Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Kysehän setuppien todennäköisyyksistä ja toisaalta siitä, minkälaisen treidin aikoo hakea. Jos kohde on weekly/daily downtrendissä, ei perjantai ole minusta järkevä paikka hakea viikonlopun yli swingiä tai mikä sen treidin pituus nyt sitten olisikaan.


Tuossa näkyy 1H-näkymä perjantain osalta (reg hours).

1H trend change tapahtui tänään premarketissa, josta olisi saanut hyvä entryn. Trend change vahvistui ja sai jatkoa avauksessa, jolloin daily higher low vahvistui. Tuossa saisi hyvän stopin sen alta, mikäli hakisi vähän pidempää treidiä. Tuossa ei hirveästi menettänyt, vaikka entryn otti vasta tänään. Sen, mitä siinä voitti, on riski siitä, että down trend olisi tänään jatkunut jonkin viikonlopun tapahtuman seurauksena.

Silloin kun kohde on pitkässä laskuputkessa, on hyvä olla mieluummin varovainen kuin rohkea IMO. Mutta onnittelut treidistä, hyvä että päättyi voitolliseksi.

39 tykkäystä


Samantyypinen tilanne NIO:lla kuin TSLA:lla. Tuosta sai tänään hyvä tuoton ilman riskinottoa perjantaina. Vähän sen mukaan, miten agressivinen entry (premarket vai market open), tarjosi mukavan 14-17% treidin.

  • edit: silti kumpikaan kohde ei ole vielä tekemässä muuta kuin daily lower high:n. Eli pohjien löytymiseen, daily up trend change, on vielä matkaa.
21 tykkäystä

Ollaan jonkun verran aiheesta juteltu Baba ketjussa. Itse pidän Babaa fundapohjaisesti hyvänä ostona, tiedän sen edelleen olevan laskutrendissä. Haen oikeastaan kuukausitasolla hyviä ostopaikkoja yhtiöön. Minulla muutama kiinnostava osake ja haluan ostaa niitä sitten hyvään paikkaan. Minusta perjantai oli hyvä paikka, koska 110$ on mielestäni selkeä vastustustaso johon tuo kynttilä pysähtyi alkuillasta 110,06$ ja siellä tunnistin itse ostopainetta. Sitten vaihto hiipyi, joka on merkki minulle laskeneesta myyntipaineesta ja laitoin entryn vähän edellisen pohjan 110,38$ 29.12 yläpuolelle pilkiksi, kurssi oli jonkin verran sen yläpuolelle jo noussut.

Sain oman osto signaalin 18 päivän RSI:stä, joka kääntää suuntaa to 28.1 ja muodostuu divergenssi kurssin kanssa joka laskee. Tämä antaa itselleni signaalin lähteä hakemaan pohjaa 29.1 perjantaina. Ymmrärrän hyvin, että tämä huono päivä lyhyen kaupan johdosta treidille, mutta omalla menetelmälläni sen pitäisi olla tammikuun hyvä ostopaikka tai paremmin sanottuna helmikuun. Itse asiassa kuun viimeiset päivät on tutkittu hyviksi ostopäiviksi. Tein kaksi treidiä, koska mahdollisuus 5% voittoon oli erittäin suuri ja 10%¤ edelleen erittäni todennäköinen. Minä laitoin noihin toimeksiannot sisään ja molemmat tarttuivat. Pidin edelleen todennäköisenä, että noustaan 50 päivän liukuvaan vähän yli 125$, jossa nyt ollaan. Siinä pitää rullauttaa voitot ulos viimeistään, nyt meni aikaisemmin, kun en ehtinyt veivaamaan myyntitoimeksiantoja korkeammalle, kun ainoastaan ensimmäisessä myynissä vähän yli 5%. Stoppari on jonkun verran alle edellisen pohjan 108,70$ eli 108,20$.

Mikä on minusta mielenkiintoista niin tuo Lepikkökynttilä tulee, kun itse tunnistin ostopainetta. Itse olen kiinnostunut tuosta sinun pohjan määrityksestä, mutta en ole itse sen kanssa kovin osaamisalueellani. Minä lähden tavallaan pitkästä trendistä liikkelle, josta haen hyvää ostopaikkaa. Haen sen RSI:llä ja se ei välttämättä osu absoluuttiseen pohjaan, mutta lähelle sitä käänne paikkaa. Ilmeisesti itse menet lyhyestä aika jänteestä kohti pidempää. Jostain syystä me olemme muutamaan kertaan kiinnostuneet tilanteesta hyvin samaan aikaan joka on samoin mielenkiintoista. pohdin sitten, että Lepikkö tai tehda kanssani samoin menemällä pidemmästä lyhyempään aikajänteeseen.

Mutta edelleen Babasta niin, jos tekinisesti pitäisi arvioida niin mennään alas tuosta 50 päivän liukavasta tai viimeistä 130$ tasolta (voidaan tehdä inverse Lepikkö 134$). Mutta tulos voi muuttaa tilanteen ja sitten voi olla baana auki ylös tai alas. Koska fundassa on paljon pahaa niin oddsit on hyvät sinne ylöspäin.

7 tykkäystä

Olen tarkoituksellisesti kommentoinut TA:sta suoraan BABA-ketjuun, kun siitä on itselläkin long positio ja haen lisäyspaikkoja säännöllisesti. Jos katsoo niiden kommenttien historiaa, näkee aika selvästi, että en turhaan ole varoitellut. Kun BABA putosi pidemmän aikavälin down trendiin (weekly ja sen jälkeen monthly), ostokohtien kriteerit muuttuvat hyvin toisenlaiseksi kuin jos hakisin intraday scalp-treidejä. Olen yrittänyt aiheesta pitkään ja hartaasti paasata, enkä pysty mitenkään näitä jokaisen yksittäisen kommentin yhteydessä mainita. Jos näistä minun horinoista saisi enemmän irti, se vaatisi säännöllistä seuraamista ja sen miettimistä, mistä yritän puhua.

Siitäkin olen yrittänyt aina kertoa, että kohteen analyysi lähtee aina pidemmästä aikavälistä. Monthly, weekly, daily, 4H, 1H. 1H kertoo viimeisimmän tilanteen ja jos näissä falling knife tai pitkään laskeneissa kohteissa hakee long positiota tai sen lisäämistä, 1H trend change on se lähtökohta. Miksi näin? Koska se tarjoaa jonkun selkeän stoploss tason (daily higher low (käytännön lower low)) sen sijaan, että sen määrittelisi vain summassa tai jonkin riski-prosentin mukaan. Ammattitreidaajat/algot/botit merkitsee aina nämä tasot. Sen vuoksi käännettä haetaan aina pienemmästä isompaan, tuota pidemmän aikavälin näkemystä vastaan.

Sitten taas noissa intraday treideissä käytän hyvin usein 1min tai jopa 15s - etenkin skalpeissa ja jos kohde on hyvin volatiivinen (futut, kryptot, isot teknot jne.). Mikään ei estä hakemasta ostopaikkaa long positiolle 1min pohjalta, mutta sitä pitää miettiä kannattavuuden/todennäköisyyden kautta (kuinka monta yritystä ja hävittyä rahayksikköä tällä tavoin menee, jos haet kuukausien/vuosien ostokohdetta, kuten itse miellän long position). Laitoin tästä yhden esimerkin TSLA:n treidistä, jonka tein tuossa yläpuolella.

RSI on perusmittareita entry/exit -kohtien hakemisessa, mutta sitä pitää osata lukea eri tavalla eri tilanteissa. Mitä pidempi lasku tai nousu, sen vähemmän sillä on merkitystä isojen aikajänteiden osalla. Mikäli hakee flush tai volume climax -tyyppistä, pitäisi oikeastaan kaikki aikajänteet 4h/1H/15min/5min/2min/1min olla oversold, jotta sen voi olettaa tapahtuvan/tapahtuneen. Silloinkin ainakin itse skaalaan ja ostan vain eka erän tuosta. Olen mielestäni tästäkin aiheesta kirjoittanut monta kertaa. Tämän foorumin ongelma on se, että find on luokattoman huono eikä siihen ole parannusta toistaiseksi tullut. Nämä yksittäiset kommentit hukkuvat viestiavaruuteen, enkä mitenkään pysty koko ajan toistamaan asioita. TA muodostuu monenlaisesta asiasta, joita yhdistelemällä sitten kukin kasaa sen oman pelikirjan, eri tilanteisiin.

En minä tietenkään @Jukka_Lepikko metodeja ole kyseenalaistamassa. Itse asiassa en niitä sen enempää tunne, kuin mitä hänen kirja tai videot (olen katsonut vain yksittäisiä, koska ne sisältävät pääosin kaikkea muuta kuin TA:ta ja makro/talous yms. indikaattoreista/uutisista yms. minulla on omat vuosien varrella löytyneet tietolähteet). Täällä on alkanut toistumaan vaan tuo käsite ostopainekynttilä ja siitä saa yksittäisenä asiana, esim. daily timeframe, mielestäni liian yksinkertaisen tai typistetyn kuvan. Yhden candlen aukipurkaminen ja päivän sisäisen dynaamiikan analysointi (tästäkin olen puhunut: volumen kehitys, volume vertailu historiaan jne) vasta kertoo tarkemmin, minkätyyppisestä hammerista on kyse (nythän Jukkakin sitten on kommentoinut, että se vaatii myös muita tekijöitä).

Toivotan Jukan tervetulleeksi keskustelemaan ja avaamaan omaa pelikirjaa. Meillä on Suomessa pieni aktiivitreidaajien lukumäärä ja itse olen yrittänyt tuoda siihen mukaan kansainvälisen, jenkkivetoisen ryhmän näkökulmaa. Mutta kuten olen sanout, en jaksa yksin tätä loputtomiin tehdä ja kun alkaa väsyttämään, otan taukoja.

  • edit: olin kommentoinut hammeria tarkemmin 5136-viestissä, 7pv sitten
87 tykkäystä

Kiitos hienoista tulkinnoista. Tässä näkee että itselläni vielä paljon esteitä tällä saralla.
Itse otin ensimmäisen treidin näin volatiililla osakkeella. Eli yhden osakkeen ostin ( koska maksimi riskini on se 10$)
Minun kriteerit tälle.
SPY:ssa oli ending volume
TSLA kohtalainen pohja SL:lle ( ehkä vähän liian iso )
VWAP suunnilleen siellä missä minun 2R olisi.
MA9 päällä
TSLA Hammeri edellisessä bar:ssa

3 tykkäystä

Meillähän olisi tällainenkin palsta, jossa yksittäisiä treidejä olisi tarkoitus tarkemmin käydä läpi. Laitoin tuon oman treidiesimerkin tähän ketjuun, kun tätä palstaa ei ole juurikaan käytetty, mutta sinne tietty olisi minun se pitänyt sijoittaa. Mutta voihan Johannes ne sinne siirtää.

Jos sininen pallo oli buy, punainen sell ja sl musta viiva, vwap vihreä, niin tuohan oli aivan loistava skalppi omasta mielestäni. Itse haen ostopaikkaa trend changesta, enkä silloin ole niin kiinnostunut tuon yksittäisen candlen muodosta. Parhaimmillaan se hammer syntyy kuitenkin ihan pohjilla, mutta kuten näillä vola-kohteilla, botit usein yrittää polttaa stoppareita ja vähän myöhemmät candlet voi mennä hieman aikaisemman pohjan allekin (jos ymmärsin oikein tarkoittamasi candlen tuossa vähän ennen ostoa).
Itse luotan ema12 lähtökohtaisesti, mutta näistä on monella henkkoht variaatioita. Eli seuraan sen breakouttia noissa entry-haku tilanteissa. Kun päästään 2min/5min TF:llä TC:lle, niin en mielelläni anna sulkea sen alle (sell signal usein). Itse katselen exit:iä tilanteesta riippuen myös ema12 kautta (myyn usein puolet pois, kun 5min/15min ema kohdataan - mutta siihen vaikuttaa muutkin tekijät). vwap on ihan ok myös, usein haen jatkotreidiä sen avulla (position lisäys takaisin tai kokonaan uusi treidi). Korrelaatiot pitää olla luonnollisesti seurannassa (SPY/QQQ tyypillisesti).

  • edit: yleisesti ottaen ennen entryä pitää olla selvillä, mikä on target, position suunniteltu koko (jos skaalaa) ja SL sekä tarkoitus (lyhyt skalppi, vähän pidempi intraday treidi, swing jne). Ja näistä ei pitäisi enää sitten poiketa, se ei yleensä johda hyvään lopputulokseen
18 tykkäystä

Moikka
Mielenkiintoista keskustelua oli ostopainekynttilöistä taikka hammereista täällä. Kyseessähän on hyvin suosittu kynttiläkuvio ja niiden voitokkaasti treidaamiseksi tarvitaan vähän muutakin kuin yksittäinen kynttilä. Monet aloittelijat tekevät sellaisen virheen, että löytävät jonkin uuden treidikuvion, voi olla kolmio, pää-hartiat tai ostopainekynttilä ja sitten niitä yritetään treidata missä tahansa kohtaa markkinaliikettä. Silloin päästään usein tuon excel-backtestin mukaisiin melko vaatimattomiin tuloksiin :smiley: Jokaista kynttiläkuvioa, chartpatternia tai muuta signaalia voi kuitenkin jalostaa ihan kokonaiseksi treidaus-strategiaksi asti. Valitettavasti en ole Jukan TC videoita nähnyt kuin muutaman, niin en tiedä paljonko ostopainekynttilöistä on jo puhuttu. Toisaalta ihan hyväkin, niin voin tuoda omia ajatuksia esiin aiheesta sillä tein tässä keskustelun innoittamana videon, jossa neuvon kuinka ostopainekynttilän ympärille voi rakentaa kokonaiset treidisäännöt ja osumistodennäköisyyksiä kasvattaa huomattavasti. Siitä vain puuhastelemaan Onko "ostopainekynttilästä" treidaajan strategiaksi? - YouTube

20 tykkäystä

Onkos kukaan täällä yrittänyt kirjoittaa näitä ”sääntöjä” auki koodin muodossa ja backtestata isommalla massalla? Vai pitäisikö mukaan pystyä ”enkoodaamaan” jotain, mitä numeerisessa muodossa on vaikea esittää? Saisi yksittäisten onnistumisten / epäonnistumisten sijaan kättä pidempää eri strategioiden riskiprofiilin ja odotusarvon tueksi.

Tämä on uusi aihealue itselle, joten pahoittelut, jos aihetta on jo aiemmin täällä käsitelty.

1 tykkäys

Seurannut mielenkiinnolla keskustelua, isot kiitokset osanottajille! Varmasti jokainen jotakin uutta oppii kunhan keskustelua käydään.
Sitten asiaan: Tecnotree (weekly & daily downtrendissä) lasketteli vuodenvaihteen huipuista n. -30% ja tippui symmetrisestä kolmiosta alaspäin. Yrittää nousta takaisin kyseisen kuvion nousevalle trendilinjalle jossa myöskin fib 0.5 taso. Kyseisen pisteen ohittaessaan eliminoisi bear flag-patternin.


Pienemmillä timeframeilla 1H & 4H tehty jo bullish trend change

Kuulisin mielelläni olenko hajulla vai kovin kaukana analyysissäni :face_with_raised_eyebrow: @DayTraderXL @Johannes_Sippola

9 tykkäystä


Ihan pikakommenttina - vaatii daily lower high:n muodostumisen (1H down trend), sen jälkeen bull flag ja siitä daily uptrend change. Lower high voisi mielellään syntyä tuon fib 0.5 tason yläpuolelle (vaatisi vielä huomenna bull päivän), jotta higher low:lle jää selvästi tilaa. Kun daily trend change tapahtuu, weekly higher low vahvistuu ja se olisi vahva signaali jatkoon.

22 tykkäystä

Yksinkertaista tuntikarttaa, RSI 69. Mitäs mittareita kannattas katsoa lisäksi, jotka mahdollisesti lisäisivät kiilan ylärajan pitämisen todennäköisyyttä?

2 tykkäystä

Futuuri on jo breikannut linjan eli jäljelle jää lähinnä false breakin kyyläys jos ehdoin tahdoin alas haluaa.

3 tykkäystä

mitä tarkoitat, nyt ollaan siis tuon Primen osalta avaamassa 15640

Dax futuuri on jo breikannut tuon linjan ylös. Sinulla on indexi tuossa chartissa. Kts. maaliskuun futuurisopimuksen linja:


Tasapainoilee siis parhaillaan siinä päällä.
Tradingviewissä voit käyttää CFD dataa (esim. DE30EUR) jos et halua maksaa reaaliaikaisista kursseista. Hintaliike on sama mutta pisteluvuissa futuuriin voi olla pieniä eroja.

Tuossahan on hieman resistanssia ja 61,8% fibonacci taso melko lähellä eli ei se raketointikaan helpolla tule. Sahausta tiedossa kunnes suunta selviää :grin:

19 tykkäystä

2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Tekninen Analyysi ja TradingView opiskelu. Kysy & vastaa -ketju

Tuntikartalla RSI:llä vielä tilaa pohjakosketukseen, kai tuo tukilinja nyt käydään kopaisemassa sitten

Eli noin sata pistettä alaspäin vielä vaikka nyt ollaankin tänään tultu jo kovaa alas viimeminuutit

Minuutti RSI noin 8, aika tylyä

E: nyt oltaisiin tuella, pitääkö?

6 tykkäystä

jatketaan nyt sarjakuva loppuun, eli tässä tuntikartalla näkyy siis tuo tuen puhkaisu, ja tultiin alas vielä noin 80 pistettä siitä. DAX toki oli jo kiinni mutta seuraa kuitenkin jenkkikehitystä ainakin tähän 23:een asti ihan hyvin.

Näyttäisi että tuki ei pitänyt, toki ollaan vielä false breakout koossa, mutta itse epäilen korkohermoilun jatkuvan edelleen kurssien laskuna, se toki ei ole TA.ta :slight_smile:

1 tykkäys

Semmottii vastustasoa tällä kertaa. Oisko se suunta alaspäin nyt kuitenkin? Mielenkiintoista nähdä mitä perjantain markkinat tekee.

1 tykkäys

Siinä on bullflag tekeillä daily pivotin ja Fib 0.238 päälle

4500 - 4450 seurattava alue alaspäin. Alueen alareunassa ma 200 tukena jonka olisi hyvä kestää. (Sininen)

13 tykkäystä

Öljyfutu näyttäisi saavan kosketusta kanavan ylälaitaan ja samalla RSI huitelee reippaasti päälle 70:ssä.

1 tykkäys