Tekninen analyysi (ei kyselyitä)



Bear-volyymi laskemaan päin ja päivä päättyi 1H:lla double bottomiin ja pieneen nousuyritykseen.
Ylimyyty 1H ja 4H. Pikku hiljaa saattaa myyntimiesten taskut tyhjentyä?

22 tykkäystä

kuin samoin näyttää mulla että ylimyytynä 1h ja 4h kuvassa, 16,5 raudan kova supportti mutta en usko että sitä nähdään koska nii kovasti ylimyyty. 3min kuvalla alkaa oleen mukava nousu trendi

Pieni katsaus jälleen PLUGista:

Uusi huippu on taas saavutettu ja shorttien avustamana lähdetty “jäähdyttelykierrokselle”. Tämän kuvan avulla tarkoitus etsiä lähinnä tukitasoja.
Fibonaccin tasot voisi piirtää myös niin että alin kohta olisi 7.07 mutta valitsin tämän koska tässä kuvassa muodostuviin fibon tasoihin yhtyy todella hyvin moni muulla tavalla määriteltävä tuki.

Ensin havaitaan heikkoa tukea antava fib 0.382, johon osuu myös EMA12. Lasken tuen rikotuksi tai ainakin heikoksi koska aftermarketissa päädyttiin jo tämän alle, sulkien hintaa $12.62. Osoittaisi todella kovaa vahvuutta jos maanantaina pysyttäisiin fib 0.382/EMA 12 päällä.

Mielestäni ensimmäinen vahva tuki muodostuu EMA26 ja fib 0.5 avulla. Tukea vahvistaa senttien heitolla samaan osuva aiempi huippu $12.20.

Alempaa havaitaan hyvänä tukena vielä golden pocket ja vahvasti korreloiva, viikon takaisesta analyysistä tuttu “turkoosi laatikko” (aiemmat huiput 2009-2014). Kaikkein alimpana “antirommista” muodostuva $10.25, jonka alitus olisi jo aika huono merkki.

Punainen viiva piirretty laskevan trendin huippujen mukaan. Siinä on vasta kaksi osumaa mutta tarkoitus onkin vain antaa viitteitä milloin laskun voisi odottaa kääntyvän.

Fundapuolelta sellainen havainto, että varsinkin jenkkipalstoilla odotetaan kuumeisesti “hetkenä minä hyvänsä” saapuvaa lehdistötiedotetta mistä tahansa isosta diilistä. Pistäisin kuitenkin hieman jäitä hattuun, sillä isot tiedotteet on voitu hyvin jemmata syyskuun lopulla koittavaa Symposiumviikkoa varten. Jos asia on näin, niin on tässä jokunen viikko kärvisteltävänä ennen isompia uutisia.

(P.S. olen tehnyt pitkän selvityksen oikean fib tasojen piirtosuunnan selvittämiseksi. Asia ei ole kovin yksinkertainen ja olen lopulta päätynyt piirtämään ne kuten tässä olen tehnyt. Eri mieltä olevat saavat vapaasti jakaa omin näkemyksin toteutettuja analyysejä. Kaikki analyysit ovat kuitenkin tekijänsä näköisiä ja poikkeavat usein toisistaan jossain määrin.)

15 tykkäystä

Päivätasolla ollaan vielä jyrkässä nousutrendissä.

3 tykkäystä

Jos huomioidaan aftermarketin liikkeet, niin toi linja meni rikki. Sanoisin että pre-/aftermarket liikkeitä ei voi jättää täysin huomioimatta vaikka niillä pienempi merkitys onkin kuin varsinaisen pörssin. Mutta myönnän kyllä nyt suoraan että pre-/aftermarket liikkeiden vaikutuksen arvioimisen suhteen olen vähän harmaalla alueella mun osaamisessa.

2 tykkäystä

NEL menee optimistisesti kohti osaria…

4 tykkäystä

Aftermarket korreloi kyllä yleensä ottaen todella heikosti seuraavan pörssipäivän kurssiin. Sen perusteella ei voi päätellä juuri yhtään mitään (jos ei pörssipäivän suljettua ole tullut osaria tms. poikkeustapaus).

2 tykkäystä

Minä en kyllä hyväksy pre/postmarkettia omiin chartteihin.

1 tykkäys

Hype näyttää tässäkin jatkuvan…

1 tykkäys


Nouseva trendi menee vasta seuraavanlaisessa skenaariossa rikki. Oletetaan, että tuossa syntyy daily HL tasolle 12 ja sen jälkeen tehdään uusi LH 13. Tästä lähdetään laskuun ja rikotaan uudelleen tuo edellinen HL 12 ja tehdään sen alle LL (eli uusi HL).

Olen aikaisemmin toistuvasti tätä yrittänyt kuvata, mitä se trendimuutos tarkoittaa. Noiden viivojen piirtely on tämän vuoksi hyvin hämäävää; niitä voi muutenkin piirrellä yksilöllisesti vähän miten haluaa (esim. bodyt vai wickit).

13 tykkäystä

Premarket huomioidaan vain sellaisissa tilanteissa, jossa volyymi on huomattavan suurta eli vastaa normaalin aukioloajan volyymia. Muuten nämä voi jättää aika pienelle huomiolle. Itse pyrin avauksessa katsomaan niistä apuja avausrangen määrittelyyn eli ensimmäisen 15-30min ajalle (rikotaanko premarketin ala- tai yläraja). Tämähän koskee vain NYSE:ä, koska muualla premarkettia ei käytännössä ole.
Pääsääntöisesti postmarket on hyvin pienellä volyymillä tapahtuvaa ja sen merkitys näkyy lähinnä seuraavan päivän avauksessa/premarketissa. Usein nämä on johonkin uutiseen/osariin liittyvää.

9 tykkäystä

Fibonaccin piirroksilla pitää itselleen ensin määritellä, että mitä niillä hakee, jos niitä käyttää suoraan treidaamiseen. Haetko treidin aloituskohtaa, myyntikohtaa, position lisäyskohtaa tai mahdollisesti shorttipaikkaa. Tämä määrittelee ensinnäkin jo sen, että mihin suuntaan se piirretään ja missä on low ja high pisteet.

PLUG:in voi nähdä daily-tasolla perjantain päätöstilanteessa vielä nippa nappa bull flaginä, noin 30% on laskettu tuosta 14.35 daily-trendin LH:stä. Tästä eteenpäin jatkuva lasku alkaa viemään tilannetta koko ajan heikompaan suuntaan. 50%-taso on 12.53, minkä jälkeen tuo piirtämäni käänteen todennäköisyys kasvaa. Ema12 on tuossa 12 tasossa, mihin piirsin huonoimmassa hyvässä tilanteessa mahdollisen higher low:n. Mitä syvemmälle lasku tältä tasolta putoaa, sitä epätodennäköisempää on suora nousu uuden LH:n tekemiseksi (14.35 breakout). Siinä mielessä tämä taso ja bull flagin toteutuminen pelastaisi paljon.

Tämän mukaisesti kannattaisi miettiä jo etukäteen, mikä on oma suunnitelma jatkoa varten (jos on longina, kuten oletin sinun olevan).

  • edit: korjailin virheitä
  • edit2: viikkotasollahan tilanne on vielä hyvin selkeä nousujohteinen trendi, joten jos sijoitushorisontti on pidempi, daily-tason suunnanmuutos ei vielä ole mikään iso juttu, jos ei lasketa syvälle eikä bear-volyymi kasva
7 tykkäystä

Tässä eräs oppikirjaesitys trendin muutoksesta. Aivan noin yksinkertaisena en itse tuota näe. Mielestäni sinisen viivan alituksen jälkeen pitäisi nähdä LL, ennen kuin voidaan sanoa oltavan laskutrendissä. Olikohan tämä sama ajatus, kuin sinulla on @DayTraderXL?
image

5 tykkäystä

Ton sinisen viivan alitus automaattisesti alottaa laskutrendin (tai joissain tapauksissa hyvin pieni alitus voidaan tulkita HL:ksi joka on samalla tasolla kuin edellinen HL → double/triple/quadruple tms. bottom), koska LL muodostuu sillon jos toi HL alitetaan, ja toi sininen viiva on HL:n kohdalla, eli jos se alitetaan, tuloksena on LL huolimatta alituksen suuruudesta!

4 tykkäystä

Jos muodostuu HH/HL/LH/HL/LH/HL… ketju, niin sillon on kyse sitten EQ:sta :slight_smile:

3 tykkäystä

Kyllä, juuri tuon tilanteen yritin tuonne ylös havainnollistaa PLUG:in tapauksessa.

3 tykkäystä

Kyllä, olen PLUGissa longina mutta samalla OST puolella treidaan pienellä määrällä jos oikein hyviä paikkoja tulee. Nyt on tästä kyykystä osto OST puolelle tarkoitus tehdä, joten kyttään HL syntymistä. Mieluiten ottaisin pienen swingin, jos HL syntyisi fib 0.5 paikkeille

Piirtämästäni kuvasta senverran, että se ei ollut mitenkään tarkoitushakuisesti treidiä varten piirretty/postattu. Ajatus oli yleisellä tasolla jakaa ajatuksia muille mahdollisista seurattavista asioista.

3 tykkäystä

Ihan hyvän kuvauksen olit laittanut, pyrin vain konkretisoimaan tilannetta siten, kuin itse siitä ajattelin. Sen vuoksi piirsin itse asiassa tuon mahdollisen laskutrendin skenaarion, että osaat sitä varoa.
Henkkoht ottaisin treidin tästä tilanteesta, mikäli maanantaina lähdettäisiin heti avauksesta ylös tai korkeintaan pieni lasku alkuun ja siitä nousuun. Silloin tuo bull flag toteutuisi ja jatkettaisiin tuota vahvaa nousua. Lasku tuonne 50% tai ema12 tasolle asettaa momentumin koetukselle, joten ainakin stoppari pitää laittaa tiukaksi.

Oletko tutkinut historiaa PLUG:in osalta, miten hyvin se on totellut Fiboa? Silläkin on aina merkitystä.

6 tykkäystä

Kiitos kommenteistasi. On aina mukava saada lisänäkemystä. Itseasiassa tuollaista laskutrendin mahdollisuutta en ollut ajatellut, sillä OST ulkopuolella ei ole tarkoitus reagoida kovin lyhyen ajan muutoksiin (suunnitelmat voi kyllä aina lennosta muuttua…)

Mieluiten ottaisin silti tuosta 50 % kohdalta tai alempaa sillä tähtäin on syyskuun symposiumissa, jonka uutisvirran tukemana odotan kurssin olevan silloin nykyistä korkeammalla. Jos momentum nyt hiipuu, niin silloin toivottavasti sitä olisi taas ilmoilla. Toki jos maanantaina tulee hyvä gap up ja kurssi lähtee nousuun, niin pitää arvioida tilanne uudelleen.

En ole tutkinut fibon tottelemista tarkemmin.

2 tykkäystä

Kesäkuun alussa tehtiin NEL:illä kauppaa isolla volyymilla päätyen LH 20.38. Jos sen jälkeen katsoo kaupankäyntiä, niin 18.50-19.50 välillä on paljon liikettä. Tarkoittaa sitä, että jos tämä taso saavutetaan, saattaa moni bagholderi lähteä myymään.
Muutenhan on taas siirrytty daily uptrendiin.

4 tykkäystä