Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Kyllä, olen PLUGissa longina mutta samalla OST puolella treidaan pienellä määrällä jos oikein hyviä paikkoja tulee. Nyt on tästä kyykystä osto OST puolelle tarkoitus tehdä, joten kyttään HL syntymistä. Mieluiten ottaisin pienen swingin, jos HL syntyisi fib 0.5 paikkeille

Piirtämästäni kuvasta senverran, että se ei ollut mitenkään tarkoitushakuisesti treidiä varten piirretty/postattu. Ajatus oli yleisellä tasolla jakaa ajatuksia muille mahdollisista seurattavista asioista.

3 tykkäystä

Ihan hyvän kuvauksen olit laittanut, pyrin vain konkretisoimaan tilannetta siten, kuin itse siitä ajattelin. Sen vuoksi piirsin itse asiassa tuon mahdollisen laskutrendin skenaarion, että osaat sitä varoa.
Henkkoht ottaisin treidin tästä tilanteesta, mikäli maanantaina lähdettäisiin heti avauksesta ylös tai korkeintaan pieni lasku alkuun ja siitä nousuun. Silloin tuo bull flag toteutuisi ja jatkettaisiin tuota vahvaa nousua. Lasku tuonne 50% tai ema12 tasolle asettaa momentumin koetukselle, joten ainakin stoppari pitää laittaa tiukaksi.

Oletko tutkinut historiaa PLUG:in osalta, miten hyvin se on totellut Fiboa? Silläkin on aina merkitystä.

6 tykkäystä

Kiitos kommenteistasi. On aina mukava saada lisänäkemystä. Itseasiassa tuollaista laskutrendin mahdollisuutta en ollut ajatellut, sillä OST ulkopuolella ei ole tarkoitus reagoida kovin lyhyen ajan muutoksiin (suunnitelmat voi kyllä aina lennosta muuttua…)

Mieluiten ottaisin silti tuosta 50 % kohdalta tai alempaa sillä tähtäin on syyskuun symposiumissa, jonka uutisvirran tukemana odotan kurssin olevan silloin nykyistä korkeammalla. Jos momentum nyt hiipuu, niin silloin toivottavasti sitä olisi taas ilmoilla. Toki jos maanantaina tulee hyvä gap up ja kurssi lähtee nousuun, niin pitää arvioida tilanne uudelleen.

En ole tutkinut fibon tottelemista tarkemmin.

2 tykkäystä

Kesäkuun alussa tehtiin NEL:illä kauppaa isolla volyymilla päätyen LH 20.38. Jos sen jälkeen katsoo kaupankäyntiä, niin 18.50-19.50 välillä on paljon liikettä. Tarkoittaa sitä, että jos tämä taso saavutetaan, saattaa moni bagholderi lähteä myymään.
Muutenhan on taas siirrytty daily uptrendiin.

4 tykkäystä

MCPHY on konsolidoitumisvaiheessa, joten toistaiseksi haetaan suuntaa päivätasolla.

2 tykkäystä

Umpissa kävi vähän niin kuin ounastelin, saatiin tekninen breikki nousevasta kolmiosta, ja nyt yrittämässä ulos laskukanavasta. Näkisin, että osake seuraavaksi lähtee tarpomaan kohti heinäkuun toppeja jossa myös 50 prossan fibo.

6 tykkäystä

Olen tätä UPM:ää pitänyt itselläni TA:n itseopiskelumateriaalina ja olin tätä samaa asiaa kuin @jonnyb kirjoittamassa. Olisiko tuossa tulevina vastustasoja 50 d:n liukuva keskiarvo ja juurikin tuo Heinäkuun toppi, joiden puhkaisu antaisi selviä merkkejä nousevasta (pidemmästä) trendistä?

1 tykkäys

Tuolla 25 euron kantturoilla tulee vastaan myös pitempi laskutrendi ja kesäkuun low:t. Jotta isompi kuva muuttuisi positiivisemmaksi näkisin, että tuo taso pitää breikata.

1 tykkäys

Missä harrastat osakekauppaa, kun nordnetin tuotteet sulkevat yhdeksältä? Kiitos

Firman lukuun futuureilla Lynxin kautta IB:n alustalla. Tänä vuonna olen tuota vähemmän harrastanut. Omaan lukuuni olen treidannut Nordnetin unlimited turboilla, mutta niissä Nordnetin aukiolo rajoittaa sopivasti, ettei tarvitse yöllä treidata.

3 tykkäystä

Tekniset analyysit on erittäin heikosti teoriatasolla tiedossa. Sen takia pitää tullakin kysäsemään mielipiteitä(ei sijoitusneuvoja), että onko tämän Avi:n elliot wave höpinät mistään kotoisin? Käyttääkö kukaan itse tuota indikaattorina ja päätynyt samoihin johtopäätöksiin?

1 tykkäys


Piti tämä eilen illalla laittaa, mutta meni ilta vähän pitkäksi NYSE:ssä ja unohtui. Mutta siihen suuntaan näytetään jatkavan. Bullit toivoo isoa hajurakoa HL arvoon 16.55 ja toivovat LH:n syntyvän noille tasoille.
Bearit odottaa LH:n syntymistä ja mahdollisuutta saada painetta nousulle. Tässä skenaariossa toteutuisi daily-tason suunnan muutos.

13 tykkäystä

Kyllä EW:tä käytetään, mutta se on niin monimutkainen ja -ulotteinen indikaattori, että se vaatii syvällistä perehtymistä. En osaa sanoa, miten se käytännössä milläkin kohteella toimii. Sen heikkous on se, että sitä on helppo aina “ruuvailla” siihen suuntaan, että se ikäänkuin toteuttaa itseään. Koska sillä haetaan tyypillisesti pitkiä trendin ennusteita, niin siitä tehdään uusia korjattuja versioita.

Tuohon linkin esimerkkiin en ota kantaa - tuollaista tekstiä voi kirjoitella jälkikäteen helposti todistaaksen muille, miten hyvin on onnistunut, vaikka todellisuus voi olla hieman toisenlainen. Tuota olisi pitänyt päästä alkupisteestä seuraamaan, jotta voisi sen paremmin siihen uskoa. Oikeita EW:n osaajia ei treidaajista ole kuin murto-osa, oman empiiristen havaintojen kautta. Vaatii pitkän harjoittelun, jotta sitä osaa ylipäätään lähteä rakentamaan.

Voisin kuitenkin sen verran ottaa siihen kantaa, että mikäli treidausta ja yleisempien indikaattorien käyttöä ei ole muutamaa vuotta harjoittanut, kannattaa jättää tämä muhimaan taustalle ja käyttää ensin muita helpompia työkaluja. EW on selkeästi kokeneiden TA-amujen työkalu.

6 tykkäystä

Avi Gilburtin EW- teorian soveltaminen kullan liikkeisiin, samaisilla Seeking Alfan sivuilla meni aivan pusikkoon hiljattain. Toden totta 5 vaiheen fibonacci piti väkisin vääntää uuteen asentoon! Oli pakko vetää vuorenvarmojen julistusten jälkeen “erittäin harvoin näin saattaa käydä” -kortti.
Avi G:n “Mitäs minä sanoin”, on aika häiritsevää, vaikka jenkkityyliin olen jo suht’ parkkiintunut. Uskonlahkon johtajalle sopii hyvinkin. Myös seuraajien kommentit usein hurmoshenkisiä.
Voihan Ellis Wave -teoria olla aivan kelpoinen, mutta Avi G. Ei vakuuta.

3 tykkäystä

Umppi kapri sitten yllättävän nopeasti lähelle 25 euroa. Edelleen iso taso. Mutta lopetan nyt tän Umppispämmäyksen tähän. :slight_smile:

15 tykkäystä

Hyvä havainto oli sinulta, enkä sen vuoksi lähtenyt siihen mitään kommentoimaan, kun chartti ja jatkumo kertoo kaiken. Itsellä on betsit metsän osalta Storan puolella ja se on tehnyt vahvemman nousun. Johtunee ainakin osin siitä, että korjasi myös syvemmälle. Lähinnä olen ihmetellyt, mikä UPM:n nousua on pidätellyt vrt vaikkapa Storaan - UPM:n fundat tuntuu vahvemmilta ainakin lyhyellä aikavälillä.

8 tykkäystä

Ihan fundamielessä liputtaisin kyllä Storan puolesta, Umpilla kuitenkin painopaperi aikamoisena riippakivenä. Selluhinnoissakin pitkästä aikaa hiukan nousuyritystä ja kommentit Kiinan sunnasta suht positiivisia. Toki UPM:kin nettomyyjä mutta Stora siitä hyötyy enemmän. Ottamatta fundaan sen enempi kantaa niin kyllähän näillä kahdella lapulla on taipumus aika hyvin korreloida keskenään. Aina välillä tulee sitten hetkiä kun toinen performoi paremmin, milloin mistäkin syystä, ja paljon näissä tehnyt spredejäkin. :slight_smile:

2 tykkäystä


Wärtsilä kasvaa tällaista kuusimetsää - juuristo kannattelee tuossa 7 pinnassa. Jos se ei kestä painoa, voi kuulua huuto “timber…”

27 tykkäystä

Miten vahvana vastustasona pidät tuota Umpin helmikuun huipuilta kesäkuun 8. ja 18. päivien kautta piirrettyä viivaa, onko sen rikkomisella jotain isompaa signaalia?

3 tykkäystä


@Lexus Pivot Std monthly R1 muodostaa asc triangelin piirtämäni trendiviivan kanssa, joten tuollainen breikki voisi olla mahdollinen. On niin pitkään oltu osarin jälkeisessä konsolidoitumistilassa, että jonkinlainen breikki on odotettavissa, tällä hetkellä se olisi todennäköisempää ylös kuin alas.

6 tykkäystä