Target - Expect More. Pay Less

Target Corporation on yhdysvaltalainen vähittäiskauppa-alan yhtiö, joka omistaa halppistavarataloja ja hypermarketteja. Sen pääkonttori sijaitsee Minnesotassa. Target on Yhdysvaltojen seitsemänneksi suurin vähittäiskauppias ja kuuluu toki S&P 500 -indeksiin. Se on myös yksi suurimmista yksityisistä yhdysvaltalaisomisteisista työnantajista yli 410 000 työntekijällään.

Yhtiön perustettiin vuonna 1902 Minneapolisissa. Targetin ensimmäinen halpamyymälä avattiin vuonna 1962. Vuonna 1969 yhtiö yhdistyi J.L. Hudson Companyn kanssa ja muodosti Dayton-Hudson Corporationin. Tähän aikaan yhtiö omisti useita tavarataloketjuja, kuten Dayton’s, Hudson’s, Marshall Field’s ja Mervyn’s. Vuonna 2000 yhtiön nimi muutettiin Target Corporationiksi. Huolimatta samankaltaisesta logosta ja nimestä, Target Corporation ei ole yhteydessä Target Australiaan.

Target erottuu kuulemma kilpailijoistaan tarjoamalla tyylikästä ja trendikästä tavaraa edulliseen hintaan, vähän parempi halpakauppa? Myymälöissä myydään kaikenlaista, kuten vaatteita, kodintarvikkeita, elektroniikkaa, leluja ja elintarvikkeita. Targetilla on 1,948 myymälää ympäri Yhdysvaltoja, ja se on yksi maan suurimmista yhtiöistä liikevaihdolla mitattuna.


Sijoittaja pohtii

Targetin kilpailuasema perustuu sen kykyyn yhdistää tyylikäs ja edullinen valikoima, kuten aiemmin todettua. Yhtiön strategia on tarjota asiakkaille laadukkaita tuotteita, jotka vastaavat kuluttajien muuttuvia tarpeita ja trendejä, mutta kohtuullisin hinnoin. Trendikkyys ja laadukkuus erottaa sen selvästi Walmartista, sitten yhtiö pyrkii halpuuden, laadukkuuden ja trendikkyyden yhdistelmällä iskemään myös yleispätevään Amazoniin, jonka vahvuus on laaja valikoima ja verkkokaupan ylivoima.

Targetin liiketoimintamalli nojaa vahvasti sen brändin tunnistettavuuteen ja asiakaskokemukseen. Yhtiöllä on tunnettu logo ja maskottina Bullseye-koira, jotka ovat hyvin vahvoja brändejä, jotka ovat auttaneet luomaan yhteyttä kuluttajiin. Target on myös onnistunut integroimaan digitaaliset palvelut osaksi perinteistä vähittäiskauppaa, mikä on mahdollistanut sen kilpailukyvyn säilyttämisen nopeasti muuttuvassa markkinassa.

Target on kasvanut ja laajentunut menestyksekkäästi kotimaassaan, mutta sen kansainväliset laajentumispyrkimykset ovat kohdanneet kaikenlaisia haasteita. Rajoittuminen lähinnä kotimarkkinoille voi tulevaisuudessa rajoittaa kasvumahdollisuuksia, mikä ei ole sijoittajan kannalta lystiä, lisäksi kilpailu sekä perinteisten vähittäiskauppojen että verkkokaupan toimijoiden kanssa kiristyy jatkuvasti.

Tulevaisuudessa Targetin menestys riippuu sen kyvystä sopeutua nopeasti muuttuviin kuluttajatrendeihin ja teknologisiin innovaatioihin, samalla kun se säilyttää vahvan brändi-identiteettinsä ja houkuttelevan hintalaatutason.

AI:ta ei tyrkytetty pahemmin tämän yhtiön osalta (noh, ei tullut pahemmin vastaan mulle). :exploding_head:


Q2/2024 + vähän muuta


Lisää lukuja

(täältä lainattu)

7 tykkäystä

Targetin Q3-tulos jäi odotuksista ja ohjeistusta laskettiin loppuvuodelle.

Liikevaihto kasvoi hieman, mutta vertailukelpoinen myynti pysyi lähes paikallaan ja lisäksi kannattavuus heikkeni korkeampien toimitus- ja työvoimakustannusten vuoksi. Digitaalinen myynti kasvoi vahvasti, erityisesti nopeiden toimitusten ansiosta, mutta kivijalkamyymälöiden myynti laski. Yhtiö raportoi kasvua kauneustuotteissa sekä ruoka- ja päivittäistavararyhmissä, mutta harkinnanvaraiset kategoriat kärsivät.

Toimari Brian Cornell korosti liikenteen ja digitaalisen myynnin kestävyyttä, mutta myöntää, että korkeat kustannukset ja “varovainen” kuluttajakäyttäytyminen painoivat tulosta. Yhtiö valmistautuu joulusesonkiin painottaen arvoa ja pitkän aikavälin tavoitteita.

https://x.com/CmgVenture/status/1859212717103427992

image
Kuva

2 tykkäystä

Alla olevasta noin 1,5 viikkoa vanhasta tviittiä referoitua:

Targetin markkina-arvo on 60 miljardia dollaria ja liikevaihto 107,5 miljardia dollaria. Yhtiö omistaa 75 prosenttia liikkeistään, mikä tuo joustavuutta kulujen hallintaan. Targetilla on 1 950 myymälää ympäri Yhdysvaltoja, lisäksi lähes 96 prosenttia verkkotilauksista toimitetaan suoraan myymälöistä (!), mikä parantaa toimitusaikoja ja kustannustehokkuutta.

Targetin P/E-luku (ja P/S-luku ovat maltilliset, ja sen osinko on noin 3,5 prosenttia. Vahvan kassavirran ansiosta yhtiö voi panostaa kasvuun sekä jakaa tuottoa omistajille osinkojen että osakkeiden takaisinostojen muodossa.

https://x.com/BourbonCap/status/1864098908554629295
image


1 tykkäys

Targetin neljännen kvartaalin tulos ylitti odotukset, mutta mutta… myynti laski hieman vuodentakaisesta. Digitaalinen myynti kasvoi vahvasti, mutta katteet olivat paineessa korkeampien kustannusten ja myös alennusten vuoksi.

Yhtiö ennustaa tasaista myyntiä ja pientä kasvua tälle vuodelle, mutta ensimmäisen neljänneksen tulosta varjostavat tullimaksut ja kuluttajien epävarmuus.

https://x.com/ConsensusGurus/status/1896890771946578017



EDIT:

Laitan tämän vielä tähän, kun kertoo hieman, mikä boogie.

https://x.com/finchat_io/status/1896975936379339147

Onpa yllättävän paljon eroa Walmart US:n ja Targetin välillä. :slight_smile:

https://x.com/LiLi95929867847/status/1898018271749980367

image


Alla olevassa tviitissä tuodaan esille, miten Targetin myyntiä voivat heikentää Yhdysvaltoja vastaan asetetut vastatullit ja niiden aiheuttamat hinnankorotukset, mutta tullit voivat muuttua nopeasti tai jopa peruuntua. Tviitistä tulee ilmi se, että vaikka kasvu hidastuisi niin alhainen arvostustaso voi tehdä osakkeesta houkuttelevan sijoituskohteen.

https://x.com/MartinsKrusts/status/1902039002254872707

image

Chuck Carnevale vertailee videolla Targettia ja Walmarttia sijoituskohteena:
A Tale of Two Titans: One to Buy-One to Sell-Walmart versus Target | FAST Graphs

TLDR; Chuckin mukaan arvostusmielessä Walmart on ylihintainen (sell) ja Target alihintainen (Buy).

Molempia löytyy omasta salkusta.

1 tykkäys