Tecnotree sijoituskohteena

Minua ei ainakaan haittaa näin rauhallisessa ketjussa tämä kysymys.

Lyhyellä aikavälillä kurssit liikkuu tosiaan milloin mistäkin syystä, kai lähinnä kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan. Nyt kun iso omistaja Viking tosiaan myy isolla kädellä ja ostajia ei näy niin kurssi painuu.

Jos olet sijoittanut Tecnotreehen fundamenttien perusteella niin älä anna kurssiheilunnan häiritä. Jos kurssin lasku hirvittää, tarkista ne syyt miksi sijoitit ja löytyykö näistä perusteluista heikkouksia.

Tässä toisen vasta-alkajan ajatuksia mitä olen oppinut nyt vähän yli vuoden kokemuksella. Ostin Qt groupia inderes hypeen helmikuussa 2020 aivan huipuilta. Kurssi laski sittemmin koronapohjiin olikohan -35%, mutta on nyt ostosta 300% ylhäällä. Moneen kertaan olen miettinyt myyntiä sen takia että laski tai nousi niin ja niin paljon. Tarkistan vain aina syyt miksi ostin: luulen että Qt on arvokkaampi yhtiö vuonna 2025 kuin nyt. Se ei ole muuttunut edelleen ja siksi omistan. Sama Tecnotreen kohdalla, katson tätä vuosien päähän, en viikottaisten muutosten perusteella. Toki aloittelijan on hyvä aina pohtia jos kurssi laskee, että tietävätkö viisaammat tämän paremmin kuin minä ja myyvät siksi pää märkänä.

Tässä alla vielä kuva mistä näet että Goldman Sachs on myynyt viimeisen viikon aikana 1 327 765 osaketta. Lienee mainittu Viking. Omistajamäärät näet yhtiösivuilta, päivittyy aina kuukauden alussa.

https://tuuletus.net/osaketutka/index.php

23 tykkäystä

Tätä joutuu itsellekin muistuttamaan tasaisin välein, mitä isommassa painossa salkussa niin sitä useammin. Tällä hetkellä fundat ja yhtiön tulevaisuudennäkymät vaikuttaa mielestäni edelleen hyvältä.

Odotan jo ensi viikon torstain Q1 osaria. Toivon mukaan lv pompsahtaa mukavasti yli 10milj.!

7 tykkäystä

Kuluvan kuukauden aikana Goldman Sachs on myynyt nettona 4,9 miljoonaa osaketta (37 % koko huhtikuun vaihdosta). Vikingin omistus maaliskuun lopussa oli 23,4 miljoona osaketta. Jos katsoo maaliskuun dataa, oli Goldmanin myynnit nettona 1,76 miljoonaa kpl, mutta samassa ajassa Vikingin omistus laski 2,57 miljoonaa kpl. Viking myy siis osakkeitaan useamman välittäjän kautta.

Tämä Goldmanin ja muutaman muun välittäjän kautta tuleva myyntipaine on niin suuri tälle osakkeelle, ettei se voi olla vaikuttamatta hintaan. Samaan aikaan on hyvä muistuttaa itselleen, että yhtiön liiketoiminta jauhaa omaa rataansa, joka tällä hetkellä näyttää menevän oikein hyvään suuntaan.

Tässä keississä koko ajan tulee mietittyä sitä, että ehtiikö junaan myöhemminkin, jos Vikingin myynnit jatkuvat pitkään. Toisaalta voi olla, että Vikingin liputusilmoitus saadaankin nopeammin kuin pelkästään Goldmanin myyntejä seuraamalla arvelisi. Ehkä pienempi osakemäärä voi sitten olla helpompi saada blokkina kaupaksi.

7 tykkäystä

Tai vaihtoehtosesti tällä pystyy wörkkimään darkeissa, jolloin ei välttämättä tule kaupoista printtiä näkyviin Helsingin Pörssiin. En siis asiasta ole varma ja yleensä ko paikoissa kauppaa käydään isommilla yhtiöillä, mutta voi olla mahdollista tässäkin tapauksessa. Itse epäilen että Viking wörkkii odaansa vain yhden välittäjän kautta.

4 tykkäystä

Ja tuotto-odotushan kasvaa kurssin laskiessa syyttä, jos mielii tankkailuhommia :wink: Q1 enää reilu viikko. Saa nähdä onko tässä hiljaisella jaksolla tapahtunut jotain merkittävää yhtiön tiimoilta.

4 tykkäystä

Tecnotree vaikuttaa yrityksenä mielenkiintoiselta ja ovat pystyneet kääntämään laivan suunnan, hyvä näin. Mutta…

Heidän nettisivuiltaan tulee melkoisen amatöörimäinen kuva ja se antaa hieman negatiivisen kuvan yrityksen kulttuurista. Tulee mieleen jopa jonkinlainen housekeeping-ongelma. Todennäköisesti olen väärässä, mutta se oli ensimmäinen mielikuva tästä.

2 tykkäystä

Tai hallinnolliset kulut leikattu minimiin ja keskitytty oleelliseen?

7 tykkäystä

Ehkä pliisut karsitut sivut on hyvä kotilonkuori jos toukka sisällä kunnossa.

1 tykkäys

Kustannukset tuskin ovat tähän syytänä, koska sivujen hallinnointi ja päivitys eivät ole enää nykyisin kustannuskysymys. Mutta saattaa olla, että eivät näe tätä oleellisena liiketoiminnalle.

Itse olen hyvän visualisoinnin kannattaja ja jotkin asiat hieman pistävät silmään

5 tykkäystä

Jätän tämän vain tähän.

https://www.berkshirehathaway.com/

18 tykkäystä

Näitä ei varmaankaan voi verrata suoraan toisiinsa. Asiat voi esittää pelkistetysti, mutta selkeästi. Tämä toimii

Juu, puhuit vaan visualisoinnista tuossa äskeisessä viestissä. Olen samaa mieltä, että verkkosivut on käyntikortti, mutta en ehkä vetäisi kovin pitkälle mitään johtopäätöksiä — varsinkaan Tecnotreen kohdalla.

Mielestäni tuo verkkosivujen ulkonäkö on noisea. Tulosmomentum ja arvostus ovat ne asiat, mihinkä oon ite perustanut sijoituspäätökset.

Muistelisin, että tuossa erinomaisia toimitusjohtajia esittelleessä Outsiders -kirjassa melkein kaikilla firmoilla viestintä oli vähän niin ja näin…

2 tykkäystä

TECNOTREE CORPORATION STOCK EXCHANGE RELEASE 21.4.2021 at 17.00 EET

Correction to the stock exchange release published by Tecnotree Corporation on March 23, 2021 at 17:00 EET. Pages 58 to 59, 74 to 75 and 96 to 101 of the Finnish version of annual report attached to the release were not fully legible.

A revised version of the Annual Report in Finnish is attached to this release.

Huvittavan hyvin osuu tämä kun keskustelu jo valmiiksi pyörii verkkosivujen amatöörimäisyyden ympärillä. En tiedä miltä tuo vuosikertomus näytti ennen tätä korjattua versiota, mutta käykääpä katsomassa vuosikertomuksen sivuja 58-59. Siellä on nyt excel-velho painanut parastaan selkeyden varmistamiseksi :joy:

7 tykkäystä

Jaaha, goldmanilta ei ole tänään tullut lappuja myyntiin ja kurssi +4%.

8 tykkäystä

En ole mikään teknisen analyysin taitaja, mutta luulen, että nyt vedetään vähän happea ja odotetaan kurssin palautumista ja ostolaidan vahvistumista. Huhtikuussa välillä on ollut sellaisia päiviä, että alkupäivästä Goldmania ei ole näkynyt välittäjätilastossa, mutta jälkeenpäin katsottuna jokaisena päivänä ovat olleet suuri nettomyyjä. Vikingiltä ei ole tullut liputusilmoitusta, joten myytävää varmasti vielä on. Toki sekin on aina mahdollista, että kauppaa käydään dark pooleissa tai kulisseissa hierotaan blokkikauppaa jne. Summa summarum: ei voi tietää :smiley:

Edit: Nyt se Goldman sitten ilmaantui markkinoille

7 tykkäystä

Tulos alkaa lähestyä ja teknisesti oli myös vahva paikka kun no kaikki liukuvat (20,50,100) oli samaan aikaan tukemassa. Itsekin raapaisin eilen pienen position tähän sillä ajatuksella.

21 tykkäystä

Tecnotree Oyj: Arvopaperimarkkinalain 9 luvun 10 pykälän mukainen liputusilmoitus | Kauppalehti

Viking 4,99%

25 tykkäystä

Vikingin dumppaaminen on kiihtynyt helmikuusta. Jos helmikuun myynnit oli 3.4M niin maalis-huhtikuussa on myyty noin 12M osaketta. Eli tupla tahtia. Ilmeisesti nyt on löytyny ostajia markkinalta. Jos osari on hyvä voi olla että Viking pääsee tyhjentämään loput seuraavan 2 kk sisällä, mikä antais kurssille mahdollisuuden nousta kesäkuun puolella.

14 tykkäystä

Onko kellään tietoa millainen yhtiö tecnotree on työpaikkana ja kuinka haluttu työpaikka verrattuna muihin digi-yhtiöihin?

Glassdoorissa Suomen yksiköllä aika jees 4,2 / 5:

Kommenteissa joku sanoo, että on YT:t joka vuosi. E: tosin tuo on vuodelta 2019 tuo kommentti.

1 tykkäys