjohtaja Otto-Pekka Huhtalan aloitettua toimitusjohtajan tehtävässä 29.7.2019. Ennustemuutoksemme Q2:n jälkeen ovat lähinnä pieniä ylöspäin korjauksia viimeisimmän yrityskaupan sekä seuraavan kirjanpitolinjan automatisoinnin odotettua nopeamman implementoinnin myötä. Osakekurssin nousun myötä alkaa olemaan vaikeaa perustella osakkeelle merkittävää lisänousuvaraa, vaikka ennustammekin edelleen hyvää liikevaihdon kasvua ja tulosparannusta. Tavoitehinnallamme 36,0 euroa (aiemmin 35,0 euroa) osakkeelta ja ennusteillamme Talenomin 2019 P/E kerroin on 28,5x. Laskemme suosituksen tasolle PIDÄ (OSTA). Lue koko raportti analyysikirjastossa.

Luotan tässä kuitenkin enemmän Euroopan Mestarin syväluotaavaan näkemykseen, kuin Evliin.

7 tykkäystä

Juha keskittyy mahdollisesti enemmän jo 2020 ja eteenpäin kuin Evli.

Tarttui vielä 188 kpl osaketta hinna 35,7 (100kpl) ja 35,3 (88 kpl)

4 tykkäystä


“Lievää” FOMO:a havaittavissa. Parabolic uptrend päättyy aina isoon korjaukseen, ennemmin tai myöhemmin.

3 tykkäystä

Yksi vaikuttavimmista nousuista vähään aikaan. Tämä oli kiikarissa, mutta olen hyväksynyt sen, että myöhästyin junasta.

Olen pari kertaa aiemmin polttanut rahaa aika pahasti näihin vähän pienempiin kasvuyrityksiin. Joskin silloin strategiani oli osta ja unohda. Unohdin, missasin huiput ja myin pohjilta. Olen nyt paljon varovaisempi ja seuraamiseenkin on hieman enemmän aikaa.

Osake näyttää numerojen valossa kaikkea muuta kuin halvalta. Pieneksi yritykseksi iso vaihto kertoo säpinästä yrityksen ympärillä. Ei välttämättä pelkästään hyvä asia. Mutta velkaa on paljon ja kasvuoletus mahdollisesti ylimitoitettu suhdanteen epävarmuuteen. Nuo ulkomaanseikkailut ovat alkuunsa myös riski ja kuluerä mille tahansa yritykselle ja sieltä ulkomailta jatkuvaa kasvua on kait kuitenkin haettava.

2 tykkäystä

Sainpa luettua Talenomin osarin lähes kokonaan. Toki luin ekana Euroopan mestarin omat kommentit ja katsoin toimarin haastattelun.

Takerrun herkästi Talenomin taseeseen aina. Taseen loppusumma 70 meur, omavaraisuusaste 30,5% ja gearing 137%. Korollista velkaa 28 meur. Kassassa varoja 8,4 meur. Hahmottamisen vuoksi, esim pari miljoonaa meni Tukholman Wakersin ja Vaasalaisen Wasa tilit yritysostoihin. Loput kauppahinnasta maksettiin suunnatulla annilla.

Ok, suunnattu anti on ihan ok ja velalla saa hyvän vivun tuotoille, sekä yhtiö tekee tasaista ja vahvaa tulosta. Mutta silti - korkea velkaisuus, laajeneminen Ruotsiin ja sen tuomat riskit sekä korkeat kertoimet saa minussa aikaan pientä varovaisuuden tuntua. Mutta ihan pientä vaan. Hommat näyttää erinomaisesti menevän joten tuskin (ja toivottavasti) tässä mitään huolta. Mitä kassavirtojen allokointiin tulee, en haluaisi antaa taloushallinnollisia neuvoja kenellekään, mutta jos minä olisin Talenom saattaisin harkita osingonmaksun jakosuhteen säätämistä inan pienemmäksi. Mutta Talenom saa tehdä miten parhaakseen näkee, ei sen kyydissä voi valittaa.

5 tykkäystä

aika vahva tuo kassavirta sinällään on ja edelleen yli 90% on uusiutuvaa liiketoimintaa.
Tavallaanhan voi ajatella, että kun firma kasvaa tuota vauhtia mitä nyt on niin edelliseen kvartaaliin verrattuna lähes 100% on pysyvää ?

2 tykkäystä

Eilen ajattelin, että Inderes säilyttänee nykyisen tavoitehinnan koska loppuvuoteen jäi vielä hieman näytettävää (ei yhtiöllä itselleen, pelkästään huippukovia ennusteita vastaan) tälle vuodelle. Joten uusi tavoitehinta pikkuisen yllätti ja se että arvostuskertoimia venytettiin entisestään (pe30 hyväksyttävä kerroin). Tämä tarkoittaa sitä, että loppuvuodesta odotetaan suhteellisesti selvästi parempaa tasonnostoa kuin Q2 oli.

Looginen muutos sinänsä. Vaikea lisätä, jos kurssi jo tavoitehinnassa :slightly_smiling_face:

Totta. Toivottavasti viikko sitten lätkäisty Lisää ei vaikuttanut. Voisi nimittäin olla vaikeaa siirtyä näin nopeasti vähennä-puolelle koska silloin viikko sitten tehty päivitys pistäisi ikävästi silmään. Mielestäni analyytikko ajoi tässä turhaan itseään vähän ahtaalle, mutta se on vain minun fiilikseni.

Gearing on itse asiassa oikaistuna reilusti alle sadan ja tullut vauhdilla alaspäin. Ei missään määrin paljoa huomioiden liiketoiminnan defensiivisyys

Muutenkin kun tunnumme elävän matalien korkojen aikaa niin eihän tuo ole nykyään yhtään mitään verrattuna männä aikoihin

6 tykkäystä

tuskin se velan maksu/lyhennys on mitenkään hankalaa Talenomille, kun kokoajan kasvaen tulee rahaa sisään.

Olet oikeassa, oikaistuna ifrs 16 standardin käyttöönotosta nettovelkaantumisaste on 95%. Ilmeisesti tämä oli viime vuoden vertailukaudella 119%. Eli velkaisuus on aika hyvin viime vuodesta laskenut. Se on aina hyvä juttu.

1 tykkäys

Kurssin alakuloa näkyvissä, vaikka Q2 tulos vastasi odotuksia varsin hyvin. Oliko TJ:n vaihdos ja sisäpiiriläisten liiketoimet liian huolestuttavia liikahduksia sijoittajille? Vai oliko Q2 luvuissa sittenkin jotain merkittävää negaa?