Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

MCPHY on konsolidoitumisvaiheessa, joten toistaiseksi haetaan suuntaa päivätasolla.

2 tykkäystä

Umpissa kävi vähän niin kuin ounastelin, saatiin tekninen breikki nousevasta kolmiosta, ja nyt yrittämässä ulos laskukanavasta. Näkisin, että osake seuraavaksi lähtee tarpomaan kohti heinäkuun toppeja jossa myös 50 prossan fibo.

6 tykkäystä

Olen tätä UPM:ää pitänyt itselläni TA:n itseopiskelumateriaalina ja olin tätä samaa asiaa kuin @jonnyb kirjoittamassa. Olisiko tuossa tulevina vastustasoja 50 d:n liukuva keskiarvo ja juurikin tuo Heinäkuun toppi, joiden puhkaisu antaisi selviä merkkejä nousevasta (pidemmästä) trendistä?

1 tykkäys

Tuolla 25 euron kantturoilla tulee vastaan myös pitempi laskutrendi ja kesäkuun low:t. Jotta isompi kuva muuttuisi positiivisemmaksi näkisin, että tuo taso pitää breikata.

1 tykkäys

Missä harrastat osakekauppaa, kun nordnetin tuotteet sulkevat yhdeksältä? Kiitos

Firman lukuun futuureilla Lynxin kautta IB:n alustalla. Tänä vuonna olen tuota vähemmän harrastanut. Omaan lukuuni olen treidannut Nordnetin unlimited turboilla, mutta niissä Nordnetin aukiolo rajoittaa sopivasti, ettei tarvitse yöllä treidata.

3 tykkäystä

Tekniset analyysit on erittäin heikosti teoriatasolla tiedossa. Sen takia pitää tullakin kysäsemään mielipiteitä(ei sijoitusneuvoja), että onko tämän Avi:n elliot wave höpinät mistään kotoisin? Käyttääkö kukaan itse tuota indikaattorina ja päätynyt samoihin johtopäätöksiin?

1 tykkäys


Piti tämä eilen illalla laittaa, mutta meni ilta vähän pitkäksi NYSE:ssä ja unohtui. Mutta siihen suuntaan näytetään jatkavan. Bullit toivoo isoa hajurakoa HL arvoon 16.55 ja toivovat LH:n syntyvän noille tasoille.
Bearit odottaa LH:n syntymistä ja mahdollisuutta saada painetta nousulle. Tässä skenaariossa toteutuisi daily-tason suunnan muutos.

13 tykkäystä

Kyllä EW:tä käytetään, mutta se on niin monimutkainen ja -ulotteinen indikaattori, että se vaatii syvällistä perehtymistä. En osaa sanoa, miten se käytännössä milläkin kohteella toimii. Sen heikkous on se, että sitä on helppo aina “ruuvailla” siihen suuntaan, että se ikäänkuin toteuttaa itseään. Koska sillä haetaan tyypillisesti pitkiä trendin ennusteita, niin siitä tehdään uusia korjattuja versioita.

Tuohon linkin esimerkkiin en ota kantaa - tuollaista tekstiä voi kirjoitella jälkikäteen helposti todistaaksen muille, miten hyvin on onnistunut, vaikka todellisuus voi olla hieman toisenlainen. Tuota olisi pitänyt päästä alkupisteestä seuraamaan, jotta voisi sen paremmin siihen uskoa. Oikeita EW:n osaajia ei treidaajista ole kuin murto-osa, oman empiiristen havaintojen kautta. Vaatii pitkän harjoittelun, jotta sitä osaa ylipäätään lähteä rakentamaan.

Voisin kuitenkin sen verran ottaa siihen kantaa, että mikäli treidausta ja yleisempien indikaattorien käyttöä ei ole muutamaa vuotta harjoittanut, kannattaa jättää tämä muhimaan taustalle ja käyttää ensin muita helpompia työkaluja. EW on selkeästi kokeneiden TA-amujen työkalu.

6 tykkäystä

Avi Gilburtin EW- teorian soveltaminen kullan liikkeisiin, samaisilla Seeking Alfan sivuilla meni aivan pusikkoon hiljattain. Toden totta 5 vaiheen fibonacci piti väkisin vääntää uuteen asentoon! Oli pakko vetää vuorenvarmojen julistusten jälkeen “erittäin harvoin näin saattaa käydä” -kortti.
Avi G:n “Mitäs minä sanoin”, on aika häiritsevää, vaikka jenkkityyliin olen jo suht’ parkkiintunut. Uskonlahkon johtajalle sopii hyvinkin. Myös seuraajien kommentit usein hurmoshenkisiä.
Voihan Ellis Wave -teoria olla aivan kelpoinen, mutta Avi G. Ei vakuuta.

3 tykkäystä

Umppi kapri sitten yllättävän nopeasti lähelle 25 euroa. Edelleen iso taso. Mutta lopetan nyt tän Umppispämmäyksen tähän. :slight_smile:

15 tykkäystä

Hyvä havainto oli sinulta, enkä sen vuoksi lähtenyt siihen mitään kommentoimaan, kun chartti ja jatkumo kertoo kaiken. Itsellä on betsit metsän osalta Storan puolella ja se on tehnyt vahvemman nousun. Johtunee ainakin osin siitä, että korjasi myös syvemmälle. Lähinnä olen ihmetellyt, mikä UPM:n nousua on pidätellyt vrt vaikkapa Storaan - UPM:n fundat tuntuu vahvemmilta ainakin lyhyellä aikavälillä.

8 tykkäystä

Ihan fundamielessä liputtaisin kyllä Storan puolesta, Umpilla kuitenkin painopaperi aikamoisena riippakivenä. Selluhinnoissakin pitkästä aikaa hiukan nousuyritystä ja kommentit Kiinan sunnasta suht positiivisia. Toki UPM:kin nettomyyjä mutta Stora siitä hyötyy enemmän. Ottamatta fundaan sen enempi kantaa niin kyllähän näillä kahdella lapulla on taipumus aika hyvin korreloida keskenään. Aina välillä tulee sitten hetkiä kun toinen performoi paremmin, milloin mistäkin syystä, ja paljon näissä tehnyt spredejäkin. :slight_smile:

2 tykkäystä


Wärtsilä kasvaa tällaista kuusimetsää - juuristo kannattelee tuossa 7 pinnassa. Jos se ei kestä painoa, voi kuulua huuto “timber…”

27 tykkäystä

Miten vahvana vastustasona pidät tuota Umpin helmikuun huipuilta kesäkuun 8. ja 18. päivien kautta piirrettyä viivaa, onko sen rikkomisella jotain isompaa signaalia?

3 tykkäystä


@Lexus Pivot Std monthly R1 muodostaa asc triangelin piirtämäni trendiviivan kanssa, joten tuollainen breikki voisi olla mahdollinen. On niin pitkään oltu osarin jälkeisessä konsolidoitumistilassa, että jonkinlainen breikki on odotettavissa, tällä hetkellä se olisi todennäköisempää ylös kuin alas.

6 tykkäystä

Itse en tuon tyyppiselle viivalle anna nykyisin juurikaan arvoa. Kolmas mahdollinen kosketus tässä tapahtuu niin pitkän ajan päästä ja nämä on boteille hyvin epätodennäköisiä skenaarioita. Ne käsittelee paljon konkreettisempia lukuarvoja (oman tietämyksen/lukemani perusteella). Ihmiset tykkää näistä enemmänkin ja ehkä näitä treidaajat käyttää?
Itse näen tärkeänä 25.26 vastuksen rikkomisen sekä monthly pivot std R1 24.91 (joka on nyt rikkoontumassa). Tähän on muodostumassa Cup samalla. Ollaan kuitenkin jo tehty pitkä nousu ja lähes daily OB, joten LH muodostuu ja seuraavaksi lähdettäneen tekemään HL:ää ja hakemaan vauhtia vähän alempaa.

3 tykkäystä

Vaikka ei kysyttykään minulta niin perustelen nyt vielä lyhyesti miksi tuo trendiviiva on mielestäni validi käyttää. Siinä on jo kolme kosketusta ja tänään tulossa neljäs. En itse usko, että tuosta ammuttaisiin läpi ilman pientä rekyyliä koska nousu ollut sen verran väkevää ja tuossa muutakin ressua kun tuo trendiviiva. Mutta lupasin olla spämmäämättä enempää Umpista niin niin… Siirryn nyt muiden charttien pariin. :slight_smile:

5 tykkäystä

Itse olen siirtynyt paljon vahvemmin noiden hintatasojen merkityksen korostamiseen, koska ne toimii NYSE:ssä niin hyvin. Itsekin olin aikaisemmin ahkera viivojen piirtelijä, mutta bottien merkitys on korostumassa entisestään. Mutta en sikäli halua dissata, kaikki mikä toimii, on hyvästä :bowing_man:

4 tykkäystä


@SijoitusSeppo

9 tykkäystä