Osakesijoittaminen

Tallink listautuu pörssiin

Mitä mieltä olette Tallinkin listaumisesta? Ollaan kuitenkin kaikki käytetty palvelua :joy: Inderes voisi tehdä käytännön analyysin pikkujoulujen lähestyessä! https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tallink-listautuu-helsinkiin-haluaa-uusia-omistajia-sijoittaminen-tallinkiin-on-ollut-tahan-asti-vahan-hankalaa/8df5152e-9483-3c8d-b996-c83c45ef8314

3 tykkäystä

Ihan positiivinen ilmestys mielestäni, omaan silmään vaikuttaa profiililtaan melko defensiiviseltä ja hieman laadukkammalta kuin Viking Line. Haasteina kuitenkin rajalliset kasvu-/tulosmahdollisuudet ja laivaston tulevat uusimiset. Nämä vaikutelmat ensituntumalta ilman minkää sortin tutkimustyötä

Tein viime vuonna reilun 10kk:n sijoituksen tähän firmaan ja voitolla päästiin ulos. Pitkän aikavälin näkymät aika heikot ja heiluu kohtuullisesti öljyn mukana. Kannat siis riskiä öljyn hinnasta. Pitkällä aikavälillä Talinnan tunneli uhkaa ja keskipitkällä aikavälillä Helsingin kaupungin kyllästyminen Jätkäsaaren ruuhkiin ja rekkojen siirtäminen Vuosaareen heikentäisi todennäköisesti merkittävästi kannattavuutta.

Tässä mietteet noin vuoden takaa.

1 tykkäys

Saa kyllä melko kauan odottaa, jos ton riskin odottaa realisoituvan. Tietysti jos EU keksii rahottaa merkittävästi hanketta, niin voi jopa olla mahdollinen, mutta muuten en tohon hankkeeseen oikeen usko.

Tallink taas ei yhtiönä kovin paljon kiinnosta. Ihmisten kuskaaminen muutenkin on melko pienien marginaalien bisnestä ja kasvumahdollisuudet markkinajohtajilla melko rajalliset. Kovin syklinen tää ei kuitenkaan oo. Taantumassa öljyn hinta laskee ja matkailu siirtyy enemmän laivoille, kun ei kauemmaksi raaskita matkustaa.

Kun viking line viimeksi myi 80-luvun alkupuolella tehdyn paatin, niin sai siitä jotain 25milj eur voittoa (oli siihen mennessä poistettu nollaan). Tietääkö joku täällä laivabisneksestä: mikä on järkevä tekninen käyttöikä? Jos laiva maksaa uutena 200milj niin onko enemmän sääntö kuin poikkeus että siitä saa vielä yli 10% ostohinnasta 30v myöhemmin?

1 tykkäys

Tekninen käyttöikä taitaa kyllä riittää reilusti vielä senkin jälkeen, kun nää pohjoismaisessa liikenteessä olevat risteilylaivat lopettaa täällä risteilyn. Ongelmana taitaa lähinnä olla siinä, että sisätilojen kunnostus ja remontointi pohjoismaisten asiakkeiden tarpeita vastaavaks ei enää ole kannattavaa. Jossain halvemmissa maissa kuluttajat ei oo ihan niin laatutietosia ja niissä voidaan käyttää hieman ränsistynempääkin laivaa. Nää laivathan on siitä jänniä, että niiden arvo ei koskaan mene nollaan vaan romuttamollekkin myytäessä niistä useimmiten saa useampia miljoonia.

2 tykkäystä