Talenom - Automatisoiduilla prosesseilla tehokkaammaksi

Jos oikein olen ymmärtänyt niin q1 tyypillisesti vahvin kvartaali ja tänä vuonna muistaakseni se oli aika tympeä. Näin ollen voisin mutulla kallistua uskomukseen, että ensi vuoden kasvu on ihan kiitettävää jopa verrattuna tähän vuoteen. Tämän lisäksi, että katseet yhtiössä on käännetty jo vuoteen 2019 kertoo ehkä siitä, että tämän vuoden työt on jo tehty ja yhtiö on tyytyväinen tulokseen tässä vaiheessa. TAI pessimistisesti ajateltuna tälle vuodelle ei ole enää mitään tehtävissä tuloksen osalta​:thinking::grin: Joka tapauksessa yhtiön näkyvyys vuodelle 2020 näyttäisi olevan todella kirkas ja positiota täytyy varmaan kasvattaa tässä mahdollisen kurssinotkahduksen muodostuessa.:smiling_imp:

Ajattelin ihan samoin. Vielä saapi odotella että kiivetään 40e tasoon mutta eipä tässä nyt hätää ole kun uskaltavat noin vahvasti ohjeistaa. Tuloskasvu on kovaa vaikka vähän inden ennusteista jäätäisiinkin.

No mulle on ihan sama nouseeko kurssi 20% tai 30% vuodessa seuraavat 2-3 vuotta​:birthday::blush::innocent::pray::kissing_heart::heart:.
Kumpi vaan käy.
Olen itse konservatiivisesti budjetoinut 10-20% tavoitteen, eli 10% vuosittain kin riittää

Eikös sulla ole plussalla ekat possat jo x sataa prossaa, niin sähän olet jo tienannut monen vuoden konservatiiviset nousut varastoon :smile: 100% olisin samalla asenteella jos oisin hypännyt tähän ajoissa, myöhästyin puoli vuotta.

On mullakin Nixua 4 euron keskihinnalla ja holdaan sitä nollat taulussa koska ei mitään järkeä verojenkaan vuoksi myydä, tuskin silti nykyisellä hinnalla avaisin positiota vaikka hieno yhtiö onkin

Kiitos @Juha_Kinnunen hyvästä haastattelusta ja tarkentavista kysymyksistä.
https://www.inderes.fi/fi/videot/talenom-katsoo-jo-vuoteen-2020

3 tykkäystä

Juu oli treidattavakin eri arvo-osuus tililtä muutama satanen kotiin. Onhan noissa tuottoa sisällä, mutta 11 eurolla olen ostanut 10k eur summalla ja lisännyt aina vaan.
Tuotto on siis ihan hyvä, mutta suurin osa on n. 27-35,7 väliltä

Tämä oli mielenkiintoinen, varsinkin ohjeistuksen suhteen. Tj:n vastauksenhan voi tulkita niin, että ebit % paranee ensi vuonna kuten parani tänäkin vuonna. Ohjeistus sen sijaan mielestäni tarkoittaa että pysyisi samana.

1 tykkäys

Minusta ohjeistus paranee kuten tähänkin saakka, eli ebit% on jatkossa parempi kuin nyt!

1 tykkäys

”Vuoden 2020 odotetaan olevan sekä liikevaihdon suhteellisen kasvun että suhteellisen kannattavuuden osalta vuoden 2019 kaltainen.”

Tämän vuoden kaltainen eli paraneva kannattavuus? No, voi sen kieltämättä niinkin ymmärtää :blush: Ei kovin hyvä (selkeä) ohjeistus kuitenkaan jos monitulkintainen, kun itse ainakin ymmärsin heti, että ebit% tämän vuoden kanssa samalla tasolla.

Haastattelu ja bissnesslogiikka kertoo, että paranee! Mulle tosin kelpaa kummin vaan…

Osaatko @Juha_Kinnunen ja muutkin, arvioida minkälaista tulosta Talenom pystyisi tänä päivänä tekemään, jos kasvupanostukset ja myynti olisi vain liikevaihtoa ylläpitävää? Pohdin tässä skenaariota vuosien päähän, jossa kasvu on jo rauhoittunut maltillisemmalle tasolle. Senhän pitäisi näkyä tulosrivillä, jos kasvuun käytetään suhteessa vähemmän rahaa kuin nykyään.

Jos eps on tänä vuonna 1,19 €, missä haarukassa liikuttaisiin, jos kasvupanostukset olisi poistettu kuluista (myyntiä sen verran että liikevaihdon kasvu nollan kieppeillä) ?

Eli yksinkertaisimmin sanottuna mietin, paljonko nykyinen n. 20% liikevaihdon vuosikasvu maksaa suunnilleen per osake.

4 tykkäystä

Jos kirjan pitäjien määrä ei ole liiemmin kasvanut vuoden 2015 jälkeen, niin jos katsoisi henkilöstökulujen kehitystä saattaisi siitä voida jotain oletuksia tehdä.

Tämä on hyvä ja mielenkiintoinen kysymys! Laskeskelin tuota muutama vuosi takaperin, mutta nyt olisi varmasti hyvä aika tehdä päivitys. Yleensäkin tuo on mielenkiintoinen pohdinta kasvun kannattavuudesta.

Nyt valitettavasti loppuu tunnit päivästä, mutta palaan asiaan heti kun tuloskauden kiireet helpottavat. Jos en palaa, tägää minut uudelleen :slight_smile:

16 tykkäystä

Kuulostaa hyvältä. Tosin eihän tässä vuosikausiin varmaan kasvun mahdollisuudet kauheesti huonone.

Eikös ne näy Inderesin “Yhtiäraportissa”?

Mikäs Talenomia tänään nostaa? Iltapäivän aikana pompannut yhtä äkkiä +7%.

3 tykkäystä

Samaa ihmettelen, joku tietää nyt jotain? Viime viikkojen myötä ostotarjous tulee heti maallikon mieleen.

1 tykkäys

Kurssivedätystä

Nothing to see here
kuva

5 tykkäystä

Myin pienen määrän a 38,2 €, pientä voiton kotiuttelua. Ostellaan takaisin, kunhan laskettele takaisin

Mutta mutta… ainakin kun avasin Nordnetissä tilin niin oli hirveät ukaasit että ei saa vedätellä kursseja. Onkos tämä näitä “kansalle on yhdet säännöt ja isot pojat pelaa toisilla säännöillä?”